Виховна година:
(виховна система навчального закладу: розвиток життєвої компетентності учнів та формування їх громадянськості)
Чебан Тетяна Василівна
учитель початкових класів
Анотація
В цій виховній годині проводяться дослідження енергозбереження, як однієї з найбільш актуальних проблем сьогодення , окреслюються найбільш перспективні шляхи раціонального використання енергії.
Створення комфортних умов для уроків та поліпшення здоров’я учнів; удосконалення системи роботи з питань інтеграції енергозбереження в навчально-виховний процес та придбання учнями, педагогами та батьками необхідного рівня побутових знань з енергозбереження для формування нового світогляду на цю проблему. Енергозбереження для нас - це заощадження в майбутньому коштів на опаленні; зниження рівня використання енергоресурсів; підвищення ефективності використання того тепла, що надходить в школу; покращення умов навчання дітей у школі; підвищення комфорту і якості послуг, які надає педагогічний колектив. Даний проект передбачає зменшення нераціональних витрат електричної енергії за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій в галузі освітлення шляхом заміни ламп освітлення з люмінесцентних на світло діодні.
Ця розробка розрахована на дітей початкової школи. Вони повинні зрозуміти що таке енергозбереження, навчитися економити енергію, поділитися своїми знаннями з батьками та меншими товаришами. Класна година сприяє вихованню активної життєвої позиції, почуття власної причетності до загальної справи , дана проблема сьогодні найбільш актуальна,учні вчаться самі зберігати енергію, навчать усіх вдома, а в майбутньому зроблять прорив в енергозбереженні і на своїх робочих місцях, а значить – у всій країні.
Адже від раціонального використання енергії залежить наше майбутнє.
Виховна година в 4 класі
Тема:Енергозбереження: я, родина, школа, держава.
Мета: Сприяти формуванню в учнів уявлення про енергозберігаючі технології, розуміння ними необхідності бережливого ставлення до використання енергоносіїв; ознайомити з видами альтернативних джерел енергії.
Розвивати навички роботи із різними джерелами інформації, уміння формулювати думку про способи економного використання електричної та теплової енергії, сприяти розвитку комунікативних навичок під час роботи у групі, уміння вислуховувати думку інших, формулювати власні переконання.
Сприяти вихованню активної життєвої позиції, почуття власної причетності до загальної справи.
Хід заняття
І. Організаційний етап. Підготовка плакатів, аркушів, маркерів, фломастерів. Розміщення учнів у класі.
ІІ. Підготовчий етап.
Мотивація діяльності учнів. Інформація вчителя про тему розмови.
Енергосистема нашої держави навіть за наявності палива не може достатньо забезпечити споживачів тими обсягами енергії, яких вони потребують. Сьогодні особливо важливим є пошук та використання альтернативних джерел енергії, економне її використання на виробництві та в побуті. Тому актуальним для кожної людини є збереження природи: раціональне використання вичерпних корисних копалин, вирубування лісів, забруднення природи від виробництва електроенергії, а отже, - енергозбереження.
Енергозбереження - це зменшення споживання енергії за рахунок використання меншої кількості енергетичних послуг та впровадження нових технологій, що потребують менших затрат енергії.
Кожен з вас вже зараз повинен задуматися над питанням:
«Що особисто я можу зробити для збереження планети?»
Використання лише традиційних джерел енергії (нафти, газу, ядерного палива) руйнує і забруднює землю, водні ресурси і повітря.Разом з тим понад 1кВт на кожен квадратний метр постійно забезпечує нам удень світло невичерпного, екологічно бездоганного і загальнодоступного природного джерела – сонця. Досягнення технології вже зараз дають змогу використовувати його для вироблення електроенергії, вартість якої наближається до традиційної.
Енергія є основою життя людського суспільства і його прогресивний розвиток пов'язаний із безпосереднім зростанням енергоспоживання. Це споживання зросло протягом ХХ ст.. більше ніж у 100 разів, при цьому органічного палива було спалено у багато разів більше, ніж за весь попередній час
Людство повинно все більше усвідомлювати свою відповідальність за збереження довкілля, за чистоту нашої планети. Науково-технічний прогрес, підвищення комфортності життя і пов’язане з ним зростання енергоспоживання – об’єктивні речі. Але це не означає, що вони мають досягатися за будь-яку ціну, призводити до катастроф – танення полярних льодовиків і підвищення рівня світового океану, забруднення атмосфери.
Вихід із цієї проблеми – використання новітніх технологій і джерел. Сьогодні, поза сумнівом, основною проблемою у світі є проблема енергозбереження. Щодня нам доводиться мати справу з тілами, що мають енергію.
Люди використовують різні види енергії для роботи машин і механізмів, для створення нормальних умов життя. З кожним роком споживання енергії збільшується, а це означає, що поліпшуються умови праці та відпочинку людей, однак використовувати енергію потрібно бережливо
Є все-таки кілька способів зменшити витрати на опалення своїми силами. Для цього всім треба запам'ятати 7 порад з енергозбереження.
Порада 1
Встановити енергозберігаючі вікна . Через вікна, залежно від типу будинку,
втрачається від 37% до 56% відсотків тепла.
Порада 2
Поставте утеплені вхідні двері з ущільнювачами по периметру, а найкраще - подвійні двері. Зовні - сталеві, для захисту від взлому, а з іншої сторони - теплі пластикові.
Порада 3 Переклеїти шпалери, підбираючи світлі кольори, щоб була світла кімната.
Порада 4
Поставте регулятори температури на опалювальні радіатори, а ще краще - лічильники тепла. Тримайте вночі трохи нижчу температуру - це корисно для здоров'я.
Порада 5
Переставити меблі від вікна, щоб сонячне світло без перешкод надходило до кімнати та меблі не закривали батарею, яка опалює кімнату.
Порада 6
Замінити електричні лампи на енергозберігаючі, щоб економне використовувати електроенергію і економити кошти
.
Порада 7
Утеплити стіни будинку. Встановити сонячні батареї.
ІІІ. Закріплення вивченого
1. Мозковий штурм
- Перелічіть прибори, які в вашому домі працюють використовуючи електрику? Холодильник, телевізор, комп’ютер, електрочайник, електрична піч, пилосос, праска, пральна машина, міксер і т.п.
- В чому вони допомагають людині?
- Визначте, які з них працюють постійно, а які періодично.
Висновок : Слідкуй, щоб прилади які повинні працювати періодично – вчасно вимикались.
-Порахуйте: Одна лампочка споживає 60 кВт енергії за годину. Скільки споживає 5 лампочок в люстрі на стелі кімнати за 3 години ? (Розрахунки)
- Чи потрібні вам одразу 5 лампочок, коли ви дивитись телевізор?
- Що допоможе зекономити електрику в будинку? ( Використання однієї-двох лампочок, замість 5) Розрахунки : 5 х60 =300 кВт – споживають 5 лампочок за 1 годину
Висновок : Вимикай зайве світло.
2.Гра" Додай словечко"
Вирішіть проблему раціонально використовуючи енергію:
- Вдень не треба використовувати освітлення робочого місця настільним світильником, тому домашнє завдання треба робити …..
Охайно складений після школи одяг, не потребує частого прасування , тому ….
Висновок : Використовуй з користю денне світло; Будь охайним.
3. Розв'яжи кросворд.
Питання до кросворду.
4.Рольова гра «Я - депутат районної ради»
Учнів об’єднують у дві команди і роздаються аркуші, фломастери, ватман. Завдання учнів – подати якомога більше пропозицій щодо програми енергозбереження. Команди виробляють пропозиції, супроводжуючи їх малюнками, кресленнями.
Від кожної команди готується доповідач, який доводить до відома присутніх пропозиції своєї команди. (кожна група дітей повинна подати якомога більше пропозицій у вигляді малюнків)
VІ. Рефлексія . Давайте підведемо підсумки нашої класної години.
Якіими правилами слід користуватися, щоб бережливо ставитися до використання енергоносіїв, берегти енергію:
У кожній родині:
У кожній школі:
У нашій країні:
Список використаної літератури
Авдусенко Л. Виховання екологічної культури на уроках // Початкова школа. – 2008. – №2.
Екологічне виховання в початковій школі /Упоряд. І. Васильченко, О. Кондратюк. – К.:ІСДО, 2005.
Екологія. Розробки уроків / Н. О. Шматько, Н. О. Забашта — 2010.
Жаркова І, Мечник Л. Система пізнавальних завдань як засіб формування дієвих природничих знань молодших школярів. // Початкова школа. 2003. – №4.
Заперченко Н. Цікаві завдання з природознавства. // Початкова школа. – 2006. – №1.
Іванова О. Формування екологічної культури // Початкова школа. –2003. – №1.
Ткачов С. В. Україно, соборна державо, сонценосна колиско моя!: сценарії шкільних заходів. —2009.
Шматько Н. О., Забашта Н. О. Калинка. (робочий зошит з екології) 2010.