Дидактичні матеріали, які можна застосувати для поурочного контролю вступної теми. Кожен урок має не менше трьох різних форм роботи.Ці методи сприяють кращому засвоєнню матеріалу на уроці, розвивають комунікативні уміння і навички, дадуть можливість зробити урок біології цікавим та продуктивним, розвивати в учнів аналітичне мислення
Дидактичні матеріали з біології тварин по темі:
«Вступ. Кишковопорожнинні. Кільчасті черви».
Урок 1.
Тварина – живий організм. Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин.
І. Бесіда за запитаннями:
1.Що таке жива природа?
2.Які організми належать до живої природи?
3.Назвіть царства живої природи.
4.Назвіть ознаки живих організмів.
5.Наведіть приклади одноклітинних і багатоклітинних тварин.
6.Наведіть приклади тварин, що проживають у водному середовищі.
7.Наведіть приклади тварин, що живуть у інших організмах.
8.Наведіть приклади тварин Шполянського району.
9.Назвіть основні компоненти рослинних клітин.
ІІ. Заповніть таблицю:
Основні риси відмінності тваринних і рослинних організмів
Ознаки |
Рослини |
Тварини |
Спосіб живлення |
Автотрофний |
Гетеротрофний |
Здатність до руху |
Пасивні, прикріплений спосіб життя |
Активні |
Особливості росту |
Необмежений |
Обмежений |
Особливості будови клітини |
Вакуолі з клітинним соком, пластиди, клітинна стінка |
Глікокалікс |
Симетрія |
Наявна тільки у окремих органів |
Радіальна Двобічна |
Середовища існування |
Усі |
Усі |
ІІІ. Записати в 3 колонки:
Рослини, гриби, тварини
1. Тіло складається з органів та їх систем. (Т)
2.Клітинна стінка містить целюлозу.(Р)
3.Запасають глікоген.(Т,Г)
4. Здатні до фотосинтезу. (Р)
5. Тіло складається з розгалужених мікроскопічних ниток.(Г)
6. Запасають крохмаль. (Р)
7. Їх вивчає наука ботаніка. (Р)
8. Їх вивчає наука мікологія.(Г)
9. Автотрофний спосіб живлення. (Р)
10. Мають обмежений ріст. (Т)
11. Клітини містять вакуолі з клітинним соком. (Р)
12. Компактне тіло. (Т)
13. Гетеротрофний спосіб живлення. (Т, Г)
14. Тіло складається з підземної та надземної частин. (Р)
VII. Творчі завдання:
VIIІ. Інтерактивна вправа «Гроно»
Урок 2
Тварина та її життєдіяльність
І. Вправа «Термінологічне лото».
Терміни написані на картках, учні витягують по черзі і дають визначення біологічних понять:
ІІ. Доповнити схему:
ІІІ. Вставити до тексту пропущені слова:
1. Царство еукаріотичних організмів, яким властивий гетеротрофний спосіб живлення та активний рух … (тварини).
2. Тварини, що живляться готовою їжею живих організмів, живуть у або на інших живих організмах та завдають їм шкоди…(паразити).
3. Їжа подрібнюється, розщеплюється та перетворюється у ... (травній системі).
4. Сукупність активних рухів, за допомогою яких тварини переміщуються в просторі… (локомоції).
5. Для тварин властиві такі типи дихання…(аеробне та анаеробне).
6. Транспорт речовин по організму здійснює… (кровоносна система).
7. Процес відтворення подібних до себе особин …(розмноження).
8. Звя’зок організму із зовнішнім середовищем здійснюється за допомогою …(таксисів) та …(рефлексів).
9. Для тварин, що народжуються не схожі на дорослу особину, характерний … (непрямий) тип розвитку.
10. Розмноження за допомогою спеціалізованих клітин – гамет…(статеве).
11. Ендокринна система здійснює регуляцію за допомогою особливих речовин…(гормонів).
12. Тварини, що живляться залишками відмерлих організмів…(мертвоїди).
Урок 3
Будова тварин: клітини і тканини
І. Прочитайте текст підручника та заповніть схему:
ІІ. Заповнити таблицю
Тваринні тканини
№ |
Тип тканин |
Особливості будови |
Функції |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
4. |
|
|
|
ІІІ. Біологічний тест
Виберіть правильні твердження
VІ. Установіть відповідність між органелами тваринної клітини та їх зображенням:
А. Ядро |
Б. Мітохондрії |
В. Клітинний центр |
Г. Ендоплазма-тична сітка |
1. |
2. |
3. |
4. |
VII. Установіть відповідність між тваринними тканинами та їх зображенням:
А. Сполучна |
Б. М’язева |
В. Нервова |
Г. Епітеліальна |
1. |
2. |
3. |
4. |
VIII. Порівняйте рослинну і тваринну клітини.
Установіть спільні і відмінні ознаки та оформіть у вигляді діаграми Вена.
IX. Вправа «Впізнай тканину»
Спроектувати на екран фотографії тканин тварин, які діти повинні розпізнати:
1. 2. 3.
4. 5. 6.
Урок 4
Будова тварин: органи та системи органів
І. Доповнити схему
ІІ. Установіть відповідність між системами органів та функціями, які вони виконують
Система органів |
Функції |
1. Опорно-рухова |
А. Забезпечує наступність і безперервність існування поколінь |
2. Травна |
Б. Забезпечує виведення продуктів розпаду |
3. Дихальна |
В. Забезпечує опору і рух тіла |
4. Кровоносна |
Г. Забезпечує надходження кисню та виведення вуглекислого газу |
5. Нервова |
Д. Забезпечує регуляцію процесів росту та розвитку |
6. Видільна |
Е. Забезпечує постачання поживних речовин, їх перетворення та засвоєння |
7. Статева |
Є. Забезпечує реакцію організму на чинники зовнішнього середовища |
8. Ендокринна |
Ж. Забезпечує транспорт газів та поживних речовин |
Відповіді: 1В, 2Е, 3Г, 4Ж, 5Є, 6Б, 7А, 8Д.
ІІІ. Гра «Хрестики-нулики»
(проводиться у парах чи групах)
1легені |
2шлунок |
3зябра |
4ганглій |
5 нирки |
6мозок |
7рот |
8стравохід |
9кишечник |
Відповідь: 7–8–9.
1легені |
2трахеї |
3язик |
4ганглій |
5 зябра |
6мозок |
7м’язи |
8сухожилки |
9кістки |
Відповідь: 7–8–9.
1смак |
2шлунок |
3зябра |
4зір |
5 нирки |
6мозок |
7дотик |
8стравохід |
9кишечник |
Відповідь: 1–4–7.
IV. Вправа «Павучок»
До дошки по черзі виходять учні і кожен записує та коротко характеризує одну систему органів.
Відповіді: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травна, нервова, видільна, статева, ендокринна.
V. Метод «Прес»
Урок 5
Поняття про класифікацію тварин
І. Доповнити схему
Систематика царства Тварини:
ІІ. Поставте знак «+» біля правильних тверджень і знак «-» - біля неправильних
ІІІ. Вправа «Плутанина»
Переставте літери так, щоб утворилися номенклатурні одиниці.
1. Я Д Р (РЯД)
2. СКАЛ (КЛАС)
3. ОДАРИН (РОДИНА)
4. ТСОВАРЦ (ЦАРСТВО)
ІV. Вправа «Знайдіть спільне»
Вкажіть ознаки характерні для:
О – одноклітинних тварин
Б – Багатоклітинних тварин
1. Тіло має клітинну будову.
2. Тіло складається з великої кількості клітин, що відрізняються між собою за будовою та функціями.
3. Живуть в усіх середовищах.
4. Дихання здійснюється через поверхню клітини.
5. Мають органи та системи органів.
6. Рух здійснюють завдяки несправжнім ніжкам, війкам та джгутикам.
7. Реакція на подразники проявляється у вигляді таксисів.
8. Розмноження переважно статеве.
9. Амеба, інфузорія, малярійний плазмодій.
10. Рись, гіпопотам, слон.
Відповіді: О – 1,6,7,9; Б – 1,2,4,5,8,10.
