ДЕНЬ КУЛІНАРІЇ (3 УРОКИ)
Перший урок.
Тема: Історичні відомості про кулінарію. Як харчувались козаки? Дослідження на тему ‘’Кулінарія – мистецтво чи наука?’’
Мета: ознайомити учнів з історичними відомостями про кулінарію; дослідити поняття кулінарії.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Що ви знаєте про кулінарію?
Що ви полюбляєте їсти?
Яку їжу ви вживаєте найчастіше?
З початку історії людства почалася історія кулінарії. Адже людині щоб жити, потрібно харчуватися і бажано смачно і якісно. Тому первісні і примітивні методи приготування їжі повинні були пройти довгий і складний шлях удосконалення, щоб перетворитися в кулінарну майстерність. Сьогодні на рахунку світової кулінарії сотні тисяч різних страв, про це написано багато книг, перечитати які життя не вистачить.
Як виявили вчені, ще в стародавні часи, коли люди не вміли добувати вогонь, вони вже змішували деякі вживані продукти. Наприклад, одні частини рослин вживали з м'ясом, інші - з личинками, а деякі рослини самі по собі.
В еру вогню приготування їжі почало удосконалюватися, їжа стала безпечнішою і смачнішою. Люди навчилися смажити м'ясо, пекти коржі, запікати рибу. Тоді розвивалися тваринництво і землеробство. Достаток продуктів стимулював людей готувати різноманітні страви.
Наступним етапом у прогресі кухарської майстерності стала поява солі, цукру і різних спецій. За часів подорожей і відкриттів змішувалися різні культури, і люди обмінювалися навичками приготування їжі. До сих пір сперечаються на рахунок першості в створенні виробів з тіста, хоча, Китай, Італія і Єгипет тут лідирують.
В історії кулінарії спостерігалися як злети кухарського мистецтва, коли їжа вважалася великим задоволенням, так і падіння, коли навіть розмови про неї були неприйнятними.
Якщо говорити про древніх еллінів, то можна згадати, що в Спарті ставлення до їжі було дуже стримане і частіше там вживали прості в приготуванні страви. В Афінах же приготуванню їжі приділяли особливу увагу, свідченням цього було незвичайна грецька страва - на рожні запікали бика, всередині якого запікалася вівця, в ній - козеня, в козеняті - голуб, а всередині голуба - маленька маслина. Нею пригощали самого поважного гостя.
Згодом, в Стародавньому Римі, кулінарія розвивалася за допомогою грецьких кухарів. Перші школи, де навчали вмінню добре готувати, були організовані за імператорів Августа і Тіберія. Керував ними відомий кухар тих часів Апіцій. Він був першим професійним кухарем, також писав книги про кулінарію, вчив кухарів на свої кошти і утримував філософську школу в Римі, де молодих людей вчили, що потрібно брати все можливе від життя. Апіцій витрачав чимало коштів на вишукані ласощі і бенкети. Гусей і свиней для нього годували спеціальними продуктами.
В епоху Середньовіччя розвиток кулінарії призупинився, і традиції вишуканої кухні залишалися тільки в Візантії. Новий рівень у розвитку кулінарії почався в кінці Середньовіччя, коли традиції Сходу почали проникати в Європу. У той час Італія стала центром вишуканої кухні, особливо Сицилія і південь. Бурхливий розвиток французької кухні спостерігався при правлінні Людовика XIV. З тих пір ці дві країни змагаються в кулінарних досягненнях. Внесок в розвиток кулінарії робили не тільки кухарі, а й багато письменників, філософи або державні діячі.
В Англії перша «Національна тренувальна школа для кухарів» почала діяти на початку XIX століття. Це було трохи дивно, адже англійці ставилися до їжі не особливо упереджено, але розширення мережі ресторанів і кафе в цій країні на той час могло посприяти цьому. У Франції, в кулінарній школі (відкрита в 1891 році), було два відділення: чоловіче і жіноче. У 1795 році був виданий «Словник кухарський» в Россії автора В. Левшина, де були описані рецепти французької, німецької, голландської, англійської кухонь, а також 225 рецептів російської та української народних кухонь.
На розвиток українського кулінарного мистецтва не зовсім добре вплинула мода на кухарів-французів. Оскільки багато з страв української кухні готуються за складною рецептурою, комбінованими методами, з часом вони змінювалися, через що погіршувалися смакові якості багатьох страв. Не дивлячись на це, сьогодні українська кухня вражає кількістю кулінарних шедеврів і може здивувати будь-якого гурмана.
Як харчувались козаки?
Вступне слово.
Кулінарні традиції – це така ж культурна спадщина нашого народу, як мова, література, мистецтво, це неоціненний здобуток, яким можна пишатися, який не слід забувати. Кухня народів, які населяли територію Придніпров’я, складалася протягом віків і з давніх часів відзначалася різноманітністю страв, високими смаковими та поживними якостями, багатством традицій.
Дніпропетровщина – земля козацька. Запорозьке козацтво збагатило вітчизняну і європейську практику не лише самобутніми формами суспільно-політичної організації, адміністративно-територіального устрою, а й самобутньою господарською моделлю. Сміливість і відчайдушність у битвах, дисципліна в походах, незрівнянний героїзм у сутичках з ворогом у поєднанні з невибагливістю у побуті та харчуванні допомогли відчайдухам закріпитися на землях безкрайнього Великого Лугу у XVI–XVIII ст. У народній пам’яті дух козаччини продовжує жити. І, може, якоюсь частинкою досвід військових людей славного лицарського ордена запорожців дійшов до наших часів у кулінарних смаках та вподобаннях сучасників.
Перегляд та обговорення відео.
https://www.youtube.com/watch?v=vkUsnZFVons
Гімнастика для очей
Дослідження на тему ‘’Кулінарія – мистецтво чи наука?’’
Перегляд та обговорення презентації.
IV. Висновки.
ДРУГИЙ УРОК.
ТЕМА: Страви української кухні.
І. Огранізаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Засвоєння нового матеріалу.
Перегляд відео-презентації про українську національну кухню. Обговорення.
https://www.youtube.com/watch?v=GctGVxLmGP4
Перегляд відео ‘’Українська кухня визнана однією з кращих в світі’’
https://www.youtube.com/watch?v=GuulS0tEHDE
https://www.youtube.com/watch?v=1oxr2riPqIs
Робота з роздруківкою ‘’Здорове харчування’’
VI. Висновки.
ТРЕТІЙ УРОК:
ТЕМА: ЮНІ КУЛІНАРИ (приготування бутербродів)
Мета: ознайомити учнів з продуктами, з яких можна приготувати бутерброди; заохочувати до спільної роботи в родині; розвивати кулінарні смаки, працелюбність; виховувати потребу у спільній праці;
Хід уроку
Актуалізація опорних знань
— Відгадайте загадку.
• Вранці він завжди зі мною Я, звичайно, не скучаю.
З маслом, сиром, шинкою. Так і проситься у рот
З ним за кавою чи чаєм Смачний ніжний... (бутерброд).
3. Повідомлення теми та мети уроку
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Вивчення нового матеріалу
1) Словникова робота.
Бутерброд — це вид холодної закуски (шматок хліба чи булки з додатковими харчовими продуктами).
2) Довідкове бюро.
— Чим різняться між собою бутерброди, сендвічі та канапки?
Діти по черзі зачитують повідомлення.
В Італії закуски-канапки називають «брускети», а от в Іспанії вони мають назву «пінчос». «Брускета» у перекладі з італійської означає «запікати на вуглях», її відмінна риса від решти бутербродів полягає у тому, що скибочки хліба попередньо обсмажують на грилі чи на сковорідці без олії — тобто підсушують.
- От і сьогодні ми з вами виготовимо Лепбук на тему БУТЕРБРОД
- Отже перша кишенька нашого лепбука буде називатися ЦІКАВИНКИ
- Який головний інгредієнт любого бутерброда? ( Хліб)
- Зараз знайдіть і прочитайте у нашій скриньці цікавинки про ХЛІБ. Покладіть у відповідну кишеньку.
Притча про хліб
Якось один чоловік знайшов велику грудку золота. У своєму господарстві він, звичайно, не міг його застосувати і вирішив продати, але боявся продешевити. І пішов чоловік до мудреця з проханням допомогти визначити вартість золота. І сказав йому мудрець:
- Ти що-небудь сьогодні їв?
- Нічого не їв.
- А вчора?
- І вчора не їв.
- А позавчора?
- Позавчора їв.
- От коли ти поголодуєш три доби, своє золото віддаси за шматок хліба.
Уміймо цінувати не примарне, а справжнє наше багатство - хліб. Кожного разу, беручи в руки запашну скибку хліба, згадуймо його творців. Шануймо їхню працю!
- Наступна кишенька називається ЗАГАДКИ про продукти харчування
- Знайдіть та прочитайте загадки і покладіть у відповідну кишеню.
Гострі зуби вона має,
Їсти нам допомагає,
Що бере в тарілці – все
Нам до рота донесе
Виделка
Біля тіла - вуха,
А голови немає.
Каструля
Не каструля і не миска,
Не кружка, не горщик.
Насипають в неї кашу,
Наливають борщик.
Тарілка
Сама не їм, А всіх годую
Ложка
Я кислий був зелений.
Дозрів — і пожовтів.
З жарких країн, малята,
До чаю прилетів!
Хоч кислий я, малята,
Зі мною чай смачніш.
Додам я аромату —
І станеш здоровіш.
