вчитель фізики
вищої кваліфікаційної категорії, вчитель-методист
Затверджено на засіданні районного методичного об’єднання вчителів фізики, протокол № 1 від 10 січня 2017 року
Пошуки методів навчання, які підсилювали б активізуючий вплив на процес навчання, приводять до підвищення актуальності розвивальних і проблемних методів, самостійної роботи, творчих завдань. Гра – це лише форма, оболонка. Змістом її призначення має бути навчання. Гра в фізичні карти та доміно з великою користю може використовуватись на уроках фізики в різних класах як метод стимулювання учбової діяльності, розвитку кмітливості, зацікавленості, ініціативи, удосконалення розумових здібностей кожного учня. Використання фізичних карт і доміно тренує память, дає змогу досконало та міцно запамятати формули та закони
Учитель іде на роботу… Що чекає його там? Загальноосвітня школа, що збирає усіх наших маленьких співгромадян. Навчальний кабінет, оснащений необхідним устаткуванням, клас, у якому живуть більше тридцяти індивідів, кожен з них неповторний за темпераментом, характером. Діти різні, у класі їх багато. Видатні здібності мають далеко не всі, а навчити хочеться всіх!
Умовою успішного розвитку мислення є висока пізнавальна активність учнів. Ефективне засвоєння знань вимагає такої організації пізнавальної діяльності учнів, за якої навчальний матеріал стає предметом активних розумових і практичних дій кожного учня.
Пошуки методів навчання, які підсилювали б активізуючий вплив на процес навчання, приводять до підвищення актуальності розвивальних і проблемних методів, самостійної роботи, творчих завдань. При цьому психологічно обґрунтованою є така організація уроку, за якої діти вчаться не за примусом, а за бажанням і внутрішніми потребами.
Традиційні уроки дають можливість активно діяти дитині всього кілька хвилин впродовж навчального дня. Левову частину часу учень (у кращому випадку) слухає вчителя, а частіше просто очікує перерви.
Пасивність неминуче призводить до втрати інтересу до предмета і до навчання в цілому, енергія знаходить вихід у порушеннях дисципліни. Матінка-природа проблему розвитку індивіда вирішила давно і красиво – гра. Гра, як відомо, є провідною формою діяльності дитини. Не секрет, що багато видатних педагогів звертали увагу на
ефективність використання ігор у процесі навчання. Породжена дитинством, гра супроводжує всю історію людства, по-своєму поєднуючи і дисциплінуючи людей. Гра, як відомо, підвищує якість навчання. Граючи, учні невимушено використовують свій запас знань, умінь та навичок, бо вони бачать можливість використання ситуації, наданої у грі, в реальному житті, чого не може дати механізм тренування.
Гра – це лише форма, оболонка. Змістом її призначення має бути навчання. Її використання дасть змогу успішно формувати й закріплювати позитивне ставлення дитини до навчальної праці. Граючись на уроці, діти почувають себе психологічно розкутими, що сприяє прояву їхніх творчих здібностей, нівелює негативне ставлення до об’єктивно важкої навчальної праці. Таким чином гра в навчанні створює мотивацію, близьку до природної, збуджує інтерес, підвищує рівень навчальної праці, розвиває комунікативні навички. Порівняно з іншими формами навчання перевага гри полягає в тому, що вона досягає своїх цілей непомітно для вихованця, тобто не вимагає ніяких способів насильства над особистістю дитини. Діти не ставлять перед собою ніяких дидактичних цілей і завдань, їх цікавить тільки ігровий результат. Тому на уроці під час ігрових моментів є лише одна людина, що чітко уявляє, для чого все це затіяне - учитель. Ця обставина і визначає педагогічні принципи впровадження ігрової діяльності в навчальний процес. Найбільші можливості для впровадження ігрових елементів у навчальний процес є на уроках узагальнення і закріплення знань.
Дитинство та гра – невід'ємні частини розвитку кожної дитини. Дорослі іноді забувають, що на уроках фізики, математики перед ними в першу чергу сидять діти, діти які хочуть чогось цікавого, надзвичайного, такого , що може їх вразити, зацікавити та захопити. Не секрет,
що в наш час гра в покер, лото, доміно виходить за межі сімейних розваг і демонструється з екранів телевізорів. Заборонене, незрозуміле, екстремальне, суперечливе – це пріорітети дитячих дій та мрій.
Гра в фізичні карти та доміно з великою користю може використовуватись на уроках фізики в різних класах як метод стимулювання учбової діяльності, розвитку кмітливості, зацікавленості, ініціативи, удосконалення розумових
здібностей кожного учня. Використання фізичних карт і доміно тренує память, дає змогу досконало та міцно запамятати формули та закони
Технологія виготовлення карт та доміно надзвичайно проста – із цупкого паперу вирізаються карточки на які записуються чи друкуються основні фізичні закони та формули. Я використовую 36 карт та 28 картинок для доміно , для "достовірності". Кожна карточка містить послідовний запис фізичної вкличини, формули, до якої вона входить, та закону, що відповідає цій формулі. Грати можуть як двоє так і шість учнів. Розпочинається гра з карти, що містить прискорення вільного падіння g = 9,8м/с² та , в доміно, з картки "Пусто" або "P-P".Далі, використовуючи логічний ланцюжок відшукуємо відповідні закони і відбувається накривання карт в послідовності: позначення - формула - закон, або підставлення відповідної карточки в доміно.
Гра в фізичні карти та доміно ефективно використовується як фізична розминка, тренування знання формул, хвилинки відпочинку, змагання "Хто швидший".
Використання карт та доміно на уроках та в позаурочний час показує, що при систематичному використанні всі учні без винятку оволодівають знаннями формул та законів, вивчають позначення величин, орієнтуються у відповідності законів, формул і величин.
Насамкінець хочу процитувати слова В.А.Сухомлинського, який сказав, що наш час вимагає "щоб навчання – ця саме кропітка та важлива справа – була радісною справою, формуючою духовні та фізичні сили".
Антонов Д.В.
вчитель фізики вищої кваліфікаційної категорії,
вчитель-методист
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ρgV |
|
|
|
t |
v |
|
ЕН |
|
|
IBl |
ЕК |
|
v |
|
FК |
|
I |
|
FК |
k |
mgh |
Р |
Р |
ρgh |
FT |
mg |
FА |
|
-kx |
FГ |
FT |
mg |
|
I |
FК |
|
FАРХ |
ρgV |
-kx |
k |
I |
Fг |
ρgh |
ρV |
FАРХ |
|