Розбудова здорового та безпечного освітнього середовища для формування ключових компетентностей учасників освітнього процесу
«Формування позитивних емоційних процесів, як однієї з важливої складової у розбудові здорового та безпечного освітнього середовища»
Методичний посібник з розробками уроків та занять
Емоції відіграють важливу роль у житті кожної дитини. І саме дорослі допомагають дитині впоратися з ними. Опіка і любов - є умовою позитивного емоційного розвитку дитини, її емоційного благополуччя. “Гарних” та “поганих емоцій не буває. Є наша оцінка цих переживань та емоцій. І, якщо дорослі будуть оцінювати переживання дитини позитивно чи негативно, діти робитимуть те ж саме. Не варто блокувати свої переживання. Потрібно конструктивно їх проявляти, жити з ними в злагоді. І тоді емоції та почуття допоможуть творчо пристосуватись до світу, пізнати себе та інших, навчитись долати труднощі і, зрештою, бути самим собою.
У житті дитини неодмінно мають панувати позитивні емоції як першооснова для її нормального психічного розвитку. Позитивні емоції, що виникають після досягнення мети, запам’ятовуються і за відповідних обставин можуть витягуватися з пам’яті для отримання такого самого корисного результату.
Специфічно людська функція емоцій полягає в тому, що вони беруть безпосередню участь у навчанні, тобто здійснюють функцію підкріплення. Значущі події, що викликають сильну емоційну реакцію, швидше і довше відображаються в пам’яті. Емоції успіхунеуспіху мають здатність прищепити любов або назавжди загасити її стосовно того виду діяльності, якою займається людина, тобто емоції впливають на характер мотивації людини щодо діяльності, яку вона виконує.
У 2023-2024 навчальному році педагогічним колективом була визначена методична тема закладу освіти : Формування позитивних емоційних процесів, як однієї з важливої складової у розбудові здорового та безпечного освітнього середовища.
Касперська Галина Миколаївна
Заступник директора з НВР
Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»
Початкова школа « Лісові дзвіночки» Деснянського району міста Києва
"Емоційна мозаїка"- як елемент самооцінювання учнів на уроці або ж рефлексія.
Що таке рефлексія простими словами?
Рефле́ксія (від лат. reflexio — «повертаюся назад») — метод самоаналізу знань і вчинків, їх значень та меж.
Що таке рефлексія на уроці?
Рефлексія – важливий етап уроку, під час якого відбувається самоаналіз роботи, систематизація знань та усвідомлення їхнього значення.
Що означає відрефлексувати?
Відрефлексувати щось - значить це "пережити", "пропустити через свій внутрішній світ, «оцінити».
Самооцінювання є здатністю до саморефлексії, що сприяє зростанню самостійності в організації процесу навчання.
"Емоційна мозаїка"- корисна візуальна форма, що дозволяє як вчителю, так і учням оцінити ефективність вивчення теми.
Як це працює?
На кожному уроці учень отримує свою клітинкову картку, а в кінці уроку провівши сомооцінювання і рефлексію обирає відповідний смайлик з емоцією, що відповідає емоції учня під час роботи на уроці.
Гуриненко Світлана Степанівна
Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»
Початкова школа «Лісові дзвіночки»
Деснянського району міста Києва
Мініпроєкт. 1 клас.
Тема. Каша, каша – радість наша!
Мета. Продовжувати роботу над формуванням у дітей уявлення про здоровий спосіб життя, взаємозв’язок раціонального харчування та позитивного самопочуття людини, про користь каші в раціоні дитячого харчування. Закріпити вміння називати і розрізняти назви круп.
Розвивати пізнавальні здібності дитини, уяву, пам’ять, мислення, мовлення, фонематичний слух, тактильні відчуття. Збагачувати практичний досвід учнів, надавати їм можливість виявляти творчу ініціативу, приймати рішення, заохочувати до досліджень та експериментувань.
Зміцнювати дружні стосунки між дітьми, формувати уміння працювати у команді.
Хід заняття
І. Актуалізація знань. Оголошення теми проєкту.
1. Бесіда.
Їжа - джерело енергії, необхідний і важливий елемент життя людини. Від якості харчування залежить наше здоров'я, самопочуття і настрій. Смачна і майстерно сервірована їжа може стати джерелом не тільки поживних речовин, а й радості.
Пригадаймо, що означає вислів «правильне харчування». ( відповіді дітей) Харчування має бути різноманітним і збалансованим. Тижневий раціон повинен включати: зернові, овочі, фрукти, продукти тваринного походження (м'ясо, молоко), яйця, рибу, птицю, бобові та горіхи. А як повинні співвідноситися між собою кількості цих продуктів? ( відповіді дітей)
Найбільш наочно це співвідношення показує піраміда харчування.
(Вчитель демонструє та коментує картинку піраміди харчування)
В основі піраміди лежать зернові продукти. Вони є основним джерелом вуглеводів в організмі і відповідно основним джерелом нашої енергії. Тому їх кількість повинна бути найбільшою. Другий поверх піраміди - фрукти і овочі, які є джерелом вітамінів і клітковини. Третій - молочні продукти, м'ясо, риба, горіхи, яйця, боби. Вони повинні обов'язково бути присутніми в збалансованому раціоні, але в менших кількостях. Четвертий поверх – жири (вершкове та рослинне масло, солодощі, кондитерські вироби, газовані напої та десерти).
Наша робота сьогодні буде присвячена страві, яка є основним джерелом енергії. Відгадайте загадку та дізнайтеся що це.
Є перлова, є гречана, Рисова, а ще пшоняна. Заливаєм молоком,
А немає – кип’ятком.
(каша)
2. Оголошення теми.
Так, тема проєкту, над яким ми будемо працювати «Каша, каша – радість наша!».
Сьогодні ми говоритимемо про різноманітність каш, їх корисні властивості, з чого вони готуються. Познайомимося з віршованою казкою В. Козак «Де росте пшоно?», прислів’ями та цікавинками про кашу, піснею «Чудова каша»
, а також разом виготовимо лепбук про кашу.
ІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу.
1. Бесіда.
Саме слово каша в стародавньому його значенні праслов'янське і означає страву, приготовлену з розтертого зерна (краш - "терти").
Каша - страва з розварених у воді або в молоці зерен зернових злаків, іноді з такими добавками як сіль, цукор, приправи, молоко, фрукти, сухофрукти, варення. Це одна з найдавніших страв, яку готували й споживали слов'янські народи в кінці XIX ст. Це була щоденна страва українців, друга після борщу. Традиційно кашу готують в глиняних або чавунних горщиках в печі, зараз також в каструлях на плитах або в спеціальному посуді в СВЧ-печах.
Які каші ви їли? З чого їх готують? ( відповіді дітей) Так, каші готують з круп.
Крупа – харчовий продукт, одержаний від переробки круп’яного зерна, в якому сконцентровані добре засвоювані речовини.
Які крупи ви знаєте? З яких зернових культур їх роблять? ( відповіді дітей)
Сьогодні ми це питання розглянемо детальніше.
Завдання до читання
Послухайте казку і дайте відповідь на питання:
- Хто є головними героями казки?
- Які страви згадуються у казці?
Словникова робота ( до читання)
Пшоно, засіки, навмання, кутя, куліш, ступа, китиці, достаток, кортить, шкварки.
3.Робота над змістом казки В. Козак «Де росте пшоно?» - Хто головний герой казки?
- Де жило Мишеня?
- Чому і куди Мишеня вирушило у подорож?
- Кого зустріло Мишеня у полі?
- Про які страви розповіли Мишенятку герої казки, з якими воно зустрілося?
- Чому Мишеняті стало соромно під час розмови з мурахами?
Чи запам’ятали ви прислів'я про працю? (Де працюють, там достаток.) Як ви його розумієте?
- Хто підказав Мишеняті до кого звернутися, щоб знайти пшоно?
- Де росло просо?
- Яку пораду дало просо Мишеняті?
- Чи посмакувало Мишеня кулешику? З ким? Хто його зварив?
ФІЗХВИЛИНКА
Що ж, мабуть, прийшла пора
1. Дидактична гра «Впізнай і назви крупу» Діти роздивляються зразки круп та називають їх.
2. Завдання. Робота в парах. З’єднай стрілками назву рослини з назвою каші, яку варять з неї.
пшениця гречка просо овес
вівсянка пшоняна гречана манна , пшенична
Чи доводилося вам чути приказку «З ним каші не звариш»? Як ви її розумієте? ( відповіді дітей )
Раніше при укладанні між ворогуючими сторонами мирного договору варили особливу кашу — мирову. Сівши за один стіл, колишні супротивники їли цю страву на знак примирення, дружби. Якщо ж із кимось не вдавалося помиритися, говорили: «З ним каші не звариш».
Чи знаєте ви кого називають однокашниками?
У давнину навчальний рік починався в грудні. У перший день навчання мати за традицією давала синові до школи горщик із кашею. Після уроків школярі урочисто сідали за стіл і пригощали одне одного. Звідси — «однокашники».
Чи подобаються вам ці страви? Чим саме? Чи хотіли б ви мати на сніданок так цікаво оформлені каші? Чому? ( відповіді дітей )
Так, дійсно, смачна і майстерно сервірована їжа може стати джерелом не тільки поживних речовин, а й радості.
Я дякую усім вам за чудову роботу над проєктом «Каша, каша – радість наша!».
Вживайте каші – будете здорові!
Касіяненко Юлія Миколаївна
Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»
Початкова школа «Лісові дзвіночки» Деснянського району міста Києва
Розробка заняття на тему:
«День гумору і сміху»
- Сьогодні ми зібралися відсвяткувати День гумору і сміху. Все-таки добре, що хоч раз на рік є день, у який можна пожартувати над друзями, батьками і навіть над учителями. І ніхто не образиться, не насварить. (Слайд 1).
- Сміх людський – чудесна штука,
Він – мистецтво і наука,
Він – в житті і для життя. Із потворного й дурного Посміятися не гріх.
Добрий сміх не б’є, не мучить, Він на світі жити учить. (Слайд 2).
- День дурня або День сміху – це міжнародне свято, що відзначається в усьому світі 1 квітня. У цей день прийнято розігрувати рідних, друзів і просто знайомих або жартувати над ними. (Слайд 3).
- Перше квітня – день відомий,
Всі це добре знають,
Всі жартують і радіють, День цей поважають.
Побрехеньки розказати
Може хто завгодно – І не варто ображатись – День такий сьогодні. (Слайд 4).
- Цікаво, а коли почали святкувати День сміху? На думку деяких дослідників, традиція жартувати над друзями походить ще від античного фестивалю Деметрія, що відбувався на початку квітня. В його основі лежить легенда про викрадення богом підземного світу Аїдом доньки богині Деметри Прозерпіни.
- Ще одна гіпотеза пов’язує святкування Дня сміху з весняним рівноденням і часом Великодня за Григоріанським календарем. Святкування з нагоди весняного нового року завжди супроводжувалися жартами та веселими витівками. (Слайд 5).
- |
Традиція свята живе і тепер: причиною є сама природа, тому що весняні примхи погоди люди завжди намагалися задобрити жартами і розіграшами. Цікаво, що обмінюватися жартами та ставити перед людьми нездійсненні завдання прийнято навіть у дуже віддалених одна від одної країнах. Тобто, у людей завжди була потреба в гуморі, в посмішках, жартах. Цього дня в містах і селах Люди радісні, веселі. Всі жартують і сміються, До розігрувань вдаються. Постарайтесь, може вдасться, Обвести когось круг пальця. Щоб всі люди не журились Й веселішими робились. (Слайд 6).
