Тема: Додавання десяткових дробів.
Мета: Сформувати первинні навички додавання і віднімання десяткових дробів; розвивати навички обчислювальної техніки, уміння працювати самостійно і в парі, творче і логічне мислення, вміння співпрацювати; виховувати інтерес до математики; любов до Батьківщини.
Тип уроку: урок нових знань, урок-подорож
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація PowerPoint
Хід уроку:
Слайд 1 Епіграф уроку: Розумова праця на уроках математики - пробний камінь мислення. (В. О. Сухомлинський)
1. Організація класу
Добрий день, любі діти. Будь ласка, сідайте.
Пролунав уже дзвінок
Починаємо урок
Працювати будем класно,
Щоб почути у кінці
Що у п’ятому-Б класі
Дітки – просто молодці.
Сьогодні ми з вами вирушимо в подорож по одній загадковій країні Європи, цікавою своєю історією та традиціями. За моїми підказками ви швидко здогадаєтесь про яку країну ми будемо вести мову.
1) Прізвища мешканці цієї країни почали отримувати лише з 15 ст. Найпоширенішими серед сучасних прізвищ є ті, що походять від імен.
2) Цю країну населяють люди з більш ніж 110 етнічних груп.
3) Ця держава розташована на півдні Східної Європи. У цій країні, у місті Рахів, знаходиться географічний центр Європи.
4) Найбільша річка цієї країни в давнину мала назву Борисфен.
5) Мова цієї країни вважається однією з найспівучіших мов світу.
6) Народними символами цієї країни вважають вербу й калину.
Отже, однією з цікавих і чарівних країн Європи є (усі разом) Україна.
Слайд 2 Урок наш буде незвичайним: ми подорожуватимемо Україною і доведемо, що в нашій школі навчаються розумні і кмітливі діти, які люблять Україну і навчатимуться добре, аби згодом принести користь своїй державі і прославити її науковими здобутками.
2. Актуалізація опорних знань
А допомагати нам подорожувати сьогодні будуть числа. Які саме, ви дізнаєтесь, відгадавши наступну загадку:
Для введення цих чисел вагомі є причини,
Виміряти треба нам різні величини.
У прикладі, в задачі допомогти готові
Тут числа нам… дробові
Слайд 3. Мозковий штурм. Дайте відповідь на питання:
1. Які дроби ви знаєте? (звичайні, десяткові)
2. Як відрізнити десятковий дріб від звичайного? (у запису десяткового дробу використувується кома)
3. З яких частин складається десятковий дріб? (з цілої і дробової)
4. За яким принципом записують десяткові дроби? (спочатку записують цілу частині, а потім через кому дробову)
5. Сформулюйте правило порівняння десяткових дробів? (спочатку порівнюють цілі частини, а потім порозрядно дробові частини)
Відкрийте ваші зошити, запишіть число 25 лютого, класна робота.
Слайд 4. Гра «Дешифратор».
Запишіть у вигляді десяткових дробів
1) Одна ціла шість десятих;
2) Дванадцять цілих сім сотих;
3) Шість цілих триста двадцять пʼять тисячних;
4) Пʼять цілих двадцять чотири сотих;
5) Нуль цілих триста чотири десятитисячних
6) П’ятнадцять цілих девʼяносто вісім тисячних
7) Нуль цілих тридцять сотих
Виконайте самоперевірку, скориставшись підказкою на дошці.
Користуючись дешифратором, складіть слово і ви дізнаєтесь назву третьої за довжиною в межах України річки (Дністер)
Слайд 5. Зрівняйте кількість цифр після коми в даних дробах. Прочитайте отримані дроби.
Слайд 6. Порівняйте висоту українських гір Карпат і запишіть їх у порядку зростання.
Назвіть найвищу гору України.
Слайд 7. Так, це Говерла – найвища вершина Українських Карпат і найвища точка України. Розташована в гірському масиві Чорногора на межі Івано-Франківської та Закарпатської областей.
Слайд 8. Виконайте додавання, перетворивши десяткові дроби у звичайні. Відповідь запишіть у вигляді десяткового дробу.
