(розроблені за групами результатів)
За підручником: Автори: Павло Балан, Олександр Козленко, Людмила Остапченко, Ольга Кулініч, Людмила Юрченко
Відповідає модельній навчальній програмі «Біологія, 7–9 кл.» для закладів загальної середньої освіти (автори: Балан П.Г., Кулініч О.М., Юрченко Л.П.)
Автор: Денисюк Юлія Іванівна
2024
Групи споріднених результатів
Група споріднених результатів №1. Пізнання світу природи засобами наукового дослідження.
1.1. Виявлення та формулювання проблеми дослідження.
1.2. Визначення мети та завдання дослідження, формулювання гіпотези.
1.3. Планування дослідження.
1.4. Дослідження (спостереження, експериментування, моделювання)
1.5. Аналіз результатів, формулювання висновків, презентація результатів дослідження.
1.6. Здійснення самоаналізу дослідницької діяльності
Група №2. Опрацювання, систематизація та представлення інформації природничого змісту.
2.1. Здійснення пошуку інформації, її оцінка та систематизація.
2.2. Представлення інформації у різних формах
Група №3. Усвідомлення розмаїття і закономірностей природи, ролі природничих наук і техніки в житті людини, відповідальна поведінка для сталого розвитку суспільства.
3.1.Усвідомлення розмаїття природи.
3.2.Класифікація об’єктів/явищ природи.
3.3. Виявлення взаємозв’язків об’єктів і явищ природи.
3.4. Усвідомлення значення природничих наук, технологій, техніки.
Діагностична робота 1.
Тема 1. Клітина – структурно-функціональна одиниця
Тема 2. Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми
Група результатів 1. Оцінюється за практичною роботою “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 Проаналізуйте інформацію. Встановіть відповідність. Визначіть тварини за їх характерними ознаками. (6 балів)
А. Амеба протей
Б. Гіардія (лямблія)
В. Євглена зелена
Г. Євглена зелена
Д. Форамініфери
Е. Амеба дизентерійна
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
Завдання 8 Заповніть таблицю (3 бали)
Характерні ознаки |
Інфузорія туфелька |
Євглена зелена |
Амеба протей |
Органели руху |
|
|
|
Розмноження |
|
|
|
Де поширена |
|
|
|
Тип живлення |
|
|
|
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ____________________
Оцінка за діагностичну роботу №1 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
Діагностична робота 2.
Тема 3. Середовища мешкання та різноманітність водоростей
Тема 4. Характерні риси та будова вищих рослин
Група результатів 1. Оцінюється за лабораторними роботами і лабораторними дослідженнями.
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 Проаналізуйте інформацію. Встановіть відповідність. Визначіть тканини за їх характерними ознаками. (6 балів)
А. Твірна
Б. Покривна
В. Механічна
Г. Провідна
Д.Основна
1. Надають рослині пружності та міцності, підтримують її частини
в певному положенні.
2. Тканини забезпечують ріст, відновлення частин рослин, які зазнали ушкоджень, вегетативне розмноження.
3. Складаються з живих клітин, мають хлоропласти і здійснюють фотосинтез.
4. Забезпечують низхідний і висхідний рух речовин.
5. Складається з живих і мертвих клітин, забезпечує захист від впливів несприятливих зовнішніх чинників.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
Завдання 8 Встановити відповідність між зоною кореня і її характерними ознаками(3 бали)
№ п/п |
Зона кореня |
Характерні ознаки |
1. |
Кореневий чохлик
|
А. клітини видовжуються, забезпечуючи просування кореня в глиб ґрунту. |
2. |
Зона поділу |
Б.Щільно вкрита кореневими волосками |
3. |
Зона розтягування |
В. Забезпечує рух мінеральних речовин до надземної частини рослини |
4. |
Всисна зона |
Г.Вкриває верхівку кореня |
5. |
Провідна зона |
Д. Складається з клітин твірної тканини |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
1.Які органи рослини зображені на малюнку? Як вони взаємопов’язані з процесами життєдіяльності рослини? (4 бали) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ____________________
Оцінка за діагностичну роботу №2 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
Діагностична робота 3.
Тема 5. Різноманітність вищих рослин
Група результатів 1. Оцінюється за практичною роботою « Порівняння будови різних представників насінних рослин» (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 Проаналізуйте інформацію. Вкажіть основні частини квітки (6 балів)
Завдання 8 Встановити відповідність між типом плоду і рослиною, якій він належить (3 бали)
№ п/п |
Тип плоду |
Рослини |
1. |
Кістянка |
А. Мак |
2. |
Горіх |
Б.Кавун |
3. |
Коробочка |
В. Вишня |
4. |
Гарбузина |
Г. Помідори |
5. |
Ягода |
Д. Ліщина |
6. |
Стручок |
Е. Редька |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
Методика проведення досліду була такою:
1. Взяти подвійний аркуш у клітинку, на внутрішній сторінці другого листка намалювати 3–6 квадратиків однакової площі.
2. Покласти аркуш на дошку для нарізання продуктів або килимок для різання.
3. Взяти наявні вдома насінини, розкласти їх у цих квадратиках так, щоб заповнити контури в один шар.
4. Підписати кожен з квадратиків.
5. Закрити насінини другим аркушем і через нього за допомогою товкача від ступки або товкачки для картоплі притиснути й розчавити насінини. Біля насінин, до складу яких входить багато жирів, утворяться виразні олійні плями.
1. З якою метою вчитель запропонував проводити дослідження саме з квадратиками однакової площі, намальованими на аркушах паперу в клітинку?
(Оберіть одну або кілька правильних відповідей.)
А Щоб можна було взяти приблизно однакову за масою кількість насінин без зважування.
Б Щоб уникнути впливу на результати сторонніх факторів (температури, вологості повітря).
В Щоб спонукати учнів ретельніше поставитися до проведення дослідження.
Г Щоб простіше було порівняти кількість олії, що виділиться.
Д Щоб здешевити виконання дослідження.
2. Оцініть правильність наведених тверджень про методику проведення досліду Вікою, Олегом і Тарасом. Обведіть Так або Ні. (4 бали)
1) Порівнювати насінини й вівсяні пластівці в досліді Віки не дуже коректно : Так / Ні
2) Пляма від волоського горіха в досліді Олега найбільша тому, що
горіх важить більше, ніж насіння в інших комірках. Так / Ні
3) Те, що плями в дослідах Віки частково поза намальованими
квадратиками, заважає порівняти вміст олії в насінинах. Так / Ні
4) У досліді Тараса у верхньому ряду всі горіхи: кедр (сосна сибірська), мигдаль. Так / Ні
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ___________________
Оцінка за діагностичну роботу №3 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
Діагностична робота 4.
Тема 6. Характерні риси тварин
Група результатів 1. Оцінюється за практичною роботою “Визначення різних форм поведінки тварин.
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
в) м'язова; г) нервова.
невеликою кількістю міжклітинної речовини? а) епітеліальна;
б) внутрішнього середовища; в) м'язова; г) нервова.
4. Явище розвитку організму з незаплідненої яйцеклітини називається:
а) партеногенез; б) гомеостаз; в) внутрішнє запліднення; г) ембріогенез.
5. Який тип поведінки належить до індивідуальної поведінки?
а) батьківська; б) шлюбна; в) харчова; г) соціальна.
6. Інстинкт повернення тварин додому: а) комунікація; б) хомінг; в)
рефлекс; г) ехолокація.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 Проаналізуйте інформацію. Встановіть відповідність між системами органів тварин та їх функціями. (6 балів)
А.Дихальна система
Б. Травна система
В. Кровоносна система
Г. Видільна система
Д. Імунна система
Е. Статева система
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
|
|
|
|
|
|
Завдання 8 Заповніть таблицю (3 бали).
Впишіть у порожні комірки необхідну за змістом інформацію про тканини, органи і системи органів у стовпчиках таблиці.
Тканина, що переважає |
|
Нервова тканина |
|
Війчастий епітелій |
Орган |
Стегнова кістка |
|
Серце |
|
Система органів |
|
Нервова система |
|
Дихальна система |
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
1. Як розмножуються морські черепахи? Вони пливуть до узбережжя, риють у
піску нори й відкладають яйця, після чого пливуть назад у море. Черепашенята,
що вилупилися з яєць, орієнтуються на відблиск моря і повзуть до води. На їхньому шляху трапляються хижаки – птахи та ссавці. А ще людина, що використовує яйця як продукт харчування.
Виберіть три твердження, що відповідають особливостям розмноження і розвитку черепах. (3 бали)
А Морські черепахи мають непрямий розвиток зі стадією личинки.
Б У черепах зовнішнє запліднення, яке відбувається в піску.
В Для черепах характерне яйценародження – розвиток малят усередині
яйця.
Г Орієнтація черепашенят повзти до води є інстинктом (вроджена поведінка).
Д.Мама-черепаха вчить малят, куди повзти після вилуплення з яйця (набута
поведінка).
Е Черепашенята слугують кормом для хижих птахів, що є їх природними
ворогами.
|
|
|
2.Поміркуйте. У чому переваги та недоліки групового способу життя тварин? (4 бали) ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Деякі тварини здатні подорожувати великі відстані, щоб знайти кращі умови для життя або для розмноження. Наприклад, птахи можуть летіти тисячі кілометрів, щоб дістатися до своїх місць гніздування. Для більшості тварин важливим є захист їхнього потомства. Наприклад, суроки будують складні тунелі та камери для своїх молодих, щоб захистити їх від хижаків та погодних умов.
1) Про який вид безумовних рефлексів розповідається у тексті? (1 бал) _____________________________________________________________ .
2) Яке значення даного виду рефлексів для тварин? (2 бали) ____________________________________________________________________________________________________________________________________
3) Поясніть! Чому інстинкти специфічні для кожного виду? (2 бали) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ____________________
Оцінка за діагностичну роботу №4 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
Діагностична робота 5.
Тема 7. Різноманітність тварин. (Безхребетні)
Група результатів 1. Оцінюється за практичною роботою « Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах».
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
а) целюлоза; б) клітинна стінка; в) хітин; г) глікокалікс.
4. Скільки пар ходильних ніг у павукоподібних: а) 3; б) 4; в)6; г) 8.
5. Ногощупальці наявні у: а) павуків; б) комах; в) червів; г)
молюсків.
6.Тварина, яка має тіло у вигляді мішка чи келиха, пронизане порами, через які проходить вода з частинками їжі і кисень для дихання:
а) бодяга прісноводна; б) ціп’як свинячий; в) сонечко семи крапкове; г) лангуст.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 Установіть відповідність між групою безхребетних тварин та характеристикою будови їх тіла. (6 балів)
1) тіло має вигляд мішка чи келиха, пронизане порами, через які проходить вода з частинками їжі і киснем для дихання |
А.Черви |
2) тіло має вигляд мішка, всередині якого є кишкова порожнина; є щупальці, жалкі клітини для нападу на здобич чи захисту; |
Б. Ракоподібні |
3) тіло вкрите восковою плівкою, є головогруди і черевце; немає вусиків; є хеліцери з кігтиком для захисту і нападу, ногощупальці для дотику; вісім простих очей; 4 пари ходильних ніг, дихають легеневими мішками і трахеями; будують з павутини ловильну сітку; |
В. Губки |
4) тіло вкрите восковою плівкою, є голова, груди і черевце; одна пара вусиків; двоє складних очей; 3 пари ходильних ніг; мають 4 або 2 крила, або вони відсутні; дихають трахеями; |
Г. Комахи |
5) тіло вкрите панциром, є головогруди і черевце; дві пари вусиків; двоє складних очей; 5 пар ходильних ніг; дихають зябрами; |
Д.Ракоподібні |
6) тіло м ає вигляд листка, стрічки (плоске) чи веретена (кругле), може бути поділене на багато кілець; укрите шкірою з м’язами; |
Е. Жалкі |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
8.Заповніть таблицю (3 бали)
|
|
|
|
Назва тварини |
|
|
|
Відділи тіла |
|
|
|
Кількість ходильних ніг |
|
|
|
Наявність вусиків |
|
|
|
Наявність крил |
|
|
|
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
1. Поміркуй! Учениці висловили свої припущення щодо особливостей певних мушель. (2 бали)
Світлана: «Мушлі з довгими відростками належали молюскам, що мали захищатися від хижаків».
Хто з них має рацію?
а) тільки Світлана; б) тільки Таня; в) Світлана та Яна; г) Яна і Таня; д) усі помиляються.