|
- |
В Індії в цей день задобрюють Бога Радості, у Римі вважають, що в цей день народилася богиня сміху. В Англії цей день вважають Днем дурня. В Німеччині розсилають один одному жарти за допомогою ґаджетів і комп’ютерів, влаштовують веселі вечірки та зустрічі з друзями. А у США його називають «Святом серця». (Слайд 7).
|
- |
Всім відомо, що 1 квітня – День сміху. В цей день слід пожартувати над друзями, рідними. Але жарт має бути доречним. З давніх-давен в цей день люди придумують веселі розіграші. Людей, які щиро вірять в них, ще називають «першоквітневими рибами», бо вони дуже легко ловляться на гачок. (Слайд 8). |
- Давайте і ми з вами спробуємо пограти у гру «Так чи ні».
Уважно слухайте і дайте відповідь «так» або «ні»:
1. В дерев листочки навесні Жовтіють рясно? Звісно, … А взимку пурхають в гілках
Зозуля, соловей і шпак? … 2. Буває, що ростуть рясні
На вербі груші запашні. …
Лисиця, білка і їжак
Проводять зиму разом? …
3. Листки, що впали до землі Зеленими ще стануть? …
Гарбуз чудовий має смак,
Із нього варять кашу? …
4. Спадає у осінні дні З гілок ялини хвоя? …
Ну, а тепер скажи мені,
Буває влітку сніг чи ні? …
5. Ну а з-під снігу гриб-дивак На ніжці виростає? …
А ніжні квіти запашні
Цвітуть у літку? … 6. Кавун чудовий має смак.
Росте на грядці взимку? …
Дощі холодні затяжні Ідуть щоразу навесні? … (Слайд 9).
- А зараз давайте пригадаємо прислів’я та приказки про сміх і здоров’я, для цього спробуємо з’єднати їх частини.
1. Хто веселий, той сміється, все йому в житті вдається.
2. Весела думка – половина здоров'я.
3. Від великого до смішного – один крок.
4. Вмій пожартувати, та знай, коли перестати.
5. Веселу думку хто має, той рук ніколи не опускає.
6. Хто втратив сміх, той втратив життя.
7. Від гніву – старієш, від сміху – молодієш.
8. Хто посміхається, до того літа повертаються. 9. Жарт – хвилинка, а заряджає на годинку. (Слайд 10).
- Сміх піднімає настрій, допомагає жити, вчитися і працювати. Частіше посміхайтеся людям і розмовляйте з ними. Це ж не важко, чи не так?
Послухайте цікаві факти про сміх, які зібрали наші учні. (Слайд 11).
- Зараз ми з вами також спробуємо розім’яти наші м'язи обличчя
посмішкою. Давайте послухаємо веселі гуморески. А розкажуть їх наші учні.
1. Гумореска «Я до жартів непохитний!»
Я всі розіграші знаю і на жоден не зважаю.
Ось чому на Перше квітня я до жартів непохитний!
Перше квітня! Друг Микола дзвонить вранці, каже: «В школі Карантин оголосили, нас на тиждень відпустили!» Що робити? Жарт чи правда? Другу довіряти варто!
Я цю новину чудову розповів сусіду Вові.
Він повірив. Ми одразу сповістили всіх із класу.
Перше квітня, карантин… Хоч би сумнів був один! Всі повірили охоче – прогуляти – хто ж не хоче?
Тож лише один Микола цього дня пішов до школи.
Дуже сильно реготав, що мене так розіграв.
В школі ж стало, як на лихо, вже Миколі не до сміху – Зовсім він не сподівався, що настільки жарт удався.
Перше квітня! Наш Микола чесно висидів у школі… Сам на сам з учителями він виблискував знаннями… Хто ж кого тут розіграв? Сам у себе я спитав. Я ж казав: «На Перше квітня – я до жартів непохитний!» (Слайд 12).
2. Гумореска «Граматика»
На братика Кіндратика розгнівалась граматика.
