Вступ
І. Теоретична частина
1. Історія виникнення проекту
2. Проект як метод.
3. Класифікація видів проектів
4. Етапи роботи над проектом
ІІ. Практична частина
1. Використання проектів на уроках в початкових класах
ІІІ. Висновки
ІV. Використана література
Тема: «Розвиток творчих здібностей молодших школярів у процесі проектної діяльності»
Вступ
І. Теоретична частина
1. Історія виникнення проекту
2. Проект як метод.
3. Класифікація видів проектів
4. Етапи роботи над проектом
ІІ. Практична частина
1. Використання проектів на уроках в початкових класах
ІІІ. Висновки
ІV. Використана література
ВСТУП
Соціальні реформи у суспільстві України змінили головні цілі освітньої галузі. Нова філософія визначила основну стратегію діяльності педагога: спрямування процесу навчання та виховання на розвиток духовного світу кожної особистості, становлення загальнолюдських цінностей, формування та розвиток творчих здібностей школярів. Творчість і творча діяльність формує індивідуальність людини, яка визначає її цінність, а тому розвиток креативної особистості набуває великого практичного значення. Дитина повинна пізнати шлях творчого пошуку, який привчає самостійно знаходити розв’язок, адже за словами І. Песталоцці: «кожен пізнає лише те, що сам пробує зробити» [3, 327].
Про необхідність розвитку творчих здібностей йдеться у державних нормативних документах, зокрема в основних положеннях Закону України «Про освіту» (1991р.), Закону України «Про загальну середню освіту» (1999р.), Національної доктрини розвитку освіти (2002р.). У Державній національній програмі «Освіта» («Україна ХХІ століття») зазначається, що одним із стратегічних завдань реформування освіти є формування творчої особистості, забезпечення пріоритетності розвитку людини [2].
Вирішення питання щодо підвищення якості навчального процесу в школі безпосередньо пов'язане з проблемою формування дослідно-пізнавальної та експериментальної активності учнів, яка є складовою мотиваційного компоненту навчання та однією з головних умов розумового розвитку дітей, тому що інтелектуальна сфера дитини успішно розвивається лише за умов присутності та розвитку пізнавальних потреб.
Без відповідного рівня пізнавальної активності в навчально-виховному процесі не можливе належне засвоєння школярами знань, умінь та навичок, тому проблема стимулювання пізнавальної, дослідницької, експериментальної активності та самостійності учнів під час навчання не втрачає своєї актуальності, а її розв`язання стає можливим за умови наукової розробки й застосування педагогічних інноваційних технологій у школі, як під час уроків, так і в позаурочний час.
У сучасних загальноосвітніх навчальних закладах набули широкого
використання ідеї проектного навчання. Важливі завдання, що покладаються вчителями на метод проектів є розвиток дослідницько-пізнавальної, експериментальної активності учнів, формування вміння школярів самостійно набувати нові знання та поєднувати їх в єдину систему, організація пізнавальних процесів учнів тощо.
Актуальність проблеми моєї роботи заключається в тому, щоб сформувати в учнів мотивацію до пізнавальної діяльності, яка націлює вихованців на пошук нових знань, допомагає не тільки сформувати життєвий досвід, необхідний для вирішення життєвих проблем, а й вибудовувати власне життя успішним і значущим для суспільства.
В рішенні цієї проблеми може допомогти метод проектів. Проект – це поєднання теорії та практики, постановка певного розумового завдання і практичне його виконання. Освітні проекти спрямовані на оволодіння різними способами творчої, дослідницької , експериментальної діяльності, духовне та професійне становлення особистості через активні дії й створення суб’єктом власної стратегії навчання. Метод проектів передбачає досягнення дидактичної мети через детальне розв’язання проблеми, яка повинна завершитись цілком реальним практичним результатом, оформленим відповідним способом.
Для досягнення цієї мети учні повинні навчитись самостійно мислити, окреслювати, розв’язувати проблеми, проводити експерименти, інтегрувати знання різних навчальних предметів, установлювати причинно – наслідкові зв’язки, прогнозувати наслідки реалізації різних варіантів.
ТЕОРЕТИЧНА ЧАСТИНА
1. Історія виникнення проекту.
Будуючи майбутнє, людству просто необхідно час від часу озиратися назад і аналізувати досвід минулого: все нове, як відомо, - просто добре забуте старе.
У минулому можна знайти не тільки ідеї, які, врахувавши умови сьогодення, можна використати, як поштовх для подальшого розвитку. Аналізуючи досвід минулих століть, можна також скласти своєрідний аналіз помилок, допущених людством. Саме вони допоможуть людині зрозуміти завдання сьогодення і майбутнього: не тільки засвоювати позитивні здобутки попередників, а й усвідомлювати помилку минулого.
Все це має також і відношення до методу проектів. Історія його виникнення і розвитку цікава і повчальна. Він повернувся до педагогіки в оновленому вигляді, але не змінив своєї суті: в основу методу проектів покладена ідея про спрямованість навчально – пізнавальної діяльності школяра, на результат, який досягається шляхом вирішення тієї чи іншої практично або теоретично значущої для учня проблеми.
