Допрофільне та профільне навчання з біологіі- тести 10 клас

Про матеріал
Календарно тематичне планування для 8-9 класу спецкурс « Здоров'я людини – основа здорового суспільства»- допрофільне навчання. Готуємось до ЗНО з біології тестові завдання для 10 класу до кожної теми.
Перегляд файлу

Допрофільне  та профільне навчання з біології.

Допрофільна підготовка – це компонент профільного навчання, який здійснюється в основній школі (8–9 класи) і покликаний повною мірою забезпечувати реалізацію інтересів, нахилів і здібностей учнів шляхом відповідних змін у завданнях, змісті й організації процесу навчання. Допрофільна підготовка забезпечує наступність між основною та старшою школою, закладає інформаційні та психолого-педагогічні основи для успішного профільного навчання учня і створює передумови для життєвого і професійного самовизначення.

За наявності відповідного навчально-методичного, кадрового забезпечення навчальний заклад за потребою може запроваджувати допрофільну підготовку і в більш ранньому віці учнів.

Мета допрофільної підготовки – надання допомоги учневі в раціональному виборі майбутнього навчального профілю, створення сприятливих умов для його самовизначення і самореалізації, подальшого профільного навчання шляхом диференціації та індивідуалізації навчання в основній школі.

Завдання допрофільної підготовки:

  • оптимальний вибір учнем майбутнього спрямування профільного навчання;
  • розвиток особистості учня, розкриття, розвиток і реалізація його задатків і здібностей;
  • підтримання і розвиток мотивації навчально-пізнавальної і творчої діяльності, продовження навчання, формування в учня інтересу до певного профілю (профілів), до профільного навчання загалом;
  • інформування учня про переваги, цілі й завдання профільного навчання, перелік профілів, їхній зміст і особливості, можливий вплив вибору навчального профілю на подальше професійне навчання і його потенційний зв’язок з трудовою (професійною) діяльністю;
  • набуття учнем досвіду самопізнання, самовизначення і самореалізації у процесі здійснення допрофільної підготовки, вибору навчального профілю.

Форми та технології реалізації допрофільної підготовки.

До основних форм допрофільної підготовки необхідно віднести: поглиблене вивчення окремих навчальних предметів, курсів за вибором, у тому числі профілеорієнтаційного спрямування, факультативних курсів, створення  допрофільних груп, проведення профільної орієнтації, профільного консультування, інформаційної роботи, заняття в предметних гуртках, наукових товариствах учнів, конкурс-захист науково-дослідницьких робіт у Малій академії наук, участь у предметних олімпіадах, співбесіди в кабінетах профорієнтації та ін.

Поглиблене вивчення окремих навчальних предметів крім розширення і поглиблення змісту, має сприяти формуванню стійкого інтересу до предмета, розвитку відповідних здібностей і орієнтації на професійну діяльність, де використовуються одержані знання. Поглиблене вивчення здійснюється за спеціальними програмами і підручниками, або за модульним принципом - програма загальноосвітньої школи доповнюється набором модулів, які поглиблюють відповідні теми.

Курси за вибором (в основній школі) – обов’язкові навчальні курси, самостійний вибір яких здійснюється учнем з двох і більше альтернатив, запропонованих школою. Курси за вибором сприяють вибору учнем його подальшого навчального профілю і розвиткові відповідних предметних компетентностей шляхом формування цінностей і ставлень, поглиблення і розширення теоретичних і прикладних знань, формування вмінь і навичок, набуття досвіду пізнавальної і творчої діяльності, розкриття й розвитку задатків і здібностей.

 

Профільне навчання – вид диференціації й індивідуалізації навчання, що дає змогу за рахунок змін у структурі, змісті й організації освітнього процесу повніше враховувати інтереси, нахили і здібності учнів, їх можливості, створювати умови для навчання старшокласників відповідно до їхніх освітніх і професійних інтересів і намірів щодо соціального і професійного самовизначення.

Мета профільного навчання – забезпечення умов для якісної освіти старшокласників у відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами, забезпечення професійної орієнтації учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці, встановлення наступності між загальною середньою і професійною освітою, забезпечення  можливостей постійного  духовного  самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як найвищої цінності нації.

 

Основні завдання профільного навчання

  • створення умов для врахування й розвитку навчально-пізнавальних і професійних інтересів, нахилів, здібностей і потреб учнів старшої школи в процесі їхньої загальноосвітньої підготовки;
  • забезпечення наступності між загальною середньою та професійною освітою, можливості отримати професію;
  • сприяння професійній орієнтації і самовизначенню старшокласників, соціалізації учнів незалежно від місця проживання, стану здоров’я тощо;
  • здійснення психолого-педагогічної діагностики щодо визначення готовності до прийняття самостійних рішень, пов’язаних з професійним становленням;
  • сприяння у розвитку творчої самостійності, формуванні системи уявлень, ціннісних орієнтацій, дослідницьких умінь і навичок, які забезпечать випускнику школи можливість успішно самореалізуватися;
  • продовження всебічного розвитку учня як цілісної особистості,  його здібностей і обдарувань, його духовності й культури, формування громадянина України, здатного до свідомого суспільного вибору.

Принципи організації

Реалізація мети і завдань профільного навчання здійснюється на основі принципів, які обумовлені особистісно орієнтованою, компетентнісною парадигмою освіти і виховання і відображають специфіку профільного навчання.

Контроль та корекція знань з метою підготовки до ЗНО.

 

Тестові завдання для хім-біопрофіля ( Підготовка до ЗНО)

Вступ.

1.A. Хто перший ввів у науку термін «біологія»? .

Б. Який учений створив вчення про біосферу і ноосферу?

B. Назвіть прізвища авторів теорії природного добору.

 Г. Назвіть прізвище вченого, який підтримував гіпотезу про сталість і незмінність видів рослин і тварин

 Д. Кого називають засновником генетики?

1. Ч. Дарвін.

2. В. І. Вернадський

3. Г. Мендель

4. Ж. Б. Ламарк

5 А. Уоллес

6. К. Лінней.

 

2.Яка з біологічних наук вивчає:

А — неклітинні форми життя?

Б — прокаріотичні організми?

В —гриби?

Г — рослин 

Д — тварин?.

1. Зоологія

2. Мікологія.

3. Вірусологія

4. Ботаніка

5. Мікробіологія

 

3.Перелічіть вужчі біологічні науки, які вивчають:

А — риб Б — комах В — мохи Г — водорості Д — вимерлі види тварин і рослин.

1. Альгологія

2. Бріологія

3. Ентомологія

4. Іхтіологія

5. Палеонтологія

 

4. Назвіть галузі науки, які вивчають:

 А — історичний розвиток живої матерії;

Б — шляхи історичного розвитку окремих систематичних груп;

В — будову тіла та органів;

Г — індивідуальний розвиток тварин;

Д — групування рослин і тварин у види, роди і класи.

1. Філогенія.

2. Анатомія.

3. Еволюційне вчення

4. Систематика.

5. Ембріологія.

 

5. На яких рівнях організації живої матерії здійснюються:

А — різні хімічні реакції перетворення енергії, зберіган­ня, зміни і реалізація спадкової інформації та ін.

Б — розмноження і передача спадкової інформації потомству?

В — функціонування організму як єдиного цілого?

Г — колообіг речовин між різними популяціями, видами і неживою природою?

Д — вільний обмін спадковою інформацією та передача її нащадкам в межах одного виду?

1. Тканинно-органовий.

2. Клітинний

3. Організмовий

4. Молекулярний..

5. Популяційно-видовий..

6. Біогеоценотичний.

6.На яких рівнях організації живої матерії відбувається:

А — біологічний колообіг речовин та єдиний потік енергії?

Б — потік енергії між популяціями різних видів і колообіг речовин між організмами та їхнім неорганічним оточенням?

В — вільне схрещування в межах виду?

Г — колообіг речовин між біотичною (живою) та абіотич­ною (неживою) частинами природної системи?

Д — взаємодія тканин, органів і систем органів у про­цесах обміну речовин та перетворення енергії, що забезпечує функціонування організму як єдиного цілого?

