Дана розробка стане в нагоді вчителям фізики при вивченні теми " Теплові явища" у 8 класі. Мета уроку: формувати поняття про роботу пари і газу на прикладі двигуна внутрішнього згоряння. Ознайомити учнів з історією винаходу, будовою та принципом дії ДВЗ. Розвивати вміння учнів працювати з текстом підручника (знаходити відповіді на запитання), користуватися таблицями, порівнювати й зіставляти процеси, що вивчаються (такти в роботі двигуна). Ознайомити учнів з екологічними проблемами, що виникають під час використання теплових двигунів і знайти шляхи їх розв` язання.
Тема: Двигуни внутрішнього згоряння
(8 кл)
Мета: Сформування знання учнів про роботу пари і газу на прикладі двигуна внутрішнього згоряння. Ознайомити учнів з історією винаходу, будовою та принципом дії ДВЗ.
Розвивати вміння учнів працювати з текстом підручника (знаходити відповіді на запитання), користуватися таблицями, порівнювати й зіставляти процеси, що вивчаються (такти в роботі двигуна).
Ознайомити учнів з екологічними проблемами, що виникають під час використання теплових двигунів і знайти шляхи їх розв` язання.
Обладнання: Модель двигуна внутрішнього згоряння, фото чотирициліндрового двигуна внутрішнього згоряння, картка-конспект, висловлювання, презентація.
„Охорона природи – це справа всіх і кожного, це державна справа”
(Закон України „Про охорону навколишнього середовища”).
„Винахідник не бореться проти законів природи, а використовує їх”
План уроку.
1. Організаційний етап.
6. Закріплення.
7. Підсумок уроку.
8. Д/з
І. Організаційний етап.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над темою „Теплові машини”.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Теплові машини широко використовуються в повсякденному житті
суспільства
Потужні парові турбіни на теплових і атомних електростанціях приводять
в рух ротори генераторів електричного струму.
Понад 80% усієї електроенергії в нашій країні виробляється на теплових
електростанціях.
Залізничними магістралями водять состави потужні тепловози, водними
шляхами – теплоходи. Мільйони автомобілів з двигунами внутрішнього
згоряння перевозять вантажі й пасажирів.
Турбореактивні двигуни встановлюються на літаках і гелікоптерах.
За допомогою ракетних двигунів здійснюються запуски штучних
супутників, космічних станцій.
ДВЗ є основою механізації виробничих процесів в сільскому господарстві.
Їх використовують на тракторах, комбайнах, самоходних шасі, насосних
станціях.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
(протягом 3-5 хв. Проводиться повторення основних питань у вигляді фронтального опитування.)
1.Яку машину ми називали тепловою?
(Тепловою машиною називають пристрій, що виконує механічну роботу за
рахунок теплової енергії)
2. З яких трьох обов’язкових елементів складається будь-яка теплова машина?
- нагрівник,
3. Сформулюйте загальний принцип дії теплової машини?
(Нагрівач передає робочому тілу кількість теплоти Q , що виділилась при згорянні палива. Робоче тіло виконує механічну роботу А, витративши частину одержаної від нагрівача кількості теплоти. Невикористану кількість теплоти Q робоче тіло передає охолоджувачу).
4. Як визначити КПД теплової машини
( Це відношення виконання двигуном корисної роботи А до кількості
теплоти Q одержаної від нагрівача.)
5. Які ви знаєте теплові машини?
( ДВЗ, холодильник, парові і газові турбіни, турбореактивні і ракетні двигуни.)
На уроці ми розглянемо один із видів теплової машини – це двигуни внутрішнього згоряння.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
Тема: Двигуни внутрішнього згоряння.
Сьогодні ми будемо працювати за таким планом
(сповіщається план уроку, який записаний на дошці).
V. Вивчення нового матеріалу.
.
Учень 1: До кінця ХVІІ- початку ХVІІІ ст. людина не створила ніяких двигунів, крім вітряка і водяного колеса. У створенні на той час нових двигунів не було потреби, бо все господарство трималося на праці рабів, а пізніше – кріпаків, які виконували майже всю роботу, необхідну для життя суспільства. Але ось у містах почали зароджуватися перші промислові цехи, а пізніше – мануфактури, де праця була поділена на окремі нескладні операції. Їх найкраще виконували машини і верстати, які приводилися в дію від водяного колеса. Згодом з’явилися фабрики й заводи. Для виготовлення машин і верстатів було потрібно багато металу, треба було добувати вугілля, відкачувати воду з шахт, чимось замінити коней, які працювали на шахтах і рудниках. Зробити так, щоб кораблі перестали залежати від вітру. Потрібен був новий універсальний двигун, який би приводив у дію різні машини і верстати, мав невеликі розміри і працював від місцевих джерел енергії.
І такий двигун був створений. Це – тепловий двигун. Над його створенням працювало багато винахідників.
Учень 2: Створення:
Цей двигун мав потужність 60кВт і був призначений для
дерижабля
Пізніше його застосували на транспорті і сільському
господарстві.
Розглянемо будову двигуна внутрішнього згоряння
(робота з карткою-конспектом, яка є у кожного учня)
Учні працюють з карткою, а вчитель на дошці.
1. Давайте поміркуємо, чому ці двигуни називають двигунами внутрішнього
згоряння?
( Тепловий двигун, у якому паливо згоряє всередині самого двигуна називається двигуном внутрішнього згоряння.
Для бензинового двигуна оптимальною є горюча суміш, що складається з 1 частини бензину і 15 частин повітря (1:15)
2. Найпоширенішим двигуном внутрішнього згоряння є чотиритактний. Один
робочий цикл двигуна здійснюється за чотири ходи поршня, або як кажуть, за чотири такти.
Крайні положення поршня називаються мертвими точками.
3.Ми з вами казали, що паливо згоряє всередині циліндра?
Як паливо потрапляє всередину циліндра?
(знайдіть відповіді в підручнику.)
(Під час повороту вала двигуна поршень рухається вниз. Об’єм над поршнем збільшується – створюється розрідження. У цей час відкривається впускний клапан, і в циліндр надходить пальна суміш.)
(демонстрування І такту на моделі)
(запис на дошці: „І такт – впуск пальної суміші”)
4. Прочитайте, що буде далі?
( Поршень піднімається вгору і спускає пальну суміш. Клапани закриті. В кінці
1І такту суміш загоряється від електричної свічки.
(демонстрування ІІ такту на моделі запис на дошці: „ІІ такт – спуск суміші”).
5. Прочитайте в підручнику опис ІІІ такту. Як він називається
( ІІІ такт називається робочим ходом, тому, що гази, які утворюються наслідок
згоряння пальної суміші, тиснуть на поршень і рухають його вниз.
Виконується робота.
(демонстрування ІІІ такту на моделі. Запис на дошці „ІІІ такт – робочий хід”)
6. Прочитайте наступний абзац і ознайомтесь з ІV тактом.
( Це випуск. У ІV такті поршень рухається вгору і виштовхує гази через відкритий випускний клапан. В кінці такту клапан закривається.
(демонстрування ІV такту на моделі. Запис на дошці – „ІV такт - випуск”).
7. Одже, за скільки тактів відбувається один робочий цикл у двигуні?
( За 4 такти.)
( Такти повторюються.)
Тобто у двигуні внутрішня енергія нагрітого газу перетворилося у
внутрішню енергію поршня.
9. Подивіться на ці двигуни.
(демонстрація одноциліндрового та чотирициліндрового двигуна)
Чим вони відрізняються?
Кількістю циліндрів
10. Як ви думаєте, чи однакова потужність цих двигунів?
( Потужність чотирициліндрового більша.)
Правильно, багатоциліндрові двигуни забезпечують рівномірне обертання
вала і мають більшу потужність.
Одноциліндрові двигуни встановлюють на моторних човнах і мопедах.
Двоциліндрові двигуни – на мотоциклах.
4, 6, 8, 12 циліндрові двигуни – на автомобілях, тракторах.
11.Чому поверхня циліндра ребриста?
( Така поверхня забезпечує краще охолодження двигуна.)
12. Для чого необхідно охолоджувати двигун?
( Під час роботи двигуна він нагрівається. Якщо його не охолоджувати,
пальна суміш може передчасно загорітися. Тому охолодженням і
підтримують певну температуру двигуна.)
Які ж види двигунів внутрішнього згоряння існують?
Учень 3
Двигуни внутрішнього згоряння із самозапалюванням сконструював 1897р. німецький інженер Рудольф Дизель. На честь винахідника цей двигун назвали дизелем. У циліндрі дизеля стискається не пальна суміш, а чисте повітря, яке розжарюється при цьому до 650 С. У момент підходу поршня до верхнього положення у циліндр через форсунку впорскується пальне, яке в циліндрі загоряється. Дизель економічний і має вищий коефіцієнт корисної дії. Дизельні двигуни ставлять на автомобілях великої вантажопідйомності, тракторах, суднах, тепловозах. Тобто, в залежності від того, як запалюється від електросвічки, не від нагрітого повітря, їх поділяють на:
Загальний недолік – забруднення атмосфери вихлопними газами.
Зараз у світі налічується понад 300 млн. Автомобілів і їх кількість щорічно зростає на 30 млн. Збільшуються масштаби транспортних перевезень, а згідно і масштаби екологічної шкоди, якої вони завдають природі.
.
Про деякі екологічні проблеми розкаже нам еколог. Учень 11 класу
.
Учень 4:
Так, лише один сучасний реактивний пасажирський літак протягом восьмигодинного польоту з Європи до Америки „з’їдає” від 50 до 75 т. кисню, викидаючи в атмосферу десятки тонн вуглекислого газу, оксидів азоту та інших шкідливих сполук. Легковий автомобіль забирає з повітря кисню майже в 100 раз, а вантажний – у 200 разів більше, ніж одна людина. На автомобільний транспорт припадає понад 40% забруднення атмосфери великих міст, у тому числі й Києва. Підраховано, що якби з’єднати всі вихлопні труби автомобілів, яки бігають вулицями Києва, в одну трубу, то утворився б зловісний кратер діаметром 25м., з якого щорічно вивергається 110 тис. тонн шкідливих газів. Справа погіршується ще й тим, що автомобільні викиди концентруються в приземному шарі повітря - саме в зоні нашого дихання.
Екологічні проблеми планети, що виникають у зв'язку з використанням теплових двигунів
Забруднення атмосфери
Під час роботи теплових двигунів найбільшому забрудненню піддається повітряний басейн планети. Тверді частинки пилу й сажі, що утворюються під час роботи теплових двигунів, запилюють повітря. Це є причиною помітних змін погоди (похолодання, часті тумани й дощі). Викиди сірчистого газу й оксидів азоту є причиною утворення кислотних опадів, які приводять до загибелі сільськогосподарських культур, лісів, негативно впливають на прісні водойми і їхніх мешканців.
Викиди вуглеводнів призводять до утворення фотохімічного смогу. Під час роботи теплових двигунів виділяється вуглекислий газ. Наявність цього газу в атмосфері разом з парами води приводить до парникового ефекту. Атмосфера пропускає видиме сонячне випромінювання, що поглинається поверхнею Землі. Нагріта Земля випускає невидиме інфрачервоне випромінювання, що значною мірою поглинається вуглекислим газом, який міститься в атмосфері. У результаті температура на поверхні землі підвищується.
Всесвітній фонд дикої природи
Як паливо зараз використовуються нафтопродукти. У результаті аварій, витоків під час заправлення танкерів і перекачування нафти в берегові сховища величезна кількість нафти потрапляє в море. Розливаючись по поверхні води тонкою плівкою в кілька мікрон, тонна нафти може покрити площу близько 12 км2. Нафтова плівка порушує газо- і вологообмін між атмосферою й водоймою, що відіграють значну роль у формуванні клімату. Навіть незначна домішка нафти до морської води викликає загибель ікри й мальків багатьох видів риб: Але головна загроза забруднення морських вод нафтою полягає в загибелі фітопланктону, що є першою ланкою харчового ланцюга мешканців моря. Фітопланктон є основним виробником кисню на земній кулі, виробляючи за рахунок фотосинтезу близько 70 % усього кисню. Катастрофічні розливи нафти в море приводять до знищення безлічі морських птахів. Водоплавні птахи дзьобом змащують свої пір'я жиром, який виділяють особливою залозою. У результаті пір'я не змочуються водою, пух під пір'ям залишається сухим, навколо тіла птаха зберігається повітряний прошарок. Завдяки цьому птах тримається на волі й не мерзне навіть у холодній воді. Коли ж пір'я змочує нафта, вода проникає в шар пуху, птах замерзає й тоне.
Теплові двигуни й здоров'я людини
Медицина
Шкідливі викиди, що утворюються в результаті роботи теплових двигунів, впливають на організм людини.
Діоксид вуглецю діє на шкіру й слизові оболонки.
Оксид вуглецю при вдиханні зв'язується з гемоглобіном крові, витісняючи з неї кисень, у результаті настає кисневе голодування, що позначається насамперед на центральній нервовій системі. Оксид вуглецю може зумовити появу хвороби серця — стенокардії.
Діоксид азоту викликає сильне роздратування слизових оболонок очей.
Альдегіди подразнюють очі, дихальні шляхи, вражають центральну нервову систему, нирки й печінку. У разі фотохімічного смогу запалюються очі, слизові оболонки носа і горла, відзначаються симптоми ядухи, загострення легеневих і нервових захворювань. Сірчистий газ призводить до росту онкозахворювань.
Сполуки свинцю вражають органи й тканини організму, нервову систему, порушують обмінні процеси.
Вчитель: Як боротися з цим забрудненням?
Учень:
В результаті спалювання вуглеводневого палива в двигунах внутрішнього згоряння в атмосферу викидається вуглекислий газ, концентрація якого зростає приблизно на 0,25% за рік. Це небезпечно, бо може викликати в майбутньому розігрівання атмосфери за рахунок парникового ефекту. З вихлопних труб автомобілів в атмосферу викидаються також оксиди сірки й азоту, що спричиняє виникнення кислотних дощів. Атмосфера забруднюється також дрібними твердими частинками попелу, шлаку, неповністю згорілого палива (сажею).
Шляхи зниження забруднення навколишнього середовища:
Для зменшення токсичності вихлопних газів автомобілів застосовують
регулювання двигунів, впроваджують „екологічно чисті” марки пального,
встановлюють на автомобілях спеціальні каталізатори, які допалюють чадний
газ до вуглекислого тощо.
• використання в автомобілях замість карбюраторних бензинових двигунів дизелів, у паливо яких не додають свинцю;
• перспективними є розробки й випробування автомобілів, у яких замість бензинових двигунів застосовують електродвигуни, що працюють на акумуляторах, або двигуни, що використовують як паливо водень. Але ще є багато нерозв'язаних проблем;
• на теплових електростанціях, що працюють на вугіллі і викидають велику кількість оксидів сірки в газах, слід пропускати ці гази через спеціальні пристрої — скрубери, в яких сірка зв'язується вапном, тоді концентрація оксиду сірки істотно зменшується.
Задача.
Скільки дизельного палива спалить двигун міжміського автобуса за 1 год. Якщо він розвиває потужність 110кВт? ККД двигуна 25%, питома теплота згоряння дизельного палива 4,2* 107 Дж/кг.
Вчитель: Що треба зробити, щоб зменьшити масу палива?
Учень: Аналізуючи формулу, треба замінити його ефективнішим, у якого питома типлота згоряння q більша, а також підвищити ККД двигуна.
Вчитель: Давайте звернемось до табл. (стор. 37) і розглянемо дані таблички і скажіть яке паливо треба використати?
Учень: Пропан, питома теплота більша q =4,8 * 10 7 Дж/кг.
Вчитель: Доречі під час спалювання природного газу викидання оксидів азоту на 20% менше, ніж при спалюванні інших видів палива.
VІ. Закріплення матеріалу.
Самостійна робота.
а) механічної енергії в теплову;
б) теплової енергії в механічну.
а) повітря
б) вода
в) навколишнє середовище
г) розжарені гази
а) рухається вгору;
б) рухається вниз.
в) не рухається
а) в 1 такті;
б) в 2 такті;
в) в 3 такті.
а) стискання суміші;
б) робочій хід.
а) знижується;
б) підвищується.
7. Якого такту немає в робочому циклі двигуна внутрішнього згоряння
а) впуск
б) розтискання
в) робочий хід
г) випускання
8. Який ККД дизельних двигунів
а) 4%
б) менше 20%
в) близько 40%
г) 100%
(учні перевіряють правильність виконання самостійної роботи за ключем,
який написаний на дошці)
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Підіб’ємо підсумок уроку. Що ми вивчили сьогодні?
Учень: Ми розглянули роботу і принцип дії двигуна внутрішнього згоряння.
Вчитель: Чому він так називається.
Учень: Тому, що в такому двигуні паливо згоряє в середині циліндру.
Вчитель: Ми ознайомились з двигунами внутрішнього згоряння двох видів. Що об’єднує ці двигуни?
Учень: Теплові машини, в яких механічна робота виконується за рахунок внутрішньої енергії палива.
Підсумок:
Проблема охорони навколишнього середовища є глобальною, тому що вона зачіпає інтереси всього людства. Земля — наш загальний дім, і ми повинні берегти й охороняти її.
Сьогодні були порушені екологічні проблеми нашої планети, пов'язані з використанням теплових двигунів, і позначені шляхи їх розв'язання. Дякую всім за активну участь у конференції й сподіваюся, що в майбутньому ви завжди пам'ятатимете про екологію та необхідність її охорони заради здоров'я людини.
VІІІ. Інформація про домашнє завдання.