Е.Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору.

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури для учнів 6 класу при вивченні творчості Емми Андієвської
Перегляд файлу

Навчальний предмет. Українська література.

6 клас

Розділ. Я і світ

Тема. Е.Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору.

Тип урок. урок засвоєння нових знань

Прізвище, ім’я, по батькові автора, посада, місце роботи, район чи місто. Легін Юлія Вячеславівна, учитель Переяслав-Хмельницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Переслав-Хмельницької районної ради

Програма. Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. − К. : Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804). – 91 c.

 

Тема: Е.Андієвська. «Казка про яян». Прихований повчальний зміст твору.

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю української письменниці і художниці Емми Андієвської; формувати особистість учнів, навички поведінки їх у соціумі; вдосконалювати вміння аналізу, виразного читання та коментування художніх творів, повторити відомості теорії літератури про казку та притчу, вчити учнів працювати в групах, використовуючи матеріали міжпредметних зв’язків; виховувати ціннісне ставлення до себе та оточуючих, бажання співпраці, формувати вміння бачити красу світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, портрет Емми Андієвської, збірка її творів, репродукції картин, Тлумачний словник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Доброго дня, шановні діти. Сьогодні ми з вами маємо добре попрацювати, щоб опанувати зміст нашого уроку та виконати поставлені завдання, але перш ніж ми розпочнемо наше заняття, я хочу отримати вашу консультацію. Мені потрібно поїхати у подорож, допоможіть мені зібрати валізу. Порадьте, що краще взяти із собою (один із учнів виходить та коментує речі, які розкладені на столі)?

  •              А чому ви не цікавитесь, куди саме я зібралась? Хіба від цього не буде залежати вибір тих речей, які я маю взяти із собою?
  •              Чи зміниться набір речей залежно від подорожі?
  •              А чому?

Вас не здивувало, що збираючись у нетривалу поїздку ви добре готуєтесь та автоматично вмієте аналізувати свої дії, визначати, що вам знадобиться, а головне, ви знаєте, де все це знаходиться.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На жаль, коли ви приходите до школи, ви не завжди вмієте планувати свої дії, аналізувати якусь інформацію і де потрібно шукати, які джерела використовувати для отримання якісних знань. Саме над цим ми сьогодні будемо працювати.

IV. Оголошення теми та мети уроку

(Учні записують у зошит тему уроку)

V. Опрацювання навчального матеріалу

  1.               Робота в групах.

Щоб якісно попрацювати на уроці, я прошу вас об’єднатися в чотири групи. Для цього отримайте картку, займіть місце за тим столом, де є картка такого ж кольору. Зверніть увагу, що деякі учні уже мають беджі помічників-консультантів, їх я розподілю самостійно (діти займають місця).

Прошу вас порадитися та обрати для вашої групи назву, пояснити її і написати на аркуші. (Представник кожної команди пояснює назву та закріплює її на дошці).

  •              Як ви вважаєте, що ми повинні знати про автора та його твір, коли починаємо вивчати його творчість? (Склад родини, де і коли народився, рівень освіти, особливості виховання, чим займався, у яких жанрах писав, які проблеми його цікавили, яких результатів досягнув у своїй діяльності.)

Готуючись до уроку, ви отримали тільки певну частину інформації про письменницю та її творчість, а щоб опанувати тему повністю, вам потрібно уважно вислухати представників інших груп, бо тільки тоді ви зможете дізнатися все необхідне.

Прошу консультанта команди 1 повідомити нам біографію Емми Андієвської.

Біографія № 1.

Емма Іванівна Андієвська народилася 19 березня 1931 року у Сталіно (сучасне місто Донецьк), під час Другої світової війни у 1943 році вона з матір’ю виїхала на Захід, мешкала у США, Франції, Німеччині.

У 1957 році закінчила Український Вільний Університет.

У 1959 році вийшла заміж за українського критика та письменника Івана Кошелівця, з яким прожила 40 років.

З 1955-1995 роки – режисер і редактор українського відділу радіо «Свобода».

З 1961 року живе у Мюнхені.

У 1984 році стала лауреатом літературної премії Тетяни та Омельяна Антоновичів.

 

Біографія №2

Емма Андієвська є поетесою, прозаїком і відомою в Європі художницею.

Поетичні збірки оформлює репродукціями своїх малярських творів. Пише також повісті та романи.

Малює переважно у фантастичній манері, в техніці олії, акварелі, гуаші.

Емма Андієвська добирає такі слова, які чітко й точно окреслюють явища та поняття. Це одна з особливостей її  стилю, цим вона відрізняється від інших письменників. Письменниця пише про різні сторони людського життя, серед її творів є казки-притчі, де вона розкриває проблему егоїзму та людського «я» у суспільстві.

 

Слухаючи ваші повідомлення, я занотувала собі факти, які є новими та потребують більш детального пояснення:

  •              Місто Сталіно;
  •              Живопис Андієвської;
  •              Терміни – казка, притча.

Як ви вважаєте, які джерела нам допоможуть розібратися з цими поняттями?

  •              Місто Сталіно – історія;
  •              Живопис Андієвської – мистецтво або художня культура;
  •              Терміни – казка, притча – теорія літератури.

Саме цю інформацію нам можуть передати представники інших груп. Консультанти команди № 2 повідомлять історичну довідку.