V. Порівняйте систематику рослин і тварин
Установіть спільні і відмінні таксони та оформіть у вигляді діаграми Вена.
VІ. Вправа «Закінчити речення»
— Сьогодні на уроці я зрозумів…
— На цьому уроці найцікавішим було…
— На цьому уроці мені здалось найважчим…
— Ці знання мені знадобляться…
Урок 6
Кишковопорожнинні
І. Виконати тестові завдання
1. У кого з кишковопорожнинних відсутня стадія медузи:
А) аурелії
Б) коралових поліпів
В) ціанеї
2. Багатоклітинні характеризуються:
А) Наявністю диференційованих тканин, появою у більшості з них органів і систем органів
Б) Наявністю кінцівок
В) Наявністю мозку
3. Кишковопорожнинні переважно:
А) прісноводні тварини
Б) паразитичні тварини
В) морські тварини
4. Гідра належить до:
А) одношарових тварин
Б) двохшарових тварин
В) трьохшарових тварин
5. Для кишковопорожнинних характерне існування таких життєвих форм:
А) поліпа та медузи
Б) медузи
В) поліпа
6. Середовище існування кишковопорожнинних:
А) водне
Б) надземно-повітряне
В) організмове
7. Тіло кишковопорожнинних складається з таких шарів клітин:
А) ектодерми, ентодерми і мезодерми
Б) ектодерми і ентодерми
В) ентодерми і мезоглеї
8. Гідра нестатево розмножується:
А) брунькуванням
Б) діленням
В) гаметами
9. Процес відновлення втрачених або пошкоджених частин тіла це:
А) гермафродитизм
Б) регенерація
В) бінарний поділ
10. Функції полювання та захисту виконують клітини ектодерми:
А) травні
Б) жалкі
В) проміжні
11. Тип нервової системи гідри:
А) трубчастий
Б) дифузний
В) розкидано-вузловий
12. До яких тварин за способом живлення належать кишковопорожнинні:
А) сапрофітів
Б) хижаків
В) паразитів.
Відповіді:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Б |
А |
В |
Б |
А |
А |
Б |
А |
Б |
Б |
Б |
Б |
ІІ. Знайдіть зайвий термін і поясніть, чому він зайвий
ІІІ. Позначте ознаки медуз літерою «М», поліпів – «П» і спільні ознаки для медуз і поліпів – «С»
10.Мають статоцисти та ропалії (М)
11.Характерна променева симетрія тіла (С)
12.Видільна, кровоносна і дихальна системи відсутні. (С)
ІV. Вправа «Ланцюжок»
Один учень називає термін, а другий дає визначення і т.д. Якщо хтось із учнів розриває «ланцюжок», йому дають додаткові запитання.
V. Вправа «Створити логічні пари»
Імперія Тварини
Надцарство Кишковопорожнинні
Царство Клітинні
Підцарство Еукаріоти
Тип Багатоклітинні
VІ. Проблемне питання
Урок 7
Різноманітність кишковопорожнинних
І. Вправа «Кожному своє місце»
Установіть відповідність між представниками кишковопорожнинних та їх приналежністю до певних класів:
Клас Гідроїдні |
Клас Сцифоїдні медузи |
Клас Коралові поліпи |
1,2,5,8,11 |
4,7,9,12 |
3,6,10 |
1. Медуза-хрестовичок
2. Гідра прісноводна
3. Актинія кінська
4. Коренерот
5. Обелія
6. Червоний корал
7. Морська оса
8. Фізалія (португальський кораблик)
9. Аурелія
10. Оранжеве морське перо
11. Меризія азовська
12.Ціанея
ІІ. Вправа «Встанови відповідність»
Установити відповідність між назвами кишковопорожнинних організмів та їхніми зображеннями.
А. Фізалія |
Б. Ціанея |
В. Гідра |
Г. Актинія |
1. |
2. |
3. |
4. |
Відповіді: 1В, 2Г, 3Б, 4А
ІІІ. Творче завдання
Артур Конан Дойл «Левова грива»
«Автор розповідає про свою зустріч з одним із цих
чудовиськ, коли він купався біля Кентського узбережжя. Він установив, що ця тварюка розпускає тонкі, майже невидимі нитки на відстань в п'ятдесят футів, і всякий, хто потрапляє в межі досяжності цих отруйних ниток, наражається на смертельну небезпеку. Навіть на такій відстані зустріч з цією твариною мало не коштувала Вуду життя. "Її незліченні найтонші щупальця залишають на шкірі вогненно-червоні смуги, які при найближчому розгляді складаються з найдрібніших точок або цяточок, немов від уколу розпеченою голкою, проникаючої до самого нерва ". Як пише автор, місцеві больові відчуття далеко не вичерпують цієї страшної тортури. "Я звалився з ніг від болю в грудях, що пронизала мене, мов куля. У мене майже зник пульс, а разом з тим я відчув шість-сім серцевих спазмів, як ніби вся кров моя прагнула пробитися геть із грудей "… Якщо людина, яка купається, помітить пухку круглу масу з рудих перетинок і волокон, що нагадують левову гриву з пропущеними смужками срібного паперу, ми рекомендуємо їй бути напоготові, бо перед нею одне з найбільш небезпечних морських чудовиськ.» Про яку тварину йде мова?
Відповіді: Cyanea capillata.
IV. Вправа «Упізнай за описом тварину»
Я тварина, що належить до типу Кишковопорожнинні. Маю розгалуджене тіло. Живу на морському дні в теплих водах, утворюючи колонію разом з братами та сестрами. Разом ми можемо будувати величезні підводні споруди. На обід полюбляю поїдати планктон, який відловлюю за допомогою паралізуючих жалких клітинок, всіяних маленькими гачками. (Кораловий поліп)
Урок 8
Кільчасті черви.
Лабораторне дослідження1: зовнішньої будови та руху кільчастих червів
1. Вправа «Вірю - не вірю» (робота з сигнальними картками)
Учитель читає твердження, якщо вони правильні, учні піднімають синю картку, якщо ні – піднімають червону.
1. Тіло дощового черв’яка має головну та анальну лопаті, поясок; (+)
2. Дощовий черв’як здатний до руху та живлення; (+)
3. Поясок у дощового черв’яка призначений для розмноження; (+)
4. Кільчасті черви мають дифузну нервову систему; (-)
5. Дощові черви є представниками кільчастих червів; (+)
6. Кільчасті черви мають первинну порожнину тіла; (-)
7. Опорно-рухова система дощового черв’яка представлена шкірно-мускульним мішком. (+)
8. Дихальна система представлена нирками.(+)
9. На передньому кінці тіла розміщені щупальці. (-)
10. Кровоносна система кільчаків незамкнутого типу. (-)
11. Тіло дощового черв’яка має білатеральну симетрію. (+)
12. Беруть участь у формуванні грунту. (+)
ІІ. Біологічний диктант
10.Багатощетинкові мають м’язеві вирости з пучечками щетинок для руху…(параподії).
11.Шари шкірно-мускульного мішка…(епітелій і два шари м’язів).
12. Вирощування каліфорнійськиї червоних черв’яків для покращення якості грунту називається…(вермикультурою).
ІІI. Вправа «Обери своє»
На дошці вивішуються слова:
1.Тришарове тіло
2.Мають жалкі клітини
3.Мають дві життєві форми
4.Замкнені кровоносна система
5.Виділення здійснюють метанефридії
6.Мають два типи травлення
7.Можуть утворювати колонії
8.Наявна кровоносна система
9.Усі представники - хижаки
10.Тіло поділене на однакові сегменти.
Перший учень шукає ознаки типу Кишковопожнинні, а другий ознаки типу Кільчасті черви.
Відповіді: І – 2,3,6,7,9; ІІ – 1,4,5,8,10.
ІV. Інтерактивний метод «Прес»
Учні висловлюють свої думки стосовно уроку за алгоритмом.