1. Популяційно-видовий.

2. Тканинно-органовий

3. Біосферний

4. Біогеоценотичний

5. Організмовий..

 

7.A. В яких організмів клітинний рівень організації збі­гається з організмовим?

Б. Назвіть елементарні одиниці життєдіяльності та роз­витку живого

B. Визначте організми, в яких під час індивідуального розвитку формуються тканини, органи і системи органів.

Г. Що є елементарною одиницею виду й еволюції?

Д. Які групи організмів займають певну частину території і складаються з особин одного й того самого виду?

1. Багатоклітинні

2. Популяції.

3. Клітини.

4. Одноклітинні.

 

8.Назвіть:

А — місце, в якому оселяється певна популяція;

Б — систему організмів, до складу якої входить багато різних видів, пов'язаних трофічними зв'язками;

В — системи, які складаютьс,я з багатьох видів і попу­ляцій;

Г — частину оболонки Землі, в якій трапляються живі організми, що населяють ділянку суходолу чи водойми з од­нотипними умовами існування;

Д — формування, яке утворюється внаслідок взаємодії видів і популяцій з кліматичними та іншими небіологічними факторами.

1. Біосфера.

2. Біогеоценоз.

3. Екосистема.

 4. Біоценоз.

5. Екологічна ніша.

6. Стратосфера.

 

9.A. Яка наука пов'язує хімію Землі (геохімію) з хімією живої речовини (біохімією)?

Б. Назвіть галузь науки, яка використовує обчислювальну техніку для вирішення питань з біології.

B. Предметом якої науки є вивчення онтогенезу?.

Г. Як називають науку, що вивчає участь живих організ­мів у формуванні зовнішніх оболонок Землі?

Д. Визначте гуманітарну науку, яка в своїх дослідженнях використовує біологічні методи.

1. Психологія.

 2. Ембріологія.

3. Біогеохімія.

4. Математичне моделювання

5. Палеонтологія.

 

10.A. Який метод використовується для повідомлення про відкриття нового виду рослин, тварин чи мікроорганізмів?

Б. За яким методом вивчають будову скелета й органів у різних тварин?

B. Користуючись яким методом, академік І. П. Павлов вивчав дію різних факторів на процеси травлення у собак?

Г. Визначте метод, за яким у генетиці встановлено роз­щеплення ознак (домінантних і рецесивних) як 3:1.

Д. Що використали Дж. Уотсон і Ф. Крік для вивчення будови і властивостей ДНК? У

1. Порівняльно-описовий.

2. Експериментальний.

3. Статистичний.

4. Моделювання.

 

11.A. Який метод біологічих досліджень є найдавнішим?

Б. Застосовуючи який метод, змінюють умови існування організмів?

B. Назвіть метод постійного спостереження за станом біо­логічних об'єктів у природі чи в експерименті.

Г. Який метод дає змогу прогнозувати наслідки різних процесів чи явищ у природі?

Д. Визначте метод, за яким без проведення дорогих екс­периментів можна теоретично обгрунтувати реально можливі досить складні події в біосфері.

1. Математичне моделювання.

2. Експериментальний.

3. Моніторинг.

4. Порівняльно-описовий.

 

12.A. Назвіть наукове припущення, яке висувається для по­яснення певних реальних явищ.

Б. Визначте наукове узагальнення певної системи фактів, ідей, закономірностей, яке підтверджується на практиці.

B. Як називають явище виявлення однакових змін чи ре­акцій у разі повторення експерименту?

Г. В однієї з тисяч дрозофіл виникла мутація «білі очі». Що це таке?

Д. Що треба виконати, щоб довести, що опромінення рослин і тварин викликає мутації?

1. Науковий факт.

2. Гіпотеза.

3. Експеримент.

4. Закон.

5. Теорія.

6. Прогноз.

 13. Розмістіть події у послідовності від найновішої до найдавнішої:

а) відкриття законів Г. Менделя;

б) відкриття мікроорганізмів;

в) відкриття пріонів;

г) відкриття нуклеїнових кислот.

14. Ким була відкрита клітина і на якому об’єкті?

А.Т. Шванн: при вивченні шкіри пуголовка;

Б.А. Левенгук: вивчаючи одноклітинні організми;

В.М. Мальпігі і Г. Грю: у процесі дослідження рослинних об’єктів;

Г.Р. Гук: на корковій тканині.

15.Знайдіть відповідність між рівнями організації життя та конкретними біосистемами: Рівні організації життя Біосистеми

   1 – молекулярний            А – акваріум

   2 – клітинний                  Б – нуклеїнова кислота                   

    3 – організмів               В – бактерія

                                           Г – людина

16.Позначте послідовність живих систем, яка відображає послідовність рівнів організації живого

А. Лізосома – целюлоза – лишайник.

Б. Дерево – гілка – листок.

 В. Білок – мітохондріі -хламідомонада.

Г. Крохмаль – ядро – вірус.

 

 

 

 

ТЕМА.БІОРІЗНОМАНІТТЯ

 

І. Вкажіть одне правильне твердження

1.Основна систематична категорія систематики рослин

А     рід

Б     вид

В     родина

Г     клас

2.Підхід до біологічної класифікації , за якого організми класифікують  згідно з їх порядком відгалуження  від еволюційного дерева

А     таксономія

Б     філогенетика

В     кладистика

Г     номенклатура

3. Визначьте критерій виду: умови існування виду, його  місце в біогеоценозі

А     географічний

Б     генетичний

В    екологічний

Г    репродуктивний

4.4. Виявлення наявності всіх компонентів біорізноманіття та їх фіксація, це

     А     моніторинг

Б     прогнозування

В     біоіндикація

Г     інвентарізація

5.5. Справжні рослини є представниками 

А     діафоретиків

Б     аморфей

В     екскаватів

Г     архей

 

6.6. Наземні тварини походять від

А     печіночників

Б     червоних водоростей

В     зелених водоростей

Г     комірцевих джгутиконосців

 

 

7. Пелікула — це: а) надмембранна структура; б) підмембранна структура; в) структура, що займає місце плазматичної мембрани.

8.Глікокалікс наявний: а) у бактерій; б) у грибів; в) у рослин; г) у тварин.

 

 

9.Установіть відповідність між видом організму  та класом хордових, до якого він відноситься

1-Саламандра плямиста

2-Пінгвін імператорський

3-Дельфін чорноморський

4-Ящірка прудка

А Хрящові риби

Б  Земноводні

В  Плазуни

Г  Птахи

Д Ссавці

10. Виберіть із кожного стовпчика одну цифру, що позначає правильну відповідь.

Група рослин характеризується наявністю насінних зачатків і плодолистиків, відсутністю плодолистиків і плодів.

Продовжте опис рослин цієї групи за наведеними ознаками:

Більшість представників належіть до

Є основними компонентами фітоценозів

Продукт, що виробляється з рослин

1 однодольних

2 дводольних

3 хвойних

 

1 тропічних лісів

2 широколистяних лісів

3 тайги

 

1 чай

2 скипидар

3 варення

 

 

11.Визначте систематичне положення  організму:

Миша тварина. Миші: різновиди, фото і назви

А - Царство

Б - Тип

В - Клас

Г - Ряд

Д - Родина

Є - Вид

 

 

  1. Ссавці
  2. Хордові
  3. Мишові
  4. Мишоподібні
  5. Тварини
  6. Земноводні
  7. Миша хатня

 

 

 

12.Більшість дельфінів - тварини, які чудово плавають і можуть розвивати швидкість до 55 км/год. При пошуках їжі й орієнтуванні використовують ехолокацію, мають розвинену звукову сигналізацію. А до якого підряду і ряду належать ці тварини?

а) підряд Кити вусаті, ряд Китоподібні;

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image1.jpegб) підряд Кити зубаті, ряд Китоподібні;

  в) підряд Кити вусаті, ряд Хижі;

  г) підряд Кити зубаті, ряд Хижі.

 

 

13.  Встановіть відповідність, утворивши логічні пари.

А. Комахи.                                1. Аурелія.

Б. Кишковопорожнині.            2. Малярійний плазмодій. В. Найпростіші.     3. Воші.

Г. Молюски.                              4. Каракатиця.

                                                        5. Омар

 

 

14.  Упорядкуйте. Назва компонента  Місце поширення

                              1) Целюлоза                а) Бактерії

                             2) Муреїн                     б) Веретено поділу

                             3) Глікокалікс               в) Гриби

                             4) Мікротрубочки        г) Інфузорії

                             5) Пелікула                    д) Рослини

                            6) Глікоген                      е) Тварини

15. Установіть відповідність між рядами ссавців та їх представниками.

а) Сумчасті                           1.Нутрія

б) Комахоїдні                       2.Землерийка

в) Рукокрилі                          3.Вампір

г) Гризуни                             4.Заєцб біляк

                                                5.Опосум

 

 

16. Виберіть ознаки, що характеризують паразитичні гриби, зображені на малюнку:

 

А. Назва

Б. До якого класу належать?

В. Хвороба, яку спричинюють

Новый ри_0

1.Сажкові

2.Ріжкові

3.Іржасті

4.Трутовики

1.Хитридіоміцети

2.Ооміцети

3.Зигоміцети

4.Аскоміцети

  1.   Паршу
  2.    Пліснявку
  3.    Ерготизм
  4.    Молочницю

 

 

 

Тема. Бактерії та віруси

 1.   Хвороба, що спричинена бактерією, називається

а)    грипом;

б)    СНІДом;

в)    гепатитом;

г)    туберкульозом.

2.   Роль санітарів виконують бактерії

а) оцтового бродіння;

б) гниття;

в) залізобактерії;

г) хвороботворні.

3. Вибрати вірусні захворювання:

а)герпес                                д)СНІД

б)сказ                                е)коклюш

в)туберкульоз

г)ангіна

4. Куляста форма клітин прокаріотів:

а) коки; б) вібріони; в) спірили.

5. Статевий процес у прокаріотів називається: а) гаметогенезом; б) кон’югацією; в) спороутворенням.

6. Вкриття всієї прокаріотичної клітини міцною оболонкою: а) брунькування; б) інцистування; в) кон’югація.

7. Органелами руху деяких бактерій є: а) джгутики; б) псевдоподії; в) скоротливі вакуолі.

8. До яких форм життя відносять бактерії та віруси?

а) -бактерії та віруси – це своєрідні форми життя, які принципово відрізняються від рослинних і тваринних;

б)-бактерії – це клітинні організми, які входять до складу органічного світу, віруси – неклітинні істоти;

в)-бактерії – це клітинні форми життя, а віруси – доклітинні;

г)-бактерії – це клітинні, але двоядерні форми життя, а віруси – доклітинні, утворені нуклеїновою кислотою та білками.

9. Муреїн — це речовина, що наявна: а) у бактерій; б) у грибів; в) у рослин; г) у тварин.

10. Як називається одна з основних і найдавніших груп прокаріотичних організмів, у яких стінка позбавлена пептидогліканів, гени містять екзони та інтрони і мешкають вони в екстремальних умовах?

а) актинобактерії; б) міксобактерії; в) архебактерії;

г) мікобактерії

 

11.Escherichia coli є найбільш поширеною бактерією в лабораторних дослідженнях. Це один з головних видів бактерій, що живуть в нижньому кишечнику ссавців. Присутність цих видів на поверхні водойм - загальний індикатор забруднення води фекаліями. Вкажіть українську назву цього виду бактерій та родину, до якої

він належить:

а) клостридій правця; б) холерний вібріон;

в) кишкова паличка;

г) азотобактерії; д) ентеробактерії;

е) псевдо монади.

 

 

  1. C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image3.jpegЦей науковець, вивчаючи на території Бесарабії і України хворобу рослин тютюну, встановив у 1892 році, що її збудник, на відміну від бактерій проходить через порцеляновий фільтр і не росте на живильних середовищах. Назвіть прізвище вченого і форми життя, які він відкрив

 

а) А.ван Левенгук; б) Д.Й.Івановський; в) С.Прузінер;

г) віруси; д) пріони; е) віроїди

 

 

13. Прочитай текст: Це одноклітинні або колоніальні організми, які не мають мембранних органел .Поміж  них є автотрофні,та гетеротрофні організми. Вкажіть ознаки цих організмів.

Клітина містить

Паразитичні види є причиною хвороб у людини

Унаслідок життєдіяльності виду утворилися поклади

1.ядро

1. туберкульоз та холери

1. кам'яного вугілля

2.рибосоми

2.грипу та віспи

2.торфу

3.мітохондрії

3. цинги та рахіту

3. залізної  руди.

  

14.Установіть відповідність між ученими та їхніми досягненнями:

 

 

1) 1) англійський біохімік, нейробіолог, установив структуру ДНК

а) Едвард Дженнер;

2) англійський лікар, засновник вакцинації;

 

б) Френсіс Крік

3) німецький бактеріолог, мікробіолог, епідеміолог. Відкрив збудника туберкульозу.

 

в) Стенлі Міллер

 

в) Роберт Кох;

 

 

15. Одна білкова молекула вірусу тютюнової мозаїки (ВТМ) мається з 158 амінокислотних залишків. Що більше за масою- молекула білка чи відповідний ген ВТМ і у скільки разів? –

(Молекулярна маса 1 амінокислоти дорівнює 100 а.о.м., нукле-:   -340 а.о.м.)

16. СНІД (синдром набутого імунодефіциту) - інфекційна хвороба, яка передається переважно статевим шляхом. Збудник СНІДу (вірус імунодефіциту людини - ВІЛ) - ретровірус, спадковий матеріал якого - РНК - містить 9213 нуклеотидів.

Скільки триплетів має РНК ВІЛ? 2. Визначити сумарну молекулярну масу білкових молекул, закодованих у геномі вірусу, І на структурні гени припадає 4000 нуклеотидів. (Молекулярна маса однієї амінокислоти - 100 а.о.м.)

 

 

 

 

 

 

Тема Обмін речовин та енергії

 

1.Органічні речовини, які містять у собі найбільший запас енергії, – це:

1) білки; 2) вуглеводи; 3) ліпіди.

 

2.Органічні речовини, що беруть участь у збереженні, передачі та реалізації спадкової

інформації, – це:

1) білки; 2) вуглеводи; 3) нуклеїнові кислоти.

 

3.За хімічною природою ферменти – це:

1) білки; 2) вуглеводи; 3) ліпіди.

 

4. Полісахаридами є:

1) глікоген, крохмаль; 2) глюкоза, фруктоза; 3) АТФ, АДФ.

5.Які сполуки є мономерами нуклеїнових кислот:

 а) амінокислоти; б) глюкоза ; в) спирти; г) нуклеотиди?

6.Для синтезу білків у живих організмах використовуються приблизно амінокислот:   а) 100; б) 50; в) 20; г) 10 ?

7. Білки, які зумовлюють зсідання крові:

а) актин; б) альбумін; в) гемоглобін; г) фібрин; д) тромбін?

 

8. Які парти азотистих основ є комплементарними:

 а) А=Г; б)Г=Т; в) Т=Ц ; г) А=Т; д) Г=Ц?

 

9   Визначте, яке твердження є правильним.

 

а). Цикл Кребса спостерігається під час фотосинтезу.

б). Фосфор входить до складу АТФ.

в). Гормони виконують функції біологічних каталізаторів.

г). Одна амінокислота може кодуватися лише одним триплетом.

10.   Установіть логічну послідовність процесів, які відбуваються при синтезі білків…

а). і-Рнк.   б). Т-Рнк + амінокислоти.  в). ДНК. г). Рибосоми.   д). Первинна структура білка

11.Жирні кислоти є цінним джерелом енергії, оскільки їх розпад супроводжується виділенням вдвічі більшої кількості енергії, аніж при розпаді такої ж маси глюкози. З чим це пов’язано?

               а) мають довгий карбоновий ланцюг;

               б) мають короткий карбоновий ланцюг;

в )містять гідрофільну СООН; 

г) здатні утворювати міцели.

12 Які сполуки можуть бути джерелом Гідрогену у процесах фото- і хемосинтезу?

а) вода;    б)HCN;    в)H2Si03;    г)H2S;   д)NH3

13. Установіть відповідність між назвою вітаміну та його позначенням:

1) В1;   а) біотин

2) Е; ;   б) тіамін

3) К;    в) філохінон

4 Н.;   г) токоферол;    д) піридоксин.

14. Установіть відповідність між вітамінами та хворобами, що пов’язані із ними.

а). Пелагра.            1. РР

б)Куряча сліпота    2. Д

в). Бері-бері             3. С.

г). Цинга                 4. В1.

Д) Рахіт.                 5. А

15. Виберіть вітамін, який підвищує опірність організму до простудних хвороб.а). С. б). Д. в). А. г). В12.

16. Установіть відповідність між термінами і процесами.

 

1 Дихання

А Синтез ДНК-полімерази

2 Синтез ДНК

Б Фотоліз води

3 Трансляція

В Синтез РНК-полімерази

4 Транскрипція

Г Взаємодія т-РНК та і-РНК в рибосомі

 

Д Синтез АТФ

 

17.Розмістіть етапи фотосинтезу в послідовності від останнього до першого:

 а) реакції світлової фази;

 б) транспорт синтезованих моносахаридів до місця використання;

 в) реакції темнової фази;

г) уловлення світла фотосистемами.

18. Активний транспорт речовин крізь біологічну мембрану - це:

а) транспорт речовин по градієнту концентрації з затратою енергії АТФ

б) транспорт речовин проти градієнту концентрації із затратою енергії АТФ

в) транспорт речовин по градієнту концентрації без затрати енергії АТФ

г) дифузія

е) полегшена дифузія

 

19.До пасивного транспорту речовин відноситься:

а) осмос та дифузія

б) піноцитоз

в) фагоцитоз

г) К -Na насос

д) полегшена дифузія

20.Гліколіз - це процес розщеплення :

а) білків на амінокислоти

б) ліпідів на карбонові кислоти та гліцерін

в) глюкози до молочної кислоти.

г) окислення глюкози в мітохондріях

 

21. Енергетичним ефектом гліколізу є утворення 2 молекул:

а) молочної кислоти

б) піровиноградної кислоти

в) АТФ

г) АТФ та молочної кислоти.

22.Назвіть органоїд клітини, де відбувається анаеробний етап енергетичного обміну?

а)Мітохондрії.

б) Комплекс Гольджі

в)Гранулярна ендоплазматична сітка

г)Цитоплазма

23. Виберить вірну відповідь, що характеризує аеробний етап енергетичного обміну:

а) відбувається в цитоплазмі, без участі кисню, кінцеві продукти - молочна кислота і 2АТФ;

б) відбувається в мітохондріях без участі кисню, кінцеві продукти - молочна кислота і 38АТФ;

в) відбувається в мітохондріях за участю кисню, кінцеві продукти - СО2, Н2О і 38АТФ; Вірно

г) відбувається в цитоплазмі, за участю кисню, кінцеві продукти - молочна кислота і 38АТФ;

д) відбувається в мітохондріях за участю кисню, кінцеві продукти - молочна кислота і 2АТФ;

 

 

 

 

 

Тема Обмін речовин та енергії

1.Мономером білків є: а) нуклеотид; б) амінокислота; в) глюкоза; г) гліцерин.

 2. Мономером крохмалю є: а) нуклеотид; б) амінокислота; в) глюкоза; г) гліцерин.

 3. Білки, що регулюють швидкість і напрямок хімічних реакцій в клітині: а) гормони; б) вітаміни; в) ферменти; г) протеїни

4. Пластичний обмін речовин – це:

а) анаболіз

б) катаболізм

в) клітинне дихання

г) фотосинтез

 

5.Енергетичний обмін речовин – це:

а) анаболіз

б) катаболізм

в) клітинне дихання

г) фотосинтез

6.Кількість молекул АТФ, яку клітина отримує в процесі гліколізу з однієї молекули глюкози:

а)4

б)2

в)12

г)34

 

7.У процесі молочнокислого бродіння з пірувату утворюється: 

а)оцтова кислота 

б)етиловий спирт 

в)кисень 

 г) молочна кислота 

У процесі спиртового бродіння з пірувату утворюється: 

а) оцтова кислота 

б)молочна кислота 

в) етиловий спирт

г) кисень

8.Озоновий шар в атмосфері з’явився в результаті процесу: 

 а )гліколізу 

б)  синтезу ліпідів 

в) фотосинтезу 

г) клітинного дихання 

9.Наслідком порушення обміну речовин є захворювання: 

   а)рахіт 

   б) чума

   в) туберкульоз

    г)   грип 

10.Циклом лимонної кислоти називають: 

а) цикл Кребса

б)  цикл Кальвіна 

в)  стадію мейозу 

г) стадію мітозу 

 

11.Ліпідом є: 

а) інсулін 

 б)рибоза 

в)  аденін

г)  тестостерон

12.Наслідком нестачі вітаміну D в раціоні може стати розвиток: 

 

а)  бері-бері 

б) куряча сліпоти

в)  рахіту

г)  цинги

 

13.У процесі життєдіяльності ботулотоксин виробляє: 

 

а) гриб

б)тварина

в) рослина

г) бактерія

14. Жири у клітині синтезуються в:

  1. В мітохондріях
  2. Лізосомах
  3. Ядрі
  4. Незернистій (гладенькій) ЕПС.

15.Укажіть, який із процесів характерний для енергетичного обміну:

  1. Синтез неорганічних сполук
  2. Синтез вуглеводів
  3. Розщеплення органічних сполук
  4. Синтез білка.

16. Укажіть групу організмів, які утворюють органічні речовини з неорганічних:

  1. Гетеротрофи
  2. Консументи
  3. Фототрофи
  4. Редуценти

17. Фотосинтез здійснюють:

  1. Гриби
  2. Зелені рослини
  3. Залізобактерії
  4. Нітрифікуючі бактерії

18.. Цикл Кальвіна відбувається під час:

  1. Підготовчого етапу енергетичного обміну
  2. Кисневого етапу енергетичного обміну
  3. Світлової фази фотосинтезу
  4. Темнової фази фотосинтезу

      19. У світлофу фазу фотосинтезу:

  1.        Фотон переводить молекулу хлорофілу в збуджений стан
  2.         З оксиду карбону і води утворюється вуглеводи
  3.        Розщеплююється молекула води
  4.         Утворюється молекулярний кисень.


 

20.Установіть відповідність між процесами обміну речовин і місцем в клітині цибулі, де вони відбуваються: 

 

  1. Гліколіз

А. цитоплазма

  1. Цикл Кальвіна

Б.мітохондрії

  1. Цикл Кребса

В. хлоропласт

 

Г. ядро

 

21.Установіть відповідність між хімічними елементами та назвами хемосинтезуючих бактерій, які використовують окиснення сполук цих елементів для отримання енергії: 

 

1. Fe 

 

А. водневі

2. S 

 

Б. нітрифікуючі

3. N 

 

В.залізобактерії

4.Н

Г. Сіркобактерії

 

22.Установіть правильну послідовність подій, які відбуваються в процесі фотосинтезу (вказано не всі події): 

а) утворення глюкози

б) фотоліз води

в) уловлювання протонів молекулами-переносниками

          23. Позначте вірне твердження знаком «+», а невірні знаком «-«

  а)У процесі гліколізу розщеплються  молекула глюкози й синтезується 2 молекули 

     АТФ                         

  б)У лейкопластах відкладаються поживні речовини про запас

  в) Механізм хемосинтезу відкрив учений К.А. Тімірязєв.

  г)  В темновій фазі фотосинтезу фіксується СО2 і синтезується глюкоза у стромі                 

      хлоропласта

  д)    уловлення кванта світла молекулою хлорофілу

24 . Розв’яжіть задачу. В процесі дисіміляції в м’язах людини відбулося розщеплення 4 моль глюкози, з яких повному кисневому розщепленню було охоплено лише половина. Визначте: 1. Скільки грамів молочної кислоти накопилося в м’язах людини. 2. Яка кількість енергії всього виділилась? 3. Яка частина цієї енергії перейшла в макроергічні АТФ?

Генетика.

 

  1. Яка імовірність народження хворої дитини у даної подружньої  пари за умови

позахромосомного  успадкування ознаки (дивіться родовід)?

 

 

а) 0;

б) 1/4;

в) 1/2;

г) 1.

2. Які взаємодії реалізуються між алелями, що визначають групи крові за системою АВО (І0, IA, IB) ?

а) повне домінування;

б) неповне домінування;

в) кодомінування;

г) плейотропна взаємодія;

д) комплементарність.

3. Укажіть, хто з учених ввів термін мутація:

А) Мендель;

Б) Г. Де Фриз;

В Коржинський.

Г) Т. Морган

4.Укажіть, як називаються ділянки, які вирізаються під час дозрівання іРНК:

а) екзони;

б ) інтрони;

в) кластери.

5. Вкажіть назву закону Г. Менделю, за яким у гібридів першого покоління  домінантна ознака проявляється не повністю, а частково зникає:

 а) закон одноманітності нащадків першого покоління 

б) правило неповного домінування    в) закон розщеплення ознак

 

г) закон незалежного успадковування ознак

 

д) явище зчепленого успадкування ознак

 

 

6.Установіть відповідність між синдромом і типом хромосомної чи геномної мутації:

 

 

 

1. Хромосомна перебудова

 

А. Амніотичний поділ клітин

 

2. Поліплоїдія

 

Б. Зміна розміщення генів на хромосомі

 

3. Точкова мутація

 

В. Заміщення амінокислоти у білку

 

4. Анеуплоїдія

 

Г. Кратне збільшення числа хромосомних наборів

 

Д. Зменшиння хромосомного набору на одну хромосому

 

 

 

1.

Синдром котячого крику

А.

Транс локація 21-ої хромосоми

2.

Синдром Дауна

Б.

Поламка 5-ї хромосоми

3.

Синдром Шерешевського – Тернера

В.

Поламка Y-хромосоми

4.

Синдром Клайнфельтера

Г.

X0

 

 

Д.

XXY

 

 

 

 

7. Установіть відповідність між видом мутації і її проявом

 

1.

Третій закон Менделя

А.

Під час утворення статевих клітин в кожну гамету потрапляє лише один алель з пари алелей даного гена

2.

Закон чистоти гамет

Б.

Мутації здійснюються лише на визначених частинах хромосом

3.

Хромосомна теорія

В.

Мутувати може будь яка частина хромосоми

4.

Мутаційна теорія

Г.

Між гомологічними хромосомами відбувається обмін алель ними генами

 

 

Д.

Кожна пара ознак успадковується не залежно від інших пар

8.Установіть відповідність між правилом або законом генетики і сформульованим положенням:

 

 

9..Яке з наведених нижче схрещувань  можна вважати аналiзуючим за чотирма ознаками:     а)  ааBbccDD x AabbCcdd ; б) AaBBCCDD x aabbCcdd;      в) AaBbccDd x aabbccdd;     г) AABBCCdd x AabbccDd;  д) aaBbccDd x AabbCcdd.  

10. У батька-альбіноса та жінки з нормальною пігментацією народжується троє синів, один з яких є альбіносом. Найбільш імовірні генотипи батьків: а) АА та Аа; б) АА та аа; в) Аа та аа; г) ХаY та ХАХА; д) ХаY та ХАХа.

 

11.Яка імовірність народження хворої дитини у даної подружньої пари за умови позахромосомного успадкування ознаки (дивіться родовід)?

 а) 0; б) 1/4; в) 1/2; г) 1.

 

12. Довгошерстого чорного самця морської свинки схрестили з чорною короткошерстою самкою. Отримано 15 свинок з короткою чорною шерстю, 13 - з довгою чорною, 4-з короткою білою, 5-з довгою білою. Визначте генотипи батьків, якщо довга (А) і чорна (В) шерсть є домінуючими проявами ознак.

а) АаВВ х ааВв;      б) АаВв х ааВв;      в) ААВв х ааВв;                                           г) АаВв х ааВВ;         д) АаВв х аавв.

 

  1. Їх називають «діти сонця». Ці хлопчики і дівчатка, за словами педагогів, надто чутливі, вразливі та відкриті навколишньому світу. Вкажіть хворобу, тип і вид мутації, розглянувши малюнок.

ᐈ Funny down syndrome stock images, Royalty Free downs photos | download on  Depositphotos®

 

Хвороба

Тип мутації

Вид мутації

  1. Синдром Патау

1.геномна

1.нуклеосомія

  1. Синдром Єдварса

2.Хромосомна

2.моносомі

  1. Синдром Дауна

       3.генна

3. полісомія

 

«Встанови відповідність»                                                 

Установіть відповідність між терміном та його визначенням.

Визначення

 

Термін

А

Результат схрещування між двома організмами різних таксонів

 

1

2

3

4

5

 

6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

Ген

Алелі

Геном

Гібрид

Гетерозигота

 

Генотип

 

Спадковість

 

Домінантна ознака

Рецесивна ознака

 

Фенотип

 

Гомозигота

 

Мінливість

Б

Здатність передавати від покоління до покоління спадкові ознаки

 

В

Здатність живих організмів набувати нових ознак

 

Г

Ділянка молекули нуклеїнової кислоти, яка визначає спадкові ознаки

 

Д

Сукупність характеристик, властивих індивіду на певній стадії розвитку

 

Е

Комплекс усіх генів організму, які зумовлюють спадкові властивості

 

Є

Різні варіанти одного гену

 

Ж

Організм (зигота), що має однакові алелі одного гена в гомологічних хромосомах

 

З

Переважаюча ознака, та, що пригнічує, виявляється завжди як у гомозиготному, так і в гетерозиготному стані

 

И

Організм (зигота), що має різні алелі одного гена в гомологічних хромосомах (Aa), тобто має альтернативні ознаки

 

І

Сукупність усієї спадкової генетичної інформації організму, тобто всіх генів

 

К

Ознака, що пригнічується, виявляється тільки в гомозиготному стані

 

Форма відповіді:

А-

Б-

В-

Г-

Д-

Е-

Є-

Ж-

З-

И-

І-

К-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести з біології по темі   Розмноження та індивідуальний розвиток організмів. Форми розмноження.

Рівень А.

Виберіть одну правильну відповідь.

  1. Визначте, який тип поділу клітин не супроводжується зменшенням набору хромосом:
    А амітоз;             Б мітоз;

В мейоз;              Г овогенез.

2. Згадайте скільки хроматид у хромосом на кінець мітозу:

А одна;                Б дві; В три;        Г чотири.

3. Визначте скільки клітин утворюється в результаті мітозу:

А 1;   А 2;            В 3;            Г 4.

4. Визначте в якій фазі мейозу відбувається кон’югація хромосом:

А профаза;                            Б метафаза;

В інтерфаза;                 Г анафаза.

5. Згадайте в результаті якого типу поділу клітини утворюється 4 гаплоїдні клітини:

А мітоз;     Б мейоз;              В амітоз;             Г овогенез.

6. Згадайте для якого способу розмноження є характерним утворення гамет:

А нестатевого;                       Б статевого;
В вегетативного;                   Г поліембріонія.

7. Згадайте, яка частина сперматозоїда і яйцеклітини є носієм генетичної інформації:

А оболонка;                 Б цитоплазма;

В рисобоми;                 Г ядро.

8. Визначте, який із способів розмноження організмів виник пізніше за всі у процесі еволюції:

А нестатевий;               Б статевий;

В вегетативний;  Г партеногенез.

9. Згадайте який набір хромосом мають гамети.
А диплоїдний;              Б триплоїдний;
В поліплоїдний;           Г гаплоїдний.

 10. На якій стадії клітинного поділу відбувається кросинговер хромосом?:а) в анафазі мітозу;б) в метафазі мітозу;в) в профазі І мейозу;г)   в метафазі ІІ мейозу;д) в телофазі мейозу.

11.Як називається період життєвого циклу клітини, на якому відбувається синтез ДНК?