Лимон
Народився із землі,
Зарум’янивсь на вогні.
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені.
Хліб
Сидить Марушка
В семи кожушках;
Хто її роздягає,
Той сльози проливає.
Цибуля
Кругле, жовте і солодке,
Воно на дереві росте,
Людям здоров’я додає.
Яблуко
Я духмяний, в дірочках,
А на смак так просто – ах!
Сир
- Наступна кишенька називається РОЗМАЛЬОВКИ
- Знайдіть та покладіть у відповідну кишеню.
- Наступна кишенька називається ПРИСЛІВ.Я
- Знайдіть та прочитайте прислів,я і покладіть у відповідну кишеню.
Зима без снігу — літо без хліба
Риба — вода, ягода — трава, а хліб — всьому голова
Хліб — батько, вода — мати
Хліб та вода — то козацька їда
Без хліба і без води погано жити
Краще сухий хліб з водою, ніж паляниця з бідою
Без їжі і віл не потягне
Без зубів лихо, а без хліба ще гірше
- Наступна кишенька називається ГІГІЄНА ГОТУВАННЯ ЇЖІ
- Знайдіть та прочитайте правила гігієни при приготуванні їжі і покладіть у відповідну кишеню.
- Наступна кишенька називається БУТЕРБРОД
- Знайдіть інструкції приготуванні бутербродів. Ми будемо з вами готувати бутерброди і по закінченню ви їх правильно пронумеруєте і покладете у відповідну кишеню.
3) «Крісло автора».
4) Складання «кластера».
— Як інакше називають бутерброд?
Канапка |
|
Мазанець |
|
Сендвіч |
|
|
|
|
|
Перекусень |
|
Бутерброд |
|
|
|
|
|
|
|
Накладанець |
|
Перекладанець |
|
Гамбургер |
5) Технологія «Два — чотири — всі разом».
— З яких продуктів можна приготувати бутерброд? : -
Учаі індивідуально обмірковують можливі відповіді. Потім об'єднуються в пари, доповнюючи думки одне одного.
Даті діти в четвірках ухвалюють спільне рішення. Завершується робота обговоренням поставленого зіівдання з усім класом.
Наприклад: для приготування бутербродів беремо... (хліб чи батон (грінки), масло, твердий сир, ковбасу (варену чи копчену), помідор, огірок, зелену петрушку та кріп, шпинат, редис, буряк, яйце, оселедець тощо).
6) Фізкультхвилинка - гра «Хто до нас на гостину завітав».
Учитель домовляється з двома-трьома дітьми про те, яких тварин вони зображатимуть. Потім вони по черзі входять у коло. Решта повинні здогадатися, який звір завітав до них на гостину.
2. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
1) Перегляд презентації.
Учні переглядають презентацію «Види бутербродів»
2) Практична робота.
Учитель заздалегідь нарізає ножем хліб, сир, ковбасу, шинку тощо.
Учні об'єднуються в групи, вибирають інгредієнти та готують бутерброди. (За потреби учитель допомагає.)
I група. Бутерброд з шинкою, яйцем та овочами Хліб змастіть маслом, покладіть зверху шматочок шинки, шматочок круто звареного яйця, скибочку солоного або свіжого огірка, трішки зелені та червоного болгарського перцю. Смачно й поживно!
II група. Канапе з сиром та ковбасою
Підготуйте чорний хліб, ковбасу, сир та свіжий огірок.
Усе виріжте формочкою для печива. На шматочок чорного хліба покладіть підготовлені сир, ковбасу та огірок. Скріпіть шпажкою.
ІІІ група. «Вітрильники» з твердого сиру
Бутерброди можна оформити оригінально. Наприклад, виготовити вітрильники з твердого сиру.
На шматочок чорного хліба покладіть кружечки ковбаси та свіжого огірка. Тонко нарізаний твердий сир згорніть удвічі та простроміть шпажкою. Прикрасьте «мачту» шматочком моркви.
IV група. Канапки з оливками
Підготуйте маленькі круглі шматочки білого хліба. Виріжте кружечки твердого сиру відповідного розміру. Шматочки салямі згорніть удвічі, вставивши всередину оливку.
Прикріпіть «вітрило» до канапки шпажкою.
V група Фруктове канапе
Бутерброди, канапки можуть бути і десертними. їх готують з різних фруктів.
Щоб приготувати фруктове канапе, потрібно почистити банан, яблуко, ківі, нарізати їх кружечками, з'єднати шпажками.
(Можна використати будь-які інші фрукти.)
3) Презентація роботи груп.
Кожна група презентує свою роботу, пригощає однокласників.
Фізкультхвилинка «Зірви яблучко»
Творча робота
— Намалюйте зразки оригінальних бутербродів. Спробуйте приготувати їх удома з дорослими.
III. Висновки.