Я вивчив…
Я навчився…
Мене зацікавило…
Ці знання я можу використати для…
Урок 9
Кільчасті черви. Різноманіття. Роль у природі та значення в житті людини
І. Заповнити таблицю
Порівняльна характеристика типу Кишковопорожнинні і типу Кільчасті черви
№ |
Ознаки |
Кишковопорожнинні |
Кільчасті черви |
1 |
Тип симетрії |
|
|
2 |
Частини тіла |
|
|
3 |
Кількість зародкових листків |
|
|
4 |
Порожнина тіла |
|
|
5 |
Тип живлення |
|
|
6 |
Середовище існування |
|
|
ІІ. Вправа «Кожному своє місце»
Встановіть відповідність між класами Кільчастих червів та їх представниками:
Клас Малощетинкові черви |
Клас Багатощетинкові черви |
Клас П’явки |
1,3,7, |
2,4,5,8 |
6,9 |
1. Австралійський земляний черв’як
2.Тихокеанський палоло
3. Трубковик
4. Серпула
5. Піскожил
6. П’явка медична
7. Дощовий червя’к звичайний
8. Нереїс
9. П’явка велика несправжньокінська
ІІІ.Установити відповідність між назвами кільчастих червів та їх зображеннями
1. Палоло |
2. Піскожил |
3.Трубочник |
4. П’явка |
А. |
Б. |
В. |
Г. |
ІV. Вправа «Час похвали»
Кожен учень продовжує речення: «Я хочу написати оду дощовому черв’яку за…»
Урок 10
Узагальнення та контроль знань з теми
Узагальнення знань до теми 1
«Вступ. Різноманітність тварин»
1 варіант
1. До царства Тварини належить:
а)корова б)жито в)печериця г)холерний вібріон
2. На відміну від клітин рослин, у клітинах тварин немає:
а)мембран б)цитоплазми в)ядра г)хлоропластів
3. Який прояв життєдіяльності не властивий для кита синього?
а) обмежений ріст б)автотрофне живлення в)аеробне дихання
4. Запишіть в правильній послідовності категорії, які застосовують для розподілу тварин на групи
5. Назвати типи клітин, що входять до ентодерми кишковопорожнинних
6. Назвіть вид прісноводних кишковопорожнинних, що живуть в Україні
7. Дайте визначення. Орган – це __________________________
8. Дощові черви під час дощу виповзають із грунту. Що є причиною такої поведінки?
а) дощ спричиняє гучні звуки під землею
б)дощ заливає нірки черв’яка, погіршується його шкірне дихання
в)під час дощу порушується засвоєння їжі в організмі черв’яка
г)мокра земля тисне на тіло черв’яка, він не може повзати
9.Установіть відповідність між складовими тіла гідри та їх функціями:
1. бруньки а) містять жалкі клітини
2. щупальці б) прикріплення до субстрату
3. поліпи в) порожнинне травлення
4. підошва г) нестатеве розмноження
5.кишкова порожнина
10.Охарактеризуйте видільну систему кільчаків
11.Поясніть значення тварин у природі
Узагальнення знань до теми 1
«Вступ. Різноманітність тварин»
2 варіант
1.До царства Тварини належить:
а)збудник чуми б)тарган в)береза г)підосичник
2. На відміну від клітин рослин, у клітинах тварин немає:
а)мітохондрій б)цитоплазми в)клітинної стінки г)ядра
3. Якої тканини немає в організмі тигра бенгальського?
а) епітеліальної б)сполучної в)м’язової г)провідної
4. Запишіть у правильній послідовності органи травної системи дощового черв’яка
5.Назвати типи клітин, що входять до ектодерми кишковопорожнинних
6. Назвіть види морських кишковопорожнинних, що живуть в Україні
7. Дайте визначення. Система органів – це____________________ .
8.У поліпів, на відміну від медуз:
а)тіло парасолькоподібне, рот розташований з нижнього боку
б)тіло видовжене, мішкоподібне
в) щупальці короткі або взагалі відсутні
г)личинка та дорослі особини нерухомі
9. Установіть відповідність між органами та системами органів, до яких вони належать:
1. зябра а) кровоносна
2. глотка б) нервова
3. серце в) видільна
4. очі г) травна
5. протонефридії
10.Охарактеризуйте нервову систему кільчаків
11.Поясніть значення тварин у житті людини