     1.   Пресинтетичний період інтерфази.

     2.   Синтетичний період інтерфази.

     3.   Мітоз.

     4.   Премітотичний період інтерфази.

     5.   Постсинтетичний період інтерфази.

 

12.   Хромосоми в клітині перебувають у стані максимальної спіралізації і розташовані в її екваторіальній площині. Якій фазі мітозу це відповідає?

     1.   Профазі.

     2.   Телофазі.

     3.   Метафазі.

     4.   Анафазі.

     5.   Прометафазі.

13. Під час мітотичного поділу клітини досліднику вдалося спостерігати фазу, коли були відсутні оболонка ядра та ядерце, центріолі містилися на протилежних полюсах клітини, а хромосоми мали вигляд клубка ниток, вільно розташованих у цитоплазмі. На якій стадії мітотичного циклу перебуває клітина?

     1.   Метафази.

     2.   Профази.

     3.   Анафази.

     4.   Інтерфази.

     5.   Телофази.

14. На якому етапі життєвого циклу клітини відбувається подвоєння молекули ДНК?

     1.   Анафази.

     2.   Профази.

     3.   Метафази.

     4.   Інтерфази.

     5.   Телофази.

14Відомо, що білки тубуліни входять до складу мікротрубочок і беруть участь у формуванні веретена поділу. В якому періоді мітотичного циклу вони синтезуються?

     1.   Постмітотичний період інтерфази.

     2.   Мітоз.

     3.   Синтетичний період інтерфази.

    4.   Постсинтетичний період інтерфази.

     5.   Пресинтетичний період інтерфази.

16.   У пресинтетичний період мітотичного циклу синтез ДНК не відбувається, тому молекул ДНК стільки ж, скільки й хромосом. Скільки молекул ДНК має соматична клітина людини в пресинтетичному періоді? 1.   23.

     2.   92.

    3.   46.

     4.   69.

     5.   48.

В-ӀӀ .1.Під час вивчення фаз мітозу в клітинах корінця цибулі виявлено клітину, в якій спіралізовані хромосоми лежать в екваторіальній площині. На якому етапі мітотичного циклу перебуває клітина?

     1.   Інтерфази.

     2.   Профази.

     3.   Анафази.

     4.   Телофази.

     5.   Метафази.

2.   У синтетичний період мітотичного циклу в клітині подвоїлася кількість ДНК. Цей процес відбувся внаслідок:

     1.   Денатурації ДНК.

     2.   Дисоціації ДНК.

     3.   Реплікації ДНК.

     4.   Репарації ДНК.

     5.   Коагуляції ДНК.

 

3.   Під час обстеження новонародженого хлопчика педіатр звернув увагу, що його плач схожий на котячий крик, крім того в дитини мікроцефалія і вада розвитку серця. За допомогою цитогенетичного методу встановлено каріотип хлопчика 46, XY, 5р-. На якій стадії мітозу досліджували каріотип хворого?

     1.   Метафази.

     2.   Прометафази.

     3.   Профази.

     4.   Анафази.

     5.   Телофази.

4.   В ядрі клітини є непостійні структури, які зникають на початку поділу клітини і знову з'являються наприкінці його. Вони містять білок, РНК і беруть участь у формуванні субодиниць рибосом. Які це структури?

     1.   Ядерця.

     2.   Нуклеосоми.

     3.   Полісоми.

     4.   Мікрофібрили.

     5.   Мікротрубочки.

 

5.   У клітині, яка мітотично ділиться, спостерігається розходження сестринських хроматид до полюсів клітини. На якій стадії мітотичного циклу знаходиться клітина?

     1.   Телофази.

     2.   Метафази.

     3.   Анафази.

     4.   Профази.

     5.   Інтерфази.

6.  За допомогою шпателя зроблено зішкріб зі слизової рота людини. У незруйнованих епітеліальних клітинах забарвленого мазка добре видно овальні ядра, однакові за розмірами. Яким шляхом відбувався поділ цих клітин:

     1.  Шизогонія.

     2.  Амітоз.  3.  Мітоз. 4.  Мейоз. 5.  Бінарний поділ.

  1.  У клітині, яка мітотично ділиться, спостерігається розходження дочірніх хроматид до полюсів клітини. На якій стадії мітотичного циклу знаходиться клітина?

     1.  Інтерфази.

     2.  Телофази.

     3.  Профази.

     4.  Анафази.

     5.  Метафази.

2. Під час постсинтетичного періоду мітотичного циклу порушено синтез білків-тубулінів, які беруть участь у побудові веретена поділу. Це може призвести до порушення:

     1.  Розходження хромосом.

     2.  Спіралізації хромосом.

     3.  Деспіралізації хромосом.

     4.  Тривалості мітозу.

     5.  Цитокінезу.

 

.  Під час вивчення фаз мітозу корінця цибулі знайдено клітину, в якій хромосоми лежать в екваторіальній площині, створюючи зірку. На якій стадії мітозу перебуває клітина?

     1.  Метафаза.

     2.  Анафаза.

     3.  Телофаза.

     4.  Інтерфаза.

     5.  Профаза.

 

 

 

 

17. Установіть відповідність між терміном і його визначенням.
А   Збільшення кількості клітин без збільшення їхніх розмірів -  1 гаструла;
Б   Двошаровий зародок - 2 бластула;
В    Кулька, утворена одним шаром клітин, - 3 нейрула;
Г    Формування у зародка нервової трубки і хорди - 4 дробіння.

Завдання на розташування варіантів дій (подій) у правильній послідовності

 

 

18.Установіть  відповідність  між  процесом  розмноження

та  прикладами:

А- поділом  клітин;               1.- бджоли;

Б- утворенням  спор;            2.- мохи;

В- частинами  пагона;          3.- бактерії;

Г- брунькування;                  4.- квіткові  рослини;

Д- партеногенез.                   5.- голкошкірі.

19.Установіть  відповідність  між  описом  процесу  та  його

назвою:

А – дробіння  зиготи  відбувається  шляхом 

Б – жіночі  гамети  утворюються  внаслідок 

В – редукція  кількості  хромосом  в  гаметогенезі  відбувається  під  час ______

Г – гаплоїдний  набір  хромосом  у  яйцеклітині  стає  диплоїдним  внаслідок  ___

1 – овогенезу;

2 – мейозу;

3 – мітозу;

4 – гаструляція;

5 – запліднення.

20.Згадайте  який  набір  хромосом  містить  ендосперм покритонасінних  рослин:

А триплоїдний;

Б гаплоїдний;

В диплоїдний.

21. Встановіть  відповідність  між  процесом  подвійного запліднення  у  покритонасінних  рослин  та  його  назвою:

А потрапляння  пилкового  зерна  на  приймочку  маточки.

В злиття  спермії  з  яйцеклітиною.

22.Злиття  спермії  з  центральною  клітиною.

1 – запилення;

2 – утворення  зиготи;

3 – утворення  ендосперму.

23.Впиши  пропущені  слова.

А  Статеві  клітини  – …

Б  Статеві  клітини  мають   набір  хромосом.

1 гаплоїдний

2 гамети.

24. Установіть відповідність між фазами мітозу та процесами, що відбуваються.

 

1 інтерфаза

А розходження хроматид до полюсів клітини

2 профаза

Б формування веретена поділу

3 анафаза

В подвоєння кількості ДНК

4 метафаза

Г поділ цитоплазми клітини

Д руйнування оболонки ядра

 

.

 

 

Вікторина «Хто прудкіший»

 

 

 

Конкурс . «Хто прудкіший» Найактивніший учасник команди протягом 1 хв відповідає на запитання вчителя. Запитання 1. До якої тканини відносять кров? (Сполучної)

 2. Як ще по-іншому називаються еритроцити, тромбоцити та лейкоцити? (Форменими елементами)

3. До якої функції крові належить процес її зсідання? (Захисної)

 4. Водний розчин солей, концентрація якого 0,9%, називається... (фізіологічним) 5. Еритроцити здійснюють ...(дихальну) функцію

6. Еритроцити живуть близько... (120 діб)

 7. Особливі клітини, з яких утворюються еритроцити... (еритробласти) 8. Кров, насичена киснем, називається... (артеріальною)

9. Коли вперше було зроблено вдале переливання крові? (У1819 р)

 10.Як називається склеювання еритроцитів? (Аглютинація)

11.Яку групу крові мають люди – універсальні реципієнти? (IV)

 12.Як називають людей, у крові яких міститься резус-фактор? (Резуспозитивними)

13.Безбарвні клітини крові (Лейкоцити)

14.Сполука гемоглобіну з СО2 (Карбгемоглобін)

15.Людина, яка віддає кров (Донор) 1

6.Основна функція лейкоцитів (Захисна)

17.Кров’яні пластинки крові (Тромбоцити)

18.Збільшення лейкоцитів понад фізіологічну норму (Лейкоцитоз)

19.Яким клітинам крові властивий амебоїдний рух? (Лейкоцитам) 20.Тривалість життя тромбоцитів (5-8днів)

 21.Розчинний білок плазми крові (Фібриноген)

22.Захворювання, за якого вміст гемоглобіну в крові зменшується (Анемія, або недокрів’я)

23.Згусток крові, що утворюється у кровоносних судинах (Тромб) 24.Порушення процесу зсідання крові (Гемофілія)

 25.Де руйнуються клітини крові? (У печінці й селезінці)

26.У яких органах людини кров збагачується киснем? (У легенях)

 27.Обмін речовин між кров’ю і тканинною рідиною відбувається за допомогою процесів... (осмосу і дифузії)

 28.Зсідання крові можливе за наявності в плазмі крові іонів... (кальцію)

29.Де утворюються тромбоцити? ( У червоному кістковому мозку)

30.Стійка сполука гемоглобіну з чадним газом (Карбоксигемоглобін)

 

 

 

Квест-гра з біології «Різноманітність рослин».

Мета: навчати дітей відчувати, розуміти та оберігати цю надзвичайну красу природи. Розвивати почуття відповідального ставлення до природи, формувати у підростаючих поколінь природоохоронні навички, прищепити елементарні поняття екологічної культури. Виховувати бережливе ставлення до флори та фауни. 

Обладнання: маршрутні листи, карти з маршрутами, секундоміри, кросворди, конверти з літерами для прислів’я, малюнки різних рослин, мікроскопи, назви відділів, мікропрепарати.

Тип уроку: перевірка вивченого матеріалу.

Хід гри:

Маршрутний лист.

Станція

Час проходження завдання

Загальний час

К-ть помилок

Примітка

Підпис судді

1

Практична

 

 

 

 

 

2

Логічна

 

 

 

 

 

3

Екологічна

 

 

 

 

 

4

Краєзнавча

 

 

 

 

 

5

Морфологічна

 

 

 

 

 

6

Загадкова

 

 

 

 

 

 

Результат

 

 

 

 

 

І. Організаційний момент.

Ознайомлення з технікою безпеки та правилами поведінки в природі.

ІІ. Повідомлення правил гри.

Кожній команді дається маршрутний лист. В ньому ви побачите, яка для вашої команди послідовність станцій. Вам треба буде відвідати п’ять станцій: «Логічна», «Практична», «Морфологічна», «Екологічна» та «Краєзнавча».

Ваша задача не тільки швидко пройти всі етапи, але і правильно, бо за кожну вашу помилку до загального часу вкінці гри буде додано по 5 секунд. На кожній станції знаходиться суддя, якому ви віддаєте маршрутний лист. Як тільки він розповів вам завдання, час відліку розпочинається і закінчується тільки тоді, коли ви впевнені, що все зробили вірно. Тільки після цього суддя зупиняє час, перевіряє вашу відповідь, заповнює маршрутний лист.

Якщо ви прийшли на наступний етап, а там ще не закінчила своє завдання попередня команда, ви маєте право перейти на іншу вільну станцію за своїм маршрутним листом, а після її проходження, повернутися назад.

Після проходження кожної станції, не забутьте забрати маршрутний лист. Ваша подорож закінчується на станції «Загадковій», де ви розгадаєте ребус і кажете фінальне слово.

Правила почуті. Командири зараз піді йдуть до головного судді і отримають за своїми маршрутними листами карти їх проходження. А я бажаю вам удачі.

ІІІ. Хід гри.

Практична станція.

На столах кабінету стоять мікроскопи, біля кожного розміщена табличка з назвою відділу. Учні повинні знайти відповідний мікропрепарат і налаштувати мікроскоп для його перегляду.

Мікропрепарати (напис біля мікроскопу):

  1.               Стебло моху (Відділ Мохоподібні).
  2.               Чоловіча шишка сосни (Відділ Голонасінні).
  3.               Спороносний колосок хвощу (Відділ Хвощеподібні).
  4.               Заросток папоротника (Відділ Папоротеподібні).
  5.               Спорангій зозулиного льону (Відділ Мохоподібні).
  6.               Спірогира (Відділ Зелені водорості).
  7.               Сорус папороті (Відділ Папоротеподібні).
  8.               Соломину ржі (Клас Однодольні).
  9.               Стебло кукурудзи (Клас Дводольні).

Екологічна станція.

Різні картки учні повинні розкласти за запропонованими життєвими формами та трав’янисті рослини за екологічними групами (Життєві форми: дерева, чагарники, трав’янисті рослини).

Картки: каштан, береза, клен, груша, калина, латаття біле, папороть, лілія, волошка, ромашка.

Логічна станція.

Дається кросворд.

  1.               Видозмінений підземний пагін, вперше з’являється у хвощів та папоротей. Бере участь в вегетативному розмноженні.
  2.               Орган нестатевого розмноження, в якому розвиваються спори.
  3.               Найвідоміша бура водорість, її друга назва – морська капуста.
  4.               Рослина, яка за всіма ознаками мала б належати до однодольних, але має дві сім’ядолі.
  5.               Багатоклітинні волосоподібні вирости, якими кріпляться мохи до ґрунту.
  6.               Усі форми співіснування організмів різних видів.
  7.               Твірна тканина рослини, яка дозволяє стовбуру рости в товщину, і забезпечує існування дерев’янистих рослин та чагарників.

Морфологічна станція.

Виявіть всі терміни, що стосується даної теми. Букви знаходяться або прямо, або під прямим кутом.

  1. Їстівна червона водорість, яку в народі ще називають червоним морським салатом.
  2. Він бере активну участь в формуванні торфу.
  3. Представник декоративних папоротей.
  4. Густа рідина, яку виділяють смоляні ходи.
  5. Угруповання, у яких переважають деревні рослини.
  6. Рослина, яка щорічна утворює два види вертикальних наземних пагонів, які відходять від кореневища.
  7. Особина нестатевого покоління.

 

 

 

 

Краєзнавча станція.

Ця зупинка складається з двох етапів.

  1. етап – загадки.
  1. Нарядні сестрички 
    Весь день гостей зустрічають, 
    Пригощають Медом.   (Квіти)                                                                                                
  2. Стоїть дуб, повен круп,

шапочкою прикритий,

 цвяшком прибитий. (Мак)                                                                                          

  1.   Стоїть палиця,

 а на палиці — хатинка,

а в тій хатинці повно людей.   (Соняшник)                                                                                                                                                               

  1.  Ах, не чіпайте мене! 
    і без вогню обпечу! (Кропива)                                                                                                  
  2. Не подушка для голок, 
    І не їжачок, і не ялинка, 
    Але не дасть себе в образу, 
    Тому що весь у голках.    (Кактус)                                                                                
    2 етап – скласти одне прислів’я.

Прислів’я: к н р i а щ ж н е п i к i з о л н о и (Краще пізно ніж ніколи)

ІV. Завершальний етап.

Станція «Загадкова»

Розгадати ребус. Його відгадка – буде фінальне прислів`я, яке закінчує саму гру.

V. Підведення підсумків.

Рахується загальний час, кількість помилок. Оцінюється робота кожної команди.

 

 

 

 

Додаток 1

Екологічна станція.

Дерева

Чагарники

Трав’янисті рослини

 

 

Картинки по запросу фото дерев каштан

 

 

Картинки по запросу фото дерев береза

Картинки по запросу фото дерев клен

Картинки по запросу фото дерев груша

Картинки по запросу фото дерево калина

Картинки по запросу фото дерев латаття біле

Картинки по запросу фото дерев папороть

Картинки по запросу фото дерев лілія

Картинки по запросу фото дерев волошка

Картинки по запросу фото дерев ромашка

 

 

Додаток 2

Логічна станція.

 

 

1к

 

3л

 

 

 

 

 

2с

п

о

р

а

н

г

і

й

 

 

 

 

 

 

р

 

м

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

е

 

і

 

 

4п

 

 

 

 

 

 

 

н

 

н

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

е

 

а

 

 

д

 

 

 

 

 

 

 

в

 

5р

и

з

о

ї

д

и

 

 

 

 

и

 

і

 

 

р

 

 

 

 

 

 

 

щ

 

я

 

 

о

 

7к

 

 

 

 

 

е

 

 

 

 

ж

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

м

 

 

 

 

 

 

 

 

6с

и

м

б

і

о

з

 

 

 

 

 

 

к

 

і

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

й

 

 

 

 

 

Додаток 3

Морфологічна станція.

 

х

в

о

щ

с

п

о

р

п

о

о

я

к

л

і

о

ф

р

р

л

в

и

с

ф

і

с

ф

ж

и

ц

я

і

р

а

а

г

н

у

м

т

 

 

Додаток 4

Краєзнавча станція.

 

к н р i а щ ж н е п i к i з о л н о и

 

 

 

 

 

 

 

 

Потреба людини у речовинах і хімічних елементах. Перетворення речовин в організмі людини.

Джерела енергії і речовин для організмів. Харчова та енергетична цінність продуктів харчування. Органічні та неорганічні сполуки, необхідні для життєдіяльності організмів.

Типи живлення організмів за джерелом енергії та джерелом Карбону.

Субстрати, умови, етапи метаболізму. Хімічні й фізичні основи метаболізму. Фактори, що впливають на метаболізм: спадковість, умови середовища, вік, стать, спосіб життя.

Внутрішнє середовище організму та підтримання його сталості.

Транспортування речовин через мембрану в клітину.

Типи гетеротрофного живлення за механізмом поглинання і джерелом органічних речовин.

Надходження газів до організмів тварин. Виникнення і еволюція дихальної системи. Різновиди органів дихання і принципів організації дихальних систем.

Надходження газів до організмів рослин і грибів. Роль продихів. Всмоктування речовин з ґрунту.

Дифузія. Білки-транспортери. Мікротрубочки й моторні білки: динеїни та кінезини. Везикулярний транспорт.

Транспорт речовин у кишковопорожнинних, губок, плоских і круглих червів. Поняття про гідролімфу, гемолімфу, кров. Основні компоненти кровоносної системи. Типи кровоносних систем. Еволюція кровоносних систем.

Транспортні функції крові: транспорт  білків, жирів, вуглеводів, йонів, гормонів, вітамінів, продуктів екскреції. Основні транспортні білки крові: альбуміни та глобуліни. Гемоглобін. Транспорт газів. Дихальні пігменти безхребетних та хребетних. Роль міоглобіну у транспорті кисню в м’язах.

Провідна тканина. Еволюція транспортної системи у рослин. Переміщення води і мінеральних речовин у горизонтальній площині кореня та стебла. Поняття про осмотичний та тургорний тиск, сисну силу. Апопластитчний та симпластичний шлях транспорту води та мінеральних речовин. Механізми транспорту речовин по ксилемі. Шляхи пересування води у листках. Будова ситоподібних трубок. Механізм переміщення речовин по флоемі.

Основні функції травлення.

Зовнішнє травлення у павуків та личинок жуків-плавунців. Позаклітинне травлення у бактерій, архей, грибів, хижих рослин. Локалізація і функціонування травних ферментів цих організмів.

Внутрішньоклітинне травлення. Формування первинних та вторинних лізосом. Гідролітичні ферменти. Залишкові тільця. Аутофагоцитоз і автоліз. Роль протеосом у розщеплені білків клітини.

Порожнинне травлення у багатоклітинних організмів. Пристінкове травлення на поверхні мікроворсинок тонкого кишківника. Будова мікроворсинок. Активний та пасивний процес всмоктування речовин у кишківнику. Травлення у товстому кишківнику. Розщеплення клітковини. Поняття про пробіотики і пребіотики. Синтез вітамінів у товстому кишківнику.

Особливості ферментативного каталізу: зміна енергії в ході реакції, механізм каталізу, коферменти, способи регуляція активності ферментів. Типи метаболічних шляхів клітини. Регуляція метаболічних шляхів: контроль транскрипції, активація ферментів, вплив субстратів, коферментів, продуктів.

Анаеробне та аеробне дихання. Гліколіз. Принцип субстратного фосфорилювання. Енергетичний баланс гліколізу. Молочнокисле та спиртове бродіння.

Утворення ацетил-КоА. Цикл трикарбонових кислот. Переносники Гідрогену.

Окисне фосфорилювання. Робота дихального ланцюга. Створення протонного градієнту і його використання АТФ-синтазою. Енергетичний баланс аеробного окиснення глюкози та його порівняння з енергетичним балансом гліколізу.

β-окиснення жирних кислот. Спряження β-окиснення з циклом трикарбонових кислот.

Дезамінування амінокислот. Утворення сечовини і сечової кислоти при розщепленні нітрогеновмісних основ нуклеотидів.

Поняття про матричні синтези.

Етапи біосинтезу білка. Транскрипція: етапи, механізми, ферменти. Процесинг мРНК. Альтернативний сплайсинг. Транскрипція тРНК і рРНК.

Генетичний код. Відхилення від універсальності генетичного коду.

Утворення аміноацил-тРНК. Трансляція: етапи, механізми. Структура рибосома і роль рРНК у трансляції. Особливості трансляції мембранних і секреторних білків.

Фолдінг білка. Роль шаперонів. Посттрансляційна модифікація білків.

Поняття про пластичний обмін у клітині.

Світлова фаза фотосинтезу. Фотоліз води. Робота світлозбиральних антенних комплексів пігментів. Фотосинтетичний ланцюг перенесення електронів. Утворення АТФ за рахунок протонного градієнту на мембрані тилакоїда. Циклічне і нециклічне фотофосфорилювання.

Темнова фаза фотосинтезу. Цикл Кальвіна. Роль рибулобісфосфаткарбоксилази. Утворення, запасання і використання крохмалю.

Особливості фотосинтезу у прокаріотів. Планетарне значення фотосинтезу.

Загальні риси процесу хемосинтезу. Групи хемосинтезувальних організмів. Етапи хемосинтезу. Значення хемосинтезу для колообігу елементів у природі.

Біосинтез жирних кислот і складних ліпідів.

Утворення, запасання і використання глікогену.

Основні функції екскреції та осморегуляції: виділення побічних продуктів метаболізму, регуляція концентрації йонів, виділення токсинів.

Продукти виділення: нітрогеновмісні продукти розпаду білків і нуклеїнових кислот (амоніак, сечова кислота, сечовина); кисень, як продукт фотосинтезу; вуглекислий газ, жовчні пігменти, токсини.

Способи виділення продуктів метаболізму клітиною: мембранний транспорт, екзоцитоз.

Різноманітність органів виділення багатоклітинних тварин, їх будова і функції. Еволюція видільної системи. Роль шкіри, легень, печінки і кишечнику у виділенні продуктів обміну речовин.

Виділення води рослиною. Гутація.  Транспірація. Регуляція транспірації. Кількісні показники транспірації. Екскреція шкідливих речовин у рослин — листопад

Роль виділення у підтриманні гомеостазу. Токсичний вплив продуктів обміну речовин на організми. Фактори порушення процесів виділення.

Єдність процесів обміну речовин і енергії. Взаємоперетворення речовин у організмі.

Відкритість біологічних систем. Процеси і результати обміну речовин у живих системах із погляду термодинаміки. Метаболічна інженерія.

 

 

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
31 грудня 2020
Переглядів
4058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку