Брагинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Мала педрада
Коло єднання:
«Формування громадянської компетентності в учнів 4 класу»
Учителя початкових класів: Паливоди А.Г.
2018 р.
Мета: Показати, що формування основ громадянської культури учнiв початкових класiв - це цiлiсний процес виховання у молодшого школяра гуманiстичного ставлення до людського оточення, до держави, людства в цiлому, вiдповiдальностi, яка передбачає дотримання державних i суспiльних законiв, правил життєдiяльностi, а також соцiальної взаємодiї в суспiльствi.
Розкрити проблеми громадянської компетентності учнів як однієї з найважливіших завдань сучасного виховання людини-громадянина, для якої демократичне громадянське суспільство стане осередком реалізації її творчих можливостей, задоволення особистих та соціальних інтересів.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, листи батькам, дитячі роботи, карта України, картки з описаними вчинками дітей
Мета дослідження полягає у розкритті проблеми громадянської компетентності учнів як однієї з найважливіших завдань сучасного виховання людини-громадянина, для якої демократичне громадянське суспільство стане осередком реалізації її творчих можливостей, задоволення особистих та соціальних інтересів.
Батькам рекомендуємо такі форми та методи патріотичного виховання дітей у сім'ї:
- ознайомлення дітей із сімейними бойовими та трудовими традиціями;
- бесіди про героїчні подвиги українського народу;
- читання та обговорення з дітьми книг на військово-патріотичну тематику;
- спільний перегляд героїко-патріотичних фільмів, телевізійних передач;
- заохочення дітей до участі у догляді за могилами воїнів та надання допомоги ветеранам ВВВ (в рамках акції «Зірка пам’яті»);
- розвиток інтересу до військової професії і служби у Збройних силах України;
- фізична підготовка та загартування дітей.
Патріотичне виховання учнів у дусі постійної готовності до захисту своєї Вітчизни необхідно проводити систематично, цілеспрямовано і наполегливо, з чітко визначеною перспективою, зорієнтованою на основні завдання навчально-виховного процесу.
Висновки. Кожна молода людина є активним учасником розбудови громадянського суспільства, відіграє в ньому важливу роль та несе відповідальність у процесах прийняття рішень на всіх рівнях, які впливають на їх життя, а держава забезпечує доступ молоді до відповідних та необхідних програм та послуг незалежно від статі, географічного положення, соціального, культурного, економічного чинників.
Першого вересня 2014 року наша школа прийняла у свою дружну сім’ю
поповнення – 10 дівчаток та 10 хлопчиків. Протягом чотирьох років навчання їхнє число трошки змінювалось. На сьогоднішній день 10 хлоп-
чиків та 11 дівчаток вже закінчують початкову школу.
Сьогодні ми зібралися у дружньому Колі єднання, щоб познайомитися з нашими випускниками початкової школи, поспілкуватися, дати їм цінні поради, послухати та почути їх…(декламування віршів)
Школа наша – маленька країна,
Росте і мужніє в ній кожна дитина.
Тут учні знаходять для серця відраду,
Знання і підтримку, ще й добру пораду.
В стінах цих кипить робота,
І нам збрехати не дадуть,
Що у вчителів важкі турботи,
Щоб ми знання могли здобуть.
В школі затишно, чудово:
Тиша, праця, навчання,
Найпотрібніші основи,
Головних наук знання.
Коридорами без звуку,
Неповторна, без прикрас,
Ходить панночка-наука
І заходить в кожен клас.
Всім дарує так старанно дуже цінні відкриття,
Щоб людина бездоганно, сміло входила в життя.
Я, ти, він, вона, школа вся – одна сім'я
В слові «ми» звучить ім'я, творча школа, запальна.
Скільки всяких дисциплін, і уроків, і гуртків.
Нам цікаво тут навчатись, всім приємно спілкуватись.
На екскурсію – всі разом, на змагання – усім класом
Усі ми – учні не байдужі, цікаво жити любим дуже.
