Формування морально - духовної, морально -компетентної особистості в контексті взаємодії школи і сім’ї

Про матеріал
Матеріал "Формування морально- духовної, морально-компетентної особистості в контексті взаємодії школи і сім'ї" буде у нагоді для вивчення заступнику директора з виховної роботи, класним керівникам 5-11 класів, членам батьківської ради. У статті презентован досвід роботи педагогічного колективу Селидівської загальноосвітньої гімназії Донецької області з батьками гімназистів. У ній підкреслюється актуальність і важливість спільної діяльності освітян з батьківською спільнотою, діяльність яких повинна бути спрямована на дитину, її навчання, виховання, розвиток та становлення. Автор неодноразова схиляється до думки видатного педагога В.О. Сухомлинського, який вважав сім'ю невід'ємним компонентом соціальної структури суспільства. Педагогічний колектив та колектив батьків, на думку автора, має бути об'єднані спільною метою, гуманними стосунками та високою відповідальність.
Перегляд файлу

Формування морально - духовної, морально -компетентної особистості в контексті взаємодії школи і сім’ї

(з досвіду роботи педагогічного колективу Селидівської загальноосвітньої гімназії)

Автор: Борульник Валентина Геннадіївна, педагог-організатор, вчитель вищої категорії Селидівської загальноосвітньої гімназії Селидівської міської ради Донецької області

  Як два крила у птаха, що помагають йому вільно літати в безмежному просторі, так і сім’я і школа створюють навчальне середовище для вільного та повноцінного розвитку особистості школяра. Їх співробітництво є важливою умовою ефективної навчально-виховної роботи, створення атмосфери доброзичливості і взаєморозуміння , з опорою на народні та сучасні педагогічні надбання, національну і світову культуру, вселюдські і національні моральні цінності.

  Можна сказати, що і сім’я, батьки і вчителі, батьківська рада і адміністративний корпус школи – єдине ціле, діяльність якого спрямована на дитину її навчання, виховання, розвиток, становлення. Видатний педагог В.О. Сухомлинський вважав сім’ю невід’ємним компонентом соціальної структури суспільства. Стабільність і моральне здоров’я суспільства багато в чому залежить саме від сім’ї, етичних норм, які панують в ній, рівня родинного виховання. «Сім’я - первинний осередок, «шліфуються» найтонші грані людини-громадянина, людини-трудівника, культурної особистості. Із сім’ї починається суспільне виховання, саме тут закладається коріння, з якого виростають гілки, і квіти, і плоди. Сім’я – джерело, водами якого живиться повноводна річка нашої держави. Саме сьогодні особливо актуально постає проблема виховання підростаючого покоління, тож разом у співпраці з батьками ми хочемо виховати здорову, відповідальну, щасливу, цілеспрямовану, морально- компетентну особистість.

Наша гімназія – велика дружня родина, що нагадує бджолиний вулик. Кожний займається своєю справою: вчителі навчають, виховують, учні навчаються, розвиваються, вдосконалюються , і кожного навчального року батьки гімназистів підтримують, допомагають та співпрацюють з нами.

  З моменту заснування загальноосвітньої гімназії (1998 р.) батьки є активними учасниками навчально-виховного процесу, усвідомлюючи, що успішний розвиток їх дітей значною мірою залежить від дружної і злагодженої роботи гімназії і сім’ї. Тому першочерговим завданням педагогів гімназії є необхідність активізації батьківської участі у навчально- виховному процесі гімназії, знаходження різних шляхів прояву інтересу батьків до шкільного життя своїх дітей. Для колективу освітян важливо встановити партнерські відносини з сім’єю кожного учня, створити атмосферу взаємопідтримки, взаєморозуміння та спільності інтересів. Так впродовж навчального року батьки учнів 5-11 класів регулярно відвідують батьківські збори, засідання ради гімназії, конференції. Вони самі пропонують теми для обговорення на батьківських зборах, обмінюються своїми думками і спостереженнями з класними керівниками, психологом, адміністрацією закладу, пропонують свою допомогу у вирішенні конкретного питання. На батьківських зборах виступають представники міської поліції, лікарні, Центра творчості дітей та юнацтва, юристи, волонтери, педагоги гімназії, надаючи поради батькам у вихованні дитини. Зазвичай батьківські збори у гімназії проходять у нових форматах, що зближує педагогів та батьківську громадськість. І тому ми практикуємо такі форми проведення батьківських зборів:

  • творчі звіти учнівських колективів разом з батьками;
  • родинні зустрічі на лоні природи «Батьківський куліш»;
  • батьківські збори у формі презентацій сімей, їх традицій, сімейних реліквій, умінь;

 Батькам необхідно допомогти стати гарними батьками, тому просвітництво з питання психології, педагогіки є головним змістом роботи педагогів гімназії у цьому напрямку. Намагаємося психолого-педагогічне просвітництво організувати так, щоб воно мало випереджувальній характер, відповідало на питання не лише сьогодення а й ті, які виникнуть у батьків на певному періоду розвитку дитини. Педагогічний колектив гімназії володіє значним психолого-педагогічним потенціалом, завдяки якому може надати батькам гімназистів суттєву допомогу у вихованні та навчанні дітей, сприяти покращенню внутрішнього сімейного мікроклімату, встановленню позитивних взаємин, між дорослими та дітьми. Завдячуючи тісній співпраці з батьками, у гімназії створено позитивний мікроклімат, встановлені довірливі стосунки між учнями, їх батьками та вчителями. Батьки у гімназії – почесні гості на кожному святковому заході. За останні роки ще більше активізувалась участь батьків у організації та проведенні загальногімназійних та міських заходів: «Класні –першокласні», «Моя мама – супер мама», «Свято Масляної», «Битва хорів», конкурс української пісні «Українська весна», «Свято Великдня», «Віват, гімназіє!», «військово-патріотична гра «Джура», « Випускний вечір», міський конкурс « Лідер року». Основними завданнями спільних заходів є:

  • забезпечення духовної єдності поколінь;
  • забезпечення єдиних педагогічних вимог до виховання особистості дитини;
  • включення дитини в спільну роботу з дорослими;
  • виховання поваги до батьків, вчителів, товаришів.

Свою роботу щодо партнерства з сім’єю у вихованні дитини ми плануємо з урахуванням вікових особливостей дітей. Так у перші місяці навчання у гімназії відбувається адаптація учнів 5-х класів. Над цим аспектом працюємо теж разом з батьками, у тісній співпраці з класними керівниками. Психологом. Соціальним педагогом та педагогом – організатором.

Останнім часом батьками впроваджується практика проведення вихідного дня разом з дитячим колективом та їх класним керівником. Це квест-подорожі, пікніки, спортивні змагання, екскурсії, поїздки – все це сприяє щирій і дружній атмосфері спілкування, залишає позитивні враження і приємні спогади. У 2019-2020 навчальному році, працюючи в рамках проєкту «Освітній марафон», який реалізується БО «Благодійний фонд «Фундація соціальних ініціатив «З країни в Україну», представники батьківської спільноти теж долучилися до обговорення та розробки нової Концепції закладу. Вже склалася добра традиція наприкінці навчального року під час урочистостей на святі «Віват, гімназіє!» за активну життєву позицію, небайдужість до спільних справ, підтримку відзначати престижними відзнаками найактивніших батьків гімназистів в номінації «Родина року». Ми пишаємося тим, що з кожним роком все більше батьків учнів розуміють значення, важливість отримання учнями міцних знань, розвитку творчих обдарувань, формування широких комунікативних здібностей. Серед інших форм роботи з батьками практикуємо:

  •        загальногімназійні конференції;
  •        колективні, групові, індивідуальні консультації;
  •        дні відкритих дверей;
  •        виставки родинної творчості;
  •        зустрічі з елементами тренінгу;
  •        сімейні вечори;
  •        проведення соціологічних досліджень;
  •        складання родинних дерев;
  •        участь у благодійних акціях «Милосердя», «Макулатурнір»,

«Добрі справи від добрих сердець»;

  •        проведення батьками майстер-класів, годин спілкування;

Досить важливою ланкою успішної взаємодії сім’ї та школи є дієва батьківська рада та її лідер- голова батьківської ради. У гімназії діє батьківський осередок: батьківська і піклувальна ради гімназії. Тож багато важливих питань стосовно навчально – виховного процесу гімназії вирішується батьками позитивно і якісно. Завдяки підтримці батьків кожного року покращується і матеріально- технічна база гімназії: ремонт навчальних кабінетів і будівлі гімназії, придбання щоденників для учнів 5-11 класів, оформлення підписки методичної літератури, придбання посуду та медичного обладнання, пошив костюмів для виступів, виготовлення декорацій та інше.

  Як бачимо, сьогодення вимагає стратегії оновлення взаємодії педагогів з батьками, розширення тематики життєво важливих проблем, надання більшої щирості та відвертості зустрічам, бесідам, їх конструктивності, неформальності. Отже, співпраця родини та школи має ґрунтуватися на взаємоповазі, рівноправному партнерстві. Педагогічний колектив та колектив батьків  - це має бути єдиний живий організм, об’єднаний спільною метою, гуманними стосунками та високою відповідальністю. Саме такі завдання і намагається реалізувати колектив освітян гімназії. А тому актуальними залишаються слова В.О. Сухомлинського 6» Час і батькам, і вчителям глибоко усвідомити, що ні школа без сім’ї, ні сім’я без школи не можуть справитися з найтоншим, найскладнішим завданням – становлення людини».

 

 

docx
Додано
18 квітня 2020
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку