Тема. «Фарбований Лис»: зміст казки. головні і другорядні персонажі. Образ Лиса Микити, риси його характеру
Мета:
□ навчальна: ознайомити учнів із головними та другорядними персонажами казки; розвивати вміння усно характеризувати головного героя, визначити риси його характеру;
□ виховна: сприяти осмисленню негативних рис: лицемірства, зазнайства, хвальковитості.
□ розвивальна: удосконалювати навички виразного вибіркового читання і розуміння змісту твору.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання та наочність: портрет Івана Франка; ілюстрації до казки «Фарбований Лис»; фонозапис казки.
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
▼ Які факти з біографії І. Франка ви пам’ятаєте?
▼ Назвіть відомі твори цього письменника?
▼ Назвіть відомих світових казкарів та їхні твори.
3. Актуалізація опорних знань
▼ Чи подобаються вам казки про тварин? Наведіть приклади казок, де головними героями є тварини.
▼ Як ви ставитеся до людей, які обманюють оточуючих? Наведіть приклади.
▼ Чи можна чинити кривду заради власного порятунку? Обґрунтуйте свою думку.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— Ви знаєте ,що дійовими особами казки «Фарбований Лис» є звірі. Але ви не могли не помітити, що автор наділив їх рисами, як лицемірство, брехливість тощо, тобто такими рисами характеру,які є у справжніх людей. За допомогою героїв цієї казки автор висміює людські вади.
Казка Івана Франка «Фарбований Лис» вчить нас ніколи не обманювати, адже все таємне рано чи пізно стає явним; не бути надто гордим, адже через це можна вскочити в халепу;не довіряти першому враженню, бо часто воно не є правильним; не вихвалятися і не обіцяти зробити те, чого не в силі зробити.
2. Зміст казки. Головні і другорядні персонажі
У казці І. Франка описуються пригоди головного героя — Лиса Микити. Це звичайний собі лис, який займається крадіжками усе своє життя. Він дуже хитрий та кмітливий, через це він не потрапляв у небезпеки. Одного разу його ледь не впіймали, але він урятувався: Лис сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього його хутро стало синього кольору. Звірі обрали його царем, щодня годували, адже вони його боялися. Під час лісового концерту була викрита справжня сутність Лиса,адже таке фальшиве життя не могло довго тривати Звірі побачили, хто насправді був царем увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, брехня завжди буде покарана.
Умовно казку можна поділити на три частини:
1. Пригоди Лиса Микити в місті.
2. Перетворення Лиса Микити.
3. Царювання у лісі і викриття його сутності.
Головний персонаж — це герой, навколо якого автор створює увесь сюжет казки, детально описує його характер та зовнішість, він бере участь у всіх подіях, що відбуваються. Часто,від імені головного героя автор звертається до читача. Отже, не важко здогадатися, що Лис Микита є головним персонажем казки «Фарбований Лис».
Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які взаємодіють із головним героєм; автор розповідає нам про їх роль у житті головного героя або події,які пов’язані із ним. Другорядними персонажами цієї казки є Вовчик-братик, Пси, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя,Ведмідь, Орли, Яструби та ін.
3. Образ Лиса Микити, риси його характеру
У казці Івана Франка розповідається про пригоди головного героя – Лиса Микити. Це справжній лис, який усе своє життя займається крадіжками. Він був дуже хитрим та кмітливим, тому обминав усі небезпеки. Лише один раз його майже впіймали, але йому пощастило врятуватися: сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього він став пофарбованим у синій колір. Спочатку він навіть мав із цього користь, бо звірі обрали його царем, щодня годували, тому що боялися. Але таке фальшиве життя не могло тривати довго, справжнє Лисяча сутність була викрита під час лісового концерту. Звірі побачили, хто їх дурив увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, на кожну нечесну людину чекає заслужена кара.
4. Опрацювання казки «Фарбований Лис»
4.1. Тема: зображення пригод Лиса Микити, його нечесного способу життя та отримання гідної кари.
4.2. Ідея: засудження обману, хитрості, та боягузства
4.3. Виразне читання уривків з казки.
4.5. Аналіз казки «Фарбований Лис» у формі бесіди за питаннями:
А) Чим казка привернула вашу увагу?
Б) Які риси характеру людей засуджує ця казка?
В) Що найбільше запам’яталося вам у цій казці?
Г) Який епізод у казці є найнапруженішим?Перекажи його
Д) Чи актуальна ця казка сьогодні?
4.6. Робота зі словником.
Пояснитіть лексичне значення слів клекіт, курява, гойкати.
Дібрати синоніми до фразеологізмів: замилювати очі , дати драпака, витягати соло.
4.7. Виконання тестів
1.Лис Микита вихвалявся, що в білий день побіжить до __________________ та вкраде просто з торговиці ___________________.
2.Лиса побачили і почали наздоганяти _____________________ , тому він
змушений був сховатися від них у _________________________________.
3.Лис Микита сказав звірам, що він посланець __________________________ і звати його __________________________.
4.У звірячім царстві запанувала нечувана _______________ і всі звірі зразу кинулися робити __________________ .
5.Пройшов __________ Лисового царювання, і звірі влаштували на честь
Микити __________________ .
6.Зображуючи звірів у казці «Фарбований Лис», письменник-казкар __________________ мав на увазі ____________________ .
5. «Образ Лиса Микити та його риси характеру»
Розподіліть інформацію за схемами:
I в.— прикметники , які характеризують Лиса;
II в. — дієслова, які характеризують образ Микити.
|
хитрий-прехитрий |
|
страшенно гордий |
|
Сміливіший |
Лис Микита (І варіант) |
Вигадливіший |
спритніший злодій |
|
|
дивний і страшний звір |
|
синій-синій, з препоганим запахом |
|
покритий не то лускою, не то якимись колючими гудзами, не то їжаковими колючками |
|
глузував з мисливців |
|
оминав усі пастки |
|
остерігався товаришів |
Лис Микита |
ніколи не вертав з полювання з порожніми руками |
(II варіант) |
полюбляв вихвалятись |
|
вважав, що для нього нема нічого неможливого |
|
обманював лісних мешканців |
|
ставився зверхньо до оточуючих |
IV.ТЕСТОВЕ ОПИТУВАННЯ
1. Як звали Лиса?
А Петро;
Б Славко;
В Микита;
Г Павло.
2. Чи вдавалося стрільцям впіймати Лиса?
А Так, час від часу;
Б ні, ніколи;
В лише одного разу;
Гколи він сам здався.
3. На кого радили перекинутися Лису товариші, щоб його не роздерли пси?
А В курку;
Б в бджолу;
В у вовка;
Г в блоху.
4. Хто зруйнував план Лиса щодо викрадення курки?
А Пси;
Б торговці;
В інший лис;
Г півень.
5. Якого кольору став Лис після того, як сховався в діжці?
А Фіолетового;
Б зеленого;
В синього;
Г чорного.
6. Куди Лис дістався, щоб відпочити від пригод?
А додому
Б до товаришів
В до першої порожньої нори;
Г до собак
V.ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати ілюстрації до казки Івана Франка «Фарбований Лис».
Написати характеристику образу Лиса Микити за поданим планом.