Друг-це означає другий я !

Про матеріал
Мета: : розкрити поняття «дружба» як моральну категорію, учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнен¬ня бути справжніми друзями; відрізняти дружбу справжню від товариських стосунків, сприяти становленню дружної атмосфери, запобіганню проявів насильства в учнівському колективі, прищеплювати повагу до цінностей дружби; сприяти розвитку терпимості, коректності у спілкуванні з друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відпові¬дальності перед друзями; виховува¬ти чесність, взаємоповагу, взаєморозуміння, щирість.
Перегляд файлу

Мета: : розкрити поняття «дружба» як моральну категорію, учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнен­ня бути справжніми друзями; відрізняти дружбу справжню від товариських стосунків, сприяти становленню дружної атмосфери, запобіганню проявів насильства в учнівському колективі, прищеплювати повагу до цінностей дружби; сприяти розвитку терпимості, коректності у спілкуванні з друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відпові­дальності перед друзями; виховува­ти чесність, взаємоповагу, взаєморозуміння, щирість.

 

Епіграф: «Дерево міцне корінням, а людина друзями».

 

 

Хід виховної години

І. Організаційний момент

 Актуалізація опорних знань

Учитель. На початку нашого заняття пропоную вам розгадати кросворд.

 1. Хазяїн лісовий прокидається весною, а спить в хатинці лісовій. (Ведмідь)

 2. Однією ручкою всіх зустрічає, а другою проводжає (Двері).

 3. У лісі, біля пенька, зранку метушня – кипить робота ( Мурашки).

 4. З неба зірочкою, а в долоні водою (Сніжинка).

 5. Стоїть Антошка на одній ніжці (Гриб).

 6. З гарячого колодязя через ніс вода ллється (Чайник).

 

в

е

д

м

і

д

ь

д

в

е

р

і

м

у

р

а

ш

к

и

с

н

і

ж

и

н

к

а

г

р

и

б

ч

а

й

н

и

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Яке ж слово утворилося по вертикалі? ДРУЖБА

 

 

ІІ. Оголошення та представлення теми

    Сьогодні ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина. Воно потрібне всім і дорослим і малим. Відгадайте загадку, допоможе її відгадати шифрограма.

        Що дорожче за золото, сильніше за бурі, міцніше за сталь?

 

Ж

А

Р

Д

Б

У

4

6

2

1

5

3

 

        Нашу виховну годину присвячуємо дружбі: ознайомимось з вимогами до товаришування, спільної гри, праці, навчання; дізнаємось, що означає «бути справжнім другом».

Вправа «Привітання»

Діти стають у коло, тримаючись за руки і говорять слова:

         Станем разом ми у коло.

         Скільки друзів –

         Глянь навколо.

         Руку другу простягну,

         З другом сварку не почну.

         Будем всі ми дружно грати.

         Правил гри не забувати.

Обговорення правил роботи

        Для успішної роботи нам теж необхідно знати правила, яких ми з вами будемо дотримуватися. Запропонуйте, будь ласка, правила, які, на вашу думку, найбільш потрібні нам сьогодні.(олівці)

Говорити по черзі.

Не перебивати.

Не критикувати.

Дотримуватися правила «піднятої» руки.

Поважати думку іншого.

                                                         Бути активними.

Вправа « Мозковий штурм»

  1. Що ж ми називаємо дружбою?

 Дружба – це …(висловлюються учні).

 

2. (На дошці) Дружба – стосунки, відносини, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір'я, відданість, товариська солідарність, духовна близькість, спільність інтересів тощо. (Великий тлумачний словник української мови) .

 

3. Якими якостями наповнюється дружба?

(На дошці посміхається сонечко, а промені указують на характеристику поняття дружба).

 

 (Взаємодопомога, Вірність, Порада, Взаєморозуміння, Відвертість, Відповідальність, Симпатія, Спілкування, Увага)

 

- Чи потрібно взагалі мати  друзів?

- А скільки може бути друзів в однієї людини?

 

Створення асоціативного куща

       Які асоціації викликає слово «дружба»?

Давайте спробуємо підібрати слова, які розкажуть нам, що думаємо, коли чуємо – «дружба».

       Терпіння, ввічливість, сміливість, доброта, чесність, товариськість, підтримка, взаємодопомога, взаємовиручка, співдружність, єдність, чуйність, співчуття, братерство, мир, допомога, злагода.

 

Вправа «Мозковий штурм»

За початковими літерами слова ДРУЖБА назвіть, яким повинен бути друг.

Д – добрий, дбайливий

Р – розумний, радісний

У – уважний

Ж – жвавий, життєрадісний

Б – бадьорий, балакучий

А – активний, акуратний

 

- А з чого ж починається дружба?

 (із посмішки, із веселого настрою, із допомоги, з веселої гри, з чесності,з разом проведеного часу, з шкільної парти, із того, що товариш виручив мене із біди,  з разом проведеного часу, із спільних захоплень, із приємних розмов)

      Цінність дружби полягає в тому, що друг завжди відчуває підтримку друга. Саме тому кажуть «пліч-о-пліч», «почуття ліктя». Скільки б іграшок, книжок, розваг у тебе не було, без справжнього друга сумно і нецікаво. Адже тільки з другом можна поділитися радістю і смутком, поговорити про все, що тебе цікавить, весело погратися.

ІІІ. Робота за темою виховного заходу

1.Інформаційна хвилинка

Товаришування, дружба — це взаємини між людьми, які народжуються й міцні­ють на основі спільного навчання і ін­тересів. Товаришувати можна з багатьма ровесниками, а от дружити - лише з од­ним чи кількома. Друзів пов'язує велика повага одне до одного, принциповість у взаєминах, симпатія, взаємодопомога. Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, взаємоповазі, довірі. Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, і водночас він же першим скаже відверто про недоліки, запропонує їх виправити.

2.Вправа «Займи позицію»

- Чи завжди ви погоджуєтеся з думкою товариша?

- А чи бувають випадки, коли ви думаєте інакше?

- А чи погодитесь ви з моїми думками?

Гра «Голосування ногами»

1. Друг – це той, з ким мені добре.

2.Мій друг дружить тільки зі мною.

3.Мій друг не може гратися з іншими, бо я ображуся.

4.Друг має бути сміливим і захищати мене.

5.Друг завжди робить те, що я хочу.

6.Друг завжди поруч зі мною.

7.Друзі ніколи не сваряться.

8.Друг завжди допоможе в біді.

9.Я не дружу з тими, хто негарний.

 

 3.Вправа «Справжній друг. Який він?». Індивідуальна робота

- Чи добре мати друзів?

-Чому?

- Чи з усіма ви хотіли б дружити?

- Якого друга ви хотіли б взяти із собою?

- Давайте спробуємо його створити.  У вас на партах є риси характеру . На дошці два кола – зеленого та червоного кольору. Назвіть їх по черзі та прикріпіть на дошку характеристику друга у коло зеленого кольору «Справжній друг» (завжди зрозуміє, веселий, вируче з біди, не насміхається, добрий, щедрий і т.д.)

 - Погляньте, який круг справжніх товаришів вийшов у нас.

- А яких друзів потрібно остерігатися? Прикріпіть характеристику таких друзв у чнрвоне коло.(Хитрунів, брехунів, задавак, задирак, забіяк)

 

4.Перегляд та обговорення мультфільму «Справжній друг»

     А зараз пропоную вам переглянути мультфільм і подумати, яка його основна думка, чому він  навчає.

https://www.youtube.com/watch?v=Herxrktu4hk

 

5.Гра «Добре-погано» (об'єднання в групи: день-ніч)

Завдання для груп

 

Розкладіть слова з конвертів на дві купки «Добре» та «Погано»: на одну слова, що є позитивними рисами характеру, хорошими вчинками людей, які дружать, а на іншу ті, що є негативними рисами характеру чи поганими вчинками людей, які є ворогами.

У конвертах знаходяться такі слова: доброта, радість, ненависть, турбота, злість, ворожість, співчуття, милосердя, гордість, чуйність, допомога, підтримка, зрадливість, самолюбство, тактовність, ввічливість, заздрість, довіра, підлість, жадібність, повага, байдужість, справедливість, взаєморозуміння, вірність, людяність.

Слова з позитивними рисами характеру прикріпіть на дереві.

Гра «Прикрась Дерево Дружби плодами».

 

-Кожен з вас передає частинку добра, тепла своїми долоньками. І тільки зігріте нашою дружбою деревце заживе, пустить міцне коріння та розкішне гілля.

 

       Всі погані риси характеру, вчинки скиньте в торбинку, зав’яжемо її  і забудемо про них. А добрі нехай залишаються на волі, ховати їх не будемо, нехай вони живуть серед нас і зміцнюють нашу дружбу.

 

Руханка «Вірний друг»

Діти стають в коло. Учитель називає якість друзів. Якщо вам ця якість подобається, то беретеся всі за руки і піднімаєте їх вгору, якщо ні – махаєте пальчиком

(Якості: добрий, веселий, злий, щедрий, дратівливий, люб'язний, байдужий, правдивий,  щирий, жадібний,  заздрісний,  чесний,  привітний,  …)

 

6.Вправа «Обери позицію» (об'єднання в групи: товариш, друг)

- Повідомлення вчителя про те хто такий знайомий, приятель, товариш, друг.

   Запамятай! Товаришувати можна з багатьма ровесниками,

   а дружити - лише з одним чи кількома.                                                    

  •  Приятель – людина, з якою у вас добрі стосунки та близькі відносини.
  •  Товариш – помічник, людина, близька за поглядами, діяльністю, умовами життя.
  •  Друг – людина, близька по духу, за поглядами, на яку можна в усьому покластися.

Розв’язування  проблемних ситуацій  (Кожна група отримує завдання.)

  • Твій друг не виконав домашнє задання і просить зошита, щоб списати.
  • Твій друг пропонує тобі вчинити погано.              
  • Твій друг отримує погані оцінки за семестр і тобі забороняють з ним дружити.
  • Твій друг вживає погані слова і вислови.
  • Твій товариш просить сказати неправду.

7.Гра«Якщо ти добрий друг, то завжди будеш…»

       Зараз ми з вами пограємо в гру, яка має назву «Якщо ти добрий друг, то завжди будеш…». 

Умови гри: Я читатиму вислови, якщо ви це будете робити, то піднімайте руки вгору і потрясіть ними, а як що ні, то нічого не робите. 

  • Обманювати своїх друзів 
  • Не брехати друзям 
  • Говорити брехню поза очі 
  • Допомагати друзям у складних ситуаціях 
  • Підтримувати один одного 
  • Насміхатися над друзями 
  • Не залишати друзів у біді 
  • Заступатися за друзів 
  • Говорити друзям правду 
  • Ображати друзів 
  •              Піклуватися про друзів 

    8.Гра «Доповнити рядок з вірша» 
    Умови гри: я буду зачитувати вам речення з вірша, ви доповнюєте останнє слово в кожному реченні.
    Навіщо людині потрібен друг? 
    Чи повинні друзі сваритись , 
    Щоб могли ми гарно жити, 
    Треба вчитися... (дружити). 
    А не кидатись словами, 
    Щоб не стати ... (ворогами). 
    І запам’ятай собі — 
    Друг нас виручити зможе, 
    У біді він ... (допоможе). 
    А як пісня, жарт чи сміх — 
    Радість ділиться  на... (всіх). 
    Друг нас зможе захистити 
    Може з класом ... (помирити). 
    Друг не стане кепкувати 
    І на людях нас... (повчати). 
    А як сварять всі навкруг — 
    Йде на захист справжній... (друг). 
    І ніколи не забудь! 
    Й ти для друга — вірним... будь! 
    Й ще одне запам’ятай: 
    Друзів ти... (не забувай)! 
    Знай, моя дитино мила, 
    Дружба — це велика... (сила)!

7.Робота з прислів’ями

У вас на столах лежать хмаринки. Знайдіть хмаринки, які дружать між собою, зачитайте прислів’я і поясніть чого вони навчають.

  •   Сила птаха у крилах, а людини — у дружбі. (Якщо у птаха сильні крила, то він зможе високо літа­ти, а якщо в людини багато друзів, то їй все під силу, не страшні ніякі негаразди. Друзі завжди прийдуть на допомогу.)
  •   Дружні сороки орла заклюють. (Коли друзі разом, то вони здолають усі перешкоди.)
  •   Біда друзів випробовує. (Справжній друг — це той, хто поруч із тобою не лише в добрий час, а й у лиху годину.)
  • Друг не той, хто медом маже, а хто правду каже. (Друг завжди скаже тобі правду в очі, незалежно від того, солодка вона чи гірка.)
  • Нема друга - шукай, а знайшов - бережи. (Друзів знайти складно, тому знайшовши потрібно докласти зусиль, щоб не втратити.)
  • Друзі пізнаються в біді. (Справжній друг завжди приходить на допомогу.)
  • Дружба – найбільший скарб (Дружба – це велика сила, що дарує людям підтримку. І тому знайти справжнього друга – це все одно, що знайти скарб.)

 

8.Робота в групах. Складання законів дружби

Прийом «Лови помилку»

Закони

Один за всіх,і всі за одного.

Обманюй друга, коли тобі це вигідно.

Розділи з другом і радість, і смуток.

Підтримай друга у біді.

Свого друга ображай, обзивай , зрідка кусай.

Бережи друга , не ображай, не обзивай його.

Поступайтеся один одному.

Будь з другом чесним та відвертим.

 

-Всі ви дітки молодці! Ми прийняли справжній закон у країні Дружби.

Якщо дружить увесь клас,

Успіх буде повсякчас,

Все нам легко удається,

Весело усім живеться.

 

       

Правила дружби:
Бути щирим і відвертим.

Не обманювати друзів.

Уникати сварок.
Допомагати один одному.
Бути доброзичливими.
Бути турботливими.
Не глузувати один з одного.
Вміти вибачати та поступатися.

Не залишати друзів в біді.

Ділити все навпіл.

Будь чесним.

Не насміхайся над другом.

                                       ЗАКОНИ ДРУЖБИ

  • Не обзивай і не принижуй свого друга.
  • Допомагай другу в біді.
  • Умій розділити радість з другом.
  • Не смійся над недоліками друга.
  • Вибирай друзів за душевними якостями, а не за одягом.
  • Не обманюй друга ні в чому. Будь з ним чесним.
  • Умій у тактовній формі вказати на недоліки друга.
  • Не ображайся на критику або пораду товариша: він бажає тобі добра.
  • Умій визнати свої помилки і помиритися з другом.
  • Не зраджуй свого друга.

 

ІV. Рефлексія.

- А зараз давайте трохи помалюємо. У вас на парті лежить листок. Ваше завдання –  намалювати на ньому квітку, тримаючись разом за один олівець. Спробуйте.

     - Скажіть, вам легко було виконувати це завдання? Вдалося відтворити задумане? Мабуть не зовсім.

    - Ось так і між справжніми друзями можуть виникнути непорозуміння, головне вміти правильно вийти із неприємних ситуацій. 

Всім відомо, що не завжди з другом можна згодитися у якійсь справі чи думкою. Іноді навіть на емоціях мимоволі виникають конфлікти. Але треба уміти прощати і вибачати. Як же це правильно робити? Послухайте віршик і вирішіть самі, як.

 

Учні: Ми розбили чашку з чаєм, а тепер сидим, зітхаєм.

          З подружкою просто грались, та така біда ось сталась...

          Думаю сиди сама ти, з тобою я не буду грати.

          І до школи вдвох ходити, і уроки разом вчити.

          На перервах пустувати і про хлопців розмовляти.

          Буду я тепер сама. В мене подружки нема.

          Сльози у очах у мене, сльози у очах в Олени.

          В вічі подружці дивлюся і кажу: Пробач, Лінусю,

         Кляту чашку я впустила і це я її розбила!

         Нумо черепки збирати і скоріш ходімо грати.

         Щоби всім нам не сваритись, краще, друзі, помиритись!

 

  • Як же вирішили вийти з неприємної ситуації дівчатка?

 - Правильно! Щоб помиритись, треба вибачитись.

 

- А зараз всі станьте в коло, закрийте очі.

Діти, тримаючись за руки по черзі скажіть, що вам сподобалось на сьогоднішньому занятті? Що найбільше запам’яталось? Може ви про щось нове дізнались?

 

       Мені сподобалося, що ви були активні, висловлювали свої думки….

Кажуть « Друг-це означає другий я !», тож будьте добрими друзями, а не лише майте друзів .

       

Беручись за руки тричі промовляють слова: «Давайте дружно жити, нашою дружбою дорожити!».  Перший раз на місці, другий  - підійшли ближче і обнялися, третій – ще ближче.

Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом. Бережіть її, щоб ніякі проблеми чи негаразди не змогли її зломити.

 

 

V. Підсумок

 Вправа «Незакінчене речення»

Сьогодні на занятті я зрозумів (ла), що …

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал

  1. Робота з притчею (прослуховування та аналіз)

А зараз прослухайте притчу.     

Притча — невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду. Вона утверджує перемогу добра, cправедливості. Притчі - це історії, які передаються від серця до серця, відкривають людям почуте, побачене, але найголовніше - душу.

ПРИТЧА ПРО ДРУЖБУ

Було собі два друга. І дуже міцною була їхня дружба. Якогось моменту друзі посперечались, і один з них дав ляпаса іншому.
Останній, відчуваючи біль, але нічого не кажучи, написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».

Вони продовжували йти, і знайшли річку, в якій вирішили скупатися. Той, який отримав ляпаса, ледь не потонув, але друг врятував його. Отямившись, він почав тисати на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя». 

Той, який дав ляпаса, а потім врятував життя, запитав його:
    Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти вибиваєш на камені. Чому?
Друг відповів:
    Коли хтось нас ображає, ми маємо написати про це на піску, щоб вітри могли стерти напис. Але коли хтось робить щось добре, ми повинні викарбувати це на камені, щоб жоден вітер не зміг стерти такі слова.
Давайте будемо вчитися писати образи на піску і гравірувати радощі на камені.

Запитання до твору:

  1. Про кого розповідається в притчі?
  2. Що сталося між друзями?
  3. На чому писав чоловік свої вислови?
  4. Чому товариш сказав, що образи треба писати на піску, а радощі на камені?
  5. Які риси характеру можна визначити, проаналізувавши твір? (віра в добро, вміння прощати, незлопам’ятність)

 

 

 

 

 

 

 

 

Проведення тесту «Чи гарний ти друг?»      

1. Ви знаєте багато цікавих історій про одного зі своїх приятелів. Що ви зробите:
                а) розповісте їх іншим людям;
                б) розповісте, не назвавши імен;
                в) залишите історії при собі?
2. Ваш друг часто бере щось у вас, але ніколи не повертає взяту річ. Зараз він хотів би взяти коштовну відеокамеру. Що ви будете робити:
                а) скажете, що зараз камери у вас немає;
                б) дасте її;
                в) відмовите, пояснивши причину?
3. Друг випадково розбив ваш годинник. Ваші дії:
                а) відмовитесь від нового годинника, але влаштуєте маленький скандал.
                б) вимагатимете гроші;
                в) скажете, що і без того збиралися купити новий;
4. Ваш друг підтримує відносини з людиною, яку ви не любите. У такому випадку:
                а) скажете другові, що він повинен вибрати між вами й іншим.
                б) припините стосунки з другом; :
                в) нічого не скажете і будете продовжувати дружні відносини;
   5. Почуваєте, що у вашого друга незабаром будуть великі неприємності. Тоді ви:
                а) порвете стосунки з ним, щоб не постраждати самому;
                б) продовжите дружбу.
                в) відверто поговорите з ним;
   6. Вважаєте, що дійсний друг повинен:
                а) ділитися з вами всім;
                б) залишати свої думки і проблеми при собі.
                в) говорити тільки те, що хоче;
   7. Вам відомо, що другові потрібні гроші, і у вас їх досить, щоб, йому їх дати. Ви говорите:
                а) «переб'єшся! Мені вони й самому стануть у нагоді»;
                б) «візьми їх, доставиш мені задоволення»;
                в) «згадай, скільки разів ти мені допомагав. Моя послуга ніщо в порівнянні з цим»;
   8. Що ви зробите, якщо вам потрібно позичити гроші в друга:
               а) натякнете здалеку;
               б) попросите в борг;
               в) нічого йому не скажете.
   9. Ваш друг купив одяг, що, як вам здається, йому не пасує, тоді ви:
               а) скажете, що він виглядає смішно;
               б) скажете, що ця річ не для нього, і поясните, чому;
               в) нічого не скажете.
   10. Ви вважаєте, що ваш друг:
               а) менш розумний, ніж ви;
               б) більш розумний, ніж ви;
               в) ви обидва на одному інтелектуальному рівні.
                                                                    Підрахунок балів:       
              Відповідь а1 бал
              Відповідь б2 бали
              Відповідь в3 бали
                                                               Результати тесту:
          
21-- З0 балів: ви справжній друг, ви будете робити так само.
15-- 20 балів: у вас є друзі, але, як більшість із нас, ви іноді не виказуєте в стосунках належного розуміння. Коли не знаєте, як реагувати, спробуйте поставити себе на місце іншої людини.
  10 -- 14 балів: ви схильні більше звертати увагу на себе, ніж на інших. Ця ваша риса -- бар'єр перед справжньою дружбою. Щоб стати гарним другом, потрібно виявляти більше інтересу до інших людей.

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
15 квітня 2020
Переглядів
2591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку