«Добре жить Тому, чия душа і дума Добро навчилася любить!» Святкові батьківські збори. Інтелектуальна гра за творчістю Т. Г. Шевченка.

Про матеріал

Інтелектуальна гра за творчістю Т. Г. Шевченка. Святкові батьківські збори.

«Добре жить

Тому, чия душа і дума

Добро навчилася любить!»

Перегляд файлу

Святкові батьківські збори

«Добре жить

Тому, чия душа і дума

Добро навчилася любить!»

Інтелектуальна гра за творчістю Т. Г. Шевченка

    Мета:  Розширити знання учнів про життя  Т.Г.Шевченка, ознайомити з короткими біографічними даними. Розвивати пам’ять,  мислення, увагу кругозір, пізнавальні інтереси. Виховувати гордість за духовну спадщину українського народу, до історії свого народу, до його мови,  до поезії Шевченка.

Обладнання: портрет  Тараса Григоровича Шевченка , пк, проектор

"Учитесь, читайте і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь"

                                                                                       В сім'ї вольній, новій,

                                                                                 Не забудьте пом'янути

                                                      Незлим тихим словом.

Т. Шевченко

Вед:  Сьогоднішній захід ми  присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета.

Уся  поетична  творчість  Т. Г. Шевченка  захоплює  і  вічно  кличе  до  себе  людей  усіх поколінь.

  Перегорнемо деякі сторінка життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.

Вед1:  Щовесни, коли тануть сніги,

         І на рясті просяє веселка.

         Повні сил і живої снаги.

        Ми вшановуємо пам'ять Шевченка

Вед:  І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим тихим словом.

Вед2:  Ти мусиш нам слівце назвати,

    Адже умів лиш він один

    Рабів німих так захищати,

   А хто так оспівав, як він,

   Садок вишневий коло хати?

 Вед3: На Черкащині, в селі Моринці, у родині селянина-кріпака 9 березня 1814 року народився хлопчик - майбутній великий поет та художник, сіяч розумного, доброго, вічного - Тарас Григорович Шевченко – великий поет України.

 Батьки Шевченка були кріпаками магната генерал-лейтенанта Василя Васильовича Енгельгардта. Через рік після народження Тараса родина переїздить із Моринців до Кирилівки. У родині, крім Тараса, було 6 дітей - старші сестри Катерина та Марія, брат Микита, молодші сестри Ярина, Марія, брат Йосип.

     Вед4: Кобзарем його ми звемо,

Так від роду і до роду

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

    Вед1: Він кріпаком прийшов на світ

В курній селянській хаті,

Та вже живе дві сотні літ,

Бо духом був багатий.

   Вед2:  Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї і дитинство його було тяжким та безрадісним, малий Тарас ріс допитливим та розумним хлопчиком.

 Вед3: Тарас наймитує в школі, а потім пасе громадську череду. Мине 20 років, і він з болем згадуватиме своє дитинство у вірші  « Мені тринадцятий минало».

Вед4:  Тарас наймитує, а випаде вільна часина – читає і малює. Вечорами, щоб ніхто не бачив, плаче з горя. Але думка навчитися малювати у маляра не покидає хлопчика.

Вед1: У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса. Тарас уже в ранньому дитинстві зіткнувся з тяжкою нуждою. Коли йому було всього 9 років померла мама. Сирітська доля завжди є вкрай гіркою.

В селі збереглася могила його матері. яка ще молодою, знесилена тяжкою працею та нуждою, померла, залишивши осиротілих дітей, а діти-сироти «розлізлися межи людьми, мов мишенята».

Вірш “Не називаю її раєм” розповідає

Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у гаї

Над чистим ставом край села.

Мене там мати повила

І, повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала

В свою дитину... В тім гаю,

У тій хатині, у раю,

Я бачив пекло... Там неволя,

Робота тяжкая, ніколи

І помолитись не дають.

Там матір добрую мою

Ще молодую — у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми

(А ми малі були і голі),

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині!..

 

Ве2: В 11 років залишився він круглим сиротою, бо після смерті матері помер і батько. Смерть батька приголомшила малого Тараса.

Вед3:  Утопився б молоденький,

Щоб не нудить світом;

Утопився б, тяжко жити

І нема де дітись.

Вед4:  Маленьким втративши батьків,

Тарас служив дякові.

Від діда чув про козаків

І прагнув теж до волі.

Вед1:  Любили друзі Тараса

За щиру його вдачу,

Що не черства його душа,

За відданість юначу.

Вед2:  Просили пана відпустить

Шевченка із кріпацтва

Відмовив пан. Тож відкупить

Вирішують із рабства.

Вед3:  Портрет Брюллов намалював

Жуковського поета.

І дорого його продав

Сів з друзями в карету,

Помчав до пана Енгельгарда

Не проявив сваволі

Хоч був не дуже тому рад,

Та дав Шевченку волю.

 

Вед4: К. Брюллов намалював портрет В. Жуковського, який розіграли в лотерею, а на виручені гроші 2500 крб викупили Шевченка. Це сталося 22 квітня 1838 року.

 Вед1: Шляхом самоосвіти кріпак Шевченко здобув знання, став одним з найосвіченіших людей свого часу, людиною енциклопедичних знань.

Вед2: Майже все своє свідоме життя прожив за межами рідного краю, був насильно відірваним від народу й залишився вірним сином своєї матері-вітчизни, вірним її традиціям, культурі, мові.

Вед3: Його переслідували, карали, кидали в нелюдські умови, але він не зрікся своїх поглядів, переконань та ідеалів.

Вед4: 9 березня 1861 р. Шевченку минуло 47 років. Привітати поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого українського Кобзаря.    Тіло Т. Шевченка було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.

 

Вед1:  Багато літ минуло з того часу

Праправнуки вивчають «Заповіт»

У Каневі вклоняється Тарасу 

Не тільки Україна – цілий світ.

ЗАПОВІТ
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Як понесе з України
У синєє море
Кров ворожу... отоді я
І лани і гори —
Все покину і полину
До самого бога
Молитися... А до того —
Я не знаю бога.

 

Вед2:  Із 47 прожитих років йому довелось бути  24 роки кріпаком, 10 років у неволі, 3,5 роки під наглядом поліції.  І тільки 9 років вільною людиною.

Вед3: Попри вкрай несприятливі умови для творчості, поет написав понад 100 творів, серед яких — 9 поем. І це не всі твори: деякі тексти загубилися, деякі Тарас Григорович знищив сам перед обшуками.  Поет і художник жили в душі Шевченка - митця завжди, бо писати й малювати він любив однаково. А його спадщина художника також різноманітна, як і поетична.

Вед4:  Як художник Шевченко мав дві срібні медалі за свої картини ще в часи навчання в Академії художеств. І великий К. Брюллов вбачав у ньому талановитого художника. Життя Т. Шевченка, на жаль, менш сприяло розвитку таланту Шевченка-художника, бо не завжди були фарби та полотна для малювання. Але все створене Шевченком - художником навіть за таких умов вражає своєю  різноманітністю. 

Вед1:  Перша друкована згадка про малярські твори Шевченка з’явилася ще в 1839 р. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі, офорти – це гравюри на металі. Спадщина складає 1200 робіт.

Вед2: Свою першу книгу Т. Шевченко назвав “Кобзар”, який видав поміщик Петро Іванович Мартос у 1840 р.  До збірки ввійшло 8 творів молодого поета До нього входило вісім творів: “Думи мої…”, “Перебендя”, “Катерина”, “Тополя”, “Думка”, “До Основ’яненка”, “Іван Підкова”, “Тарасова ніч”. Тираж першого видання складав 1000 примірників.

Вед3: За наступними виданнями поетичних творів Т. Шевченка також закріпилася назва “Кобзар”. На час видання другої книжки у 1844 році Т.Шевченко був уже досить популярний поет. В це видання увійшло ще декілька поезій: „Гайдамаки”, „Причинна”, Слепая”, „Тризна”, „Микита Гайдай”  та  „Назар Стодоля”.  Це видання мало назву „Чигиринський Кобзар”.

Вед4:  Останнє прижиттєве видання 1860 р. містило 17 творів. У 1867 р. вийшла перша посмертна збірка творів Т. Шевченка, яка теж розширила коло його поезій. Доповнювалися новими віршами і наступні видання “Кобзаря”. Тому сучасна збірка “Кобзаря ” містить  240 творів.

Вед1: Твори Кобзаря видавались за кордоном понад 300 разів і перекладалися на 147 мов світу. Творчість Т.Шевченка майже вся стала якщо не піснею, то джерелом для створення опер, балетів, кантат, сюїт тощо. Як факт, що не має аналога в світовому письменництві: на 240 шевченкових творів, які становлять його "Кобзар", композиторами складено понад 500 музичних творів.

Пісня І. Білик «Кобзар»

Вед 3:  Народ склав багато переказів і легенд. У них поет постає простою, сердечною людиною, уважною до простолюду та ненависною до визискувачів.  Дуже часто Кобзаря можна було побачити на вулиці в оточенні дітей, які бігали за ним цілими гуртами, яких він пригощав різноманітними ласощами. Про що він думав у ці хвилини?

Можливо, пригадував своє безрадісне дитинство, можливо, шкодував, що власних дітей у нього не було…

Вед4:  Згадують, що особливо був близький поет до молоді. Любив народні пісні, сам гарно співав. Часто миргородці приходили до Шевченка за порадою, і для кожного він знаходив щире слово. Для них він був своїм, мужиком, хоч і в «панській одежі», що не цурався ні свого походження, ні хліборобської праці…

Ве1:  Тарас Шевченко був доступним простому люду, добре пам’ятав імена та прізвища. Уставав завжди рано, рисував портрети, писав листи, читав книжки. Іноді Кобзар за свій кошт винаймав музик, бо дуже любив, коли навколо танцюють і співають. Однією з улюблених пісень була чумацька «Ой, хто лиха не знає, той нехай мене спитає…».

  Вед3:  І нехай ще довго відлунюють кроки Тараса Шевченка,  і в Україні, і в усьому світі! Нехай полум’яне слово Кобзаря продовжує закликати людей до єднання, нескореності та відданості, прищеплює любов до рідної землі!

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

Земля, яку скропив Тарас

Дрібними росами-сльозами.

Вед4:  "Він поет усього людства, - так сказала про Тараса Григоровича Шевченка відома англійська політична діячка Полін Бентлі .- Тарас Шевченко виходить за межі однієї країни. Його заклик до братерства й любові, до правди й справедливості, а над усе - до волі, має всесвітнє значення". Підтвердженням цьому є той факт, що твори Кобзаря видавались за кордоном понад 300 разів і перекладалися на 147 мов світу.

Вед1:   Творчість Т.Шевченка майже вся стала якщо не піснею, то джерелом для створення опер, балетів, кантат, сюїт тощо. Вдивовижу факт, що не має аналога в світовому письменництві: на 240 шевченкових творів, які становлять його "Кобзар", композиторами складено понад 500 музичних творів.

Не лише в Україні вшановують його пам'ять. У світі зведено більше ніж 450 пам’ятників Тарасу Шевченку, зокрема в США (Вашингтон, Керхомоксон), Канаді(Вінніпег), Італії (Рим), Аргентині (Буенос-Айрес), Франції (Париж, Тулуза-Мірта). Є мала планета "Кобзар" - її відкрив 20 грудня 1976 року український астроном Микола Чорних

Описание: taras_shevchenko_in_kharkov

 

 

 

 

 

 

 

Хід гри:

1. Вступне слово вчителя:

Країна святкує Шевченківські дні. В різних куточках держави: у містах і селах - проходять різні конкурси, розкриваються нові сторінки життя цього таланту. Кожен відкриває для себе щось нове в даній постаті. А постать, справді, варта великої уваги. Завдячуючи Тарасу Григоровичу, кожен з нас повинен зрозуміти: людина - творець своєї долі. Кожен з вас  не раз чув про те, що Шевченко рано залишився сиротою: і такий успіх! Навіть ті, хто мав турботливих батьків і не мріяли про таке. В чому ж секрет?     

 ВЧ: Я хочу підсумувати: талант, який дав Бог, та надзвичайно велика сила волі, працьовитість, терпіння зробили з кріпака людину, яку поважали всі:  і прості люди, і дворяни - зірку надзвичайної величини, яку знають освічені верстви всього світу.

 

 

   Вікторина «Всім нам знайомий Т. Шевченко»

1. «Шифрувальники»  

 Т.р.с Г.г.р.в.ч Ш..ч..к. - в.л.к.й .кр.ї…к.й  п..т,  х.д..н.к.

