День зустрічі птахів

Про матеріал
Сценарій цікавий та пізнавальний для учнів 5-6 класів, включає музичні та поетичні виступи, ігри та конкурси, спрямовані на екологічне виховання та поглиблення знань про птахів.
Перегляд файлу

 

 

Тема.  ДЕНЬ ЗУСТРІЧІ ПТАХІВ

 

Мета:

  • виховувати в дітей дбайливе ставлення до природи;
  • поглибити уявлення дітей про птахів, їх значення у природі

та житті людини;

  • розвивати пізнавальні та творчі інтереси, уважність, логічне та

екологічне мислення;

  • формувати в дітей науковий світогляд, уміння працювати

з додатковою літературою;

  • формувати культуру спілкування, взаємоповагу під час змагання;

 

 

Обладнання: зображення птахів, дитячі малюнки, конверти із картками -  завданнями для проведення конкурсів, годівнички,  плакати з написами

.

Хід свята

Вед. Йде весна-королева по світу
І співає на всі голоси,
Та заквітчує землю прогріту,
Творить дивні картини краси.

 

Вед.Що може бути чарівнішим, ніж пробудження природи! Набухають бруньки, з’являються липкі зелені листочки, вистромлюються з землі перші квіти - а це така радість, таке щастя! А яке небо! Небо несказанно чисте,

синє-синє, а в ньому летять і летять пташки. Вони повертаються з вирію

додому і своїм співом звеселяють землю. Все живе радіє весні.

Пісня «Весна,кольорова весна»

Вед.  Добрий день усім, хто зібрався у цій залі.

Вед. Вітаємо вас на весняному святі – день зустрічі птахів

Учень1. Птахи – наші найменші друзі і невід’ємна часточка природи. Вони прикрашають діброви і сади, тішать нас своїм чарівним співом. Їх весела дзвінка пісня , яскраве забарвлення оживляють природу і звеселяють наші серця, додають нам бадьорості і радості.

 

                                                      -1-

 

 

 

 

 

Учень 2.   Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево. Але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися можуть лише птахи. І то не всі.

 

 

Учень 3. Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші – великими зграями. Але як би птахи не летіли вони завжди прямують одним і тим же шляхом. Як же пташки знають куди летіти? Хто їм показує дорогу?

 

Учень 4.  Більшість вчених вважає, що птахи звіряють напрям по сонцю і зірках. Довгий час вважали, що молоді птахи летять за старими.

Але виявилося, що це не так. У зозуль, наприклад, старі птахи летять

окремо від молодих. Отже, з’являючись на світ, птахи уже знають,

куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.

 

Учень 5. Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом потрібно "нагуляти” жир, щоб підтримувати сили в

далекому й важливому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.

 

Вед.   Нам надійшло СМС з півдня Франції та  Англії.  «Повертаємося  у рідні краї. Там, у далеких країнах, ми турбувались лише про їжу, адже гнізд на чужині ми ніколи не будуємо». Граки і шпаки.

 

  Учень .  З'являються гра­ки і влаштовують несамовиті бійки за місця гніздування.

 

Учень . Ще сніг не зійшов на полях, а граки вже діловито походжають по них, по розмерзлих дорогах і горбах, збираючи убогу їжу. Й одразу, не гаячи часу, лагодять гнізда, відкладають яйця. Ніхто з перелітних птахів раніше за граків

не виводить потомство.

 

Учень.Так поважно грак крокує,

Не боїться він людей.

Роздивляється, пильнує,

Зустріча новий він день.

З гордо витягнутим дзьобом

Йде по стежці, не зверта.

Ось крутнувсь й пішов підскоком,

Ось навприсядки сіда.

Зупинився, щоб спочити,

Крила широко розкрив.

Вирішив: пора летіти —

                                                   -2-

 

 

Марш ранковий завершив.

Ось така в грака забава:

Вранці стежкою гулять.

І важливіша є справа:

Ще б навчитися співать.

 

Ведучий 2. На черзі СМС від лелек. «Ми вже в дорозі»

 

Учень. Зимують лелеки у Південній Африці. Дістаються туди лише в грудні, та вже через місяць збираються назад до рідної домівки. Цікаво, що лелеки летять до вирію довго, а повертаються на Батьківщину удвічі швидше. Ніхто з птахів не сумує так за рідним краєм, як лелеки.

 

Учень.Не летіть в Україну, лелеки,
Не летіть, мої любі, до нас,
Залишайтеся жити далеко,
Бо сьогодні нелегкий в нас час.

Синє небо спаскудила хмара,
Чорна хмара десанту з Москви.
По землі лізе руська отара,
Свою Неньку рятуємо ми.

Не збагне а ні птах, ні людина,
Чого мало їм в власнім краю.
Чи сподобалась наша долина,
Чи хатина в селі  у гаю.

Вірю в те, що війна закінчиться,
Ми покажемо гідність в бою.
Я покличу вас знову, лелеки,
У квітучу країну свою.