2. Поясни! Чому в личинки метелика (гусені) ротовий апарат гризучого типу, а у дорослого метелика – сисного? (4 бали) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Обгрунтуй! Чому ветеринари рекомендують давати котам і собакам рибу та м’ясо, попередньо обробивши його термічно або проморозивши? (4 бали) ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________4. Спрогнозуй! Під час шторму тіло губки розбилось на 8 частин. Спрогнозуйте, що може бути далі.(2 бали) ________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ____________________
Оцінка за діагностичну роботу №5 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
Діагностична робота 6.
Тема 7. Різноманітність тварин.(Хребетні)
Група результатів 1. Оцінюється за практичною роботою «Практична робота “Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів».
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
з'єднані між собою: а) нерухомо; б) у різних птахів по-різному;
в) напіврухомо; г) рухомо.
5. Хто з представників рептилій належить до змій : а) саламандра; б) хамелеон; в) вуж; г) жовтопуз.
6. Для якої групи хребетних тварин характерні такі ознаки: живуть у наземно-повітряному середовищі, мають суху шкіру вкриту лусками, холоднокровні : а) амфібії; б) рептилії; в) птахи; г) ссавці.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7
Виберіть ознаки, які відповідають характеристикам тварин, зображених у
таблиці, та впишіть цифри у відповідну комірку. (6 балів)
А У складі скелета лише хрящова тканина.
Б У складі скелета є як хрящова, так і кісткова тканина.
В Температура тіла залежить від температури середовища.
Г Мають хвостовий відділ тіла.
Д Передні п’ятипалі кінцівки вкорочені, задні кінцівки відсутні.
Е Дихають легенями.
Є Відкладають яйця.
Ж Мають зяброві щілини.
З Мають зуби
|
|
1 |
2 |
|
|
Завдання 8. Підписати частини зовнішньої будови жаби озерної (3 бали)
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2) Чи варто підгодовувати птахів узимку? Чому? ( 2 бали)_________________________
______________________________________
______________________________________
______________________________________
2. Чому пінгвіни, втративши здатність до польоту, не втратили кіль? ( 1 бал) ______________________________________
______________________________________
______________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ____________________
Оцінка за діагностичну роботу №6 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
Діагностична робота 7.
Тема 8. Середовища існування тварин.
Тема 9. Гриби – гетеротрофні організми.
Група результатів 1. Оцінюється за практичною роботою «Практична робота “Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості”.
Оцінка досягнень учня по І групі результатів ____________________
Група результатів 2.
Завдання 1- 6 з однією правильною відповіддю (кожне завдання по 0,5 б, разом 3 бали)
в) сироїжка рожева; г) білий гриб.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Завдання 7 Проаналізуйте інформацію. Встановіть відповідність. Визначіть тварини за їх середовищем проживання. (3 бали)
А. Водне середовище
Б. Ґрунтове середовище
В. Наземно-повітряне середовище
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
А |
Б |
В |
|
|
|
Завдання 8. Заповніть таблицю (3 бали)
|
|
|
|
|
|
|
Назва |
|
|
|
|
|
|
Значення в житті людини |
|
|
|
|
|
|
Оцінка досягнень учня по ІІ групі результатів ____________________
Група результатів 3.
до середовища існування, які мають ці тварини (оберіть одне або кілька тверджень). (3 бали)
А Добре розвинені органи зору і слуху.
Б Регулюють температуру тіла потовиділенням.
В Задні кінцівки довші за передні, пристосовані до стрибків.
Г Колір допомагає маскуватись на тлі середовища існування.
Д У разі зниження температури середовища впадають у стан заціпеніння.
1 |
2 |
|
|
______________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________
А Гриби не рекомендують збирати біля автомобільних доріг і полів.
Б Збирати гриби потрібно у плетені кошики, а не в пакети.
В Під час збирання гриби слід очищати від землі та бруду.
Г Можна збирати всі гриби, які трапляються по дорозі.
Д Якщо ви бачите отруйний гриб, його слід знищити.
Е Місце, де ріс гриб, слід прикрити землею або листям.
|
|
|
Оцінка досягнень учня по ІІІ групі результатів ____________________
Оцінка за діагностичну роботу №7 _____________________________________ (визначається на основі середнього арифметичного оцінок ГР1+ГР2+ГР3/3)
1