В основі STEАM методики є практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок, використовуючи наявний науковий та творчий потенціал.
Навички критичного мислення та глибокі наукові знання отримані в результаті навчання за STEАM, дозволяють дитині вирости новатором – двигуном розвитку людства.
Фізика є унікальним засобом формування не тільки освітнього, а й розвивального та інтелектуального потенціалу особистості. Чітка логічна схема міркувань, точність, лаконічність мови, систематична послідовна аргументація − усе це сприяє вихованню розумової культури учнів, впливає на успішне вивчення всіх предметів, у тому числі й гуманітарних.
Впровадження STEAM - освіти це інноваційний шлях у вивченні фізики.
Елементи STEАM- освіти можна використовувати на уроках фізики під час розв’язування задач, в проектній роботі та позаурочній діяльності. Це можуть бути задачі про архітектурні споруди та пам'ятки рідного міста, світу; задачі біологічного, хімічного, фізичного та географічного змісту.
У методичних рекомендаціях щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2019/2020 навчальному році наголошується, що «Однією з форм STEM-навчання є уроки/заняття, які спрямовані на встановлення міжпредметних зв’язків і сприяють формуванню в учнів цілісного, системного світогляду, актуалізації особистісного ставлення до питань, що розглядаються на уроці/занятті. Тому я пропоную наступні задачі, які допомагатимуть встановлювати між предметні зв’язки, розвивати багатогранний потенціал учнів.
-
Рейку довжиною 10 м і масою 900 кг піднімають на двох паралельних тросах, кожен з яких витримує натяг 4,6 кН. Чи можна здійснювати підйом, якщо один з тросів закріпити на кінці рейки, а інший – на відстані 1м від другого кінця? («Момент сили»)
Т1+Т2=mg; mg·l/2= Т2·(l-x)

Отже Т2>Тmax , тому другий трос обірветься. Безпечним було б піднімання, якщо троси закріпити на кінцях, тоді Т1=Т2=mg/2=4,5 кН.
-
Аквалангісти користуються глибиноміром – невеликою циліндричною скляною трубкою, запаяною з одного кінця і заповненою повітрям. Яка частина трубки буде заповнена водою на глибині 10; 30 м? Температуру води вважайте постійною. Атмосферний тиск 105 Па.(«Ізопроцеси в газах»)
Розв’язання:
За рівнянням Бойля-Маріотта для повітря, що є в трубці p1V1= p2V2;
p1= pa; p2=pa+ρgh; V1=l·S; V2=(l-x)S;
pa· l·S =(pa+ρgh)·(l-x)S.
Звідки х/l= ρgh/( pa+ρgh); х1/l= 0,5; х2/l= 0,75.
-
Газова нагрівальна колонка споживає V0=1,2 м3 метану (СН4)за годину. Знайдіть температуру tпідігрітої води, якщо витічна струмина має швидкість υ=0,5м/с. Діаметр струмини d=1cм, початкова температура води і газу t0=11°С. ККД нагрівника η =0,6. Атмосферний тиск 105 Па. («Теплові машини»)
Розв’язання: 
За рівнянням Менделеєва-Клапейрона:

де М=16 г/моль. T=284 K.
Об’єм води:
Отже,
с=4200 Дж/кг·К; ρ=1000 кг/м3; R=8,3 Дж/моль·К; q=50 MДж/кг.
-
Шофер автобуса, що долає за рейс 250 км заправив у бак 220 л пального з розрахунку, що при середній швидкості руху 50 км/год і ККД двигуна 30% двигун розвивавсилу тяги 6 кН. Повертаючись назад суттєво погіршилися погодні умови, в результаті чого витрати палива збільшились на 20%. Визначте, чи стане пального йому на рейс? Скільки пального йому необхідно на зворотній рейс? Питома теплота згорання бензину 46· 106 Дж/кг, густина бензину 700 кг/м3. («ККД теплових двигунів»)
Розв’язання:
Отже, вистачить .
На зворотній рейс йому потрібно 155+0,2·155=186 л.
-
Людина масою m=70 кг падає з висоти h=2 м на тверду бетонну поверхню на дві ноги, не згинаючи колін. Гомілка витримує максимальне навантаження F=50 кН. Чи витримає гомілка навантаження, яке виникає при приземленні? Вважати, що гальмівний шлях в цьому випадку S1=1 см. Як зміниться результат, якщо людина падає, згинаючи при цьому коліна? Гальмівний шлях в цьому випадку S2=50 см. («Енергія. Механічна робота»)
Розв’язання:робота, що її виконують м’язи при приземленні: А=F1·S1;
А=ΔЕ=mgh.
Звідки F1=mgh/S1=140кН.
Поскільки приземлення йде на дві ноги, то
2F1=280кН>2·50 кН. Як наслідок гомілки не витримають навантаження.
У другому випадку F2=mgh/S2=2800 Н=2,8кН,
тобто 2F2=5,6кН<100 кН, гомілки витримають навантаження.
-
Мешканці древнього Карфагена вважали жіноче волосся найкращим матеріалом для тяжів своїх метальних машин. А соратники Спартака рятувались від ворога, спускаючись вниз по вертикальній скалі на мотузках, зсуканих з волосся своїх бойових подруг. Людський волос витримує вантаж масою m=100 г при діаметрі волосини d=0,05 мм. Розрахуйте за цими даними межу міцності σp людської волосини. Який вантаж може витримати коса, сплетена з 200000 волосин? («Механічна напруга. Закон Гука»)
Розв’язання: межа міцності волосини: σм= F/S= 4mg/πd2=5,1·108Па.
Вантаж, що його витримає коса: Р= σм· S1·n= σм · πd2·n/4 = mgn=200 кН.
-
Серце за хвилину виконує роботу А=50 Дж. Скільки відсотків від цієї енергії йде на кінетичну енергію крові, яка рухається в аорті перерізом S=8см2 з лінійною швидкістю υ=40 см/с. Густина крові ρ=1,05 г/см3. («Механічна робота. Енергія тіла»)
Розв’язання:кінетична енергія крові: Ек=mυ2/2.
Маса крові: m=ρV=ρSl=ρSυt.
Отже, Ек/А= ρSυ3t/2А=0,032=3,2%.
-
Брижова артерія собаки діаметром d=3 мм розгалужується в кінцевому рахунку на n=47 300 000 діаметром d2=8 мкм. Швидкість плину крові в артерії υ1=16,8 см/с. З якою швидкістю рухається кров по капілярах?(«Рух рідин. Рівняння неперервного потоку рідини»)
Розв’язання:За рівнянням неперервного потоку рідини:
υ1· S1= υ2· S2; S1= πd2/4; S2= n·πd22/4.
Звідки υ2= υ1S1/ S2= υ1d2/nd22=0,5 мм/с.
-
Часто ліки дозують краплями. На скільки процентів зміниться доза водного розчину ліків при зміні температури від t1=20ºС до t2=30ºС? Поверхневі натяги води за цих температур відповідно дорівнюють: σ1=73м/Нм і σ2=71м/Нм. («Поверхневий натяг рідини»)
Розв’язання: маса краплі рідини за t1: m1= σ1l/g
маса краплі рідини при t2: m2= σ2l/g.
(m1- m2)/m1=( σ1- σ2)/ σ1=2,7%.
-
Для розпилювання кісток використовують хвилеводи, які мають в робочій частині насічку. Частота УЗ коливань хвилевода-«пилки» лежить у межах від ν1=20 до ν2=50 кГц. При роботі зуби насічки рухаються назад – вперед з розмахом А=80 мкм, щоразу вибираючи мікрочастинки кістки. Запишіть рівняння коливань хвилевода. («Рівняння механічних гармонічних коливань»)
Розв’язання:Рівняння гармонічних коливань:
Х=ХmaxSin2πνt.
Отже, Х1=8·10-5Sin40000πt
Х2=8·10-5Sin100000πt.
-
Найбільш сприятливі умови для тривалого виживання вірусу грипу в повітрі створюються за низької відносної вологості (φ<20%) і невеликих коливаннях температури (17 - 22 ºС). При відносній вологості повітря φ =50-70% і вище віруси грипу гинуть. В кімнаті об’ємом V=60 м3 за температури t2=22ºС відносна вологість φ1=30%. Скільки додатково треба випарувати води, щоб вологість повітря в кімнаті піднялася до φ2=75%. При температурі t2 густина насиченої пари ρн=19,4 г/м3. («Відносна та абсолютна вологість повітря»)
Розв’язання: початкова відносна вологість при 22ºС:
φ1=ρ1/ρн1=m1/Vρн.
Звідки m1= φ1Vρн – початкова маса водяної пари.
При додатковому випаровуванні: m2= φ2Vρн.
Отже, маса додатково випаруваної води: Δm= Vρн(φ2- φ1)=524 г.
-
При калорійній дієті використовується льодяна вода. Коли випиваєте цю воду, ваш організм повинен виділити енергію, щоб нагріти її до температури людського тіла (t=37 ºС). Скільки льодяної води треба пити щодня, щоб компенсувати отриманих з їжею 1000 дієтичних калорій (1кал=4,186Дж)? Питома теплоємність води с2=4200 Дж/(кг·К). («Кількість теплоти»)
Розв’язання:кількість теплоти, що виділяється організмом:
Q=cmΔt.
Звідки маса води: m= Q/cΔt=4186/4200·37=0,027 кг.
Якісні задачі.
-
Чому деякі спортсмени під час змагань тримаються за суперником і вириваються вперед лише перед фінішем? («Сила опору повітря»)
Відповідь: за рахунок вихорів, які утворюються позаду лідера, тиск позаду нього менший, ніж перед ним, а у тих, хто позаду лідера, тиски майже однакові, отже, опір повітря лідерові є більшим, ніж тому, хто біжить за ним.
-
Чому ми значно менше чуємо шум у сусідньому приміщенні, якщо зачинити двері? Адже дерево є кращим провідником звуку ніж повітря? («Звукові хвилі»)
Відповідь:звук частково відбивається від зачинених дверей.
-
Виробники сучасних скороварок запевняють, що тиск у них може більше як у 2 рази перевищувати атмосферний. Як це впливає на час приготування їжі? («Випаровування та кипіння»)
Відповідь:чим вищий атмосферний тиск, тим вища температура кипіння рідини, а тому страва при вищій температурі готується швидше.
-
Чому взимку дороги посипають сіллю? («Плавлення та кристалізація»)
Відповідь:суміш льоду з сіллю має нижчу температуру плавлення, ніж чистий лід. Якщо температура навколишнього повітря виявиться вищою цієї температури плавлення, то суміш починає швидко плавитись.
-
Чому продування електричних генераторів воднем охолоджує їх сильніше, ніж продуванняповітрям («Питома теплоємність тіл»)
Відповідь:тому, що питома теплоємність водню у 14 разів більша, ніж повітря.
-
Між рядками посівів намагаються частіше розрихлювати грунт, руйнуючи тим. самим кірку, що утворилася. Чому цей вид робіт називають «сухим поливом»? («Капілярні явища»).
Відповідь: Розрихлювання приводить до руйнування капілярів і, як наслідок, це приводить до запобігання випаровування вологи із шарів ґрунту.
-
Під час будування приміщень нижню частину будівлі (цоколь) відділяють від верхньої шаром водонепроникної тканини або толі. Для чого це роблять? («Капілярні явища»).
Відповідь: Шар толі запобігає подальшому підніманню рідини по капілярах, що є в бетоні. Тому це приведе до того, що стіни будівлі не будуть зволожуватись завдяки капілярним явищам.
-
Чому високо в горах дії суглобів порушуються: кінцівки погано слухаються, частішають вивихи?(«Тиск газів»).
Відповідь:атмосферний тиск сприяє кращому приляганню суглобів один до одного. Із зменшенням тиску при підйомі на високі гори зв'язок між кістками в суглобах зменшується, внаслідок цьогокінцівки погано слухаються, частішають вивихи.
-
Пілоти космічного корабля «Джемінай» не могли читати покази приладів при частоті коливань двигуна ν=50 Гц; їх очі наче застилалися паволокою. Поясніть це явище. («Механічний резонанс»).
Відповідь: причиною цього явища є резонанс. Власна частота очних яблук лежить інтервалі 40 – 80 Гц.
-
В південних країнах часто рибалки беруть з собою в човен пітонів. Якщо пітон спішно покидає човен і пливе до берега, рибалки тут же за ним повертаються на берег. Чим зумовлена поведінка пітона і рибалок? (Інфра- та ультразвуки»).
Відповідь: пітони здатні вловлювати недоступні для людського вуха інфразвукові коливання, які добре поширюються у воді із являються за 10-15 годин до шторму. Пітон задовго до наближення шторму поспішає заховатися в безпечному місці.
-
Чому людське вухо сприймає тільки поздовжні хвилі?(«Механічні хвилі»).
Відповідь: звукові коливання від барабанної перетинки до органу Корті передаються крізь лімфу, яка є рідиною. Як відомо, в рідинах добре поширюються тільки поздовжні хвилі.
-
Чому сильна жара важче переноситься в болотяних місцях, ніж у сухих?(«Відносна вологість»).
Відповідь: в болотяній місцевості відносна вологість велика, випаровування поту відбувається повільно і організм людини перегрівається.
-
Лікарі, обстежуючи горло або зуби, деколи вводять в рот пацієнта дзеркальце. При цьому дзеркальце попередньо нагрівають до температури дещо вищої від t=37ºС. Для чого? («Насичена та ненасичена пара»).
Відповідь: щоб насичена пара, яку видихає людина, не конденсувалася на дзеркалі.
-
Деякі захворювання нирок лікують в сухих районах, де кількість опадів мала. На чому базується цей метод лікування?(«Випаровування та конденсація»).
Відповідь: в дуже сухому кліматі нирки в дуже значному степені вивільняються від роботи і їх функцію приймає на себе шкіра, крізь яку інтенсивно випаровується волога.
-
Чому медичні грілки наповнюють гарячою водою, а не гарячим повітрям?(«Кількість теплоти. Питома теплоємність»).
Відповідь: питома теплоємність повітря менша, ніж води, тому повітряна грілка швидко охолоджується.
Література:
-
Гельфгат І. М., Генденштейн Л.Е., Кирик Л.А. 1001 задача з фізики з розв’язками.–Х. : “Гімназія”, 2004.
-
Рыбалка А.И., Кибец И.Н., Шиперевський И.О. 2002 задачи по физике для выпускников и абитуриентов.–Х. : “Фолио”, 2003.
-
Савченко Н.Е. Решение задач по физике: справочноепособие – Мн.: Выш. шк., 1998.
-
Лопушанський Я.Й. Збірник задач та запитань з медичної і біологічної фізики.-Л.: «Наукове товариство ім. Шевченка у Львові.2006.