ЗБЕРЕЖЕМО ПЕРВОЦВІТИ
Екологічний ранок
Мета. Познайомити дітей з першими весняними квітами лісу, дати знання про первоцвіти занесені до Червоної книги, розширювати знання про охорону цих рослин.
Розширити і уточнити уявлення дітей про красу навколишнього світу. Познайомити з народними легендами, що пов’язані з первоцвітами. Виховувати любов до природи, викликати прагнення бережливого ставлення до неї, розвивати навички культурної поведінки.
Обладнання. Декорації повинні імітувати ліс. Квіти виготовлені з паперу та пластику. Діти - «квіточки» одягнені відповідно до кольору квітки.
Методичні рекомендації. Напередодні екологічного ранку проводиться:
«Синю квіточку весняну
Я не буду рвати.
Фарби, олівці дістану
Й буду малювати».
Хід заходу
Милувальниця – Оберігальниця.
Весна творити чудо надихає,
Про дні весни поет вірші складає,
Художники картини намалюють
Про те, як ластівки у небесах танцюють.
Прислухайся: берізки шепчуться з тобою,
І побіжить весняною водою колись
замерзла річка,
А на ній розквітне квітка щастя і надій.
(Чується гомін дітей, вони виходять на галявину).
Андрійко-Незнайко. Погляньте, як тут гарно? А скільки чарівних квітів, як вони звуться?
Милувальниця - Оберігальниця.
Це первоцвіти.
Дивні дуже квіти,
Що розквітають ранньою весною.
Коли ще сніг лежить по всьому лісі,
А диво-квіти рвуться з темноти,
Що це за квіти? Хочете спитати їх колір квітки, листя та стебла?
Я розповім.
Та перш хочу сказати,
Що потребують всі вони тепла.
Тепла та сонця — бо воно їх гріє
І пестить першими проміннями весни.
Тепла людського...
Андрійко-Незнайко. Вибачте, ви хто?
Милувальниця - Оберігальниця.
Я — Милувальниця - Оберігальниця, охороняю спокій в лісі, в полі, на луках. Оберігаю кожну рослинку, кожну травинку, дітей та дорослих цього навчаю. Допомагаю їм милуватися красою рідної природи.
Я запрошую вас до своєї чарівної країни, в ній навкруги розквітають квіти, відбуваються дива, мої квіточки познайомлять вас зі своїм походженням, легендами. У моїй казковій країні квіточки з’являються не одночасно, а одна за одною. Діти, я хочу нагадати вам, що ступати треба обережно, щоб не завдати шкоди квітам і вони відчують, які ви чуйні та добрі.
Андрійко-Незнайко (підбігає до Підсніжника (хлопчик в білому одязі, на голові зелена шапочка, до якої прикріплені білі квіти у вигляді підсніжників) здивовано викрикує). Погляньте, погляньте, квітка снігова!
Милувальниця - Оберігальниця. Правильно, Андрійко, це квітка, але не снігова. Це перша весняна квітка — підсніжник. Квітнучи серед снігів, вона сама схожа на сніжинку. Коли вона з’являється, можна впевнено сказати: «Зима минула!». Це дуже смілива квітка, ще не зійде сніг, а вже крізь льодову шкірочку впевнено й настирливо пробивається до сонця тендітна й горда голівка підсніжника.
Андрійко-Незнайко. Я візьму цю чарівну квітку до кошика!
Милувальниця - Оберігальниця. Ні, Андрійко, це рідкісна трав’яниста багаторічна рослина, росте у вологих місцях, у низовинах і дібровах. Колись цих квітів було дуже багато, але, як не прикро, їх стали масово зривати на продаж.
Дівчинка.
Підсніжника духмяний цвіт Весною рідко веселить,
Його пучками для краси Зривали жадібно з землі.
Милувальниця - Оберігальниця. Діти, прислухайтеся... Чуєте дзвін. (Підсніжник дзвонить дзвоником). Ця квіточка хоче нам щось сказати, прислухаємося до неї.
Підсніжник.
Із-під снігу я пробився
І на сонце подивився,
Подивився й зажурився:
Всіх братів моїх зірвали
І стебельця потоптали,
Відвезли на продаж в місто,
Щоб в букеті ми два дні
Простояли на столі.
Не купуйте ви нас, люди,
Не губіть красу ви всюди!
Андрійко-Незнайко.
Я зрозумів.
Й підсніжника зривати я не буду,
Бо він же квітка ранньої весни,
Та поясніть мені ви, друзі,
Чому так біло квітне він в снігу?
Дівчатка. Тому що, як говориться в одній з легенд, богиня Флора, даруючи квітам костюми для карнавалу, підсніжникові подарувала білосніжний костюм. Сніг теж захотів взяти участь в карнавалі, та костюма в нього не було. Він почав просити костюм у квітів, та ніхто на його прохання не відгукнувся, всі боялися холоду. Тільки підсніжник поділився з ним. Закружляли в хороводі квітів підсніжник разом зі сніжком і так подружилися, що не розлучаються до цього дня.
1-ша дівчинка. Латинська назва квітки «галантус». Що означає «гала» — «молоко», і «антус» — «квітка», тобто — «молочна квітка».
2-га дівчинка. А я чула легенду, що коли Адам і Єва були вигнані з раю, йшов сильний сніг, Єві було дуже холодно. Бажаючи зігріти її своєю увагою, декілька сніжинок перетворилися у квіти. Побачивши їх, Єва зраділа і у неї з’явилася надія, тому підсніжник називають символом надії.
(Діти виконують пісню «Підсніжник» (слова Ц.Солодаря, муз. Д.Кабалевського).
У першій мандрівці до лісу,
Під першим промінням ясним,
Підсніжник побачили діти —
Радісну квітку весни.
Приспів:
Підсніжник — весни колір ніжний,
Підсніжник — то юності вісник,
І радісна наша пісня Про нього хай бринить. (Двічі)
Милувальниця - Оберігальниця. А слідом за підсніжником прокинувся і виглянув пролісок. Подивився він на блакитне небо і захопився його кольором, тому пофарбувало весняне небо квіточки проліска у свій весняний блакитний колір.
Проліски (дівчатка у блакитному вбранні).
Я — перша квіточка весни,
Я — пролісковий цвіт.
Я пережив зимові сни ї знов родивсь на світ.
Зелені рученьки мої
Листочками зовуть.
Я полюбив ліси, гаї,
Живу я здавна тут.
У мене очі голубі,
Такі, як неба синь.
Росту між кленів, між дубів,
Люблю і сонце й тінь.
І вірю: люблять всі мене,.
Як весну золоту,
Бо знають, що зима мине,
Коли я розцвіту.
(М. Познанська)
Андрійко-Незнайко (нахиляється до квіточок). В мене рука так і тягнеться до квіток.
Милувальниця - Оберігальниця. Не поспішай рвати! Збір квітів шкідливий для природи тим, що ми не даємо можливості утворити насіння, а значить в лісі не з’являються нові сходи квітів. Для букета всі неодмінно зривають найкращу та найбільшу квітку, і таким чином в природі зникають найкращі рослини. Збір квітів шкідливий ще й том;. їло ми шкодимо сусіднім рослинам, ламаємо стебла вириваємо коріння.
(Лунає пісня «Синя квіточка весняна»).
Синю квіточку весняну
Я не буду рвати.
Фарби, олівці дістану
Й буду малювати.
Приспів:
Намалюю квітку ніжну,
Стебельце зелене,
І матуся радо візьме
Пролісок від мене.
(Подорож продовжується. Діти підходять до наступної галявинки — це дівчатка одягнені в жовті сукні, в руках вони тримають штучні жовті тюльпани).
Андрійко-Незнайко. Нарешті, нарешті! Я бачу багато жовтих квітів! їх можна зривати?
Милувальниця - Оберігальниця. Зажди, Андрійко. це дикоростучі жовті тюльпани. Вони ростуть на території Ялинського лісництва. А багато їх тому, що вже протягом багатьох років юннати досліджують ареали їхнього поширення і заносять на карту. Активно ведуть роботу серед населення, пояснюють, що ці рослини вже потрапили на сторінки Червоної книги, і будь-яка зірвана квітка — це полонений, приречений на швидку смерть. Завдяки цій роботі ареали тюльпанів розширюються.
Андрійко-Незнайко. Дивні ці квіти, ніби й схожі, а за кольором різні: то білі то блакитні, а ці жовті... Чому?
Учень. Колись апостолу Петрові були довірені ключі від Царства Небесного. Вражений звісткою, що хтось має підроблені ключі і хоче пробратися в рай, апостол Петро ненароком випустив зв’язку своїх золотих ключів, І ось вони, падаючи від зірки до зірки, долетіли на нашу землю. І там, де впала в’язка ключів, виросла жовта, схожа на ключі апостола, квітка, Про ці квіти, як про ключі, які відкривають весну, складено багато пісень.
(Лунає пісня «Райдуга з квітів», муз. і сл. В. Стеценка),
Милувальниця - Оберігальниця. А коли я дивлюся на тюльпани, переді мною постає Дюймовочка. Але щоб її побачити, треба було натиснути пружину — докласти зусиль.
1-й учень. Так говориться і в легенді. Ніхто не міг дістатися до тюльпана, хоча й намагалися; хто — силою, хто — хитрощами, хто — заклинаннями. Але щастя, яке ховалося у пуп’янку тюльпана, нікому не давалося до рук.
2-й учень. Та ось одного разу повз цю квітку йшла бідна, втомлена жінка з маленьким сином. Вони тихенько підійшли до квітки. Раптом хлопчик, побачивши чарівний пуп’янок, дзвінко розсміявся. І сталося диво! Пуп’янок розкрився. Те, що не вдалося зробити ні силою, ні хитрощами — зробив веселий, безтурботний дитячий сміх.
Милувальниця - Оберігальниця. Прислухайтеся, яка нечутна музика бринить у повітрі: ду-ду-ду...
(Діти прислухаються).
1-ша дівчинка. Це — сон-трава,
Сон-трава (дівчинка сидить, нахиливши голову, в руках тримає малюнок сон-трави).Ду-ду-ду.
Схилено стою,
Ніби дрімаю,
Пилок свій від рос Та туманів оберігаю.
Андрійко-Незнайко.
Я зірву сонливу квітку
Хай дріма в мене в руках.
2-га дівчинка.
Ні, Андрійко!
І сон-трава тепер зникає,
Поляну квітом не вкриває,
Червону книгу прикрашає.
1-й учень. Краще послухай легенду.
Геть замучилась красуня Марися, втікаючи від панських посіпак, котрі, мов хорти, гналися за нею лісом.
Ось-ось наздоженуть. А сил не лишилося зовсім. У відчаї заплакала дівчина, і кожна її сльозинка проросла ліловим дзвоником. Озирнувшись, втікачка на свою радість побачила, що її переслідувачі заснули кам’яним сном.
Милувальниця - Оберігальниця.
Сон-травою лікують багато недуг, зокрема безсоння.
Андрійко-Незнайко.
Лілові дзвоники зривати я не буду,
Бо дзвін їх заклика рости траву,
Нехай собі бринять ду-ду, ду-ду.
Діти. А ось поглянь, Андрійко, яка незвичайна квіточка з’явилася у нас на галявині. Це — барвінок.
Андрійко-Незнайко. Барвіночку, чому в тебе такі непомітні квіти?
Барвінок (хлопчик в костюмі Барвінка).
Дуже заздрив я фіалці,
Що була так запашна.
І тоді звернувсь до Флори,
Щоб дала мені хоч вроди.
Та запізно я звернувся,
Не залишилось в богині
Подаруночка мені
Крім гучної назви — вінка,
Переможного Барвінка.
І цілющим став тоді я.
Полюбили мене люди,
Запросили на весілля та хрестини
І на всі святкові днини.
І хто садить біля хати,
Буде той здоров’я мати.
Андрійко-Незнайко. Ти, Барвіночок, вважаєшся символом життя та безсмертя людської душі і тягнешся до людських хат, до людей. Тому я не буду і тебе зривати.
Милувальниця - Оберігальниця. Андрійко, я дозволяю тобі і всім дітям зірвати по одному листочку і зберегти. Тож ростіть щасливі і добрі, адже тільки добрі люди можуть врятувати природу.
Андрійко-Незнайко.
Я зрозумів.
Степи й річки, ліси, птахи і квіти —
З надією все дивиться на нас.
Пообіцяємо все захистити.
Заходить в гості до її господи,
І марно не топтать її добра.
Усіх людей я закликаю:
Нащадкам збережіть природу,
Її степи, ліси, джерельну воду,
Дерева не рубайте, не вбивайте звіра,
І у природі буде хай довіра,
Що не заподієте ви зла їй,
Своїй колисці, матері своїй.
Не лиш ресурси дарує нам природа,
Вона дарує нам свою чарівну вроду.
Красу, здоров’я, доброти безмежність
І сподівається на нашу обережність.
Тож мудрість хай керує вами,
Коли ступаєте зеленими стежками.