Дорога на
МАТЕМАТИЧНУ СІЧ
Урок-подорож у 6 класі
Підготував: Вчитель математики
Скала-Подільської ЗОШ І-ІІІ ст.
Войцехівський Віктор Романович
Скала – Подільська ЗОШ І-ІІІ ступенів
2019
Тема: Систематизація знань з теми «Дії першого ступеня зі звичайними дробами» та підготовка до тематичного оцінювання.
Мета: ● повторити вивчений матеріал з теми;
● узагальнити й закріпити навички й уміння учнів порівнювати і виконувати арифметичні дії зі звичайними дробами;
● розвивати логічне мислення;
● сприяти виявленню засвоєних дітьми знань. умінь та навичок;
● працювати над розвитком вміння порівнювати робити математичні узагальнення та висновки;
● формувати світогляд дітей;
● виховувати моральні якості, волю, бажання вчитися.
Обладнання: Інтерактивна дошка, проектор, програмне забезпечення.
Тип уроку: Узагальнення і систематизація знань і умінь учнів.
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
За честь і гідність України,
За волю, правду і добро
Вони боролись щохвилини,
Їх кров лилася як вино!
Всіх ворогів вони долали,
Всі землі наші зберегли,
Завжди від лиха захищали
І гордо прапор наш несли!
Сини Твоєї Батьківщини,
В них сила духу непоборна!
Козацтво – слава України,
Це гордість наша всенародна!
- Діти, я одержав телеграму із запрошенням до участі в одній дуже цікавій подорожі – подорожі на МАТЕМАТИЧНУ СІЧ. Мені б хотілося, щоб ви вирушили в цю подорож разом зі мною, на нас чекають цікаві відкриття. У подорож можуть вирушити тільки ті, хто вважає себе справжніми козаками та козачками. Чи гідні ви стати моїми супутниками?
Телеграму – запрошення нам надіслав козак Кратний з куреня Подільності. Козак пропонує вам дати відповіді на такі запитання.
- Що ви можете сказати про назву куреня? (Ознаки подільності)
- Що вам нагадує прізвисько козака? (Спільне кратне)
В зв’язку з тим, що подорож буде тривалою, нам необхідно буде поновлювати провізію та спорядження. Учасники подорожі, які будуть найбільш активні, зможуть не тільки долучитися до організації походу, а й поповнити свої запаси оцінок.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Отже, нумо збиратися в дорогу!
- А хто це подорожує? А, це чумаки, що мандрують волами по сіль. Вони можуть взяти нас з собою, якщо ми виконаємо їх завдання, щоб перевірити, чи гідні ии нашої подорожі. Маємо дати відповіді на запитання.
1. Запорізькі гармати важили біля 7 пудів. Скільки кілограмів в одному пуді?
(1 пуд =16 кг 38 г)
2. Скільки чоловік вміщувала козацька чайка? (50)
3. Чи можна при множенні кількох чисел отримати нуль?
(так, коли один з множників 0)
4. Як називається прилад для вимірювання кутів? (транспортир)
5. Скільки кілограмів в одному пуді? (16)
6. Що більше: добуток всіх цифр чи сума? (сума)
7. До одноцифрового числа дописали таку саму цифру. У скільки разів збільшиться число? (11)
8. Що легше 1 кг заліза чи 1 кг вати? (порівну)
9. Бігла трійка коней, кожен із них пробіг 5 км. Скільки кілометрів проїхав віз.
(5 км)
10. Коли ділене і частка рівні між собою? (коли дільник 1)
Ну от, ми справилися з завданням і зможемо розпочати подорож.
Подорож очікується довга, тому ми зробимо кілька зупинок. Ось і перша з них козаки тут завжди варять свій легендарний куліш. Нам теж, мабуть, варто долучитися, тож вперед.
1. Козак має 8 кг крупів і шалькові терези без гир. Допоможи йому відважити 3 кг крупів для каші.
(Спочатку за допомогою терезів ділимо 8 кг на дві частини по 4 кг, потім 4 кг на дві частини по 2 кг і 2 кг на дві частини по 1 кг. Взявши 2 кг і 1 кг отримаємо 3 кг крупи.)
2. Треба розвести багаття, допоможіть козакам. Із сірників склали приклад римськими цифрами.
Тільки от вийшло, що 6 - 4 = 9. Переставте 1 сірник так, щоб рівність стала правильною.
3. Козаки наварили каші. Тур з’їв ½ каші, Око – ¼ і Грай теж ¼. Решту каші вони вирішили доїсти пізніше. Яка частина каші залишилася?
(Каші не залишилося бо ½ +¼ +¼=1)
Наступним пунктом у якому ми зупинимося та переночуємо буде корчма.
Тут мешкає козак-характерник. (Характерник,— назва віщуна, чаклуна на Запорозькій Січі, який вмів ворожити, лікувати поранених козаків, знав психотерапію, вправи з фізичної підготовки козаків, про що існує ряд історичних свідчень очевидців, народних легенд та переказів.) Щоб продовжити подорож нам необхідно розгадати його загадки:
1. 8 козаків охороняли зовні великий склад з порохом. Сторожа була розставлена так, як зображено кружечками на кресленні. Потім прийшло розпорядження кошового, щоб охорону складу посилити, поставивши до кожної сторони по 3 козаки, однак підмога не прийшла. Чи можуть козаки виконати завдання своїми силами? (Якщо можуть, то покажи як)
Відповідь:
2. Пляшка, до половини наповнена соняшниковою олією, важить 900 г. Порожня пляшка важить 400 г. Скільки важить пляшка, наповнена олією. (1 кг 400 г)
3. Козаку Туру було 26 років 19 місяців тому, а козаку Граю буде 29 років через 16 місяців. Хто старший, Тур чи Грай?
(Козаку Туру 27 років і 7 місяців, а козаку Граю 27 років через 8 місяців. Тому старший Грай.)
4. Одного козака запитали, скільки в нього грошей. Він відповів: «Мій брат втричі багатший за мене, батько втричі багатший від брата, дід втричі багатший за батька, а у всіх нас рівно 1000 карбованців. От і дізнайтеся, скільки в мене грошей?»
(25 карбованців)
Молодці, учні! Козак характерник задоволений вашою ерудицією і зачаровує ваших коней які, тепер, миттю домчать вас на СІЧ. Подорожуємо далі.
А ось і Дробова застава. Щоб козаки нас пропустили потрібно вірно виконати завдання. Але спочатку згадаймо правила додавання та віднімання дробів з різними знаменниками. (Учні піднімають руки та з місця дають відповідь).
Для покращення ефективності нашої роботи розділимося на дві команди
Завдання 1 команди |
Завдання 2 команди |
Обчисліть: |
|
а) + ; б) + ; в) ; г) . |
а) + ; б) + ; в) ; |
Замініть десятковий дріб звичайним і виконайте дії: |
|
а) 0,3 + ; б) 0,25 + . |
а) 0,36 – ; б) – 0,45. |
Розв'яжіть рівняння: |
|
|
|
Маса однієї деталі кг, а другої — на кг менше. Знайдіть масу другої деталі. |
За перший день заасфальтували км дороги, за другий — на кг менше. Скільки кілометрів дороги заасфальтували за два дні? |
(Учні виконують завдання у зошитах, їх праця оцінюється як виконання самостійної роботи.)
Ми успішно виконали завдання і козаки готові нас пропустити. Вирушаймо далі.
А ось і МАТЕМАТИЧНА СІЧ! Тут ніколи не байдужі до тих, хто цікавиться математикою і завжди готові випробувати ваші знання та кмітливість.
(Через 60 діб)
(5 м 40 см)
(В групі 120 чоловік, всього 5 груп)
Як би не було цікаво та весело нам у нашій пригоді, але час вже й повертатися назад, тому прощаймося з козаками та вирушаймо додому.
ІІІ. Підсумок уроку
- Наша подорож наближається до кінця.
- Що вам сподобалося на уроці?
- Що допомогло завершити подорож?
Дружба!
Подорожуючи, ми згадали все, що вивчали на уроках математики. Це також допомогло нам подолати труднощі у подорожі.
Покликання на презентації: https://drive.google.com/drive/folders/1tUCSCgM0iQcjdj0ySA9ijBE7YAoGidnv?usp=sharing
1