Люблю я друзів щиро і безмежно,
Всіх однокласників, бо ми – одна сім'я.
І на душі хвилююче й бентежно,
Коли знайоме чується ім'я.
Люблю всіх друзів. Як без них прожити?
Без них сумні і невиразні дні.
Я вчусь дружити вірно і любити.
І це здається правильним мені.
Я з радістю щодня іду до школи.
Цікаво в школі : є уроки й гра.
Дітей не ображаю я ніколи –
Бо в світ усі прийшли ми для добра.
Про те, що світ змінюється не говорить сьогодні хіба що ледачий… змінюється світ, людина, дитина… Я пригадую себе, коли мені було стільки ж: боязка, сором’язлива, зовсім інші захоплення. Я і мої однолітки колекціонували календарі, листівки, захоплювалися музикою "Ласкового мая”, "Веселых ребят”, вели листування з своїми однолітками з інших міст, селищ, любили дивитися індійські кінофільми.
Роки ідуть... Життя рухається вперед...Змінюються смаки, захоплення, разом з життям змінюється й людина.
Сучасні діти розкутіші, вони не такі закомплексовані, як були ми. З одного боку – розумні, щирі, ділові, з іншого – вередливі, неслухняні, вперті, самолюбиві, вразливі, нетерплячі як до вимог учителя, так і до слабкостей товаришів, різкі і прямолінійні у судженнях про навколишній світ, особливо про поведінку старших.
Вони різні, постійно мінливі. Ми бачимо їх глибоко замисленими, зануреними у вирішення поставлених проблем, гамірними, веселими, розкутими в спілкуванні з однолітками і дорослими. Але вони дуже цінують відвертість, повагу до себе з боку оточуючих.
Скільки тривог переживають матері й педагоги, скільки книжок написано про таємничу душу дитини, скільки дисертацій стоїть на бібліотечних полицях.
Як зробити так, щоб дитина розкрилася, засвітилася, відчула за спиною крила…
ВІДЕО «Крила»
Людина приходить у цей світ чиста, як крапелька роси, не маючи за плечима ніякого досвіду. Але за своє коротке життя, що є миттю порівняно з існуванням Космосу, вона будує неповторний життєвий світ, не менш складний і різноманітний, ніж Всесвіт.
Як плекати образ людини – господаря власної долі?
Якою має бути людина в житті й чим вона озброєна для життя?
Як допомогти дитині обрати свій життєвий шлях та ефективно інтегруватися в суспільство?
Необхідно усвідомити, що учень, який сьогодні відповідає біля дошки, уже через декілька років змушений буде виконувати куди складніші завдання в різних, часом непростих життєвих ситуаціях. Наскільки успішно він виконає їх, залежить від рівня, якості й дієвості підготовки до дорослого життя, яку він пройшов у школі.
Сформовані життєві компетенції – саме ті крила, які надають можливість вільного польоту особистості в бурхливому вирі подій життя нашої країни.
Сьогодні я запрошую всіх присутніх взяти участь у засіданні педагогічної ради у формі «Кола єднання» під назвою «Формування громадянської компетентності школярів».
Громадянська компетентність – здатність людини активно, відповідально та ефективно реалізовувати права та обов’язки з метою розвитку демократичного суспільства.
Що означає бути громадянином?
(Роздуми дітей, батьків, вчителів)
Отже, штрихи портрету нашого сучасника-громадянина ми відобразили. А тепер перейдемо до визначення місії громадянина України.
1-й крок.
Уявіть, що наша аудиторія – це парламент, який буде приймати Закон про права та обов’язки батьків, дітей та вчителів. Для цього створимо у нашому парламенті три палати:
Перша палата буде працювати над законопроектом про права та обов’язки батьків.
Друга палата створюватиме закон про права та обов’язки дітей, а третя – права та обов’язки вчителів.
У кожній палаті оберіть собі голову палати. Разом з ним обдумайте та обговоріть права і обов’язки батьків (чи дітей). Після цього ваш голова запропонує їх для обговорення на загальному засіданні нашого парламенту. Під час обговорення ми будемо голосувати за кожну пропозицію (або відхиляти її).
Пам’ятайте: закони будуть прийняті лише тоді, коли за них проголосує більша половина усіх членів парламенту. На вироблення законопроектів вам відведено 7 хвилин.
2-й крок.
Зараз я запрошую до мікрофона голову палати дітей (потім – голову палати батьків).
3-й крок.
Під час виступів голів палат, обговорення та голосування на дошці скидаємо і аналізуємо наступну таблицю:
Батьки |
Діти |
Права |
|
Піклуватися про дітей. Давати ім’я дитині. |
Право на життя та право на ім’я. |
Вибирати навчальний заклад для дитини. |
Право на виховання в колі сім’ї. |
Розпоряджатися майном дитини до її повноліття. |
Звертатися в органи піклування в разі порушення прав. |
Обов’язки |
|
Утримувати дітей до повноліття. |
Любити та поважати батьків, допомагати їм. |
Виховувати дітей. |
Дорослі діти повинні піклуватися про батьків. |
Захищати гідність дітей і піклуватися про здоров’я. |
Берегти себе. |
Надавати можливість здобути середню освіту. |
Навчатися в школі, виконувати домашні завдання. |
Права і обов’язки вчителів:
- захист професійної честі, гідності;- вільний вибір форм, методів, засобів навчання, виявлення педагогічної ініціативи;
- індивідуальну педагогічну діяльність;
- участь у громадському самоврядуванні;
- підвищення кваліфікації, перепідготовку, вільний вибір змісту, програм, форм навчання, закладів освіти, установ та організацій, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку;
Відповідно до п. 1 статті 56 закону України «Про освіту» педагогічні працівники зобов'язані:
- постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру;
- настановленням та особистим прикладом утверджувати повагу до принципів загальнолюдської моралі - правди, справедливості, відданості, патріотизму, гуманізму, доброти, стриманості, працелюбності, поміркованості, інших доброчинностей;
- виховувати в дітей та молоді повагу до батьків, жінок, старших за віком, народних традицій та звичаїв, національних, історичних, культурних цінностей України, її державного й соціального устрою, дбайливе ставлення до історико-культурного та природного середовища країни;
- готувати учнів і студентів до свідомого життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
- додержуватись педагогічної етики, моралі, поважати гідність дитини, учня, студента;
- захищати дітей, молодь від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, запобігати вживанню ними алкоголю, наркотиків, іншим шкідливим звичкам.
Я вважаю, що ми добре знаємо свої права та обов’язки і обов’язково ці знання візьмемо до 5 класу.
«Молодший шкільний вік – щоденне відкриття світу», - зазначав В. Су - хомлинський. Саме в цей час закладається коріння громадянськості – потреба людини бути корисною іншим, потреба у спілкуванні, здатність критично і творчо мислити, вдало розв’язувати життєві проблеми, мати високі моральні якості.
Маленька рослина починає своє життя з того, що пускає в землю корінець і п’є цілющі соки. Отак і дитина. Прийшовши до школи, вбирає знання по краплинці, вчиться жити в колективі. Як же зачепити найтонші струни дитячого серця, щоби виховати особистість? Адже саме з молодшого шкільного віку закладається підґрунтя для подальшого розвитку особистості. Дитина надзвичайно чутлива до оточуючих вражень, вона інстинктивно прагне до всього, що розкриває перед нею красу життя. Заберіть це від дитини – і її душа зів’яне.
Вихованість, доброзичливість, щирість, чесність, правдивість, відповідальність – це душевно-моральний аспект громадянського виховання.
Гра «Клубочок»
Кожна епоха ставила вимоги до громадян. Але завжди це бачення уособлювалось із високими почуттями, із вмінням жити турботами і хвилюванням суспільства; щоб громадянське стало особистим, щоб громадянську самосвідомість виявляти не лише в колективі, але й віч-на-віч з самим собою: щоб душа не була сповнена лише радістю споживання, не була убога, пуста, а збагачувалась морально — радістю творіння людей.
