«МУЗИКА В МОЄМУ ЖИТТІ»
Анотація проєкту
Сучасне суспільство ставить перед школою завдання створення умов для формування особистості емоційної, естетично розвиненої, творчої, активної та самостійної. При цьому важливо зберегти індивідуальність дитини, розвинути її інтерес до навколишнього світу та готовність співпрацювати з іншими людьми. Отож сучасний урок – це не класичний виклад інформаційного матеріалу вчителем, а взаємодія вчителя та учня, під час якої останній має відчути себе повноправним учасником навчального процесу, його співавтором.
Творча діяльність учнів може виявлятися в розмірковуваннях про музику, доборі музичних колекцій для домашньої фонотеки тощо.
Учасники: учні 4 класу.
База реалізації проекту: ОЗ НВК Асканія-Нова-гімназія та музична школа.
Характеристика проекту:
За кількістю учасників: колективний;
За тривалістю: короткостроковий (1 тиждень);
За видом кінцевого продукту: дієвий;
Актуальність проблеми
Кожна людина звикає з самого народження чути музику. У кожного є улюблений стиль музики. Усім відомо, що роль музики в житті людини досить велика: вона здатна впливати на наш настрій, заспокоювати чи пригнічувати, піднімати чи погіршувати настрій.
Чому ж різним людям подобається різна музика, і як вона впливає на наше життя? Музика будує особливу субкультуру, змінює погляди людей на багато речей, формує стиль одягу, стиль спілкування, стиль усього життя.
Музика має різний вплив на людину. Адже деякі мелодії здатні навіть покращувати людську пам'ять, вони допомагають вибудовувати асоціативний ряд певних подій і моментів життя.
Музика тісно пов’язана з медициною. Вже давно виявили, що музика Баха, Бетховена та інших класиків має чудодійний вплив на людей, виліковує хвороби. Існує навіть спеціальний напрямок у сучасній медицині – орнітотерапія.
Виявляється, кожна людина безперервно, на генетичному рівні, пов’язана з музикою, точніше зі звуками. Ці звуки можуть видавати птахи, тварини та сама природа. Сама людина, не помічаючи, підсвідомо розслаблюється й оздоровлюється за рахунок цих звуків. Адже голоси птахів та тварин вже давно зафіксовані в нашій підсвідомості як певний подразник. Він може бути пов'язаний як з позитивними, так і з негативними емоціями.
Як виявили психологи, мелодія з ритмом 60 ударів на хвилину діє на людину як медитація, вона цілком здатна відвернути людину від будь-якої проблеми, сповільнюючи мозкову діяльність. Якщо слухати таку музику, активно поліпшується пам'ять, працездатність, спокій та впевненість у собі.
Все пояснюється тим, що людський мозок просто припиняє зайве вироблення енергії, що витрачається на негативні емоції. Так само прослуховування класичної музики сприяє запам’ятовуванню інформації. У боротьбі з безсонними ночами може врятувати «Сумний вальс» Сібеліуса, а п’єси П.І. Чайковського творять дива.
Музика впливає не тільки на емоційний стан людини, а й на роботу внутрішніх органів, зокрема серця, та на активність артеріального тиску. Для тих, хто хоче активно збільшити свій тиск, варто слухати музику енергійну, ну а для стабілізації серцевого ритму рекомендується прослуховування спокійної мелодії.
Дуже цікавий факт полягає в тому, що спокійна мелодія може позитивно впливати на кров. Мелодія, яка викликає у людини задоволення, активно збільшує в крові обсяг лімфоцитів – відповідно всьому організму людини стає набагато простіше боротись із хворобами.
Виявляється, що музика має величезний вплив на інтелектуальні здібності та можливості людини, адже мелодія сприяє збільшенню емоційної людської активності. В саме цей період активності підвищуються інтелектуальні здібності.
Актуальність даного питання незаперечна, адже сучасна епоха, насичена соціально-економічними перетвореннями, створила умови для збільшення тривожності й хвилювань серед населення і школярів зокрема. Постає необхідність навчати дітей способам зменшення цієї напруги, підтримання оптимального рівня здоров’я для навчання та спілкування у шкільній спільноті. Зняття внутрішньої напруги через творчість – дієвий механізм, доведений психологами, який можна реалізовувати на уроках мистецтва та в позаурочний час.
Мета проєкту:
Завдання проєкту:
Очікувані результати роботи над проєктом:
Тема «Музика в моєму житті» відповідає віковим та індивідуальним особливостям четвертокласнисників, а музичний матеріал – близький учням емоційно, інформаційно та психологічно.
Діти на порозі підліткового віку вже зосереджені на власних переживаннях, вони не завжди здатні реагувати на поради дорослих, тому традиційні методи педагогічного впливу зазвичай є малоефективними. Маючи тільки дитячий досвід вражень і почуттів школярі вже намагаються почуватися дорослими, але недосвідченість, відсутність життєвих орієнтирів призводять до хаотичності їхньої діяльності з великою амплітудою емоційних переживань.
Дослідження фахівців доводять необхідність багатовекторного педагогічного впливу на музично-естетичну діяльність учнів, що втілюється у застосуванні методу проєктів – прогресивного напрямку конструктивізму, позитивних емоцій, конкретики, результативності, успішності.
Стратегія та механізми реалізації проєкту
Етап проєкту |
Заходи |
Термін виконання |
1 |
2 |
3 |
- Яка музика має заспокійливий вплив? - Яка музика здатна підтримувати фізичну та психологічну активність? - Яка музика може стимулювати розумову, інтелектуальну активність? - Яка роль музики в житті людини?
Учням пропонується об’єднатись у команди. Бажано, щоб вони самі знайшли однодумців. Підбирають назви груп:
На партах у кожного є листочок дерева (з паперу). Кожен повинен написати, що він очікує від цього проєкту. Потім листочок приклеюється до заздалегідь вирізаного з паперу стовбура з розлогим гіллям. Утворюється дерево очікувань. Воно зберігається на дошці до закінчення проекту). |
Передостанній урок музичного мистецтва, позауроч-ний час
|
|
|
Позауроч-ний час протягом тижня |
|
Підготовка повідомлень про вплив музики на організм людини |
Урок основ здоров’я |
|
|
||
Написання есе
|
Урок укр. мови (РЗМ) |
|
|
||
Створення музично-образотворчих композицій
|
Урок образотворчого мистецтва |
|
|
||
Створення плей-листів, фонохрестоматії
|
Урок інформатики, позауроч-ний час протягом тижня
|
|
|
||
|
Наступний урок музичного мистецтва
|
|
Підведення підсумків Після закінчення виступу кожної команди, на наступному уроці музичного мистецтва необхідно підвести підсумки виконаної роботи. Вчитель пропонує повернутись до дерева очікувань і проаналізувати, чи справдились їхні побажання. Робляться висновки про необхідність реалізації таких проєктів. Учитель пропонує написати відгуки про роботу над проєктом і висунути ідеї щодо теми наступного проєкту? |
Очікувані результати: підсумки заходів, довгострокові результати, позитивні зміни
Долучаючись до проєктної діяльності діти працюють над вирішенням певних проблем. Проєкт «Музика в моєму житті» викликав у школярів ентузіазм, захопив їх. Вони з задоволенням працювали над пошуком відомостей зі своєї теми, вчилися здобувати, аналізувати, опрацьовувати, оцінювати та створювати інформацію в різноманітних видах, формах та медіа представленнях.
Кожен учасник проєкту у підготовчій та практичній здобув нові знання, опанував методи боротьби зі стресом, підвищення працездатності, стимулювання розумової діяльності через сприйняття творчості та творче самовираження. Пріоритетні напрямки діяльності учасників проєкту полягають у роботі з формування власної відповідальності за здоров’я, емоційну рівновагу, збереження працездатності. При цьому вони набули знання, які за дидактичним значенням вийшли за межі навчального предмету, відчули вплив мистецтва на організм людини та його стани. Кожен учень має доступ до фонохрестоматії. Зважаючи на психологічну атмосферу в класі учитель у подальшій роботі може пропонувати для прослуховування певні композиції для налаштування класу на роботу або ж для зняття напруги на уроках чи під час перерв, динамічних пауз або рекомендувати певні твори деяким учням індивідуально.
Учні вчились вмінню працювати в групах, продуктивно співпрацювати з іншими дітьми, виявляти розуміння з іншими, поважати і визнавати різноманітність поглядів, бажання бути корисним і знаходити компроміси для досягнення спільної мети. Адже створення спільних проєктів займає найвищу сходинку в ієрархії способів організації взаємодії учнів і вчителя в навчально-виховному процесі початкової школи щодо складності організації.
Висновки
В результаті реалізації проєкту в учнів формувалися навички творчої співпраці, пошукової діяльності при роботі з інформаційними джерелами, з електронними Інтернет – ресурсами, а також навички обробки, структурування, систематизації знайденої інформації. В рамках роботи над проєктом, крім бесід, консультацій, виконання письмових робіт використано нетрадиційні форми навчально-виховної роботи – малювання у нетрадиційних техніках, джем-сейшн – імпровізовані виступи шумових ансамблів, опанування сучасних методів збереження душевної, емоційної рівноваги та інші. Їх підготовка, проведення та фіксація результатів вимагає від дітей додаткової роботи по освоєнню мультимедійних програм, способів фіксації інформації за допомогою сучасних пристроїв роботи з інформацією, освоєння навичок роботи з ресурсами Internet, аналізу власних творчих здобутків, вибору форми представлення власних досягнень, необхідності співпраці в групах використовуючи ІКТ.
Реалізація проєкту забезпечила умови для оволодіння дітьми практичними навичками пошукової роботи, задоволення потреб творчого самовизначення, розкриття творчих здібностей учнів, формування навичок роботи в групах, співпраці, формування комунікаційних та інформаційних, здоров’язбережувальних компетентностей школярів.
Метод проєктів завжди припускає рішення цікавих, корисних і пов'язаних з реальним життям завдань, а також розв'язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншої - інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проєктів повинні бути "відчутними" та доступними до використання протягом тривалого часу.
Технологічний продукт проєкту: