Сім'я як соціальний інститут, з яким пов'язана педагогічна діяльність нашої школи, знаходиться сьогодні на досить складному етапі свого розвитку. Дорослі люди з різним ступенем успішності звикають до соціально-економічних умов українського буття, яке інтенсивно змінюється. Процес соціальної адаптації особистості, безліч протиріч, які його супроводжують, дуже сильно уповільнюють і заважають виконанню батьківських функцій. У результаті ми бачимо велику кількість батьківських «виховних прорахунків, помилок, недоліків», усунути які можна тільки у взаємодії з учителями, педагогами та психологами школи, закладів додаткової освіти дітей, соціальних служб
Сім'я як соціальний інститут, з яким пов'язана педагогічна діяльність нашої школи, знаходиться сьогодні на досить складному етапі свого розвитку. Дорослі люди з різним ступенем успішності звикають до соціально-економічних умов українського буття, яке інтенсивно змінюється. Процес соціальної адаптації особистості, безліч протиріч, які його супроводжують, дуже сильно уповільнюють і заважають виконанню батьківських функцій. У результаті ми бачимо велику кількість батьківських «виховних прорахунків, помилок, недоліків», усунути які можна тільки у взаємодії з учителями, педагогами та психологами школи, закладів додаткової освіти дітей, соціальних служб.
- активізація взаємодії батьків з учителями, інтеграція засобів громадського та сімейного виховання школярів, задля покращення становища дітей, сімей та молоді шляхом підвищення рівня поінформованості її членів щодо інновацій у соціально-педагогічній діяльності; - створення належних умов навчання та виховання для кожного учня школи через тісний зв'язок з родиною; - підтримання тісної взаємодії школи, сім'ї, громадськості як фактора успішного впливу на розвиток дитини, підвищення педагогічної культури батьків, здійснення соціального нагляду; - культивування тактики співробітництва при взаємодії „дорослий – дитина”; організація вчителями школи групових форм обміну досвідом між батьками щодо їх взаємодії з дітьми; - педагогічна допомога батькам в емоційній рефлексії стосовно дітей; - формування у батьків педагогічної позиції щодо своєї дитини; -організація психолого-педагогічної освіти батьків.
Розробка проекту обумовлена потребами батьків учнів. Протиріччя, які можна вирішити, пов'язані з такими факторами: накопиченням знань у сфері психології, педагогіки та методики сімейного виховання; Систематизацією інформаційного методичного банку даних у відповідності із задачами комплектування «Бібліотечки для батьків» під умовною назвою «Як допомогти дитині стати щасливою й успішною?»; Розумінням проблем і перспектив особистісно-пізнавального росту дитини та своєчасним наданням дитині щоденної допомоги, її різнобічної підтримки.
На розвиток дитини помітно впливає зацікавленість батьків шкільним життям. А тому, працюючи над вирішенням завдань цього проекту, ми будуємо невидимий ланцюжок між родиною і школою, який служить на благо усім учасникам навчально-виховного процесу. Це спільні турботи про те, щоб усім було цікаво і затишно в школі, як у рідній домівці: спільні вечори, конкурси, спортивні змагання ,вшановування родинних династій - далеко не весь перелік заходів , що дає змогу творчо зростати вчителеві і учню, бути активними у цьому батькам. Завданням цього проекту є активізація взаємодії батьків з учителями, інтеграція засобів громадського та сімейного виховання школярів.
Забезпечення участі батьків у життєдіяльності класного колективу здійснюється класним керівником за допомогою включення їх у такі види взаємодії, як: спільне планування виховної роботи у класі; колективні творчі справи; свята, вечори, концерти, КВК; відвідування театрів, виставок, бібліотек; прогулянки, походи, поїздки та подорожі; виставки творчих робіт, дні здоров'я; допомога в ремонтних роботах й естетичному оформленні класної кімнати; участь в обладнанні кабінету й виготовленні наочного приладдя.