Завдання. Загляньте у «Скарбничку мудрості» (додаток В). Проаналізуйте і оберіть те висловлювання, яке, на вашу думку найбільш точно відображає тему нашої зустрічі «Ми — громадяни України». Поясніть свою точку зору, свій вибір.
( Прослухати думки присутніх із висловлювань знаменитих людей, їх докази на користь вибору.)
Із скарбнички мудрості
— Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя.
Л. Сенека
— Найвеличніші подвиги були здійснені заради любові до Вітчизни.
Ж.Ж.Руссо
— Людина цінна для суспільства лише на стільки, наскільки вона служить цьому суспільству. А. Франс
— Усі, хто готується стати корисним громадянином, повинні спочатку навчитися бути людьми. М. Пирогов
— Хто не став насамперед Людиною, той поганий громадянин.
В. Бєлінський
— На твоєму людському шляху — каміння, яке ти повинен прибрати, щоб іти за тобою було легше. Якщо за своє життя ти не побачив жодного каміння і не прибрав його, — ти не людина.
В. О. Сухомлинський
- Ганьбити свою Вітчизну – значить зрадити її. В.Гюго.
Виховати в учнів громадянську компетентність означає сформувати в нього комплекс особистісних якостей і рис характеру, що є основою специфічного способу мислення та спонукальною силою повсякденних дій, учинків, поведінки:
У сучасній школі ідеї громадянського виховання органічно вписуються у зміст і методику навчальної і позаурочної роботи, в організацію життєдіяльності школярів. Цей напрям виховання в початковій школі має на меті формування у дітей знань і уявлень про українське суспільство, рідний край, розкриття на доступному рівні особливостей взаємодії людей у родині, в колективі, суспільстві, виховання в них позитивного особистісного ставлення до цінностей і символів Української держави; виховання гуманної, соціально активної, відповідальної особистості.
Дорогі діти! Батьки! Вчителі! Ми всі трохи хвилюємося. Чотири роки
ми разом з вами піднімалися сходинками країни Знань – все вище і вище.
Вчилися писати, читати, рахувати. Вчилися дружити і намагалися стати маленькими громадянами з великою душею. Давайте ж разом
згадаємо, яким був 4 клас, заглянемо в минуле.
Фільм «4 клас»
Я, вихователь, і мої маленькі громадяни, немовби зливаючись в єдине ціле, разом пізнаємо, відкриваємо великий світ громадянськості. Саме тоді, коли, слухаючи нас дитина бачить, відчуває в нас передусім громадянина – однодумця, вона і починає активно ставитись до самого себе. Громадянськість – це пристрасть людського серця… - підкреслював В.Сухомлинський.
( учні читають вірші)
Учень 1.
Мій край чудовий – Україна!
Тут народилась ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов’я.
Учень2.
Все найдорожче в цілім світі,
Бо тут почався наш політ
Цвітуть волошки сині в житі
Звідсіль веде дорога в світ.
Учень 3.
Усе найкраще і єдине,
І радощі свої, і жалі.
Мій рідний краю, Україно!
Найкраще місце на землі.
(карта із сердечками)
ВІДЕО «Людина починається з добра»
-Я хочу розповісти про те, що в нашому класі є скринька «Добрих справ», куди ми складаємо свої добрі вчинки, справи, діла…
- А ще я хочу розповісти про одного хлопчика, який допоміг врятувати життя старенькій жінці…
- Шановні батьки, розкажіть про те, як вам допомагають ваші діти?
Дуже часто виникають ситуації, коли необхідно передбачати наслідки своїх вчинків, виявляючи людські якості.
-Проаналізуйте наведені ситуації і дайте оцінку громадянській позиції їх учасників.
Спрогнозуйте розвиток подій (кожна група тягне картку, на якій описаний вчинок, а необхідно спрогнозувати його наслідки).
Вправа «Акваріум».
1. Об'єдную учнів у 2-4 групи та ознайомлюю із завданням.
2. Пропоную одній із груп сісти в центрі або на початку середнього ряду в класі, де стоять парти, і утворити коло.
3. Подаю команду розпочати обговорення проблеми за алгоритмом:
прочитати вголос ситуацію;
обговорити її в групі, застосувати метод дискусії;
дійти до спільного рішення за 3-5 хв.
Батько у відрядженні, мама працює в ніч, Сергійку потрібно було забрати сестричку з дитсадка. Він загрався у футбол і забув про неї.
Марійка взяла книжку у бібліотеці, їй сподобались вірші. Особливо один дуже припав до душі. Марійка вирвала сторінку з книжки.
Початок літа. Стигнуть ягідки суниць. Бабуся попросила Ніночку нарвати ягідок, на варенички. Дівчинка пішла у садочок, ягідка по ягідці – і все опинилося у роті.
Татко весь вечір сидів біля комп'ютера, готував доповідь на
конференцію. Перед вечерею він попросив нікого не користуватись комп'ютером, бо в нього ще багато роботи. А Юрко там
хотів пограти у нову гру. Поки татко пив чай, Юрко відключив
таткову програму і почав грати у свою гру. Але коли батько
зайшов до кімнати, хлопчик згадав, що він забув зберегти
таткові документи.
Хлопці грали в шахи, потім бігали по хаті – грали у піжмурки. І
стомившись, пішли на кухню пити чай. Діставши сірники, щоб запалити вогонь у печі, один хлопчик запропонував стати індійцями. «А вони готують страву на вогнищі», – сказав хлопчик. Другий погодився і запропонував розкласти вогнище у ванній кімнаті.
Інтерактивна вправа « Мікрофон»
( Говорить тільки той, у кого в руках мікрофон.)
(можливі відповіді: Від рівня життя людей, від гарної праці людей, від розумного президента, від кількості грошей у людей, від виховання і розуму громадян, від бажання людей працювати і цікаво проводити вільний час, від дбайливого ставлення людей до природи, від добра і любові до людей…)
Усе, що було названо, що стосується устрою і будови держави, життя кожної людини, має бути десь зафіксовано, записано у вигляді закону для всіх, хто бажає щасливо жити. Де, на вашу думку, все це записано? Так, у Конституції нашої країни.
На початку 3 класу учням запропонувала: уявіть, що вас обрали президентом країни. Що б ви зробили? Які ваші дії?
Зачитування дитячих робіт.
Любов до рідного краю, рідної мови починається з любові до своїх рідних, до своєї родини, до рідної школи. Поступово із зростанням особистості, ця любов переходить у любов до рідної Батьківщини, до своєї держави, до України. Говорять, щаслива родина – щаслива країна
Листи-звернення до батьків (презентація)
Наперед виходять дівчинка і хлопчик. (Сценка)
Д. А я чула, що сьогодні у нас останній урок…
Х. Як то останній?
Д. Ми прощатимемося з початковою школою.
Х. От і добре! Я вже думав, що ця мука ніколи не скінчиться…
Д. А що ж далі?
Х. Я від старших чув, що на нас чекає старша школа.
Д. А мені розповідали, що там справжнісінька каторга: твори, перекази, контрольні та ще й іспити якісь!
Х. Щось мені вже не хочеться туди…
Д. Давай краще у початковій школі залишимося, тут ми вже все знаємо, будемо всі відмінниками !
Х. Еге, якби ж так можна було! Але час назад не повернеш…
Перехід до п’ятого класу є важливим етапом у житті дітей. Змінюється ситуація навчання, розширюється обсяг навчального матеріалу, з’являються вчителі-предметники. Це, безперечно, складний і відповідальний період, коли ефективність адаптації до нових умов навчальної діяльності, в значній мірі, залежить від наявної мотивації, відношення до школи, рівня соціальної та громадянської компетентності.
- Діти, що ви очікуєте від 5-го класу? (добрих учителів, гарних оцінок, цікавого шкільного життя, нових однокласників і дружного колективу.
Ви всі одержали аркуші, які були розділені олівцем на 2 рівні частини. На першій частині аркуша написано: «Я в сьогоденні», а на другий - «Я в майбутньому». Вам треба було намалювати себе спочатку в сьогоденні, а потім у майбутньому.
Зараз необхідно подумати й написати біля малюнка «Я в майбутньому» ті зміни, які з вами відбудуться.
Необхідно звернути увагу на те, що ви повинні описувати не тільки зовнішні зміни, але й внутрішні, тобто якими якостями ви будете володіти в середній ланці.
- Хто хоче розповісти про те, яким він себе побачив у сьогоденні й майбутньому і які з ним відбудуться зміни в п'ятому класі?
(Учасники за бажанням розповідають про свої малюнки й ті зміни, які з ними відбудуться.)
-Чого ви чекаєте від себе в п'ятому класі?.
(Найчастіше діти пишуть про те, що чекають від п'ятого класу гарних оцінок, добрих учителів, цікавого матеріалу, веселого й різноманітного шкільного життя.)
- А ви, шановні дорослі, відзначте для себе всі очікування дітей. А зараз ми всі разом прикріпимо ваші малюнки на дошку.
- А що чекають батьки?
Чи виправдаються ваші очікування, ви дізнаєтеся, коли будете вчитися в середній школі. .
Без знань людина не зможе прожити сьогодні ні в одній країні світу. У будь-якій точці Землі цінується людина освічена. Тому наші вчителі кожній дитині допомагають засвоїти новий матеріал не тільки для високих балів, а і для якісних знань. Крім знань, зі школи ми виносимо найцінніше — вміння бути людиною.
А поведуть вас по країні знань ваш класний керівник- та вчителі – предметники:
Можливо, ви хочете трішки з ними поспілкуватись і взяти у них інтерв’ю?
( Інтерв'ю з учителями)
Шановні учасники нашого Кола єднання, я впевнена в тому, що у нас одна мета – зробити цих дітей щасливими, розумними, вихованими, а від правильного виховання дітей залежить благоустрій всього народу. І з цим можна погодитись.
Діти, Ви мрієте здобути цікаву професію, мати добру роботу, бути матеріально забезпеченими і жити у вільній демократичній державі. А для цього потрібні, насамперед, зусилля кожного з нас — громадян держави України. Від того, як ми навчимося бути добрими громадянами, залежить наше майбутнє. .
Я - твій громадянин, я прагну підростати,
Тягнусь пагінчиком до сонця і тепла,
Моя свята і рідна, Україна - мати,
Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!
Я хочу знать, яким було життя,
За що боролись та вмирали люди.
Бо без минулого немає майбуття,
А майбуття... яким воно в нас буде?
Ви ще учні, але не байдужі до того, що відбувається у нашій домівці, ми не можемо стояти осторонь життя нашої Батьківщини.
Події на сході України, численні втрати людських життів принесли журбу в душі українців. Українські воїни відважно захищають рідну землю від загарбників. Тому нині, як ніколи, наші прагнення до миру актуальні.
А може вже досить… Я маю мрію: жити в країні, в якій ми – Єдині, в якій щаслива кожна дитина, кожна родина! В якій я можу бути людиною. В якій немає війни і ненависті, і ми можемо сміливо іти вперед. В якій я бачу світло і не бачу зброї, в якій я пишаюсь тобою і собою…
Ми за мир!!!
. Хай завжди чистою буде блакить українського неба, нехай колоситься щедро пшениця, хай лине спів жайворонка над полями, хай завжди радісно і дзвінко сміються діти.
Потрібно жити кожним днем,
Не відкладаючи на потім,
Що має бути – не минем
В своїх стараннях і турботі.
Нам треба жити кожним днем,
Не ждать омріяної дати,
Горіть сьогоднішнім вогнем,
Щоб завтра теж могло настати.
(Танок «Квітка-душа»)