Історія

Напередодні Жовтневої революції це було селище Юзівка, яке нараховувало близько 30 тисяч жителів. 1924 року отримало назву місто Сталіно з кількасот тисячним населенням. Пізніше його перейменували на Донецьк, де збудують десятки потужних вугільних шахт, машинобудівні заводи, підприємства легкої і харчової промисловості.

 

Консультанти команди № 2 повідомлять довідку з географії.

Географія

Німеччина – країна в Центральній Європі, демократична, федеративна республіка. Територія – 357 578 кв. км. Населення – 82, 9 млн. осіб. Офіційна мова – німецька. Грошова одиниця – євро. Прапор Німеччини – це триколор з чорної , червоної та золотої смуг. Герб країни дуже древній, він символізує владу німецьких королів. Столиця і найбільше місто країни – Берлін. Член Європейського Союзу та НАТО. Країна з найбільшою кількістю населення і найбільшим рівнем економіки в Європейському Союзі. Саме вона випускає знамениті марки автомобілів BMW, є батьківщиною відомих брендів спортивного одягу та взуття «Аdidas», «Pumа», виробляє якісну побутову техніку «Bosch», «Braun». Випускає надзвичайно точну оптику, знаменитий фарфор, хімікати, ліки, продукти харчування.

 

Консультанти команди № 3 повідомлять довідку з мистецтва або художньої культури.

Мистецтва або художня культура

Емма Андієвська не лише відома на Заході як художниця з даром оригінального творчого мислення, її малярство налаштоване до людей. Вона виставлялася у багатьох країнах світу. Уперше її роботи були показані в Мюнхені в 1956 році, а потім в Нью-Йорку – у 1989 році. Вона постійно ілюструє свої збірки. Емма у своїх роботах показує незвичайний погляд на життя, який змальовує нашу дійсність. Її картини є в різних музеях, а саме:

  •              Український музей у Нью-Йорку, США;
  •              Львівська картинна галерея, Україна;
  •              Музей етнографії та художнього промислу, Україна;
  •              Музей Емми Андієвської при Чернівецькому університеті, Чернівці, Україна;
  •              Український Вільний Університет, Мюнхен, Німеччина;
  •              Галерея Калоушка, Прага, Чехія.

 

Консультанти команди № 4 повідомлять довідку з теорії літератури.

Казка – одна із основних жанрів народної творчості, епічний розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані фантастичні події; казка відзначається чіткою будовою: зачин,основна подія, розв’язка.

Притча – коротенький фольклорний або розповідний твір повчального характеру, орієнтований переважно на алегоричну форму доведення змісту етичних цінностей буття.

  1.               Фізкультхвилинка. Гра «Піаніно»

Поставити всі пальці на парту і під рахунок вчителя «один і два» імітується гра на піаніно, пальці перебираються по порядку, починаючи від великого до мізинця.

  1.               Робота з підручником

Саме зараз настав час ознайомитися із твором письменниці «Казка про яян». Читаючи твори, ми маємо навчитися тому, що необхідно брати відповідальність і за своє життя та за життя оточуючих, ми маємо пізнавати себе, своє «Я», бо без цього не зможемо знайти своє місце у суспільстві.

  •              Виразне читання казки у підручнику

Представник від кожної команди виразно читає твір та переказує його.

  •              Чому вам було неприємно, коли я вас зупиняла?
  •              Легше продовжувати відповідь іншого чи говорити самостійно?

Шкода, але протягом навчання у школі ми прагнемо самостійно боротися за нові знання, оцінки, досягати успіху. Працювати в команді нам складно, але життєво необхідно, бо ми не повинні бути егоїстами.

  1.               Мовознавча зупинка

Діти, за допомогою тлумачних словників ми повинні визначити значення таких слів – егоїзм, нарцисизм.

Егоїзм – негативна риса характеру, що полягає у себелюбстві, байдужості до людей, постійному нехтуванні суспільними інтересами задля особистих інтересів.

Нарцисизм – риса характеру, яка показує самозакоханість людини. Термін походить з грецького міфу про Нарциса, красивого юнака, який відмовив у коханні німфі Ехо, а у покарання за це він був приречений закохатися у відблиск свого обличчя у воді.

  1.               Бесіда за запитаннями
  •              Які ознаки вказують, що твір Емми Андієвської «Казка про яян» є притчею?
  •              Чи доводилося вам у житті зустрічатися із егоїстами?
  •              Хто такі яяни?
  •              Чому люди стають яянами?
  •              Через які риси люди не можуть стати яянинами?
  •              Чим пастушок відрізнявся від інших мешканців?

VІ. Підсумок уроку

  1.               Проблемне запитання
  •              У чому полягає прихований повчальний зміст притчі?
  1.               Метод «Мікрофон»
  •              Що корисного ми повинні узяти з казки-притчі «Казка про яян»?

VІІ. Домашнє завдання

Написати твір-роздум на тему: «Що потрібно робити, щоб не стати яянином?»

 

 

Література:

  1.               Авраменко О. М. Українська література: підручник для 6 класу

загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Грамота, 2014. 264 с.

  1.               Андієвська Е.І. Казки. Париж; Львів; Цвікау: Зерна, 2000. 136 с.
  2.               Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ: Освіта, 2013 зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 07.06.2017 №804.
  3.               Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. і голов. ред. В. І. Бусел.  Київ; Ірпінь: Перун, 2001.1440 с.

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 жовтня 2020
Переглядів
624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку