Інклюзивна компетентність є обов’язковою складовою професійної компетентності педагоганеобхідність її формування зумовлена стрімким розвитком суспільства, реформуванням освіти, соціальними викликами, збільшенням кількості дітей з особливими освітніми потребами, тому педагог повинен вміти швидко адаптуватися до нових векторів професійної діяльності, які також постійно змінюються (НУШ, ковід, цифрові технології). Війна, як наслідок – психологічна травма у багатьох дітей, яка обумовлює їх труднощі (соціоадаптаційні) у навчанні (особливі освітні потреби) і додаткову психолого-педагогічну та соціальну підтримку в освітньому процесі.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Узагальнена звітність про діяльність ІРЦ :2022 рік2021 рік2020 рік2019 рік К-сть педагогічних працівників163158158135 К-сть дітей, які пройшли комплексну оцінку розвитку1917238225552932 К-сть дітей з ООП, яким надаються кор.-розв. послуги159215801313894 Всього на обліку дітей з ООП7124576844162491
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Інклюзивне навчання в ЗЗСО області:2023/24 н. р.2022/23 н. р.2021/22 н.р.2020/21 н.р. Кількість ЗЗСО з інклюзивним навчанням426359344283 Кількість класів з інклюзивним навчанням13001144995700 Кількість учнів з ООП165714431268940 Кількість ставок асистентів вчителя1074993773653 Кількість корекційних педагогів12412610997
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Інклюзивне навчання в ЗДО області:2023/24 н. р.2022/23 н. р.2021/22 н.р.2020/21 н.р. Кількість ЗДО з інклюзивним навчанням85656744 Кількість груп з інклюзивним навчанням163949465 Кількість дітей з ООП354200181115 Кількість ставок асистентів вихователя154939462 Кількість корекційних педагогів26271612
Нормативне обгрунтування інклюзивної компетентності педагогів. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII, частина 3 стаття 27 «Атестація та підвищення кваліфікації педагогічних працівників». Постанова КМУ від 21.08.2019 р. № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників». Професійний стандарт за професією «Вчитель закладу загальної середньої освіти», наказ Мінекономіки від 23.12.2020 р. № 2736. Типова програма підвищення кваліфікації вчителів, які проваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти, наказ МОНУ від 12.10.2022 р. № 904.
ЗАКОН ПРО ОСВІТУ "Стаття 27. Атестація та підвищення кваліфікації педагогічних працівників" … певна кількість годин має бути обов’язково спрямована на вдосконалення знань, вмінь і практичних навичок у частині роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. ПОРЯДОК підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників, Одним з основних напрямів підвищення кваліфікації є (П.15) :створення безпечного та інклюзивного освітнього середовища, особливості (специфіка) інклюзивного навчання, забезпечення додаткової підтримки в освітньому процесі дітей з особливими освітніми потребами;
МОН, 9 березня 2023 року, засідання міжвідомчої робочої групи з питань розроблення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на 2023-2030 роки Базиси, на яких має ґрунтуватися політика у сфері інклюзивного навчання:зміна підходів до професійної освіти педагогів та практичних психологів;формування світогляду громадян. Виклики, зумовлені сьогоденням:підготовка та перепідготовка педагогічних працівників для роботи з особами із особливими освітніми потребами.
ПРОФЕСІЙНИЙ СТАНДАРТ ВЧИТЕЛЯ7. Орієнтовний опис професійних компетентностей. В.1.Інклюзивна компетентність. В.1.1. Здатність створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища: знання інструментів забезпечення інклюзивного навчання (інклюзивна культура, політика, практика), а також принципів і стратегій універсального дизайну, розумного пристосування в сфері освіти уміння й навички їх використовувати для забезпечення доступності здобуття освіти.
7. Орієнтовний опис професійних компетентностей. В.1.Інклюзивна компетентність. В.1.2. Здатність до педагогічної підтримки осіб з особливими освітніми потребами: знання про принципи, форми та методи ефективної підтримки осіб з ООП; про види адаптацій / модифікацій в освітньому процесі та володіння вміннями й навичками реалізовувати ці процеси.
7. Орієнтовний опис професійних компетентностей. В.1.Інклюзивна компетентність В.1.3. 3датність забезпечувати сприятливі умови для кожного з урахуванням його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів: знання технологій індивідуального та диференційованого навчання; способів виявлення здібностей, інтересів, реальних навчальних можливостей учнів; знань про середовище як чинник розвитку особистості учнів; вміння й навички організовувати освітній процес з урахування цих індивідуальних диспозицій
Інклюзивна компетентністьв дослідженнях науковців розглядається як інтегральна особистісно-професійна компетентність сучасного педагога, як психологічна, теоретична й практична готовність до реалізації інклюзивного навчання,як ключова компетентність, яка дозволяє організовувати якісний освітній процес для всіх учнів в умовах інклюзивного навчання,
Структура інклюзивної компетентності педагогаописується науковцями через такі компоненти:1. Мотиваційний: спрямованість, мотиви, цінності педагога.2. Когнітивний: знання про особливості освітньої діяльності дітей з ООП, стратегій та технологій роботи з ними. 3. Операційний: здатність застосовувати стратегії, технології та способи включення осіб з ООП в середовище закладу освіти 4. Рефлексивний компонент: аналіз та оцінювання педагогом результатів власної педагогічної діяльності з метою підвищення рівня інклюзивної компетентності
Інклюзивна компетентність. Передбачає формування та розширення знань, удосконалення умінь, здатностей, здібностей необхідних для ефективної роботи в інклюзивному освітньому середовищі відповідно до існуючого нормативно-правового забезпечення та сучасного розуміння інклюзивної освіти.…
Головне запитання. Відповідь учня. Розкажи мені про свої сильні сторони та захоплення. Я добре читаю. Я люблю тварин Додаткові уточнюючі питання. Відповідь учня. Що тобі подобається?Динозаври, рептилії, зоопарки. Що тобі добре вдається?Я швидко читаю і можу прочитати довгі слова. Я знаю багато про тварин. Що приносить тобі радість?Коли люди добрі до мене. Чим ти любиш гратися?З фігурками тварин, з журналами про тварин. Чим тобі подобається займатися?Ходити в зоопарки, музеї та бібліотеки. З ким ти любиш проводити час?З мамою, з молодшим братом. Яка твоя улюблена пора доби?Після обіду. Що ти вмієш такого, чого інші діти не вміють?Пам'ятаю багато про тварин. Де ти любиш перебувати?Уже відповів на це питання)Назви кілька речей з будинку або школи, з якими ти ні за що не захочеш розлучитися. DVD-диски, фігурки динозаврів, журнали
Міжнародні акти, що визначають освітню політику дітей з особливими потребами: Конвенція ООН про права дитини (Стаття 3. Першочергова увага приділяється праву та бажанню дітей, в тому числі з інвалідністю, зростати в сім’ї) Конвенція ООН про права осіб з інвалідністю. Стаття 24. Право осіб з інвалідністю на освіту, запроваджується інклюзивна освіта; офіційна термінологія: особа з інвалідністю, порушення розвитку, порушення інтелектуального розвитку)Саламанкська декларація, 1994р. Вперше закріплено термін «особа з особливими освітніми потребами»Міжнародна класифікація функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я
Міжнародна класифікація функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров`я дітей і підлітків (МКФ ДП)Це важливий документ, що є основою міжвідомчого підходу (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист), який визначає стан здоров’я і функціонування дітей з точки зору таких аспектів: Дитина в контексті сім’ї Порушення розвитку (індивідуальні відмінності у зростанні) Участь, яка визначається як «активне залучення особистості в життєву ситуацію» Фактори навколишнього (фізичного і соціального) середовища
Значимість використання МКФ ДП Основний висновок полягає в тому, що внаслідок проведеної комплексної роботи, освіта, життєдіяльність та соціалізація дитини з ООП можуть суттєво покращитися, навіть якщо ступінь труднощів (порушень) залишається без змін. Багато дітей можуть перевершити наші очікування, якщо будуть отримувати необхідну любов і підтримку, якщо їм будуть створені умови для реалізації їхнього повного потенціалу.
Закон «Про освіту»: Стаття 19. Освіта осіб з особливими освітніми потребами1. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів. Стаття 20. Інклюзивне навчання 1.Інклюзивне навчання здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.
Закон «Про освіту»: Стаття 55 Батьки здобувачів освіти мають право:…обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти…Стаття 20 У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку. Стаття 25 Засновник закладу освіти або уповноважений ним орган (особа)…забезпечує створення у закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування…
Універсальний дизайн є невід’ємною частиною інклюзивного середовища та є особливим підходом, який мінімізує бар’єри у навчанні та спілкуванні. Для педагогів важливо знати категорії освітніх труднощів (потреб) дитини та розуміти, які зміни потрібно внести у формування інклюзивного середовища, у методи та стратегії викладання, для того, щоб забезпечити максимально активну і значущу участь усіх дітей у житті класу та школи.
Закон «Про освіту» : Універсальний дизайн - це підхід, що забезпечує врахування всіх потреб здобувачів освіти на етапі планування освітніх послуг/ продуктів і стосується всіх аспектів освітнього процесу: навчальних програм, навчальних планів, процесу оцінювання навчальних досягнень учнів, дизайну навчальних закладів, спортивних майданчиків, веб-сайтів тощо. Розумне пристосування означає внесення, коли це потрібно в конкретному випадку, модифікацій і коректив, які є необхідними, відповідними й виправданими. Це здійснюється для забезпечення реалізації всіх прав дітей/осіб з інвалідністю.
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, Постанова КМУ від 15 серпня 2021 р. № 957 Цей Порядок визначає організаційні засади інклюзивного навчання учнів з особливими освітніми потребами за інституційною (очною (денною) формою здобуття освіти у закладах загальної середньої освіти. Органи державної влади, органи місцевого самоврядування та заклади освіти створюють для учнів умови для здобуття освіти на рівні з іншими здобувачами освіти шляхом:належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного, методичного забезпечення закладів освіти.
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, Інклюзивне навчання учнів, у тому числі згідно з індивідуальним навчальним планом, здійснюється відповідно до освітньої програми закладу освіти з урахуванням їх особливих освітніх потреб та особистісно орієнтованого спрямування освітнього процесу, адаптації та/або модифікації окремих навчальних предметів (інтегрованих курсів).
Категорії (типи) особливих освітніх потреб (труднощів)Інтелектуальні обмеження функціонування пізнавальних та вольових процесів, мовлення, мотивації, набутих знань, умінь, навичок Функціональні:(сенсорні, моторні, мовленнєві)ФізичніНавчальніСоціоадаптаційні / (особистісні, середовищні, соціокультурніруднощі, психологічна травма)
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, Постанова КМУ від 15 серпня 2021 р. № 957 Рівні підтримки — обсяг тимчасової або постійної підтримки учнів в освітньому процесі відповідно до їх особливих освітніх потреб, що надається в закладі освіти. Учням відповідно до рівня підтримки та індивідуальної програми розвитку надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) у вигляді занять.
Перший рівень підтримки (в учня поодинокі, незначні труднощі)не створюється інклюзивний клас, але створюється ІПРбез додаткового фінансуванняпідтримка в освітньому процесі ініціюється та надається силами та ресурсами закладу освітирішення закладу освіти про надання підтримки першого рівня приймається на основі рішення команди, яка проводила оцінку та визначила потребу у наданні підтримки першого рівня
Другий рівень підтримкинадається учням, які мають труднощі легкого ступеня проявустворюється інклюзивний клас, призначається асистент вчителя необхідно розробити та виконати індивідуальну програму розвитку та індивідуальний навчальний план учня (за наявності) використання загальних підручників для навчання, адаптація загальних матеріалів та підручниківнадається до двох корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тиждень закупівля обладнання на 10% загальної суми фінансової підтримки
Третій рівень підтримки надається учням, які мають труднощі помірного ступеня прояву надається до чотирьох корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тиждень заняття за адаптованим розкладом, що передбачає відвідування занять за розкладом класу та додаткових корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять (за окремим розкладом) відповідно до індивідуальної програми розвитку закупівля обладнання на 20 % загальної суми фінансової підтримки
Четвертий рівень підтримкинадається учням, які мають труднощі тяжкого ступеня прояву модифікація або адаптація змісту навчання, можлива зміна результатів навчання використання спеціальних методів, технологій та прийомів під час занять, у тому числі застосування жестової мови, шрифту Брайля, методів альтернативної комунікації, візуального розкладу тощо;надається до шести корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тижденьзаняття за адаптованим розкладом, що передбачає відвідування основних занять за розкладом класу, деяких предметів за індивідуальним розкладом закупівля обладнання на 35 відсотків загальної суми фінансової підтримки
П’ятий рівень підтримкинадається учням, які мають труднощі найтяжкого ступеня проявумодифікація або адаптація змісту навчання, зміна результатів навчанняможливе використання альтернативних методів навчання;надається до восьми корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних занять на тижденьнавчання за адаптованим розкладом, що передбачає відвідування закладу освіти відповідно до ІПР з обов’язковим періодичним включенням учня в освітній процес, відвідування учнем заходів із позашкільної діяльності з метою соціалізаціїпризначається асистент вчителя та асистент учнязакупівля обладнання на 35 відсотків загальної суми фінансової підтримки
Кількість учнів з ООП у 2023/2024 н.р. в ЗЗСО за рівнями підтримки. Перший рівень підтримки (поодинокі, незначні труднощі, інклюзивне навчання не організовується) – 48 (було 32 учні)Другий рівень підтримки (труднощі легкого ст. прояву) – 389 (302 учні)Третій рівень підтримки (труднощі помірного ст. прояву) – 852 (736 учнів)Четвертий рівень підтримки (труднощі тяжкого ст. прояву) – 391 (381 учень)П’ятий рівень підтримки (труднощі найтяжчого ст. прояву) – 25 (24 учні)
За наявності в закладі освіти кількох класів із здобувачами освіти одного року навчання учні розподіляються пропорційно між такими класами з урахуванням рівнів підтримкине більше одного учня, який потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки; не більше двох учнів, які потребують третього рівня підтримки;не більше трьох учнів, які потребують другого рівня підтримки. Учні, які потребують першого рівня підтримки, розподіляються між класами без урахування кількості таких осіб. До з’єднаного класу (класу-комплекту) учні зараховуються без урахування кількості таких осіб.(У період воєнного часу ці обмеження зняті.)
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (Постанова КМУ від 14.02. 2017 року № 88)ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІКдодаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти. Ритміка; Розвиток мовлення; Лікувальна фізкультура; Соціально-побутове орієнтування; Корекція розвитку. Орієнтування у просторі; Корекція зору;Розвиток слухового, зорового, тактильного сприймання мовлення та формування вимови;Логоритміка;
Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08. 2019 р. № 773(щодо тривалості здобуття освіти у закладах загальної середньої освіти). Для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти, тривалість здобуття початкової та базової середньої освіти може бути продовжена на один рік на кожному з рівнів освіти з доповненням освітньої програми корекційно-розвитковим складником та відповідно до індивідуальної освітньої траєкторії. Рішення про продовження тривалості здобуття освіти затверджується наказом керівника закладу освіти, що видається на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, погодженого з батьками або іншими законними представниками дитини;
Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами (Постанова КМУ від 14.02. 2017 року № 88)ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІКдодаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з особливими освітніми потребами у закладах освіти. Корекція та розвиток психофізичних функцій, використання елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії (іпо-, каніс-, феліно-, орніто-), арт-терапії (ізо-, драмо-, казко-, музико-, кіно-, піско-, ігро-, мульт-, фото-, кольоро-, пластилінової, танцювальної терапії, психогімнастики), працетерапії, ерготерапії, ароматерапії, Монтессорі-терапії, тощо.{Додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМУ№ 863 від 15.11.2017, № 129 від 27.02.2019}
Примірне положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами у закладі загальної середньої та дошкільної освіти Наказ МОНУ від 08.06.2018 №609 Фахівці команди два тижні всесторонньо вивчають дитину і, враховуючи рекомендації ІРЦ з висновку про комплексну оцінку розвитку дитини, створюють для неї Індивідуальну програму розвитку, яка забезпечує індивідуалізацію процесу навчання і містить всі необхідні складники, які допоможуть адаптувати освітнє середовище відповідно до потреб та потенційних можливостей дитини з ООП.
У широкому розумінні – це процес. У вузькому розумінні – це документ. Що таке індивідуальна програма розвитку?Процес роботи команди людей. Процес забезпечення права на якісну освіту. Процес планування/реалізації освітніх стратегій. Письмовий документ, який закріплює вимоги до організації навчання дитини з ООП«Контракт» між школою та батьками дитини з ООП
Положення про інклюзивно-ресурсний центр Постанова КМУ від 12.07.2017р. № 545 (зі змінами 2021р.) Основними завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:1) проведення комплексної оцінки розвитку та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;2) надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;3) консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;4) забезпечення участі педагогічних працівників у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу
Положення про інклюзивно-ресурсний центр Постанова КМУ від 12.07.2017р. № 545 (зі змінами) Постанова КМУ від 21 липня 2021 року N 765 Усунено норми щодо нижньої межі віку дитини для проведення комплексної оцінки потреб. Якщо раніше центри опікувались дітьми віком від 2 до 18 років, то відтепер звертатися до них зможуть батьки дітей від народження, а також молоді люди віком від 18 років, якщо в них виникають особливі освітні потреби. Мова йде про здобуття дошкільної, загальної середньої, професійної, фахової передвищої та вищої освіти.
Робота команди психолого-педагогічного супровіду Тісна співпраця з батьками. Формування інклюзивної компетентності педагогів. Міжвідомча співпраця. Стратегії раннього виявлення, підготовчий етап. Психолого-педагогічна оцінка особливостей розвитку дитини Доступність середовища, створення спеціальних умов Організація корекційно-розвиткової роботи Стратегії формування передумов інклюзивної освіти ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ, м. Київ | 16 - 19 вересня 2018 року
Технології спільного викладання. Підтримуюче викладання - вчитель визначає навчальний зміст, методи навчання, навчальні види діяльності для усіх учнів, у тому числі й учнів з ООП, асистент вчителя надає підтримку окремим учням, проводить навчальні заняття з малими групами тощо. Паралельне викладання - проводиться обома педагогами паралельно з половиною класу – навчальний зміст залишається одним, хоча методи викладання можуть бути різними. Диференційоване викладання. При цьому підході більшість учнів працює у складі великої групи, а окремі учні працюють у малих групах (для отримання індивідуальної підтримки). Викладання в команді. Вчитель і асистент вчителя одночасно проводять навчання з усім класом – вчитель пояснює або представляє навчальний матеріал, асистент вчителя може демонструвати слайди чи інші навчальні матеріали
Запорукою успішної інклюзивної освіти є:в першу чергу ефективна співпраця педагогів, всіх фахівців, батьків та дітей. У закладі освіти має бути створена своєрідна мережа підтримки, тобто всі працівники та адміністрація ЗО, всі, хто працює з дітьми з ООП, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси для досягнення головної мети – реалізації дитиною її потенційних можливостей та підготовки її до незалежного самостійного життя.
Чого ми досягаємо формуючи і вдосконалюючи інклюзивну компетентність педагога? Перш за все – створення ефективного інклюзивного середовища в закладі освіти, чим гарантуємо всім дітям, і дітям з ООП у тому числі, одинакові права на якісну освіту, поліпшуємо якість життя їх родин, даємо більше свободи для професійної самореалізації педагогів.
Творимо інклюзивне суспільство разом!Шановні педагоги, надіюсь сьогодні ви збагатились знаннями, які формують вашу інклюзивну компетентність. Ми, педагогічна спільнота, є тим потужним ресурсом розбудови не тільки інклюзивної освіти, а й інклюзивного суспільства в цілому. Тож, успіхів нам у цьому.