Метод проектів виник наприкінці ХІХ століття у США. В його основі, на думку дослідників, відобразилися ідеї американського філософа та педагога Дж. Дьюї. Він вважав, що освіта повинна давати не лише знання, що знадобляться у майбутньому, але й уміння та навички, що вже сьогодні допоможуть дитині розв’язати нагальні життєві проблеми. Таким чином Дж. Дьюї докорінно змінив підхід до трактування ролі навчання. Він переконував: школа повинна стати тим місцем, де дитина вчитиметься долати труднощі, спілкуватися, здобувати необхідні знання, досліджувати навколишній світ .
Такий підхід до виховання учнів мав чимало послідовників. Один із них - професор В.Х. Кілпатрик, якому вдалося теоретично обґрунтувати метод проектів. Науковець по-новому осмислив ідеї Дж. Дьюї та дійшов висновку, що саме виховання і є життям, а не підготовкою до нього. Кілпатрик під методом проектів розумів “від душі” виконуваний зміст навчаючими без втручання вчителя . На його думку, проект мав чотири фази: зміст, планування, виконання та оцінку.
В.Х. Кілпатрик був переконаним - навчання стає успішним лише тоді, коли підпорядковується нахилам дитини та уникає примусу. Сам термін «метод проектів» учений тлумачив як «цільовий спосіб ставитись до дітей таким чином, щоб побуджувати в них все найкраще, а потім дозволяти їм повірити у себе якомога сильніше» . В.Х. Кілпатрик запропонував першу класифікацію проектів, поділивши їх на створювані, споживчі, проекти - розв’язання проблем, проекти-вправи.
Теоретичне обґрунтування методу проектів здійснив також американський дослідник Е. Коллінгс. Він вважав, що у процесі навчання слід спиратися на практичний досвід школярів. Е. Коллінгс запропонував своє бачення класифікації проектів. Дослідник поділяв їх на ігрові, проекти розповідей, екскурсійні та трудові.
Українські педагоги почали застосовувати метод проектів ще на початку 20-х років ХХ століття. Цей період був своєрідним часом шкільних експериментів: учителі широко застосовували на практиці найновіші системи, форми та методи навчання, у тому числі й проектування.
Інтерес педагогів саме до цього методу був зумовлений тим, що у його основі було залучення школярів до навколишнього життя, вихованні в них таких якостей як самостійність та ініціативність. Метод проекту розглядався як дієвий засіб розвитку творчих здібностей, підготовки вихованців до професійної діяльності. До роботи над проектом, як правило, залучалась велика кількість дітей.
Однак, впровадження цього методу в школах відбувалося без належного методичного забезпечення, теоретичного осмислення та експериментальної перевірки. Тому вже перший досвід застосування методу проектів виявив ряд проблем. Зокрема, значно знижувалася роль учителя в навчальному процесі, а в школярів не було достатньої мотивації для такого типу навчання . Тому вже у 1931 році постановою ВКП(б) «Про навчальні програми й режим у початковій і середній школі» метод проектів було засуджено та заборонено. Було зроблено висновок про те, що за допомогою цього методу неможливо збільшити знання з загальноосвітніх предметів.
Сучасні дослідники історії педагогіки відзначають, що використання «методу проектів» у радянській школі в 1920 роках дійсно призвело до неприпустимого падіння якості знань. Причинами цього дослідники вважають:
- відсутність педагогічних кадрів, здатних працювати з проектами;
- слабку розробку методики проектної діяльності;
- поєднання «методу проектів» з педагогічно неграмотною ідеєю «комплексних програм».
Комплексно - проектну систему замінили класно-урочною.
Тривалий період метод проектування зазнав забуття, оскільки, сам процес навчання трактувався виключно як спосіб передачі знань. І лише з середини 90-х років цей метод знову починає привертати увагу українських педагогів та стає об’єктом досліджень науковців.
Виникнувши з ідеї вільного виховання, метод проектів поступово «самодисциплінувався» й успішно інтегрувався до структури освітніх методів. Але сутність цього залишилася незмінною – стимулювати інтерес учнів до знань і навчати практично застосовувати ці знання для вирішення конкретних проблем поза межами школи. Сучасна людина мусить багато чого вміти, щоб досягти успіху: працювати в команді, самостійно здобувати, аналізувати й обробляти інформацію, виконувати дослідницьку роботу, мати комунікаційні навички. Невипадково в сучасній педагогічній науці все частіше йдеться про діяльнісний підхід до вивчення предметів шкільного курсу. Метод проектів здатний вирішити всі ці завдання.
Сучасні вчені трактують метод проектів як «відкриту педагогічну систему, яка містить певну сукупність взаємопов’язаних засобів, методів і процесів, необхідних для створення організованого та цілеспрямованого педагогічного впливу на формування особистості учня» .