створити сприятливі умови для взаємодії батьків і школярів з метою подальшого співробітництва; поглибити психолого-педагогічну компетенцію батьків; включити батьків в освітній процес як активних суб'єктів; створити комплекс творчих методичних робіт - фоторепортажів, бібліотеку творів дітей, набір пам'яток і рекомендацій для батьків тощо. розробити пакет документів, який регулюватиме партнерські стосунки між батьківською громадою та школою; створити родовід сімей учнів за видами діяльності членів родин ; розробити програму спільних дій батьків, учнів і вчителів (традиційні заходи, акції, свята тощо).
– ознайомлення батьків із змістом і методикою навчально-виховного процесу , що організовує школа , обумовлена необхідністю вироблення однакових вимог, загальних принципів, визначення мети і завдань виховання, добору його змісту й організаційних форм у сімейному вихованні у навчально-виховному процесі школи. - психолого-педагогічна освіта батьків . - залучення батьків до спільної з дітьми діяльності .
– взаємодія батьків : із громадськими організаціями , батьківськими комітетами школи і класу , шкільними радами. – коректування процесу виховання в родинах окремих учнів: надання психолого-педагогічної допомоги в процесі сімейного виховання різних категорій учнів , зокрема обдарованих дітей ; надання психолого-педагогічної допомоги в розв’язанні складних сімейних проблем : підлітковий вік , профілактика формування шкідливих звичок , профілактика правопорушень; індивідуальна робота з неблагополучними родинами учнів ( ця робота здійснюється спільно із правоохоронними органами).
Відеоблок роботи передбачає здійснення відеозйомок і фоторепортажів, зроблених під час уроків, годин спілкування, позакласних заходів, занять гурткової роботи та спортивних секцій тощо. Батьки запрошуються на дні відкритих дверей, коли вони безпосередньо можуть відвідати відкриті уроки, різноманітні заходи, заняття. Вони відвідують класи, де навчаються їхні діти, ознайомлюються з особливостями спілкування педагогів та учнів, спостерігають за активністю дітей на уроках, їхнім станом здоров'я, під час заходів спілкуються з дітьми, чого так бракує в сім'ях.
Мета літературно - читацького блоку полягає в організації виставок педагогічної літератури, дитячих малюнків, письмових робіт учнів; презентації важливих видань для батьків, матеріалів журналів, газет про родинне виховання; заведення тематичних папок з конкретних проблем виховання для батьків, комплектування «Бібліотечки для батьків».
Блок «Наша ігротека» представляє колективні ігри для дітей, розучування словесних і музичних ігор для дітей і дорослих, ознайомлення з настільними іграми та іграми для сімейних свят і родинних вечірок. Для вирішення поставлених задач нашого проекту пропонуються ділові ігри, під час яких необхідно прийняти певні рішення в умовах конфлікту інтересів. На час гри батькам треба взяти на себе виконання ролей реальних осіб в умовах реального або імітованого сценарію. Ці ролі посилюють соціальну та комунікативну компетенцію учасників і роблять їх здатними вирішувати конфлікти з поглядом на перспективу. Під час ігор батьки дізнаються, що розв'язання проблемних ситуацій будується на компромісах, розроблених в умовах великого тиску, й досягти цього дуже нелегко.
Блок-зустріч передбачає зустрічі з представниками районної соціальної служби з роботи з молоддю, психологами, учителями-предметниками, представниками правоохоронних органів і лікарями. Усі зустрічі під єдиним девізом: «Про співпрацю батьків, педагогів, дітей». Крім цього, передбачено проведення психологічних тренінгів і соціальних досліджень («Сім'я і світ прекрасного», «Батьки і діти: чому виникають конфлікти?», «Батьківські збори: погляд тат і мам», «Дозвілля сім'ї»). Обов'язковим є анкетування «Життя дитини в родині», «Життя дитини та її успіхи в школі», «Принцип виховання дітей», анкет для вивчення моральної орієнтації особистості та здібностей дітей, тести «Незакінчені речення», «Я курю, якщо...» тощо.
Довідковий блок Для проведення цього блоку організується довідкове бюро «Запитання й відповіді», консультаційний пункт «Виникло запитання» та за допомогою умовної «Поштової скриньки» письмово ставляться запитання психологу, учителям-предметникам тощо. Напередодні вечора запитань і відповідей (проведення «круглого столу» з метою аналізу найбільш часто виникаючих запитань і проблем, систематизації відповідей і рішень проблем та узагальнення набутого досвіду з даних ситуацій) працює «лабораторія невирішених проблем». Вона досліджує ситуації, які склались у школі, класі, удома; виділяє питання, які потребують особливої уваги, знаходить шляхи їх вирішення через конкретні справи. Результатом співпраці батьків, дітей і класного керівника стане складання пам'яток, рекомендацій батькам і дітям.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ Бугаєць Н.А., Трубавіна І.М. Теорія і практика взаємодії сім'ї та школи. - Х.: ХДПУ, 2001. - 102с. Горбач І.Д., Давискиба В.В., Пащенко М.І. Методика роботи з батьками: Навчальний посібник / Уманський державний педагогічний університет ім. Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання: Навч. посібник. — К.: Вища школа, 1997. Клевченя М.С., Красневська Г.М. Психологія педагогічної діяльності /За ред. Ф.І. Іващенко. — М., 1980. Коваль А.Г., Зверева І.Д., Хлєбік СР. Соціальна педагогіка. Соціальна робота: Навч. посібник. — К.: ІЗМН, 1997. Концепція національного виховання // Освіта. — 1994. Кулік В., Голобуцька Т., Гобуцький О. Молода Україна: сучасний організований молодіжний рух та неформальна ініціатива: Дослідження. — К„ 2000. — 460с. Лихачев Б.Т. Педагогика. Курс лекций: Учеб. пособие. — М.: Юрайт, 1998. Макаренко А.С. Методи виховання // Твори: В 7-ми т. — T.5. — К.: Рад. школа, 1954. Макаренко А.С. Методика організації виховного процесу // Вибрані твори: В 7-ми т. — Т.5. — К.: Рад. школа, 1954. Мартинюк І.В. Національне виховання: теорія і методологія. — К., 1995. Матюша І.К. Гуманізація виховання і навчання в загальноосвітній школі. — К.: Вища школа, 1995. Методика воспитательной работы / Под ред. Л.И. Рувинского. — М.: Просвещение, 1989. Мороз О.Г., Омеляненко В.Л. Перші кроки до майстерності. — К.: Товариство “Знання” України, 1992. Національна програма виховання учнів 1 – 12 класів (проект) // Виховна робота в школі. – 2008. – №3. – С. 26 – 46. Нісімчук А.С, Падалка О.С, ШпакО.Т. Сучасні педагогічні технології: Навч. посібник. — К.: Просвіта, 2000. Омеляненко В.Л., Мельничук С.Г., Омеляненко С.В. Педагогіка: Навч. посібник. — Кіровоград, 2000.
Пащенко М.І. Методика роботи з батьками (матеріали спецкурсу для студентів) // Практична психологія та соціальна робота, 2003. - №9. - С.53-63. Педагогічні задачі і завдання для батьків / За ред. В.Г. Постового. — К.: Рад. школа, 1989. — 189с. Планування і впровадження нових виховних систем, форм, методів і моделей позакласної роботи з учнями // Позакласний час. — 2000. — №1—2. — СІ—45. Поляков СД. Школа: поиск в пуги: Кн. для учителя: Из опыта работы. — М,: Просвещение, 1989. Прокопенко И.Ф. и др. Экономическое образование школьников. — Харьков: Основа, 1995. Співпраця вчителя з батьками / О.М. Коберник, Л.К. Мотрич - К.: Науковий світ, 2002. - 86с. Сухомлинський В.О. Методика виховання колективу // Вибрані твори: В 5-ти т. — Т.1. — К.: Рад. школа, 1976. Хромова О.Л., Кравченко Т.В. Вчимося виховувати: Метод. рек. для занять з батьками учнів загальноосвітніх шкіл. – К.: Пед. думка, 1996. – 36 с.