Погані в нього справи – не зна Кіндратик правил.
Та ще й сказав усім товаришам своїм:
- Люблю я математику, і не люблю граматику!
І ось Кіндрат ледачий рішати став задачу.
Він розв’язати вміє і першу, й другу дію.
То як же, інтересно, це написать словесно?..
Не вміє він писати, ні рішень будувати,
І зовсім невідомо, куди поставить коми?.. Не знаючи граматики, не втнеш і математики! (Слайд 13).
- А тепер давайте спробуємо відновити вислів. Роз’єднайте слова і прочитайте вислів: «Сміх – це сонце, воно проганяє зиму з людського обличчя». (Слайд 14).
- Визначити ціну посмішки неможливо! Вона:
1. Нічого не коштує, а багато знає.
2. Створює щастя в домі.
3. Породжує атмосферу доброти в ділових стосунках.
4. Збагачує тих, кому вона призначена. 5. Триває мить, а в пам’яті іноді залишається на все життя. (Слайд 15).
- Навчатися в школі завжди цікаво і весело. І, звісно, під час навчання часто трапляються різні кумедні історії. Послухаємо ваші жарти з цього приводу. Отже, усмішки зі шкільного життя.
На уроці рідної мови:
- Іванку, утвори прикметник від іменника «обід».
- Ну… «смачний»!
- Хм… Тоді добери до цього слова спільнокореневі слова.
- Спільнокореневі? «Сніданок», «вечеря».
На уроці читання:
- Наталочко, читай, що написано під цим малюнком.
- О…С…А…
- А разом як буде?
- Бджола.
На уроці математики:
- Сергію, скільки буде, коли від ста відняти одиницю? - Два нулі.
На уроці природознавства:
- Юрко, скажи, що ти знаєш про паралелі і меридіани?
- Вони оточують земну кулю, щоб вона не розпалася. (Слайд 16).
- Світ сміху – це особливий світ. Ми сміємося, щоб жити, щоб викривати зло, все погане. Ми сміємося, коли нам просто весело, або ж коли маємо в серці велику радість, або коли збираються до гурту друзі. У народі з цього приводу кажуть: «Зі сміху люди бувають!» Сьогодні наша усмішка – це усмішка сили, здоров’я, утвердження правди, моралі. (Слайд 17).
- У болгарському місті Габрово на всесвітньовідомому Будинку сатири і гумору викарбовано девіз: «Світ уцілів, бо сміявся». Так, безперечно, роль сміху дуже важлива, і ми сьогодні в цьому переконалися. (Слайд 18).
- А в Польщі навіть запроваджено орден усмішки. Ним нагороджують людей, які дарують дітям радість. (Слайд 19).
- А зараз давайте всі разом прочитаємо вислови відомих людей про гумор і сміх.
«Перед сміхом ніщо не встоїть» (Марк Твен).
«Сміх – це внутрішня свобода» (Д. Крюс).
«Гумор – рятівне коло на хвилях життя» (В. Раабе).
«День без сміху – день, прожитий даремно» (Ч. Чаплін).
«Сміх – найближча відстань між двома людьми» (В. Боржа). (Слайд 20).
- Посмішка – перше, що ви помічаєте у інших. Ось що казав про неї відомий педагог і письменник Дейл Карнегі: «Усмішка нічого не коштує, а дає багато. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває лише мить, але пам’ять про неї може лишитися назавжди». (Слайд 21).
- «Посмішка – інтригує, скромна – розчулює, добра – радує, щаслива – зачаровує, щира – надихає. Усмішка не залишає байдужим». Поділіться нею зі своїми рідними і друзями! Посміхайтеся! (Слайд 22).
- Від щирого серця хочу побажати вам, щоб веселий сміх та світлий, добрий гумор завжди допомагали вам долати всі труднощі та негаразди.
Це добре, коли сонце посміхнеться, Це добре, коли квіти розпускаються!
Це добре, коли діти лагідно сміються, І тоді всі справи легко всім даються! (Слайд 23).
- Зичу всім гарного настрою! Дякую за увагу! (Слайд 24).
Фото з проведеного заходу.
Жукова Анастасія Дмитрівна
Вчитель початкових класів
Початкова школа « Лісові дзвіночки» Деснянського району міста Києва
Узагальнення та систематизація знань учнів з теми: «Множення та ділення чисел. Розв’язання задач».
Мета: закріпити знання учнів про дії множення і ділення; удосконалювати вміння розв’язування задач, розвивати логічне мислення, увагу, інтерес до навчання, виховувати емоційно-позитивне ставлення до роботи в командах та співпраці один з одним.
Хід уроку 1.Повідомлення теми й мети уроку
-Відгадайте загадку:
Хлопці та дівчата,
Грають всі завзято, М’ячика ганяють, Луплять і штовхають. Головне забити гол!
Це чудова гра – …
(Футбол)
-Сьогодні ми проведемо футбольні змагання, але незвичайні! Бо змагатися ми будемо знаннями з математики.
2.Мотивація навчальної діяльності
-Для того щоб визначити гравців команди, проведемо жеребкування.
Додаток 1: (Кожен учень учень дістає картинку синього або жовтого м’яча)
-У вас є час для фантазування над назвою команди та визначення капітанів.
Додаток 2. (На дошці розміщено зображення воріт однієї та іншої команди)
Додаток 3. Правила змагань (Кожна команда отримує аркуш, де зазначено правила)
3.Відтворення та коригування опорних знань Перший тайм
1.Математична лотерея Додаток 4.
-Кожен учасник команди дістає аркуш із завданням та розв’язує його біля дошки. За правильну відповідь ви отримаєте - 1 бал.
4.Узагальнення та систематизація понять
2.Складання з кожної рівності на множення по дві рівності на ділення:
Команда 1 :
24*2=48
Команда 2 :
15*4=60
3.Обчисліть вирази. Розфарбуйте блакитним кольором хмаринки зі значенням «0».
-Узагальнюємо кількість голів за перший тайм. (15 хвилин перерви)
5. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації Другий тайм
1.Задачі
(Капітан організовує учасників та розподіляє завдання, наприклад, один записує умову, інший – розв’язання).
Команда 1: Тато купив 2 пакети з апельсинами, по 6 апельсинів у кожнім, і пакет з 9 яблуками. Скільки всього фруктів купив тато?
Команда 2: Тато купив 3 пакети з яблуками, по 4 яблука в кожнім, і пакет з 4 апельсинами. Скільки всього фруктів купив тато?
2. «Відкрий числа»
Знайди, які компоненти арифметичних дій накриті футбольним м’ячем? Запиши на дошці приклади, які утворилися.
3.Робота з карткою. Прочитай задачі. Обери відповідну дію для розв’язання кожної задачі. Заповни таблицю.
Команда 1:
Команда 2:
Додаток 1. Жеребкування
Правила змагань 1.За кожне завдання команда отримує 1 бал. 2. Якщо ви отримали 1 бал , то це 1 гол протилежній команді. 3.Якщо учасники команди порушують дисципліну, то гол, який вони забили протилежній команді - забирається. 4.Якщо хтось із учасників команди підказує на індивідуальному розв’язуванні завдань, то команда бал не отримає. 5. Перемагає та команда, яка забила більше голів протилежній команді.
|
Правила змагань 1.За кожне завдання команда отримує 1 бал. 2. Якщо ви отримали 1 бал , то це 1 гол протилежній команді. 3.Якщо учасники команди порушують дисципліну, то гол, який вони забили протилежній команді - забирається. 4.Якщо хтось із учасників команди підказує на індивідуальному розв’язуванні завдань, то команда бал не отримає. 5. Перемагає та команда, яка забила більше голів протилежній команді.
|
По 3 взяли 7 разів
|
По 10 взяли 3 рази
|
По 4 взяли 4 рази
|
Відрізок АВ=6 см, накресли відрізок КМ, який удвічі коротший.
|
Заміни додавання множенням: 2+2+2+2+2=
|
Додаток 2. Футбольні ворота та м’ячі Додаток 3.
Додаток 4.Метематична лотерея.
Заміни додавання множенням: 4+4+4+4+4=
|
7 помножити на 8
|
9 помножити на 6 |
Добуток чисел 5 і 3
|
Назви компоненти дії множення
|
Добуток чисел 4 і 8
|
Назви компоненти дії множення
|
17 помножити на 0
|
Добуток чисел 1 і 56
|
Виконай множення за допомогою дії додавання: 35 помножити на 2
|
Додаток 5. Дипломи
8. Фотографії
Веремейчук Ганна Миколаївна
Вчитель початкових класів, «вчитель-методист»
Початкова школа « Лісові дзвіночки» Деснянського району міста Києва
Тема: Гра – розвага «Бджолині перегони».
Мета: формувати емоційний інтелект, сприяти розвитку соціальних емоцій, розширити інформаційний простір учнів про користь комах, розвивати творче та креативне мислення, вдосконалювати уміння приймати рішення виховувати уміння співпрацювати в команді та набувати навички соціальної взаємодії, виховувати бережливе ставлення до природи та почуття власної відповідальності за наше екологічне середовище.
Хід розваги
1.Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні до нас завітала незвичайна гостя. Уважно прослухайте загадку та відгадайте, хто вона.
Наче птиця, крила має, Все літає та співає: — Я медок вам ношу, Не чіпайте, бо вкушу.
(Бджола) Джерело: https://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-bdzhil
2.Розповідь вчителя.
- Дійсно це - бджола! А чи знаєте ви, що 20 травня святкують день, присвячений саме цій комасі. Сьогодні, за ініціативою ООН, відзначається Всесвітній день бджіл. Свято з’явилося у 2018-му році. Мета цього дня – розповісти про важливість цих комах і допомогти вжити заходів для забезпечення виживання бджіл на благо всього людства. На території України бджільництво було відоме з давніх-давен, щоправда, звичних вуликів тоді не було, й за медом доводилося лазити на дерева. А чи знаєте ви, як називали людей, які збирали мед?
3.Скринька нових слів.
Пасічник (бджоляр) — людина, яка тримає або розводить бджіл.
Па́сіка — господарство (ферма) для розведення бджіл.
Бортники — люди, що займаються збиранням в лісах меду диких бджіл. 4. Цікавинки про бджіл.
Цікаві факти про бджіл:
Бджола – єдина комаха, яка виробляє їжу, яку людина може вживати в їжу без додаткової обробки.
а для людей.
- буде яблуко на столі.
та мед солоденький. але й та працює.
9.Конкурс «Квіткова галявина».
- Сьогодні ми дізналися, що бджоли є важливими запилювачами квіток, тому пропоную намалювати за 5 хвилин квіткову галявину, щоб на ній з’явилася квітка від кожного учасника команди.
10.Конкурс «Бджолиний танок»
- Бджоли спілкуються за допомогою танців. Спробуйте вивчити руханку та повторити її за капітаном.
11. Конкурс «Соти».
- Бджілки дуже працьовиті і дружні комахи. Зараз вам буде потрібно скласти максимальну кількість сот за 3 хвилини. Зверніть увагу, що защвичай соти мають форму шести- кутників, але зустрічаються соти і з меншою кількістю кутів.
12. Конкурс «Передбачення».
- Послухайте початок народної прикмети, пов’язаної зі спостереженням за бджолами та спробуйте здогадатися, чим воно завершується.
Ранній виліт бджоли на ранню … (пора року)
Якщо бджола рано вилітає з вулика, теплий … ( частина доби) буде. Якщо влітку мало дощів, буде багато … (продукт, який виробляють бджоли).
13. Підрахунок балів, нагородження переможців.