Описание: Guitar_Trembita_Kobza2. Який це музичний інструмент? кобза, бандура

Описание: f33Ішов кобзар до Києва

Та сів спочивати:

Торбинками обвішаний

Його провожатий.

Мале дитя коло нього

На сонці куняє.

А тим часом кобзар

Ісуса співає.

 

3. Т. Шевченко народився в

А) Київській області              

Б) Черкаській області

В) Полтавській області

Г) Львівській області

4.Рік народження Т. Шевченка

А) 1812     

Б) 1813                          

В) 1814                    

Г) 1815

5. Сім'я Шевченків була кріпаками пана

  А) Енгельгардта            

   Б) Сошенка         

   В) Красицького          

   Г) Богорського

6.  Автобіографічний вірш Т.Г.Шевченка «NN» має іншу назву

 А) «Садок вишневий коло хати»            

 Б) «Ми вкупочці колись росли»

 В) «Мені тринадцятий минало»              

 Г) «Світає…»

 

7. У цьому вірші з теплотою згадується

   А) старша сестра Тараса Катерина  

   Б) молодша сестра Тараса Марія

   В) мати поета Катерина Якимівна      

   Г) подруга дитинства Оксана Коваленко

8. Малий Тарас-кріпак виконував таку роботу

   А) випасав ягнят                                        

    Б) доглядав паненя

    В) малював картини на продаж 

    Г) косив траву

9. Назва поетичної збірки Т. Шевченка, яка була надрукована 1840 року

     А) «Три літа»      Б) «Тополя»          В) «Кобзар»        Г) «До земляків»

10. Вибрати правильний варіант  "схаменіться, будьте люди":

1) бо горе вам буде  2) бо лихо вам буде  3) бо невчене око не мудрі одурять

11. Із 47 прожитих років йому довелось бути вільною  людиною.

1) 10 років   2) 24 роки   3) 9 років

 

12. Продовжити "Ох діти! діти! діти!"

1) Велика Божа благодать

2) Турбота матері ночами

3) Печаль і радість на вустах

13. Перед ким готовий молитися Шевченко як перед іконою ( перед чиїм образом)?

1) Матері молодої з дитяточком малим

2) Матері святої, що в мир наш Бога принесла

3) Великого Бога

14. " Кров'ю вона умивалась, а спала на купах, на козацьких вольних трупах."  Про що йде мова?

1) Воля    2) Земля   3) Країна

(У нас воля виростала, Дніпром умивалась)

Тарас Григорович Шевченко був талановитий в усьому: народна мудрість підтвердилась:"Талановита людина - в усьому талановита".

15. Скільки відомих картин у доробку Шевченка?

1) Більше  100      2) Більше 150           3)  Більше  200

16. Сучасна збірка  “Кобзаря ” містить

1) 240 творів    2) 500 творів     3) 147 творів

 

17. Твори Кобзаря видавались за кордоном понад 300 разів і перекладалися на ….. мов світу.

1)47   2) 147     3)247

18. На якій грошовій купюрі є портрет Шевченка?

1)500   2)200   3) 100

19. Гра «Закінчи приказки»

Шевченко на Вкраїні

буде жити тищу літ.

Шевченківський «Заповіт»

той багатший серцем став...

Шевченко народ захищав,

як Пушкін в Росії.

Хто Шевченка прочитав,

мов ясні зорі.

Тарасівська «Катерина»

а про себе забував.

Шевченкові твори сяють,

а словом мудрим

Шевченко дужий був не силою

облетів увесь світ.

Тарасів «Заповіт»

це народная дитина.

 

— Шевченко на Вкраїні — як Пушкін в Росії.

— Шевченківський «Заповіт» буде жити тищу літ.

— Шевченко народ захищав, а про себе забував.

— Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став...

— Тарасівська «Катерина» — це народная дитина.

— Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.

— Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.

— Тарасів «Заповіт» облетів увесь світ.

 

Підведення підсумків. 

І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люди на землі.

 

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття

І голос твій нам душу окриля

Встає в новій красі забувши лихоліття

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

Сценарій складений з використанням довідкової  та фахової літератури.

1

 

doc
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
2467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку