Урок 1
Фізика як навчальний предмет у школі. Фізичний кабінет та його обладнання. Правила безпеки під час роботи з фізичним обладнанням та у фізичному кабінеті
Дата________________
Клас________________
Мета уроку: почати формування інтересу до вивчення фізики. Формувати поняття про зміст фізики як науки, про фізику як навчальний предмет у школі, ознайомити з оснащенням фізичного кабінету та правилами безпечної роботи в ньому.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: кефірна пляшка, зварене яйце; мокра хустина, спирт, сірники; блюдце з водою, монетки, магніт; фізичні прилади для демонстрації.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
На уроці фізики учень повинен мати:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Демонстрація дослідів без пояснення:
Проблемне запитання: для того щоб пояснити ці досліди, що потрібно вивчати?
(Учні відповідають, вчитель аналізує їх відповіді і оголошує тему та мету уроку)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План вивчення нового матеріалу.
Запитання до учнів:
Отже, ви вже 6 років навчались у школі та багато чого знаєте. Тепер настав час познайомитися з «головною» наукою про природу — з фізикою. Що ж це за наука?
Споконвічно людина прагне пізнати світ навколо себе. Вона задає собі безліч запитань: чому кожного ранку встає сонце і рухається по небосхилу зі сходу на захід; чому вночі світить місяць, але не гріє; чому на небі так багато зірок; чому зима змінюється весною, а потім весна – літом, літо – осінню, після якої знову настає зима – і так повторюється з року в рік; чому гримить грім і блискавка підпалює дерева; чому одні тіла плавають у воді, а інші тонуть. Чому? Чому? Чому?.. Безліч запитань.
Нас оточують дивовижні речі - стільникові телефони, мікрохвильові печі, комп’ютери, рідкокристалічні телевізори. У побуті нам допомагають електричні пральні машини, праски, посудомийки, холодильники, кондиціонери. Ми мандруємо автомобілями, літаками, на повітряних кулях, річкових та морських суднах. Людина підкорила вогонь, енергію вітру та Сонця, атомне ядро, зазирнула у неосяжні простори космосу. Навчилася будувати мікроскопи й телескопи, прискорювачі елементарних частинок й атомні реактори. І все це завдяки науці, яка своїми законами охоплює увесь навколишній світ і є підґрунтям усіх інших природничих наук. І ця наука і є фізика. Закони фізики використовують в усіх науках.
Фізика - одна з найстаріших наук. Вона виникла приблизно 2,5 тисячі років тому і постійно оновлюється. Цю науку називали по різному, наприклад, натурфілософією. Особливо плідно фізика розвивається в наш час. Слово “фізика” походить від грецькогого “фізюс”, що означає “природа”. Цю назву використовував Аристотель у IV ст.. до н. е. Батьком фізики як науки вважається англійський фізик, математик, астроном Ісаак Ньютон. У російську мову слово «Фізика» ввів М.В.Ломоносов XVIII сторіччі.
Фізика озброює людину знаннями про навколишній світ, дає змогу його змінювати, використовувати природні явища для своїх потреб. За допомогою законів фізики люди створили нові прилади й технології, що полегшують повсякденне життя - від найпростіших важелів і блоків до сучасних автомобілів, засобів зв’язку, космічних апаратів, методів діагностики в медицині тощо.
На уроках фізики у 7 класі ви ознайомитеся з будовою речовин, різними механічними процесами. Навчитесь вимірювати площі фігур та об’єми тіл, проводити фізичні дослідження.
Запитання до учнів:
( Діти майже напевно назвуть ботаніку, зоологію, геологію, географію, астрономію, хімію та щось більш мудроване: мікробіологію, генетику, акустику або ентомологію. Не виключені спроби включити до цього переліку історію або етнографію - це дасть привід обговорити особливості саме природничих наук. За кожною з названих наук уточнюється об’єкт вивчення, а якщо можливо, то й буквальний переклад назви науки).
На основі одержаних відповідей вчитель робить висновок:
Бачите, який довгий перелік наук ми отримали, а це ж лише мала їх частина! Всі ці науки (їх називають природничими) вивчають природні явища. Вони тісно пов’язані з фізикою та спираються на її досягнення.
Отже, Фізика — це природнича наука, яка вивчає найзагальніші закономірності явищ природи, властивості та будову матерії, закони її руху.
Фізичний кабінет призначено для проведення уроків з фізики, здійснення навчального експерименту, який є важливою невід’ємною частиною шкільного курсу фізики.
У кабінеті є дошка, стіл вчителя, демонстраційний стіл, на якому вчитель проводить досліди, кабінет оснащений робочими місцями для учнів.
Демонстрація. Учитель демонструє прилади, які були ним відібрано до уроку.
У кабінеті фізики є численне і різноманітне обладнання. Навчальне обладнання має просту конструкцію, воно наочне, надійне, безпечне, зручне у користуванні. До кожного фізичного приладу додається інструкція, у якій описано його технічні характеристики, будову і принцип дії, а також визначено правила користування цим приладом. У процесі вивчення фізики ви ознайомитесь із більшістю приладів, які знаходяться у фізичному кабінеті.
На уроках ви переглянете багато дослідів, які продемонструє учитель, будете проводити лабораторні роботи, виконувати експериментальні завдання. Таким чином, ви набудете практичних навичок у користуванні наявними приладами, можливо, отримаєте пропозицію виготовити деякі з цих приладів самостійно в ході вивчення тих чи інших питань курсу фізики.
Зверніть увагу, що в кабінеті є куточок з техніки безпеки. Зараз ми проведемо інструктаж щодо безпечної праці та фіксуємо це у спеціальному журналі.
Метод «Критичне читання тексту». Учні самостійно знайомляться з інструкцією з безпеки у фізичному кабінеті (с. 2, 3 форзаца підручника).
IV. Закріплення знань учнів.
Завдання для учнів:
Інтерактивний тест «Так — Ні»
Надайте правильну, на вашу думку, відповідь.
Під час проведення лабораторної роботи з фізики дозволяється:
1) звертатися за допомогою до вчителя; (Так)
2) спілкуватися з однокласниками, з якими працюєш у групі; (Так)
3) починати роботу без дозволу учителя; (Ні)
4) змінювати план проведення лабораторної роботи; (Ні)
5) допомагати учням с сусідньої групи; (Так)
6) ходить по кабінету; (Ні)
7) голосно розмовляти; (Ні)
8) залишати своє місце після роботи без дозволу вчителя. (Ні)
Підсумок уроку
Домашнє завдання. Опрацювати і проаналізувати вступ і інструкцію з безпеки у фізичному кабінеті.
Дати відповідь на запитання: