Доповідь на тему"Національно-патріотичне виховання - пріоритетний аспект виховання в сучасній Україні"

Про матеріал
Матеріал містить основні аспекти національно-патріотичного виховання, що здійснюється в Балаклійському ліцеї №1 ім.О.А.Тризни, опис актуальності даної теми в сучасній Україні.
Перегляд файлу

 

 

 

Національно-патріотичне
виховання -
пріоритетний аспект виховання в сучасній Україні

 

 

Учитель історії / географії

Балаклійського ліцея №1

ім. О.А.Тризни

Балаклійської міської ради

Харківської області

Пахомова Олена Олексіївна

 

 

                                         

 

       

 

 

Балаклія - 2024


 

        Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.

                                                                                      ( В. О. Сухомлинський)

                

     Для педагогічного колективу нашого ліцею  патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним та актуальним.

         Формування громадянина - патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, виховання громадян, які здатні побудувати громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав людини, завжди набувало особливого значення. Патріотизм у сучасному розумінні – це відчуття того, що в моєму класі, ліцеї, місті, країні все мене стосується, все залежить від мене. 

        Війна, яку розв’язала Російська Федерація проти України, неминуче  призвела  до  пошуку  нових  підходів  щодо  організації  освітнього  процесу  та виховання  молодого  покоління.  При  цьому надзвичайної  уваги  потребує  розвиток національно-патріотичного виховання, оскільки воно є важливим чинником національної безпеки і зміцнення держави.  Національно-патріотичне виховання покликане сформувати в особистості високу патріотичну свідомість, відповідальну громадянську позицію, почуття любові  до  Батьківщини  та  готовність  захищати  національні  інтереси,  незалежність  і територіальну цілісність України.Патріотизм та національно-патріотичне виховання актуальні і для системи освіти, і для держави загалом. Основним інститутом, що забезпечує його реалізацію, є держава, але вагомий внесок  у  розвиток  патріотичного  виховання  вносять  також  батьки,  освітяни,  громадські організації, волонтери. Патріотичне виховання важливе для зміцнення єдності та національної ідентичності,  сприяє  формуванню  почуття  належності  до  власної  культури,  мови,  історії, традицій і національних цінностей, що в сучасних умовах має високу актуальність.В умовах російської збройної агресії національно-патріотичне виховання потребує системногопідходу до його реалізації та розвитку, матеріально-технічного забезпечення, нових підходів і методів роботи з молоддю

         Патріотичний напрямок виховання учнів в  Балаклійському ліцеї №1 ім.О.А.Тризни реалізується через:

     - громадянську освіту та громадянське виховання;

      - військово - патріотичне виховання;

      - правове виховання;

     - моральне виховання на основі вивчення традицій українського народу.

   

       В нашому закладі патріотичне виховання також конкретизується через систему таких виховних завдань:

  • формування національної ідентичності та відповідальної громадянської позиції;
  • виховання любові до Батьківщини;
  • шанобливе ставлення до Конституції та законів України, державних символів і державної мови;
  • популяризація   історії,   традицій,   культури   України,   українськомовного культурного продукту;
  • формування  готовності  до  захисту  національних  інтересів  і  територіальної цілісності України;
  • розвиток  шанобливого  ставлення  до  природних  ресурсів,  культурної  спадщини України;
  •    визнання й забезпечення в реальному житті прав дитини як найвищої цінності держави і суспільства;
  • усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
  •   сприяння набуттю дітьми та учнівською молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;
  • формування етнічної та національної самосвідомості, любові до рідної землі, держави, родини, народу; визнання духовної єдності населення усіх регіонів України, спільності його культурної спадщини та майбутнього;
  • формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
  • формування мовної культури, оволодіння і вживання української мови як духовного коду нації;
  • спонукання зростаючої особистості до активної протидії аморальності, правопорушенням, шовінізму, фашизму, рашизму.            

      Патріотичне виховання здійснюється насамперед у процесі навчання. Особливої  уваги  в  національно-патріотичному  вихованні  заслуговує  формування історичної свідомості. Знання історії та культури своєї країни дозволяє усвідомлювати значення й роль України у світі, формувати національну самосвідомість і зберігати історичну пам’ять. Героїчні й водночас трагічні події в Україні внаслідок повномасштабного вторгнення російських військ  породжують  нову  хвилю  патріотизму  й  самовідданості  українців  у  боротьбі  за незалежність і свободу. Національно-патріотичне виховання молоді потрібно здійснювати не лише  на  прикладах  історії  становлення  української  державності,  а  й  на  сучасних  прикладах відважних і героїчних вчинків. Це історії життя справжніх патріотів, які обстоюють своє законне й невід’ємне право бути господарями на власній землі. Виховні години, інтерактивні лекції, тематичні зустрічі проводяться на прикладах мужності й відваги учасників Революції Гідності,  Героїв  Небесної  Сотні,  «кіборгів»,  учасників  антитерористичної  операції,  операції об’єднаних сил у Донецькій та Луганській областях і загалом повномасштабної війни російської федерації проти України, на прикладах героїчних вчинків наших співвітчизників, місцевих патріотів.

           Процес патріотичного виховання здійснюється й у позакласній і позашкільній діяльності. Цей напрямок  виховання в ліцеї починають з першого класу.

       

     Відомий український соціолог, за фахом психолог - Є. Головаха у довоєнні часи зауважував на тому, що, дійсно, є позитивні зрушення у ціннісних орієнтаціях українців, але для того, щоб українське суспільство змінилося докорінно, перетворившись на правову державу з розвиненою демократією і потужним громадянським сектором, потрібно, щоб відбулася повна зміна поколінь, а це приблизно років 40. В той же час науковець зауважив, що аналогічний ефект, але в значно коротші строки, може бути досягнений в результаті якось радикальної події глобального масштабу, що буде мати не менш глобальні наслідки. Ця «подія» явилася нам війною з росією, і немає жодного сумніву, що саме зараз ми всі стаємо свідками і учасниками формування нового українського суспільства. А ми, вчителі, є носіями і провідниками цих змін. Тож успіхів нам у цій справі!

 Слава Україні!

 

docx
Додано
19 вересня
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку