ТЕМА УРОКУ: ФОРМИ ПОВЕДІНКИ ТВАРИН: ТЕРИТОРІАЛЬНА, СОЦІАЛЬНА
Мета уроку: ознайомити з формами поведінки тварин: територіальною, соціальною ; розкрити їх значення для життя тварин; розвивати вміння працювати з текстом, вміння виділяти головне, узагальнювати, аналізувати; виховувати любов до тварин; розвивати інтерес до біології; удосконалювати вміння працювати з інтернет-джерелами, створювати комп’ютерні презентації; виховувати наполегливість, старанність і культуру спілкування.
Матеріали та обладнання: ілюстровані матеріали із зображенням тварин, презентація із відео фрагментами , що ілюструють різні форми поведінки тварин
Основні поняття: форми поведінки, територіальна, соціальна поведінка, грумінг
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Завдання уроку: вивчити форми поведінки тварин; навчитися розрізняти та характеризувати їх; вміти наводити приклади проявів різних форм поведінки.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні мають визначити зайвий термін і пояснити свій вибір.
( Слайд № 5 )
1.Бджола, метелик монарх, блоха, жук-олень.
2.Комар, горобець хатній, їжак вухатий, лелека білий.
3.Дощовий черв’як, собака домашній, антилопа гну, тигр уссурійський.
4. Горбуша, акула тигрова, окунь річковий, короп звичайний.
Відповіді: (1. Метелик монарх . 2.Лелека білий. 3. Антилопа гну. 4. Горбуша. ( В усіх випадках зайвими є назви мігруючих тварин)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Після перегляду відео фрагмента , який демонструє деякі форми поведінки тварин, учитель підводить учнів до розуміння того, що поведінка тварин може бути діже різноманітною і пов’язана із задоволенням певних потреб. У ході бесіди учитель повідомляє тему уроку , визначає його мету та завдання (
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Семюель Батлер
( Взаємовідносини між тваринами, поведінка тварин)
Про особливості поведінки кожної тварини можна розповідати дуже багато, але є такі тварини, які своєю поведінкою просто дивують. Наприклад, жаба-повитуха, яка поширена в Західній Європі. У цього виду парування відбувається на суходолі. Самка відкладає ікринки, зібрані у шнури, самець підхоплює їх, намотує собі на стегна та в такому вигляді носить їх на собі до 6 тижнів. На момент виходу пуголовків самець уже перебуває у воді, личинки розривають яйцеві оболонки та виходять у воду. Не менш цікавою є суринамська піпа з Південної Америки. Розмноження піпи — мабуть, одне з найдивовижніших явищ природи. Під час парування самець розмазує ікринки по спині самки та вчавлює їх у покриту слизом шкіру. Ікринки виявляються вкладеними в комірки завглибшки 1 см та 0,5 см у діаметрі, і затягнутими зверху шкірястими кришечками. Перегородки комірок нагадують бджолині стільники, вони багаті на кровоносні судини, що забезпечують постачання зародка поживними речовинами. Приблизно через 80 днів уже повністю сформовані молоді піпи проривають кришечку та залишають тіло матері.
— Яку форму поведінки демонструють ці тварини?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Поведінка — це система взаємозв’язаних реакцій, що здійснюються живими організмами для пристосування до середовища і, зрештою, сприяють збереженню виду. Реакції можуть бути різними: від простих рухів на світло до шлюбних ігор і захисту території.
— Пригадайте, які форми поведінки тварин вам відомі?
(Обговорення відповідей учнів.)
Відповіді учнів : (дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна ( пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна , соціальна )
Учні за матеріалом підручника та додатковою інформацією , підготовленою учнями, мають описати певну форму поведінки тварин.
Група 1: територіальна поведінка;
Група 2: соціальна поведінка.
План роботи груп
Форма поведінки |
Характеристика |
Приклади |
Дослідницька |
|
|
Харчова |
|
|
Захисна |
|
|
Гігієнічна |
|
|
Репродуктивна |
|
|
Територіальна |
|
|
Соціальна |
|
|
Перевірка правильності заповнення таблиці.
Форма поведінки |
Характеристика |
Приклади |
Дослідницька |
Компонент психічної діяльності тварин, що забезпечує біологічну адекватну реакцію організму в новій ситуації (нових обставинах) |
Домашній собака обнюхує новий предмет інтер’єру |
Харчова |
Різні види активності , пов’язані з пошуком , запасанням їжі та обміном речовин. Пошукова харчова поведінка «запускається» процесами збудження, які зумовлені відсутністю їжі. |
Полювання зграї вовків на оленя |
Захисна |
Дії, спрямовані на уникнення небезпеки. Захисні реакції виникають у відповідь на зовнішні чинники і можуть бути активними ( аж до нападу) або пасивними |
Реакція миттєвого «зникнення» вивідкових птахів при появі силуету хижака |
Гігієнічна |
Спрямована на підтримку чистоти тіла, а також здійснення уринації та дефекації |
Домашня кішка вилизує шерсть(грумінг) |
Репродуктивна |
Різноманітні дії , направлені на пошук і розпізнання партнера, утворення пари, шлюбні ритуали та власне розмноження, піклування про потомство |
Шлюбні танці птахів, демонстрація оперення |
Територіальна |
Пов’язана з розподілом доступної території на індивідуальні ділянки. Вона включає виділення індивідуальної ділянки, маркування її меж та охорону від інших особин |
Тигри мочаться на дерева, труться об них, дряпають кору. |
Соціальна |
Вияви психічної діяльності, безпосередньо пов’язані із взаємодією між окремими особинами та їх угрупуваннями |
Розподіл обов’язків між бджолами |
VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
На слайді наведені приклади та назви форм поведінки, учні мають установити між ними правильну відповідність, провести стрілочку використовуючи курсор та мишку.
Форма |
|
Приклади |
дослідницька |
Риба камбала заривається у пісок |
|
харчова |
Ластівки будують гніздо |
|
захисна |
Щури шукають вхід до лабіринту |
|
гігієнічна |
Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію |
|
репродуктивна |
Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у мурашник |
|
територіальна |
Горобці «купаються» у піску (грумінг) |
|
соціальна |
Керований хоровий спів зелених жаб |
Перевірка правильності відповідей учнів
Форма |
|
Приклади |
дослідницька |
Риба камбала заривається у пісок |
|
харчова |
Ластівки будують гніздо |
|
захисна |
Щури шукають вхід до лабіринту |
|
гігієнічна |
Самці бабки щоденно облітають індивідуальну територію |
|
репродуктивна |
Мурахи – листорізи приносять вирізані частини листків у мурашник |
|
територіальна |
Горобці «купаються» у піску |
|
соціальна |
Керований хоровий спів зелених жаб |
1. Для пізнання навколишнього середовища тварина використовує свою дослідницьку активність (+).
2. Павук полює на муху, використовуючи павутину; це можна віднести до харчової поведінки павука (+).
3. Жодним чином тварина не може змінити температуру свого тіла: ні ховаючись від сонця, ні занурюючись у землю (-).
4. Грумінг - це взаємне годування тварин одна одною (-).
5. До прикладів грумінгу у тварин можна віднести чищення пір'я птахами (+).
6. Тварини не можуть користуватися жодним знаряддям для добування їжі, полювання чи побудови житла (-).
7. Ігрова діяльність характерна тільки для молоді свійських тварин собак, котів (-).
8. Насиджування потомства ластівкою - це приклад репродуктивної поведінки (+).
9. До соціальних комах належать мухи і таргани (-).
10. Соціальна поведінка проявляється у групі тварин (+).
11. До функцій ігрової діяльності в лисенят можна віднести підготовку малят до полювання (+).
12. Терміти - соціальні комахи, у яких є розподіл на касти - групи за будовою та функціями (+).
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання для всіх учнів: опрацювати підручника , вивчити форми поведінки тварин
Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення, або презентацію : «Конрад Лоренц», «Типи угрупувань тварин за К. Лоренцем»
Творче завдання: Користуючись різними джерелами інформації , підготуйте міні-проекти на теми: « Як навчаються пташенята», « Як тварини користуються знаряддями праці
VІІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