Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості,що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість; збагачення словникового запасу учнів.
«Дружба - найцінніший скарб»!
Епіграф: Як будемо у дружбі жити, нас нікому не зломити.
Мета: учити дітей цінувати дружбу та друзів; викликати у них прагнення бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності перед друзями; виховувати чесність, щирість; збагачення словникового запасу учнів.
Обладнання: роздатковий матеріал, обладнання для мультимедійного перегляду, малюнки дітей, плакат – поради поводження з друзями.
Словничок: Епіграф - передає основну ідею, настрій, задає тон.
Прихильність - вияв доброзичливості, співчуття, доброго ставлення до когось.
Чуйність – уважність і сердечне ставлення до людей, здатність відчувати проблеми іншого.
ХІД ЗАХОДУ
І. Організаційний етап.
Діти вітаються, сідають за парти.
Вихователь. Сьогодні ми з вами поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина, — про дружбу. (Словничок).
ІІ. Оголошення теми і постановка проблемних запитань.
Отже, тема нашої виховної години «Дружба - найцінніший скарб» - це, діти, не просто слова, це народна мудрість.
Запитання. А що ж таке скарб? Як ви розумієте це прислів’я? Чим же вимірюється дружба? Чи можна цей скарб, це багатство виміряти грошима?
ІІІ. Мотивація.
А чи потрібно взагалі мати друзів? Чи можна прожити й без друзів? Для чого вони потрібні?
ІV. Слово вихователя про дружбу.
Дружба — відносини між людьми, засновані на довірі, взаємних симпатіях, загальних інтересах і захопленнях. Справжня дружба об'єднує тільки тих людей, які здатні пробачити і зрозуміти недоліки інших.
Зверніть увагу на епіграф нашої виховної години «Як будемо у дружбі жити, нас нікому не зломити». Як ви розумієте ці слова?
Це прислів’я нагадало мені казку «Батьківський заповіт», в ній розповідається про те, як батько, погукавши трьох синів, дав їм по прутику і попрохав переламати. Вони зламались дуже легко. Потім батько склав усі прутики докупи і знову дав переламати синам. Як ви гадаєте, чи легко їм було це зробити? Ви вже всі записались до нашої шкільної бібліотеки, візьмете хто бажає цю книжечку та прочитаєте і дізнаєтесь чому ж навчав батько своїх синів.
Отже, дружба повинна бути міцною, щоб її ніхто не міг зламати, як ті прутики складені батьком. Але вона не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності та взаємоповазі.
Як потрібно ставитись до людей, щоб у тебе з’явилися друзі?
Народна мудрість говорить: «Стався до людей так, як би ти хотів, щоб вони ставились до тебе».
У Біблії сказано: «Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, те саме чиніть їм і ви».
Отже, другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. «Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже» – так говорить народна мудрість.
Друг завжди допоможе в біді, захистить, підтримає, але він же перший скаже прямо про недоліки, запропонує їх виправити.
V. Вірші дітей про дружбу.
- Давайте послухаємо вірші про дружбу, які підготували наші учні.
1-й учень
Дружбу треба поважати,
Дружбу треба берегти.
Дружать всі малята,
Подружились я і ти.
Дружать квіточка і бджілка,
Дружать море й кораблі.
Дружать в небі місяць, зірки,
Пори року — на землі,
3-й учень
Дружить поле з колосками.
Дружать літо і тепло.
Дружить осінь із дощами,
Дружать щастя і добро.
Дружать хлопчики й дівчатка,
В лісі дружать всі звірята,
Дружать ріки і струмки,
Дружать гори і горбки.
5-й учень
Дружать стежки і дороги.
Колоски дружать у полі,
Пташенята — у гнізді,
Дружать риби у воді.
Вихователь. Діти, а що заважає дружбі? Без чого ж не може бути дружби? Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти щодо дружби хлопців і дівчат, неповага до дівчат, грубість у взаєминах (як правило, так поводяться ті учні, які самі не вміють дружити). Дружбу можна зруйнувати грубими, недоречними жартами. У деяких людей побутує грубе звертання один до одного: „Ей, ти”, „Катька”, „Вовка” та інше. Чи гарно це, а може хто з вас так говорить? А чи буде у таких учнів багато друзів? Така форма звертання свідчить про некультурність, невихованість, зверхнє ставлення до інших.
VІІ. Складання асоціативного куща.
друг
Чуйний
Добрий
Подільчивий
Поступливий
Щедрий
Чесний
Вірний
Сердечний
Вихователь. А тепер давайте трішки пограємо і перевіримо як ви зрозуміли все те про що у нас іде мова.
VІІІ. Гра «Якщо ти добра людина, то повинен...»
Умови гри. Якщо добра людина це має робити, то ви плескаєте в долоні, а якщо - ні, то нічого не робите.
1. Допомагати мамі мити посуд.
2. Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
3. Не вмиватись.
4. Берегти рідну природу та охороняти її.
5. Шанувати працю інших людей.
6. Галасувати, коли хтось відпочиває.
7. Бути вихованою, стриманою людиною.
8. Обманювати, хвалитись.
9. Насміхатись із чужого горя.
10. Добре вчитися, багато читати.
11. Не слухатися батьків.
12. Допомагати друзям у біді.
13. Ділитися тим, що в тебе є.
14. Ображати інших.
15. Захищати слабшого.
16. Спати на уроках.
17. Красти.
18. Любити своїх батьків.
ІX. Прислів’я
Вихователь. Діти, а які ще прислів'я та приказки про дружбу ви знаєте?
X. Гра «Добре — погано» (у командах)
Завдання. Розкласти слова у дві коробочки. Погані вчинки — у коробочку з назвою «Погано», а добрі вчинки —з назвою «Добре».
Погано
розірвав
образив
посварилися
відібрав
штовхнув
ударив
зруйнував
забруднив
злякав
схитрував
обманув
Підбиття підсумків гри «Добре — погано».
XІ. Гра «Криголам»
Завдання. Написати ім'я друга і за початковими літерами охарактеризувати цю людину.
С |
сумлінна |
А |
активний |
В |
весела |
Н |
надійний |
І |
інтелігентна |
Т |
товариський |
Т |
талановита |
О |
особливий |
Л |
лагідна |
Н |
наполегливий |
А |
активна |
|
|
Н |
наполеглива |
|
|
А |
артистична |
|
|
XІІ. Виступ дітей. Інсценізація
Виходять двоє хлопчиків.
1-й хлопчик
Ми зухвалі забіяки,
Ми пихаті задаваки.
Злющі всі, ну просто злючки,
І сердиті ми — сердючки.
2-й хлопчик
Ми лінивці й пустунці,
Ненаситні брехунці.
Зло ми любимо робити
І не вміємо дружити.
1-й хлопчик
Всіх запрошуєм до нас,
З нами жити — просто клас!
2-й хлопчик
Всі такі ми від природи,
Бійки любим і незгоди,
Ще пітьму і темноту.
Ми не терпим доброту.
Доброта. Зачекайте, зачекайте! Я з вами не погоджуюсь. Зло породжує ще більше зло. А тому незабаром ви самі себе знищите.
Чуйність. Треба, щоб добро переважало, а не зло. Я впевнена, якщо переважає чуйність, то немає кривди й болю.
Любов. Якщо у світі панує любов, то немає війни, а діти зростають щасливими та радісними..
Прихильність. Якщо є прихильність, то немає задавак і забіяк, а всі люди одне до одного ставляться дружньо, прихильно, з повагою.
Доброта. Ми не допустимо до наших дітей зла. Нехай воно йде від них далеко-далеко. Хто людям добра бажає, той і собі має. Учіться творити добро і дружити з добрими людьми.
Хлопчики виходять.
Вихователь. Чи добре бути злючками та сердючками?
- Проте, як потрібно дружити і якими мають бути друзі, ми дізнаємося від наших учнів.
1-й учень
Земля в барвистому суцвітті
У часі й просторі летить.
Ти не один живеш на світі,
Один би ти не зміг прожить.
2-й учень
Якщо друг у тебе є —
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити,
То ж без друга не прожит
3-й учень
Якщо друг у тебе є,
Люби його над усе.
Ти не зрадь його ніколи,
Помагай йому в усьому.
4-й учень
Якщо дружить увесь клас,
Успіх буде повсякчас.
Все вам легко удається,
Весело усім живеться.
5-й учень
Вислухати його вчись,
З ним секретом поділись.
І цукерку вдвох ви з'їжте,
Яблуко навпіл розріжте.
6-й учень
Якщо друг тебе почує,
Твоє серце не сумує.
Горе зменшиться удвічі,
Радість загляне у вічі.
7-й учень
Якщо хочеш мати друга,
То поводься чемно дуже.
Віддай частину свого серця
Тому, хто другом твоїм зветься.
XІІІ. Виставка малюнків.
Вихователь. Діти, а скажіть, коли ми говоримо про дружбу, яке слово переважає «Я» чи «Ми»? (Прикріпляю до дошки слово «Ми»).
У вас було домашнім завданням намалювати малюнки, на яких ви зобразили ігри чи відпочинок із своїми друзями. Ми бачимо, що ви всі їх приготували.
А тепер давайте ось що зробимо, навколо цього слова по черзі прикріпіть ваші малюнки друзів. Дорогі діти бажаю вам, щоб ви завжди були в оточенні друзів, як на цій виставці малюнків. Щоб поряд з вами завжди були справжні, надійні друзі. Пам’ятайте, друг не буде заздрити другові – він просто ділить успіх друга як свій особистий! Бо друзі завжди разом незалежно від відстані і умов життя! Друзі завжди разом, в хвилини біди і радості вони допоможуть один одному не зважаючи ні на що !!!
Вихователь. Давайте зараз заспіваємо нашим гостям про те, яким має бути справжній друг. Діти виконують пісню «Настоящий друг» (Слова М.Пляцковского, музика Б. Савельева)
ІVX. Рефлексія.
- А зараз всі станьте в коло, закрийте очі. Нехай кожен візьме за руку свого сусіда і потримає її у своїй.
- Що можна сказати про руки, які вони? (Теплі, ніжні, лагідні, добрі, гладенькі...).
Невже можна образити людину, якщо у неї такі теплі, добрі руки? Тож, якщо хочеться образити кого-небудь із товаришів, згадайте про їхні добрі руки. Нехай руки допоможуть нам потоваришувати та здружитись ще більше.
Діти, тримаючись за руки по черзі скажіть, що вам сподобалось на сьогоднішньому занятті? Що найбільше запам’яталось? Може ви про щось нове дізнались? Або просто скажіть комплімент своєму сусідові.
Вихователь. Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом. Бережіть її, щоб ніякі проблеми чи негаразди не змогли її зломити.
1