Отже, аналізуючи історію виникнення та становлення методу проектів, можна дійти висновку, що такий метод навчання є дієвим механізмом розвитку
індивідуальних здібностей школярів.
Також велику увагу методу проектів приділяли: К. Ушинський, С. Русова, А. Макаренко, В. Сухомлинський та ін. На сучасному етапі проблемою розвитку творчої особистості займаються психологи Г. Балл, Г. Костюк, С. Максименко, В. Моляко, Я. Пономарьов, педагоги І. Бех, І. Волощук, І. Зязюн, А. Машталір, О. Савченко, Г. Тарасенко та багато інших. Дослідники аналізують різні аспекти проблеми творчих здібностей, їх природи, компонентного складу, критеріїв та показників розвитку, методів і прийомів формування. Проте більшість із цих питань і досі залишаються дискусійними. Насамперед це стосується удосконалення методів формування творчої особистості, пошуку інноваційних технологій шляхів розв’язання проблеми.
2. Проект як метод.
Теоретики сучасної вітчизняної дидактики проектування трактують як метод проектів — систему навчання, за якою учні набувають знань і вмінь у процесі планування й виконання поступово ускладнюваних практичних завдань — проектів.
О.Я.Савченко в "Дидактиці початкової школи" навчальну взаємодію називає навчальним співробітництвом і зазначає, що на сучасному етапі виникає потреба в новому типі стосунків між учителем і учнем, в основі яких лежали б не підлеглість і покора, а співпраця, відкритість і довіра. Організація співробітництва з учнями передбачає використання різноманітних засобів:
Аналізуючи теоретичні джерела, я виявила такі засоби організації взаємодії учнів і вчителя:
Якщо умовно поєднати всі ці способи в логічно взаємопов'язаний ланцюжок ,то проектування завершує його, а попередні способи є складовими його етапів. Тому створення спільних проектів займає найвищу сходинку в ієрархії способів організації взаємодії учнів і вчителя в навчально-виховному процесі початкової школи щодо складності організації.
Сучасні відкриття в області інформаційних і телекомунікаційних технологій послужили поштовхом для широкого впровадження проектного навчання. Очевидно, що телекомунікації проникли в усі сфери сучасного життя, і ми, хочемо того чи ні, повинні враховувати й використовувати їхні можливості у своїй роботі.
Чому саме проекти? Що це за методи?
Проект – сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення різного роду теоретичного продукту.
У сучасній педагогіці активно розробляється й використовується вже більше десяти років так званий метод проектів, орієнтований на виявлення нових колективних форм навчальної діяльності в розвиваючому навчанні й націлений на активізацію творчих можливостей особистості. Самі по собі проектні ідеї не нові і являють собою вільне дослідження предмета учнями.
Проектний метод навчання забезпечує реалізацію принципу культуросообразності в гуманітарному освітньому просторі, тому що дозволяє інтегрувати знання в різних наукових областях, а також допомагає побудувати процес взаємодії між учнем і вчителем на основі співробітництва й педагогічної підтримки розвитку.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів, яку вони виконують протягом певного відрізка часу:
- індивідуальну ( завдання для індивідуальної роботи мають бути спрямовані на розвиток мислення учнів, на зміцнення їхніх пізнавальних спроможностей, містити посильні труднощі, подолання яких потребує вольових зусиль. Індивідуальна робота – одна з найскладніших форм навчальної діяльності, тому учнів потрібно до неї готувати. Це можна робити за допомогою чітких стислих інструкцій, вказівок, показу зразка, колективної роботи, під час якої діти вчаться виконувати певні завдання. За таких умов, навчання – не тільки повідомлення нової інформації, а й засвоєння прийомів самостійної роботи, самоконтролю, взаємоконтролю, навичок дослідницької діяльності, вміння здобувати знання, узагальнювати, робити висновки. Вміти самостійно працювати – головне, чого учень має навчитися в початковій школі);
- парну (робота в парах – технологія, яку можна використовувати для досягнення будь – якої дидактичної мети; засвоєння, закріплення, перевірки знань тощо. За умов парної роботи всі діти отримують рідкісну за традиційним навчанням можливість говорити, висловлюватись. Робота в парах дає учням час поміркувати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона сприяє розвитку навичок спілкування, вміння висловлюватись, критично мислити, вміння переконувати й вести дискусію);
- групову (робота в групах — технологія, яку можна використовувати для розв'язання складних проблем, що потребують колективного роздуму. Почуття належності до групи дає учням змогу подолати труднощі, які постають на їхньому шляху. Коли діти навчаються разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну та інтелектуальну підтримку, яка надає можливість вийти далеко за межі їхнього нинішнього рівня знань і вмінь. Невимушеність у спілкуванні членів малої групи сприяє розвитку у сором'язливих учнів навичок міжособистісного спілкування).
Метод проектів завжди припускає рішення трохи цікавих, корисних і пов'язаних з реальним життям завдань, а також розв'язування деякої проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншої - інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, технології, творчих галузей. Результати виконаних проектів повинні бути, що називається, "відчутними", тобто, якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв'язання, якщо практична - конкретний результат, готовий до впровадження.
Основні вимоги до використання методу проектів.
8.Результати виконаних проектів повинні бути матеріальними, тобто оформлені певним чином (відеофільм, альбом, бортжурнал "подорожей", комп'ютерна газета, альманах, Web–сторінка, ін.).
3. Класифікація видів проектів
У 1910 році американський професор Коллінгс, організатор тривалого експерименту в одній із сільських шкіл штату Міссурі, запропонував першу в світі класифікацію навчальних проектів. Він виділяв чотири групи проектів:
- проекти ігор – дитячі заняття, безпосередньою метою яких є участь у груповій діяльності: різних іграх, драматичних виставах;
- екскурсійні проекти, які передбачали доцільне вивчення проблем, пов’язаних із навколишньою природою і суспільним життям;
- розповідні проекти, розробляючи які діти мали на меті «отримати задоволення від розповіді в найрізноманітнішій формі» - усній, письмовій, вокальній, художній, музичній;
- конструктивні проекти, націлені на створення конкретного, корисного продукту.
Науковці пропонують розгорнуту класифікацію навчальних проектів. Їх поділяють за різноманітними критеріями. Зокрема, за основною діяльністю, предметною галуззю, формою, кількістю учасників, тривалістю тощо. Тож учителю необхідно зорієнтуватися у кожній конкретній ситуації та визначити, який саме вид проектування буде найбільш успішним та дієвим для розвитку творчих здібностей школярів.
З огляду на діяльність, що є визначальною в учнівській роботі, виділяють дослідницький, пошуковий, творчий, рольовий, прикладний, інформаційний, ігровий та ознайомчо-орієнтований проекти.
Розглянемо детальніше кожен із цих видів проектування.
Прикладний проект має чітку, визначену структуру взаємодії між учасниками. Кожен із них виконує певну функцію. Результат такого проекту завжди втілюється в матеріальну форму та може бути використаний на практиці. Рольовий або ж ігровий проект передбачає виконання учасниками певних ролей.
У таких проектах в ігровій формі імітуються ділові чи соціальні відносини.
Сутність ознайомлювально - інформаційного проекту полягає у зборі та
систематизації відомостей про конкретний об’єкт чи явище.
Учасники проекту обов’язково аналізують та узагальнюють отриману інформацію. Такі проекти виконуються із чітким дотриманням плану дій. По-перше, формулюється мета, виконується робота із різноманітними джерелами інформації. Після цього відбувається опрацювання отриманого фактажу, його осмислення, оформлення результатів роботи та презентація проекту.
Мистецькі чи творчі проекти, натомість не мають такої чіткої структури як ознайомлювально – інформаційні. Вони можуть виконуватися у формі сценарію, статті, репортажу, газети, виставки тощо.
Дослідницько - пошуковий проект за своєю структурою максимально наближений до наукового дослідження та передбачає відкриття чогось нового, досі невідомого. Робота над таким проектом проходить у декілька етапів. Спочатку відбувається постановка проблеми, далі – формулюється гіпотеза. Після цього учасники проекту займаються збором та аналізом інформації, проводять певні дослідницькі дії та отримують конкретний результат. Кінцевий етап роботи над проектом такого типу – його публічна презентація.
Науковці також поділяють проекти за тривалістю виконання. Така класифікація передбачає виділення короткострокових (тривають від двох до шести годин), середньої тривалості (від тижня до місяця) та довготривалих проектів (робота над якими триває більше місяця).
Окрім цього, проекти бувають індивідуальні, парні та групові. Такий поділ науковці пропонують з огляду на кількість учасників, які працюють над певним проектом. Якщо аналізувати переваги та недоліки цього виду проектів, то, на нашу думку, підготовка саме групових проектів допомагає розвинути в школярів навички спілкування між собою. Діти навчаються досягати компромісу, вирішувати конфліктні ситуації. Окрім цього, робота над таким проектом згуртовує школярів, дозволяє значно глибше дослідити проблему та знайти більше шляхів її вирішення.
Проекти також класифікують за предметно - змістовою галуззю знань. Їх поділяють на моно проект (у межах однієї галузі), міжпредметний та надпредметний проект. Науковці пропонують поділяти проекти за ступенем складності та розрізняють прості проекти, які передбачають вирішення нескладного завдання, а також складні (або ж комплексні) проекти. Підготовка такої роботи займає значно більше часу та зусиль і передбачає використання різних підходів до вирішення запропонованої проблеми.
Цікавим є поділ проектів за характером партнерських взаємодій між безпосередніми учасниками проектування. З огляду на це, проекти можуть бути кооперативні, змагальні та конкурсні.
За рівнем самостійності виконання проекти поділяються на такі, що виконуються самостійно, спільно з іншими учнями, або ж разом із учителем.