Вед.  А ось ця СМС прийшла із далекого Єгипту. До нас повертаються жайворонки.

 

Учень. Цих благовісників весни особливо шанують в Україні. Про них складено найбільше пісень, а також веснянок і гаївок.
 

Учень . Селяни по жайворонках ворожать на врожай: якщо жайворонки летять високо над землею, то це вони «до Бога летять молитися» — буде врожай на збіжжя. Якщо ж вони летять над землею низько, то це вони «загубили ціп по дорозі» - буде неврожай.

                                                      -3-

 

 

Веснянка «Ой, ти жайворонку»

 

Вед. Повідомлення. «Учасникам "Свята зустрічі пта­хів". Вилітаємо з Африки. Чи вже є у вас комахи? Якщо немає, то за­тримаємося в дорозі.

                                                                                         Ластівки»

 

 

Учень. Оскільки живляться ластівки комахами, то прилітають до нас найпізніше. А восени відлітають найперші, бо комах стає менше.

 

Учень. Спостерігаючи за ластівками та їхніми звичками, люди дійшли висновку: ластівки низько літають над землею на негоду.

І це насправді так. Зміну атмосферного тиску комахи дуже добре вловлюють.

У передчутті негоди вони сидять у траві, а коли й літають, то дуже низько.

Ось ластівки й ловлять їх над самою землею або прямо з травинок і підхоплюють.   

 

Учень. У присмерку літають ластівки,

Так низько, ніби в землю поринають,

І виринають з неї, мов з ріки,

Крильми собі дорогу протикають.

Шугають у зеніт, а звідтіля

Як чорні зорі, падають, як сльози...

А над хатами-«вісімка», «петля» —

О летуни мої, о віртуози!

 

Вед. Термінове повідомлення. Ми залишили ваш край і помандрували на північ, але обов’язково повернемось наступної зими. До зустрічі!

                                                                                           (Снігурі)

Учень.Є багато пташок голосних,
Любі-милі нам співи пташині.
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у Рідній Країні

Пісня «Весняна пташка»

Вед. Друзі ,а зараз я пропоную пограти  у гру, яка визначить найкращих орнітологів – знавців птахів.

Вед. До участі запрошуються 2 команди по 6 учасників. Кожна команда повинна придумати собі назву та вибрати капітана.

                                                   -4-

                                 

 

                                   Конкурси

Вед. Оголошується 1 конкурс «Розминка» .

Кожна команда по черзі відгадує по 5 загадок про птахів.

                                 1 команда

1.Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)

 

2.Стрекотуха білобока,
Звуть усі її…
(Сорока)

 

3.Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)

 

4.Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)

 

5.В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…
(Солов’я)                     

2 команда

1.Дзьоб міцний і гарні крила,
Чорний хвіст, жилетка сіра,
Чи присяде, чи летить, –
«Кар, кар, кар!»,– усе кричить.
(Ворона)

 

                                                           -5-

 

 

2.По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить.
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят.
(Чапля)

 

3.Балакуча ця вертуха!
Ліс її щоденно слуха –
Довгохвоста, білобока …
Ну й плетуха! Це –…
(Сорока)

 

4.Чорномазий, білодзьобий,
Він за плугом важко ходить,
Черв’ячків, жучків знаходить –
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
(Грак)

 

5.Що це за сіренька пташка?
Ловить гусінь і комашок,
Цвірінчить вона, стрибає,
В теплий край не відлітає.
Цей маленький жвавий хлопчик
Називається…

( Горобчик)

Оголошуються бали командам.

 

Вед. Конкурс 2. «Екологічне лото»

 Учасники команд по черзі витягають із «гнізда» картки з запитаннями; кожна команда відповідає на три запитання.

З а п и т а н н я:

 1.У назві якого птаха є 40 літер? (Сороки)

 2. Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (Шпаки).

 3. У якого птаха такий міцний хвіст, що він підтримує птаха на дереві?

 (Дятел).

 4. Коли шпаки прилітають навесні, вони беруться за чищення місць гніздування, старанно викидають із них сміття та будують нові гнізда.

У нове гніздо вони приносять духмяний полин, м’яту та інші рослини, що сильно пахнуть. Навіщо шпаки приносять у гніздо ці рослини?

 (Щоб відлякувати паразитів).

                                                       -6-

 

5. Які птахи влаштовують по кілька гнізд на одному дереві? (Граки).

 

6. Зозуленя викидає з гнізда яйця або пташенят названих батьків

та саме поїдає корм, який вони приносять. Але потім приносить користь.

Яку?

 ( Поїдає волохатих гусениць, яких не їдять інші птахи).

 

Оголошуються бали командам.

Вед.Конкурс 3. «Голоси птахів»

Звучать записи голосів птахів, командам по черзі пропонується відповісти,

чий крик або спів вони почули.

 

Оголошуються бали командам.

Вед.  Конкурс 4. «Склади прислів'я»

 Кожній команді роздається по 3 прислів'я, які складаються з частин.

Потрібно скласти і прочитати усі прислів’я.

 

1. Всяка пташка                                                                    своє гніздо знає.

2. Щастя – вільний птах:                                                   де захотів, там і сів.

3. Як багато птиць,                                                            не буде гусениць.

4. Ластівка під дахом                                                       - на щастя!

5. Слово – не горобець:                                                вилетить – не піймаєш!

6. Ластівка весну починає,                                           а соловей закінчує.

 Оголошуються бали командам

Вед . Конкурс 5. «Пам’ятники птахам».

 А чи знаєте ви, що птахам поставлені пам’ятники? Спробуйте здогадатися яким.

 1 Цьому птахові поставили два пам’ятники на честь урятування ними посіву від сарани: один – у США, штат Юта, а другий – в Австралії. Що це за птах? (Чайка).                                      

                                                       -7-

 

2. Під час війни в місті люди помирали з голоду. Коли вони на кріпосній стіні виставили птаха, ворог вирішив, що в місті ще багато продовольства, і зняв облогу. Це відбулося в Німеччині в 16 ст. Вдячні люди поставили пам’ятник птахові. Що це за птах? (Півень).

  3. 1850 року в Америку вперше завезли птаха, котрий невдовзі там освоївся. Трапилося так, що в передмісті Бостона дуже розмножилися комахи. Гусінь завдавала серйозної шкоди посіву. На допомогу прийшов птах. Він знищив комах шкідників. На знак подяки мешканці поставили йому пам’ятник у

 парку міста Бостона. Назвіть цього птаха? (Горобець).

 

4. На підводному човні були пошкодженні система підйому і зв’язку. З допомогою спеціального апарату був запущений на волю птах, щоб

доставити повідомлення про аварію. Незабаром екіпаж був урятований.

Птаха нагородили вищою військовою нагородою й навічно зарахували до екіпажу човна. Це відбулося 1942 року в Англії. Птаху було споруджено пам’ятник. Назвіть його. (Голуб).

 

 Оголошуються бали командам.

Вед. Конкурс 6.   «На пташиному базарі»

 Запрошуються по 3 учасники.

Кожен учасник має відгадати птаха, зашифрованого на картці.

 

Картка 1.

Білі як сніг. Належать до водоплавних. Вони великих розмірів, з

довгою і красивою шиєю. У цих птахів цінний густий пух,

тому вони охороняються законом. Живуть переважно парами. (Лебеді)

 

Картка 2.

 Належать до хижих. Вони мають велику голову і дуже великі

очі з розширеними зіницями. У них гачкоподібний дзьоб,

гострі кігті на лапах. Ведуть нічний спосіб життя. Живляться

гризунами, невеликими пташками, комахами.(Сови)
         

 Картка 3.

Живуть на болотах і берегах водойм. Вони мають довгі ноги,

шию та дзьоб. Здобич підстерігають стоячи у воді. Деякі

бродять у пошуках їжі. Живляться різними тваринками.. (Чаплі)

 

-8-

 

 

        Картка 4.

Живуть на деревах. Мають міцний дзьоб, довгий язик і міцний хвіст,

завдяки якому можна опертися на кору дерева. (Дятли)
          

         Картка 5

Ці птахи схожі на горобців, але вони обережніші і водночас

допитливіші за горобців. Люблять їсти насіння соняшника і ласувати несолоним салом. Ми можемо упізнати їх серед інших птахів по

жовтенькому «фартушку». (Синиці)

 

Картка 6.

Прилітають до нас з Півночі. У них є чорна шапочка і

червона грудка. Дзьоб товстий і короткий. Живляться ягодами,

насінням, частково комахами. (Снігурі)

 

Підбиття балів за всі конкурси, оголошення команди переможниці, нагородження дипломом та призами.

Вед.Поки жити планета ця буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки – люди.

Хай чарують їх голоси.

Не стріляйте у лебедів білих,

Не вбивайте синичок малих,

Вони менші брати і несмілі,

Тож давайте полюбимо їх.

Шануй, примножуй скарб неоціненний,

Який вручила нам свята земля.

Насаджуй сад і прочищай джерельце.

І скривдити не дай маленьких пташенят.

Ніколи не зробимо шкоди

Тварині ми  в ріднім краю.

Нехай звеселяють природу –

Співають пташки у гаю.

Ми друзі їх вірні і щирі,

Бо ми бережем повсякчас

Пташок, що літають у вирій,

І  всіх, хто зимує у нас.

 

Вед. Друзі! Пам’ятайте – найдорожче для пташки – це воля.

        Милуйтеся, слухайте і захоплюйтеся цими чудовими творіннями .  

Гадаю, що всі ви будете оберігати природу й наших вірних друзів – птахів!

 

  -9-


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            

                                                                                         

 

 

                                                                                          Підготувала

                                                                                вчитель біології

                                                                                Пониковицького ЗЗСО

                                                                                Золочівського р –ну

                                                                                Львівської обл.

                                                                                Шелест Алли Євгенівни