Варіант 1.
Варіант 2.
Двоє учнів працюють біля дошки
Слайд 9 До нас з вами завітав котик і пропонує нам виконати зарядку для очей. Повторюємо за котиком
3. Мотивація навчальної діяльності
Ви вмієте додавати й віднімати натуральні числа та дроби з однаковими знаменниками. А тепер давайте поміркуємо над такою задачею:
Слайд 10. В одному сувої тканини було 16,25 м, а в другому – 18,35 м. Скільки метрів у двох сувоях?
Як розв’язати дану задачу? (Додати обидва числа)
Чи можна скористатися правилом додавання дробів із однаковими знаменниками? (Так) Чи треба виражати величини у метрах і сантиметрах? (Так)
Але додавати десяткові дроби можна набагато простіше, не перетворюючи їх на звичайні. Як?
Про це ми дізнаємось далі. Клік Запишіть тему сьогоднішнього уроку «Додавання і віднімання десяткових дробів»
4. Пояснення нового матеріалу
Додавання і віднімання десяткових дробів, виконується порозрядно. Зручно це виконувати в стовпчик.
При цьому десяткові дроби підписують одне під одним так, щоб кома була під комою. Додають, віднімають десяткові дроби, як натуральні числа, не зважаючи на коми. У результаті кому ставлять під комами.
Додаючи, віднімаючи десяткові дроби з різною кількістю десяткових знаків, пам’ятайте, що цю кількість можна зрівняти, дописавши нулі в кінці числа.
Слайд 11. Виконаємо додавання
Слайд 12 А як до цілого числа додати десятковий дріб? Клик Правило
Слайд 13 А якщо потрібно від цілого числа відняти десятковий дріб? Клик Правило
5. Робота з підручником стор. 205
Відкрийте, будь ласка, ваші підручники на сторінці 205 і знайдіть алгоритм додавання десяткових дробів. Віднімання десяткових дробів виконується аналогічно
Слайд 14.Узагальнемо прочитане
Щоб додати чи відняти
Дроби десяткові,
Треба думати і знати
Основну умову:
Запиши ці числа в стовпчик,
Рівно щоб стояли.
Цілі так, як у молодших
Класах вас навчали.
Під десятими – десяті,
Й далі так зразково…
Під комою поставте кому.
Це обов`язково!
Слайд 15 Розглянемо ще декілька прикладів:
+ |
2, |
3 |
7 |
4 |
|
+ |
7, |
6 |
0 |
|
‒ |
4 3, |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
1, |
7 |
2 |
5 |
|
11, |
3 |
5 |
|
0, |
4 |
5 |
1 |
|
|
|
|||
|
3, |
0 |
9 |
9 |
|
|
18, |
9 |
5 |
|
|
4 2, |
5 |
4 |
9 |
|
|
|
Слайд 16 Працюємо по рядах в парах. Троє учнів працюють біля дошки
Знайдіть значення виразу:
1 ряд
2 ряд
3 ряд
Фізкульхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
Вгору трішки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Потім дружно всі сідаймо
І до праці приступаймо.
Слайд 17 Пропоную вам самостійно виконати обчислення за варіантами з подальшою взаємоперевіркою
Правильно розв’язавши дані приклади і скориставшись шифрограмою ви дізнаєтесь назву найбільшого острова України. (Джарилгач)
Варіант 1 Варіант 2
1) 1)
2) 2)
3) 3)
4)
Слайд 18 Джарилгач ‒ піщаний острів у Каркінітській затоці Чорного моря. Довжина його близько 40 км. входить до складу Херсонської області.
7. Підсумки уроку
Слайд 19 Наша подорож добігає кінця. Залишилося невирішеним тільки одне питання. Так скільки ж метрів тканини було у двох сувоях разом?
Чи сподобалася вам наша подорож Україною?
Що сьогодні ви дізналися на уроці?
Чому навчилися?
Чи отримали ви задоволення від власної праці?
Вичерпали усі свої можливості? Ні? Тоді продовжимо на наступному уроці!!!
Слайд 20