За характером контактів науковці пропонують виділяти такі види проектів:
1) серед дітей однієї вікової групи (найчастіше над таким проектом працюють учні одного класу);
2) серед дітей різновікової групи (такі проекти мають статус загальношкільних, районних, міських, регіональних або міжнародних).
За формою проведення виділяють такі проекти: фестиваль, відеопроект, вистава, екскурсія, урок тощо. Відповідно до методу організації дослідники пропонують виділяти проекти у формі ділової гри чи практичної роботи.
Незалежно від типу проекту, результати учнівської праці мають бути відчутними, певним чином оформленими, мати конкретне матеріальне вираження. До прикладу, у формі відеофільму, альбому, газети, веб- сторінки
4. Етапи роботи над проектом
Організаційний етап містить у собі подання й створення групи учнів для роботи над проектом. З'являється ядро групи, визначаються сфери інтересів.
Вибір і обговорення головної ідеї майбутнього проекту включає: - визначення цілей і завдань (навіщо затіваємо проект, що довідаємося й чому навчимося по завершенні роботи);
- обговорення стратегії досягнення поставлених цілей і уточнення підходящих для цього тем проектів (тобто які конкретно теми допоможуть моїм учням довідатися про щось й навчитися чомусь, який загальний план роботи над конкретним проектом, що забезпечує досягнення поставленого завдання).
- обговорення методичних аспектів і організація роботи учнів.
Структурування проекту з виділенням тематичних і змістових запитань для певних груп учнів, підбір необхідних матеріалів починається зі складання загального простого плану, що пізніше стає розгорнутим, виділяються етапи і їхні завдання, розподіляються між групами учнів з урахуванням їх інтересів (наприклад, добір історичного, літературного й краєзнавчого матеріалу, добір ілюстративного матеріалу, обробка ілюстрації, оформлення ресурсу, редагування, – відповідно до можливостей і інтересами кожного учасника), визначаються плановані результати й способи їхнього рішення, оформлення.
Також робота над проектом включає ретельно розроблені завдання для кожної групи учнів і дозволяє вчителеві не втручатися в роботу групи, виконуючи функції консультанта або учасника проекту на рівних підставах з іншими.
Передбачається інтенсивний обмін інформацією, думками, отриманими результатами. Робота над проектом створює для вчителя можливості формування в атмосфері співробітництва й співтворчості нових відносин з учнями, що дозволяють самим учням не тільки побачити рівну людину, але й усвідомити свої права й, що важливіше, відповідальність.
Підведення підсумків складається в розповіді про пророблену роботу, аналіз успіхів і невдач у роботі над проектом.
Крім того, дуже важливо приділити якнайбільше уваги самостійним видам діяльності учнів, які допоможуть кожному учневі розкрити свою індивідуальність, але в рамках уроку це зробити навряд чи можливо. Учні, хто поодинці, хто в парі, а хто й невелика група, систематично можуть виконувати самостійну роботу, що вимагає від них пошуку додаткової інформації, збору даних, аналізу, осмислення фактів. Ці роботи для різних учнів можуть бути розраховані на тиждень-два, на місяць і більше.
Проект може бути різного ступеня складності. Це може бути проект, що охоплює весь клас і передбачає роботу над окремими проектами, що становлять загальний проект, а можуть бути й самостійні невеличкі проекти, що охоплюють пару учнів.
Проект, що виконують учні, повинен викликати в них ентузіазм, захоплювати їх, іти від серця. Будь-яку дію, виконану індивідуально, у групі, за підтримкою вчителя або інших людей, діти повинні самостійно спланувати, виконати, проаналізувати й оцінити.
Для методу проектів дуже істотним є питання практичної, теоретичної й пізнавальної значимості передбачуваних результатів.
«Метод проектів» завжди припускає рішення учнем якоїсь проблеми. Рішення проблеми передбачає, з одного боку, використання сукупності різноманітних методів і засобів навчання, а з іншого боку - необхідність інтегрування знань і вмінь із різних предметних галузей.
Тому якщо ми говоримо про «метод проектів», то маємо на увазі саме спосіб досягнення дидактичної мети (суб'єктом якої є педагог) через детальну розробку проблеми (суб'єктом якої є учень) і її рішення, що повинне завершитися цілком реальним, відчутним практичним результатом, оформленим тим або іншим способом.
Результати виконаних проектів, які одержують учні, повинні бути, що називається, «відчутними»: якщо це теоретична проблема - те конкретне її рішення, оформлене в інформаційному продукті, якщо практична - конкретний продукт, готовий до споживання.
Результатом з позиції педагога є зміна рівня сформованості ключових компетентностей, що демонструє учень у ході проектної діяльності.
Таким чином, під проектом ми маємо на увазі спеціально організований учителем і самостійно виконаний учнями комплекс дій за рішенням значимої для учня проблеми, що завершуються створенням продукту; під методом проектів - технологію організації освітніх ситуацій, у яких учень ставить і вирішує власні проблеми, і технологію супроводу самостійної діяльності школяра».
Під «компетенцією» розуміється загальна здатність і готовність особистості до діяльності, заснована на знаннях і досвіді, які придбані завдяки навчанню, орієнтована на самостійну участь особистості в учбово-пізнавальному процесі, а також спрямована на її успішне включення в трудову діяльність. А метод проектів дозволяє формувати компетенції.
ІІ. Практична частина
1. Використання проектів на уроках в початкових класах
Як відомо, сучасний світ спілкується «мовою проектів». Людина на будь-якому рівні (навіть на побутовому) будує та реалізовує життєві проекти. Годі говорити про новітню професійну сферу діяльності. Так, наприкінці XX ст. склався новий тип організаційної культури діяльності — проектно-технологічний, тому такі інноваційні форми діяльності, як проектна, стали своєрідним атрибутом часу. Отже, питання «чи потрібно до такої діяльності готувати дітей?» стає риторичним.
Дитинство саме по собі — повноцінний період людського буття. А це означає, що освіта має давати не тільки знання, що знадобляться в майбутньому дорослому, а й знання, уміння та навички, що можуть уже сьогодні допомогти дитині розв'язати її нагальні життєві проблеми. Школа — це місце, де дитина живе і вчиться жити в складному навколишньому світі, працювати і спілкуватися з іншими людьми і, в тому числі, здобувати необхідні знання. Щоб домогтися цього, навчання повинне орієнтуватися на інтереси й потреби учнів і ґрунтуватися на особистому досвіді дитини.
Основним завданням освіти стає актуальне дослідження навколишнього життя. Учитель і учні йдуть цим шляхом разом, від проекту до проекту.
Проект, який виконують учні, має викликати в них ентузіазм, захоплювати їх, йти від серця. Будь-яку дію, що виконується індивідуально, у групі, за підтримки вчителя або інших людей, діти повинні самостійно спланувати, виконати, проаналізувати й оцінити. Звісно, вони мають чітко розуміти мету проекту. Ідеальний проект той, для виконання якого необхідні знання з різних галузей, що дають змогу розв'язати цілий комплекс проблем. Розв'язуючи конкретні життєві завдання, будуючи стосунки один з одним, пізнаючи життя, діти одержують необхідні для цього життя знання, причому не в дискретному вигляді, а вже в синтезованому, як це і є в реальному житті, вчаться самостійно учитися.
Проектну діяльність можна розпочинати вже з першого класу. Працюючи багато років вчителем початкових класів я вважаю, що у першому класі жодна проектна робота не обходиться без допомоги батьків. Це зумовлено малим обсягом знань, дослідницького досвіду та навиків пошукової діяльності. Тому і сам процес побудови проектної роботи специфічний.
І етап – учитель висуває пропозицію щодо можливих тем проектів та способів їх втілення.
ІІ етап – учні висувають зустрічні варіанти і клас обирає найбільш вдалий.
ІІІ етап – учитель працює з класом, а з поглибленням у проект, з кожним учнем індивідуально ( тлумачить його роль у проекті, допомагає організувати роботу, підказує напрямок, тему для пошуку).
ІV етап – учитель працює із батьками на батьківських зборах або в індивідуальному довільному порядку, де вчитель консультує батьків щодо допомоги дітям у виконанні роботи.
V етап – представлення самого проекту.
Користь методу проектів для початкового навчання складно переоцінити. Це передусім пов’язано з тим, що цей метод будується на засадах гуманізму, у центрі навчального процесу перебуває дитина з її особливостями, інтересами, потребами. На сучасному етапі впровадження методу проектів втілює в реальність ідею індивідуалізації навчального процесу та розвивального навчання, а також позитивно впливає на різні сфери педагогічної діяльності зокрема, загальноосвітню:
Варто зауважити, що метод проектів нині не розглядається як альтернатива класно-урочній системі, натомість - як додатковий засіб, що підвищує якість навчання, розвиває пізнавальну сферу та особистісні якості молодшого школяра.
Важливо, щоб кожен учень розумів свою роль у проекті та його значення взагалі. Не можна відкидати взаємодопомогу учнів та їх обмін ідеями і думками, часом саме вони є ключем до успіху. Найбільше першокласникам запам‘ятався навчальний проект «Дивосвіт навколо нас», який втілився по закінченню святом для дітей та їх батьків.
«Дивосвіт навколо нас»
Навчальний проект
Мета проекту: формувати уявлення про світ живої та неживої природи, рослинний та тваринний світ рідного краю,допомогти усвідомити себе, як частинку навколишнього світу,берегти красу навколо себе, розвивати допитливість, наполегливість, вміння працювати з довідковою літературою, виховувати відчуття прекрасного, любов до природи.
Навчальний предмет: природознавство
Кінцевий результат:
- тренування навичок роботи в групі;
- формування навичок роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
- засвоєння програмного матеріалу з теми;
- поглиблення, поширення набутих знань через створення довідникового посібника «Дивосвіт навколо мене»
Тривалість: 10 днів
І. Організаційний момент. Мотивація.
Вчитель. Повітря, земля і вода – це природа.
Природа – це я.
І ти – це природа.
У нашому світі під сонцем одним
Повинні ми жити у згоді.
ІІ. Представлення теми проекту та очікуваних результатів.
- Що ви бачите на підвіконниках у школі, вдома?
- Що росте у вашому дворі, біля школи?
- Що ми п’ємо, чим дихаємо?
Усе, що ви мені розповіли, оточує нас, тобто є навколо нас. Це довкілля. Спробуйте зробити власне визначення: що таке довкілля?
Висновок: довкілля – це середовище, в якому живе людина.
- Якщо ми поглянемо навколо нас, то побачимо, що довкілля різноманітне і цікаве, яке ми можемо назвати чарівним дивосвітом, що нас оточує.
Мудра природа навчає нас завжди і всюди. Птахи вчать нас співу, бджілки – старанно працювати, мурашки – будувати, квіти – милуватись красою. У довкіллі є чимало таємниць. Щоб їх розуміти, потрібно бути уважним і спостережливим. Тож поринемо у неповторний дивосвіт природи.
Саме тому ми з вами працювали над проектом « Дивосвіт навколо нас », з метою більшого пізнання та охорони нашої природи.
ІІІ. Обговорення та презентація групами етапів планування проекту.
1. Звіт групи « Кімнатні рослини ».
Ми зібрали матеріал про кімнатні рослини, а саме:
- фотоматеріали, їхнє походження та назви рослин, правильний догляд за ними;
- вірші та власні твори про улюблені вазони;
- провели конкурс природолюбів на кращий вирощений вазон та малюнків «Вазони на моєму підвіконні ».
2. Звіт групи « Лікарські рослини ».
Ми провели пошукову роботу і дізналися, що в Україні є багато лікарських рослин , якими можна вилікувати чимало хвороб. Також зібрали легенди, вірші та загадки про них. Учасники нашої групи поділились рецептами народної медицини рослин, які використовують у себе вдома.
3. Звіт групи « Квіти ».
Ми прочитали чимало легенд про квіти, зібрали вірші, загадки про них, намалювали малюнки своїх улюблених квітів, виготовили вироби своїми руками. А найголовніше – дізналися про значення квітів – символів України та із призначенням кожної квітки українського віночка та ознайомились з квітами, які занесені до Червоної книги.
ІV. Підсумок проекту.
1. Оформлення результатів дослідження.
На основі проведеної роботи групами створено довідковий посібник
« Дивосвіт навколо мене».
2. Аналіз успіхів та невдач.
Гра « Вільний мікрофон »
- Чи сподобалась вам робота над проектом?
- Що вдалося зробити легко, що зацікавило?
- Що було виконувати важко?
Колективний висновок.
Вимоги до сучасної освіти полягають не тільки в розвитку мислення ,а ще й у формуванні уміння здобувати інформацію з різних джерел, поповнювати і оцінювати її, бачити багатоманітність явищ, критично ставитись до інформації, вчитися розуміти інших людей та співробітничати з ними. У зв'язку з цим у мене і виникла необхідність застосувати метод Едварда де Боно в проектній діяльності.
Е.Боно [2] розглядає мислення в таких аспектах: критичному, конструктивному та творчому, наголошуючи на тому, що школа недостатньо приділяє уваги і часу для розвитку останніх двох аспектів мислення, не завжди враховує емоції, відчуття.
Едвард де Боно є популярним у світі психологом, автором 45 книжок, піонером «мислення про мислення». Едвард де Боно навчає мислення як навички, яку можна і потрібно розвивати. Багато з вправ Едварда де Боно, які тренують і розвивають процес мислення, можуть успішно застосовуватися на уроках як окремі інтерактивні методи [1]. Один із них - метод розумових різнокольорових капелюхів.
Загальновідомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді і характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір. "Капелюх, головний убір блискуче вправляються з роллю знаку, символу певної соціальної групи. В той же час капелюх легко надіти, змінити, скинути, а разом з ним й перемінитися [1, с.7]".
Е.Боно пропонує використовувати для розумових операцій не капелюхи-символи соціальних ролей, а кольорові капелюхи, кожний з яких несе певні психологічні характеристики і символізує певний тип мислення.
Білий капелюх символізує нейтральну інформацію. Учень, міркуючи з білим капелюхом на голові, пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити, якої інформації недостатньо, які прогалини в знаннях, окреслює джерела, де можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками, картами, таблицями, схемами, документами тощо.
Червоний капелюх — це формування свого ставлення до подій і їх учасників, це дозвіл відкрито виразити свої відчуття, емоції.
Чорний капелюх — це вказівка на негативні сторони, безпеку, помилки. Учень, міркуючи з чорним капелюхом на голові, піклується про істину, правдоподібність, критично оцінює: "Чи це правильно? Які можливі проблеми і небезпеки?"
Жовтий капелюх — це простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень. Мета мислення під жовтим капелюхом — довести здійснення ідеї.
Зелений капелюх — це пропозиції, ідеї, можливі альтернативи. Достатньо просто висунути ідею для подальшого розгляду, не обґрунтовуючи її логічно.
Синій капелюх – контроль над розумовим процесом, підбиття підсумків, висловлення спостережень та коментарів.
Реалізація методу проектів на практиці веде до зміни позиції вчителя й визначається принципом педагогічної підтримки розвитку учня в ході проектної або дослідницької роботи - з носія готових знань він перетворюється в організатора пізнавальної діяльності.
Таким чином, здійснюючи проектну діяльність, ми переконалися, що проектна педагогіка, в основі якої закладено діяльнісно - особистісний підхід, передбачає тісний зв'язок навчання та виховання з життям, активізує розвиток самостійності, активності, вміння адаптуватися до дійсності, спілкуватися, працювати в команді.
А найголовніше — участь у проектуванні розвиває у дітей дослідницькі та творчі здібності, здатність до самовизначення, вміння самостійно конструювати свої знання, здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, вміння планувати свою роботу і час та презентувати свою роботу.
Отже, робота над проектами, як одним із видів інноваційної педагогічної діяльності, дає змогу сучасній школі не тільки робити навчально-пізнавальний процес привабливішим, не тільки здобувати глибші знання, а, головне - виконувати високу освітню місію, навчити дітей вчитися із задоволенням. Використання метод проекту в початковій школі дозволяє:
Учням – оволодіти значним арсеналом методів дослідження (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір та обробка даних, висунення гіпотез та методів їх вирішення тощо).
Учителю – надати пріоритет різним видам самостійної діяльності учнів.
Учням – набути комунікативної компетентності.
ВИСНОВКИ
У цій роботі я намагалася дослідити розвиток творчих здібностей молодших школярів у процесі проектної діяльності, розглянути впровадження методу проектів на практиці.
На мою думку метод проектів підсилює та заохочує щире прагнення учнів до навчання, а, отже, на практиці є надзвичайно ефективним. Проектування завжди особистісно орієнтоване та дозволяє вчитися на власному досвіді й досвіді інших учасників у конкретній справі, а не вдаватися у навчальну діяльність.
У проекті учні стають основними дійовими особами освітнього процесу, вони є рівноправними учасниками творчого колективу. Це дозволяє їм об’єднуватися за інтересами, забезпечує різноманітність рольової діяльності. Метод проектів дає можливість залучати до навчального процесу не тільки дії та думки школярів, але й їхні почуття.
Написання проектної роботи дає змогу учням переконатися в тому, що отримані знання – це, насамперед, засіб пізнання подій, процесів, явищ, що відбуваються у сучасному світі і їх можна активно використовувати на практиці.
Використання методу проектів у навчально-виховному процесі сприяє кращому засвоєнню знань у школярів, а також виробленні у них вмінь самостійно шукати та користуватися різними джерелами інформації.
Проектування заохочує та підсилює щире прагнення до навчання з боку учнів, тому що воно особистісно - орієнтоване, має високий мотиваційний потенціал¸ дає змогу вчитися на власному досвіді й досвіді інших у конкретній справі.
Застосування учителем проектної технології сприяє виробленню у дітей практичних навичок та враховує індивідуальні особливості кожного учня, сприяє творчому розвитку не лише школярів, але й педагогів.
Використана література:
1. Артисюк І. Застосування методу проектів у початковій школі / Ірина Артисюк // Початкова освіта. – №27 (603). – 40с. – С. 3 – 4.
2. Башинська Т. Проектувальна діяльність – основа взаємодії вчителя та учнів / Ж-л «Початкова школа», №6-7, 2003.
3. Боно Є. Учите своего ребенка мислить / З.Боно// Пер.с англ. - Мн.: ООО «Попурри», 2005. - 432с.
4. Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття») (1993 р.) // http://zakon2.rada.gov.ua/
5. История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца ХХ в.: учеб. пособие для пед. вузов / [Пискунов А.И., Вендровская Р.Б., Кларин В.М., и др.]. – 2-е изд. испр. и доп. – М.: Творческий центр «Сфера», 2001 – 510с.
6. Кобєлкова С. Метод проектів як засіб креативно-пізнавальної діяльності молодших школярів / С. Кобєлкова // Початкова освіта. – 2009. – № 5-7. – С.21.
7. Мелашенко К. Технологія проектного навчання // Завуч.-2006.-№13.-с.12-14.
8. Метод проектів у початковій школі // Упоряд.: О.Онопрієнко, О.Кондратюк. – К.: Шк.світ, 2007. –128 С.
9. Мойсеюк Н.Є. Проектна технологія / Н.Є. Мойсеюк Педагогіка. Навчальний посібник. – 5-е вид., доп. і переробл. – К., 2009. – 656с. – С. 293 – 295.
10. Новиченко О. Використання проектної технології як засобу розвитку творчих здібностей учнів / О. Новиченко // Проекти в початковій школі: тематика та розробки занять / К.: Шкільний світ, 2008. – С. 93 – 97.
1