Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички…»

Про матеріал
Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. В ній міститься інформація про такі поезії Станіслава Чернілевського, як-от:«Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички…». Кількість слайдів - 67.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. В ній міститься інформація про такі поезії Станіслава Чернілевського, як-от:«Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички…». Кількість слайдів - 67.

Номер слайду 2

«Правди є різні, а істина одна. Як і одне дитинство на все життя. Воно завжди — щастя. Може, єдине щастя в житті. Найдорожче. Як матір». С. Чернілевський

Номер слайду 3

Станіслав Чернілевський.«Теплота родинного інтиму», «Забула внучка в баби черевички…». Настрої та почуття, висвітлені в поезіях. Образ рідної людини та важливість родинних цінностей

Номер слайду 4

Мета уроку:коротко ознайомитися з біографією письменника; проаналізувати основні мотиви поезій «Теплота родинного інтиму» та «Забула внучка в баби черевички»;розвивати вміння коментувати поетичні рядки.

Номер слайду 5

«Я народився поміж двох річок — невеличкою річкою Жван з її мілинами та глибинами та могутнім і тихим Дністром з його вирами та потужною течією. Може, через те я так люблю водночас і найтонші, найдрібніші порухи і великі, могутні рухи».

Номер слайду 6

Береги Дністра, де я жив, були райськими, благодатними: там росли колгоспні груші, яблука, сливи, абрикоси, виноград. Там були баштани. Природно, що поночі ми, хлопчаки, ватагою пробиралися ярами й цупили кавуни та дині або ж огірки та помідори, поки сторож не гнався за нами.

Номер слайду 7

«Найдорожча на світі – мама, найцінніше в житті – щирість і теплота родинних стосунків». С. Чернілевський

Номер слайду 8

Дайте визначення поезії як літературному жанру. Які жанри мають поетичні ліричні твори?Бесіда за питаннями: Поезія — особлива організаціяхудожньої мови, яка відзначаєтьсяритмом і римою — віршовою формою. Пейзажна, інтимна,громадянська, філософська

Номер слайду 9

Хто такий ліричний герой?Чим вiдрiзнявтьється лiричний твiр вiд епiчного?Бесіда за питаннями: Ліричний герой — це образ, що виникаєв уяві читача під враженням висловлениху творі почуттів, переживань, роздумів.  Ліричні твори пишуть віршованою мовою,у них нема сюжету, не відбуваються події,виражаються відтінки почуттів.

Номер слайду 10

Теплота родинного інтиму

Номер слайду 11

Мати – це берегиня домашнього вогнища, і саме вона прагне створити у своїй хаті земний рай. У віршах досить часто багато можна дізнатися, читаючи між рядками. Поясніть, як ви розумієте вислови: Автор показує, що мати настільки відчуває свою дитину, що говорить із нею душею і розуміє свого сина без слів.«Мати… мотузочком диму хату прив’язала до небес», «хата, що прив’язана до неба»«Ковдрою закутуючи плечі, мати не пита, чому не сплю»?

Номер слайду 12

Теплота родинного інтиму. Ще на шибах досвіток не скрес.

Номер слайду 13

Встала мати. Мотузочком диму Хату прив'язала до небес.

Номер слайду 14

Весело і з ляском серед печі Полум'я гуляє по гіллю.

Номер слайду 15

Який він – той вогонь у печі? Силу і єдність родини. Гарячий, веселий, життєдайний, цілющий. Що він символізує?

Номер слайду 16

Ковдрою закутуючи плечі, Мати не пита, чому не сплю.

Номер слайду 17

Вже однак зникає гіркотина, Не катує серце печія. Знову я — малесенька дитина, Мати знає більше, аніж я.

Номер слайду 18

Матері розказувать не треба, Як душа світліє перед днем В хаті, що прив'язана до неба Світанковим маминим вогнем.

Номер слайду 19

Інтим, інтимний – особистий, задушевний;шиби –  віконне скло; досвіток – світанок, ранок;не скрес – не зник;печія – пекучий біль. Словникова робота

Номер слайду 20

Воля Олександр."Зимовий світанок"

Номер слайду 21

Воля Олександр."Зимовий ранок. Світанок"

Номер слайду 22

Тема творуспогади письменника про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту та щирість.

Номер слайду 23

Ідея твору. Уславлення найголовніших людських цінностей – материнської любові, батьківської хати, щасливих років дитинства.

Номер слайду 24

кожна людина ніколи не забуде і пам’ятатиме те рідне місце, де вона народилася, теплоту батьківської оселі, чарівне дитинство. Основна думка

Номер слайду 25

Настрій твору. Щирість,ніжність,душевна доброта,любов до матері і рідної домівки,туга за дитинством,теплі і ніжні спогади про маму,глибокий ліризм.

Номер слайду 26

Образи поезії«Теплота родинного інтиму»Конкретні: Абстрактні:мати,хата,син (автор)любов до матері,спогади про дитинство,відчуття захищеності і щастя

Номер слайду 27

Художні засоби у творіМетафори«досвіток не скрес»,«гіркотина зникає»,«не катує серця печія»,«душа світліє»,«хату прив'язала»Епітети«світанковий вогонь»«Полум’я гуляє по гіллю» – у печі горить вогонь. Персоніфікація

Номер слайду 28

Про яку пору року йдеться у творі?Про зиму, бо мати встала затопити пічку, бо холодно, а на вулиці ще темно, бо взимку пізно світає. Поясніть вислів: «Мати…мотузочком диму хату прив'язала до небес», «хата, що прив'язана до неба»?Мати – це берегиня сімейного вогнища, і саме вона прагне створити у своїй хаті земний рай, як на небі?Поясніть вислів: «Ковдрою закутуючи плечі, мати не пита, чому не сплю?» Автор показує, що мати настільки відчуває свою дитину, що говорить із нею душею і розуміє свого сина без слів. Евристична бесіда«Читаємо між рядками»

Номер слайду 29

Логічний ланцюжок «Знайди зайве». (Знайти в рядках «зайве» слово і обґрунтувати відповідь)Мати, батько, син, дитина; Дим, жар, полум’я, вогонь; Руки, серце, душа, плечі; Шиби, хата, піч, мисник. Мати, батько, син, дитина; Дим, жар, полум’я, вогонь; Руки, серце, душа, плечі; Шиби, хата, піч, мисник.

Номер слайду 30

Асоціативний кущ. Павутинки сплетемо, потрібні слова доберемо. Дитина 1. Мати4. Дитинство. Мамине серце 6. Родина. Колискова2. Любов3. Щастя5. Дитячий сон. Сімейна злагода. Україна. Батьківська хатаppt_xppt_xppt_xppt_xppt_xppt_x

Номер слайду 31

Склади прислів'я про маму1. Нема того краму, щоб купити…серце2. У дитини заболить пальчик, а в матері…3. Дитина плаче, а матері…заслужити4. Матері ні купити, ні…болячемаму

Номер слайду 32

Образ матері у світовому мистецтвіРафаель. Мадонна з дитиною

Номер слайду 33

Леонардо да Вінчі. Мадонна з квітів

Номер слайду 34

Еміль Муньє

Номер слайду 35

Джеймс Сант

Номер слайду 36

Піно Даєні

Номер слайду 37

Фредерік Морган

Номер слайду 38

Розв’язування тестових завдань1. Досвіток ще на шибках не:а) не з’явився;б) не зарожевів;в) не скрес.в

Номер слайду 39

2. Чим мати прив’язала до небес хату?а) Золотим ланцюжком;б) мотузочком диму;в) родинним теплом.3. Полум’я в печі гуляє по гіллю:а) із задоволенням;б) жваво;в) весело.бв

Номер слайду 40

4. Продовжте фразу з поезії: Ковдрою закутуючи плечі,Мати не пита, …а) чи не болить що;б) чому не сплю;в) чи буду їсти.5. У поезії С. Чернілевький згадує про:а) те, як був маленькою дитиною;б) шкільні роки;в) перше кохання.ба

Номер слайду 41

6. Вогонь у творі названий:а) світанковим, маминим;б) світлим і чарівним;в) родинним і щасливим.7. Душа маленького поета світліє:а) перед днем;б) коли відчуває радість від будь-чого;в) при отриманні цікавого подарунка.аа

Номер слайду 42

8. Останній рядок першої строфи твору С. Чернілевського «Теплота родин-ного інтиму» закінчується словами:а) «Хату прив’язала до небес»;б) «Не катує серце печія»;в) «Матері розказувать не треба».а

Номер слайду 43

9. Поезія С. Чернілевського «Теплота родинного інтиму» побудована:а) як монолог про красу рідної природи;б) спогад про дитинство і материнську любов;в) роздум про зв’язок людини зі світом, що її оточує.б

Номер слайду 44

Забула внучка в баби черевички…

Номер слайду 45

Забула внучка в баби черевички... Дитячим сміхом бризнувши в зело.

Номер слайду 46

За повелінням вікової звички Перекотилось літо за село. Бесіда за змістом строфи. Як ви розумієте «перекотилось літо»?Літо пройшло,тому що такий закон буття

Номер слайду 47

Махнуло рученятко в бензовозі І курява вляглась після коліс. А бабка все стояла на дорозі, Хустинкою торкаючись до сліз.

Номер слайду 48

І вийшли в небо зорі-жаровички, І тихо бабка посеред села Малесенькі дитячі черевички У спорожнілу хату занесла.

Номер слайду 49

Символ духовного зв’язку бабусі з внучкою. Яке значення у поезії приділяється черевичкам?

Номер слайду 50

Черевички – це художня деталь, у цій поезії вони символізують любов до дитини, гіркоту розлуки. Художня деталь – це виразна подробиця, що збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину. Теорія літератури

Номер слайду 51

Лягла собі. І світло не світила. Торкнулась черевичків перед сном.

Номер слайду 52

І осінь їй тихенько опустила Горіховий листок перед вікном.

Номер слайду 53

Тема творузображення суму бабусі за внучкою, яка, від’їжджаючи, забула свої черевички.

Номер слайду 54

Ідея твору. Бути уважнішими до старості та самотності наших рідних.

Номер слайду 55

Спостерігаємо1. Яку роль у передачі почуттів старенької жінки відіграють черевички?2. Прокоментуйте слова “Торкнулась черевичків перед сном”, “За повелінням вікової звички перекотилось літо за село”.

Номер слайду 56

Що символізують літо й осінь у вірші?Літо – дитинство, осінь – це сум, самотність, старість.

Номер слайду 57

Образи поезії«Забула внучка в баби черевички…»Конкретні: Бабуся,внучка. Абстрактні: Старість,самотність. Образи-символи: Літо – символ дитинства,Осінь – символ старості

Номер слайду 58

Художні засоби у творіМетафори«бризнувши сміхом»,«перекотилось літо»,«курява вляглась»,«вийшли в небо зорі-жаровички»,«осінь опустила листок».«вікова звичка», «спорожніла хата»,«зорі-жаровички»Епітети

Номер слайду 59

Логічний ланцюжок «Знайди зайве». (Знайти в рядках «зайве» слово і обґрунтувати відповідь) Весна, осінь, літо; Баба, внучка, мати; Сумочка, черевички, хустина; Дорога, автобус, курява; Сміх, радість, сльози; Село, місто, хата; Білі, малесенькі, дитячі. Весна, осінь, літо; Баба, внучка, мати; Сумочка, черевички, хустина; Дорога, автобус, курява; Сміх, радість, сльози; Село, місто, хата; Білі, малесенькі, дитячі.

Номер слайду 60

Гармонійна цілісність образів поезії«Забула внучка в баби черевички»ДотиковіСлухові ЗоровіБабка … дитячі черевички у спорожнілу хату занесла. Махнуло рученятко в бензовозі,і курява вляглась після коліс. Дитячим сміхом бризнувши в зело. Торкнулась черевичків перед сном А бабка все стояла на дорозі, хустинкою торкаючись до сліз. Лягла собі. І світло не світила.

Номер слайду 61

1 рядок – 1 іменник2 рядок – 2 прикметники3 рядок – 3 дієслова4 рядок – речення з ідейним центром5 рядок – 1 іменник (головне значення) Мама. Найдорожча, найрідніша. Любить, піклується, оберігаєБез неї немає щастяЄдина. Мама. Найдобріша, найближча. Любить, турбується, допомагаєВона завжди з тобою. Берегиня. Бабуся. Самотня, немічна. Сумує, чекає, любитьЇй потрібна турбота. Старість. П'ять натхнень

Номер слайду 62

Розв’язування тестових завдань1. Від’їзд внучки був пов’язаний:а) із тим, що дівчинці набридло перебувати в селі;б) закінченням літа;в) терміновим лікуванням.б

Номер слайду 63

2. Який художній засіб використано поетом у рядку: «Перекотилось літо за село»?а) Порівняння;б) епітет;в) метафору.3. Яким транспортом скористалася внучка, від’їжджаючи від бабусі?а) Бензовозом;б) пароплавом;в) літаком.ва

Номер слайду 64

4. Після від’їзду внучки бабуся, стоячи, хустинкою витирала сльози через:а) клопіт, який їй завдано дитиною; б) власне горе, самотність;в) сум з приводу розлучення.5. Як у творі названо зорі?а) Смарагдами;б) жаровичками;в) блискавками.вб

Номер слайду 65

6. Що опустила осінь перед вікном бабусі (С. Чернілевський «Забула внучка в баби черевички…»)?а) Гілля з рожевими яблуками;б) горіховий листок;в) кетяг горобини.б

Номер слайду 66

1. Онучка помахала бабусі на прощання…81234567910111213 Кросворд1 Рученям2 Зело3 Горіховий4 Світанковим5 Досвіток6 Маленький7 Черевички8 Вогонь9 Кресалом10 Жван11 Лікування12 Родину13 Комбайнером2. Давньоруський синонім до слова «зелений», «зелень».3. Який листок подарувала осінь бабусі?4. Яким вогнем «прив'язана» хата до небес?5. Що не скресло на шибках.6. Прикметник, що вказує на те, яким уявляв себе головний герой у рідній хаті.7. Що забула внучка в бабусі?8. Поширений символ у світовій міфології.9. Чим висікали вогонь.10. У якому селі народився поет?11. Для чого використовували живий, чистий вогонь?12. Що повинна мати кожна людина?13. Ким працював батько поета?

Номер слайду 67

Виразно читати вірші С. Чернілевського, аналізувати їх. Домашнє завдання. Виписати в робочий зошит з віршів С. Чернілевського слова, ужиті в переносному значенні. Усно пояснити, для чого письменники вживають у творах образні слова (епітети, метафори, порівняння тощо).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Зиненко Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Погорєла Наталія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
15 січня 2020
Переглядів
12971
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку