Вчитель: Пушкарєва Оксана Андріївна
Навчальний заклад: ліцей №47 «Альтернатива» м. Полтави
«Навчання - це зміна здивування розумінням.»
В.Кротов
Дослідницький STEAM- проєкт з фізики
«Лампа Тесли: поєднання краси та технічної досконалості»
Клас: 10, 11. (Доцільно проводити після вивчення тем «Електромагнітне поле» та «Електричний струм у газах»).
Мета: Ознайомити учнів з історією створення, будовою та принципом дії плазмової кулі або лампи Тесли; виконати цікаві досліди та пояснити їх з точки зору сучасної науки; показати красу та інженерну досконалість приладу.
Тип проєкту
Дослідницький.
Інформаційно-пошуковий.
Проєкт - це «п'ять П»
Проблема.
Проектування (планування).
Пошук інформації.
Продукт.
Презентація (представлення результату).
Компетентності, що передбачені проєктом:
Спілкування державною мовою – набуття досвіду публічного виступу, вміння тлумачити поняття, думки, факти, доречне та коректне вживання в мовленні термінології з предмета.
Основних компетентностей у природничих науках і технологіях – пояснювати фізичні явища, використовуючи наукове мислення, а також здатність застосовувати знання в практичній діяльності.
Інформаційно-цифрової компетентності – використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для презентації власної діяльності.
Уміння навчатися впродовж життя - здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації навчального процесу .
Ініціативність і підприємливість – формування навичок роботи в команді, уміння генерувати ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя
Екологічна грамотність і здорове життя - уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами.
Математична компетентність – передбачає вміння працювати з кресленнями, робити виміри, створювати просторові моделі.
Робота над проєктом
Група «Історики» - шукають та презентують матеріал про Ніколо Теслу та історію його винаходу
Група «Фізики-теоретики» - учні опрацьовують теоретичний матеріал з даного питання та пояснюють принцип дії лампи.
Група «Інженери» - учасники працюють з Інтернет-ресурсами і шукають інформацію про будову лампи:
Група «Дослідники» - учні демонструють та пояснюють досліди з лампою
Хід уроку – захисту проектів
Історики. Історія створення лампи:
У 1894 році Микола Тесла отримав патент на конструкцію плазмової лампи (сам він назвав її «газорозрядною трубкою з інертним газом всередині»). Тесла описала лампу, що складається із скляної колби з єдиним електродом всередині, заповнену при цьому газі аргону. На електрод подавався струм високої напруги від трансформатора Тесла (виробляє високу напругу високої частоти).
У 70-х роках вже 20-го століття вчений та винахідник Джеймс Фальк створив конструкцію Миколи Тесла і створив світильник у вигляді плазмової кулі, який практично не відрізняється від сучасного. У 70-е – 80-е роки Джеймс Фальк поставив плазмові кулі колекціонерам і науковим музеям.
У 80-х роках плазмові кулі стали продаватися в магазинах і швидко стали дуже популярною іграшкою - сувеніром, чия популярність, втім, анітрохи не зменшилася і до сьогодні.
Фізики-теоретики
Плазмова куля складається з зовнішньої скляної сфери, електрода і блоку генерації високої напруги
Всередині великої скляної колби знаходиться суміш розріджених інертних газів, речовина яких іонізується подачею струму високої напруги на сферичну верхівку центрального електрода
Розряд з електрода створює пробій електричної дуги крізь іонізований газ, а речовина на шляху пробою переходить в стан плазми. Видиме свічення ж пов'язано з переходом електронів зі стану з високою енергією в низькоенергетичний стан - вивільняється при цьому енергія випромінюється у видимому діапазоні світла. Колір же світіння залежить від складу суміші газів, що знаходяться всередині зовнішньої сфери.
Видимі всередині плазмових куль світяться сполохи є не чим іншим, як плазмою - четвертим агрегатним станом речовини. Стан плазми характерно тим, що в ньому речовину в рівній мірі складається з позитивно і негативно заряджених частинок і в цьому стані знаходиться 99% видимої речовини нашої Всесвіту.
Північне сяйво, блискавки, іоносфера Землі, міжзоряні туманності, Сонце та інші зірки - не повний список знайомих усім проявів плазми в природі. Але завдяки винахідливості людського розуму, який створив Плазмові електричні кулі. кожен тепер може споглядати частинку цих Вселенських явищ у себе вдома в будь-який момент часу
Інженери
Прозора скляна куля встановлена на підставці та заповнена сумішшю інертних газів під низьким тиском. Кулька в середині сфери служить електродом. У цоколь лампи вбудований трансформатор, який видає на електрод змінну напругу кілька кіловольт. Другим електродом є навколишня скляна сфера або навіть сама людина, якщо він торкається кулі. Змінюючи склад газів усередині кулі, можна отримати "блискавки" різних відтінків. Коли ви вмикаєте лампу, виникає свічення у вигляді численних електричних розрядів. Блискавки спрямовані силовими лініями електричного поля. Якщо пальцем доторкнутися до скла, змінюється електричне поле всередині лампи, і електричні розряди зміщуються у бік контакту пальця зі склом.
Цікаві факти
- Залежно від того, який газ знаходиться всередині кулі, розряди можуть мати різний колір;
- у сучасних плазмових кулях використовується суміш інертних газів, таких як ксенон, криптон, неон.
- за часів Миколи Тесла технологія створення газових сумішей, що використовуються при створенні сучасних ламп, була недоступна;
- продаються плазмові кулі різних форм, у вигляді циліндрів і навіть сердець.
- мабуть, найбільша плазмова куля діаметром один метр знаходиться в центрі науки «Технорама» у Швейцарії:
Дослід 1. «Накладання рук» на плазмову кулю.
Можна без побоювання торкатися скла працюючої плазмової кулі. "Накладенням рук" на плазмову кулю можна маніпулювати блискавками. Особливо вражає робота плазмової кулі у темряві.
Висновок: незважаючи на лякаючий зовнішній вигляд розрядів, вони нешкідливі для людини, оскільки струми високої частоти, проходячи по поверхні, не завдають ніякої шкоди.
Дослід 2.Лампа, що світиться.
У ході своєї лекції про електромагнітне поле високої частоти перед вченими Королівської академії Тесла включав та вимикав електродвигун дистанційно, в його руках самі собою загорялися електричні лампочки. Тоді йшов 1892 рік.
Проведемо дослід із лампочкою. Якщо до плазмової лампи, що працює, просто, тримаючи в руці, піднести неонову, люмінесцентну або будь-яку іншу газорозрядну лампу, то вона почне світитися.
1) Експерименти с плазмовою кулею! Plasma ball:
https://www.youtube.com/watch?v=bQSjRZ9lQqQ
https://www.youtube.com/watch?v=aAi7Ju43rDc
https://www.youtube.com/watch?v=GXf6sF45rm8
4) Плазмова лампа, яку винайшов Нікола Тесла:
https://www.youtube.com/watch?v=fxBAxgJwgc8
Останній етап роботи - підведення підсумків роботи над проєктом