1
Бершадська Ольга Іванівна ,
викладач іноземної мови
Машинобудівного фахового коледжу СумДУ
«Формування пізнавального інтересу на заняттях з англійської мови шляхом використання інтерактивних технологій»
Суми – 2024 р.
Пізнавальний інтерес як важливе особистісне утворення та характеристика навчального процесу завжди у центрі уваги педагогів. Сьогодні він розглядається як рушійна сила активізації навчання, розвитку пізнавальної самостійності студентів, важливий напрям підвищення ефективності навчальної діяльності.
Особливої актуальності проблема дослідження і розвитку пізнавальних можливостей студентів набула останнім часом у зв’язку з гуманізацією педагогічного процесу. З урахуванням соціокультурних вимог сьогодення освіта повинна мати гуманістичне, особистісно-орієнтоване спрямування, унаслідок чого знання, уміння й навички перетворюються із мети навчання в засоби розвитку пізнавальних і особистісних якостей студентів. Студент не може засвоїти навчальний матеріал, який не відповідає потребі в його вивченні й не вимагає розумового напруження в навчанні та емоційних переживань. Тому все більшого значення набуває орієнтація навчання на різнобічний розвиток студентів.
Основною метою навчання англійської мови є формування у студентів комунікативної компетенції, що означає оволодіння мовою як засобом міжкультурного спілкування, розвиток умінь використовувати іноземну мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу, а також використання інтерактивних методів, як приклад сучасного методу навчання. Інтерактивність — це одна з характеристик діалогових форм процесу пізнання.
Для підвищення ефективності навчальної діяльності, потрібно продумувати форми уроку, які забезпечували б високу пізнавальну активність у студентів, а в першу чергу — чітко сформулювати його мету, створити умови, за яких теорія поєднувалася б із практикою.
Важливим чинником формування пізнавального інтересу учнів виступає особистість вчителя, який організовує їх пізнавальну діяльність. Зацікавленість вчителя, емоційність викладу, ораторська обдарованість педагога, вміння організувати диференційоване навчання є важливими умовами розвитку пізнавального інтересу. Вчитель має не тільки створювати умови для засвоєння студентами певної системи знань, але й навчати прийомам їх застосування і пошуку. Тільки тоді, можливий перехід від одного етапу розвитку пізнавального інтересу до іншого.
Змінився соціокультурний аспект вивчення іноземних мов, зросла функція навчання і самоосвіти студентів, професійне значення іноземних мов на праці ринку в цілому, що й призвело до підсилення мотивації під час вивчення мов міжнародного спілкування. Якщо учня спонукає займатися сама діяльність, якщо йому подобається спілкуватися, читати, говорити іноземною мовою, тоді він отримує задоволення від зробленої роботи стосовно вивчення іноземної мови, тоді ми говоримо, що в нього є інтерес до предмету «іноземна мова».
Види мотивації при вивченні англійської мови:
1. Широка соціальна мотивація.
2. Мотивація, пов'язана з перспективним розвитком особистості.
3. Комунікативна мотивація:
4. Мотивація, породжена самою навчальною діяльністю:
Розвиток пізнавальної мотивації забезпечує подолання труднощів студентами у навчальній роботі, викликає їхню пізнавальну активність та ініціативу. З появою пізнавальної мотивації відбувається перебудова психологічних процесів сприйняття, пам’яті, мислення, що впливають на ефективність процесів навчання. Особливо це стосується вивчення іноземної мови на немовному факультеті, оскільки мова не є профілюючим предметом і йому не приділяється достатньо часу.
Загальної мотивації недостатньо для розвитку активності. Тому слід розвивати і професійну мотивацію. Наприклад, студенти економічних спеціальностей зорієнтовані на свою майбутню професію, інтерес для них становить усе, що пов’язано з економікою. Тому одним із провідних мотивів успішності навчання студентів є інтерес до інформації за фахом. Такий інтерес пов’язаний з потребою в майбутній професійній діяльності.
Розглянемо методи активізації пізнавальної діяльності студентів.
Великий інтерес викликають наступні методи:
- дискусійний
- метод рольових ігор
- метод проектів
- використання мультимедійних (комп‘ютерних) технологій
- проблемне навчання
Вони пов’язані між собою тим, що їх форми і зміст дозволяють формувати, поряд із комунікативною компетенцією, окремі комунікативні та інтелектуальні вміння, які в сукупності складають уміння критичного мислення.
Природним та ефективним шляхом практики у вільному говорінню є спільне обдумування певних проблем та ситуацій через усний обмін думками або дискусія.
Дискусія дає можливість:
- активізувати пізнавальну діяльність учнів;
- сформувати певну культуру мови, вміння вислухати співрозмовника до кінця, не перебиваючи;
- ставлячи запитання, заперечуючи або, навпаки, погоджуючись;
- формує культуру творчого оперативного мислення;
- створює умови для використання особистого досвіду й одержаних раніше знань для засвоєння нових.
Прийоми введення в дискусію можуть бути такі:
- опис конкретного проблемного випадку з життя;
- використання останніх новин;
- рольова гра;
- демонстрація відеокліпу;
- драматизація (моделювання проблемної ситуації);
- звукозапис;
- питання (Що? Як? Чому? Що вам відомо про…?).
Організація проведення дискусії:
- етапи самостійної роботи групи по підбору та осмисленню матеріалу;
- повідомлення результатів обговорення в малих групах;
- загальна дискусія;
- підведення підсумків.
Дебати — це особливий вид інтерактивного навчання англійської мови. Дебати сприяють вирішенню таких завдань:
- навчають учасників знаходити переваги та недоліки кожної з думок опонентів, логічно пояснювати власні судження;
- заохочують до спілкуванню на актуальні теми сьогодення;
- виховують толерантність та повагу до думок інших;
- сприяють становленню покоління обізнаних громадян, здатних жити у відкритому суспільстві;
- розвивають усне мовлення студентів, підвищуючи загальний рівень їх ерудиції.
Учасники дебатів навчаються:
- викладати свою точку зору;
- підтримувати свою позицію аргументами та прикладами;
- підбивати підсумок усієї дискусії;
- проводити пошук та обробку необхідної інформації;
- працювати в команді.
Характеристика пізнавальної діяльності студентів свідчать про їх готовність аналізувати, розкривати причини та наслідки, робити висновки. Вміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати, сприяють ефективному формуванню необхідних для дебатування вмінь та навичок. Дебати є не лише популярною формою позаурочної діяльності з зацікавленими студентами, які мають достатньо високий рівень знань з англійської мови, а й невід’ємною частиною заняття з англійської мови в групах з різним рівнем знань та здібностей учнів. Навчання дебатам на занятті займає досить багато часу, але разом з тим надає студентам чудову можливість удосконалити володіння мовою, розвити навички спілкування. Застосування дебатів на заняттях з англійської мови розширює інтерес студентів до використання сучасних технологій навчання. Одним із важливих методів активізації пізнавальної діяльності студентів є метод проектів.
Сутність проектної методики полягає в тому, що ціль занять і способи її досягнення повинні визначатися власне учнем на основі його інтересів, індивідуальних особливостей, потреб мотивів, здібностей. Найважливішими факторами, що сприяють формуванню внутрішнього мотиву мовленнєвої діяльності при проектному навчанні, є:
- зв’язок ідей проекту з реальним життям;
- наявність інтересу до виконання проекту з боку всіх його учасників;
- провідна роль консультативно-координуючої функції вчителя.
Дидактична гра на заняттях англійської мови є дуже ефективним засобом навчання. Гра активізує діяльність учнів, вони захоплюються елементом змагання, їм подобається працювати у команді — так веселіше виконувати навіть складне завдання.
Гра вимагає активності. Учні прагнуть використати цікаві звороти, слова, щоб їхні виступи вийшли цікавими, це спонукає працювати із словником. Основне завдання полягає в тому, щоб правильно організувати гру, підібрати її відповідно до завдань уроку, до теми та рівня можливостей і знань учнів. Адже гра має бути цікавою та емоційною, — лише за цих умов можливий максимальний результат.
Ігри можуть використовуватися на різних етапах уроку. За їх допомогою можна перевірити домашнє завдання, полегшити розуміння навчального матеріалу, закріпити його, перевірити знання учнів перед контролем.
Гра допомагає перевірити знання і уміння учнів швидко і цікаво. Адже, учням цікавіше виконувати певне, наприклад завдання із граматики, коли воно подане у вигляді гри (змагання), ніж писати звичайну вправу.
Застосування комп'ютерів на заняттях англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу. Комп'ютер забезпечує й всебічний (поточний, рубіжний, підсумковий) контроль навчального процесу. При використанні комп'ютера для контролю якості знань учнів досягається більша об'єктивність оцінки. Крім того, комп'ютерний контроль дозволяє значно заощадити навчальний час, тому що здійснюється одночасна перевірка знань всіх учнів. Це дає можливість викладачеві приділити більше уваги творчим аспектам роботи з учнями.
Одним із компонентів підвищення мотивації, і як наслідок активізації пізнавальної діяльності студентів, є використання Інтернету. Інтернет є одним з найефективніших засобів, що допомагають значно урізноманітнити процес навчання.
За допомогою Інтернету учні мають змогу виконувати такі види навчальної діяльності:
- тренуватися у правописі;
- вивчати лексичний матеріал;
- удосконалювати розуміння аудіо тексту;
- розвивати техніку читання;
- вивчати граматику;
- навчатися писемного мовлення;
- тренувати вимову тощо.
Інтернет дозволяє вдало моделювати умови комунікативної діяльності, реалізовувати їх у різноманітних тренувальних вправах ситуативного характеру.
Нині Всесвітня мережа містить велику кількість сайтів з потенційно цікавим і актуальним матеріалом для освіти. сайти.
1) Teach-Nology — дуже корисний сайт, який містить багато цікавих ідей і конкретних планів уроків, які допомагають вчителю навчити учнів іноземній культурі і традицій. (http://www.teachnology.com/teachers/lesson_plans/holidays).
2) http://www.eslcafe.com. Цей сайт дозволяє вступати в дискусії з різноманітних запитань, що вас цікавлять.
3) http://www.rong-chang.com.Цей сайт – колекція сторінок для тих, хто вивчає мову, і для вчителів. Тут представлені такі категорії: слухання, читання, граматика, письмо, газети, журнали.
4) http://www.epals.com. Це веб-сайт, який об’єднує вивчаючих мову у 191 країнах для багатомовних проектів і міжкультурного навчання.
5) http://www.globals-choolnet.org/gsh/pr.Сайт, який орієнтований на проекти для дітей від 5 до 19 років.
6) http://www.teenadviceonline.org. Сайт, на якому представлена величезна кількість інформації, призначеної для підлітків, яку можна використовувати на заняттях.
Застосування проблемного навчання іноземних мов у немовному навчальному закладі є також актульним, оскільки воно за певних умов сприяє інтенсифікації професійно-орієнтованого навчання.
Сутність процесу навчання зводиться до створення проблемної ситуації, яка змушує учнів самостійно шукати розв’язання. При введенні і закріпленні граматичного матеріалу проблемні завдання спрямовані на розвиток у студентів здатності аналітично мислити, самостійно і свідомо проникати у структуру мови.
Наприклад:
1. Чи є спільне значення у словах: а) generator, operator, calculator, indicator, resistor? б) computer,reciever, tracer, designer, measurer.
2. Наведіть суфікс, що виражає це спільне значення. Чи знаєте ви ще якісь слова з цим суфіксом?
3. Який словотворчий елемент відрізняє слова в поданих парах слів? Які з них іменники/прикметники? Аргументуйте свою відповідь.
5. Чи достатньо побачити схожість таких інтернаціональних слів зі словами української мови, щоб зрозуміти їх значення: hydraulic, special, production, complex, balance, section.
6. За якою ознакою згруповані такі слова: to produce-producer-production-productive-productively-productivity?
7. Як ви гадаєте, чи слід шукати в словнику приклад слів overheated, incomplete, protection, constructional? Аргументуйте свою відповідь.
2) Порівняйте подані англійські слова та їх українські відповідники. Запам’ятайте їх значення. Чи завжди можна користуватися лише зовнішньою схожістю слів? (далі низка слів — так звані «псевдо друзі перекладача»): operation — дія, робота; production— виробництво; accurate— точний; prospect— перспектива.
Важлива особливість роботи з проблемними завданнями полягає також у тому, що вона завжди носить колективний характер: до розв’язання завдання водночас залучається уся група тих, хто навчається. Необхідно звернути увагу на формулювання завдань: в них обов’язково міститься запитання, а не просто вказівка виконати певну навчальну дію. Саме ця форма подання мовленнєвого завдання — запитання — по суті робить комунікативним, створює основу для постійної комунікативної взаємодії викладача і студента.
Можуть бути запропоновані проблеми реальні або уявні. Учитель може попросити учнів записати на картці одну із своїх проблем), не вказуючи свого імені. Зібравши картки, він роздає їх студентам групи так, щоб кожен отримав картку з проблемою іншого студента. Всі мають написати на картці два-три можливих шляхи вирішення цієї проблеми (How about looking in the want ads for a job? I think the best solution would be to see a job counselor.) Після виконання цього завдання студенти по черзі зачитують свої пропозиції, група вирішує, чия пропозиція краща.
Використання уявних проблем є не менш ефективним. Викладач пропонує студентам удати з себе засмученого, стомленого тощо (І’m tired, got upset). Хтось із студентів має запропонувати якесь рішення цієї проблеми.
Одним із варіантів таких вправ є відомий прийом «мозковий штурм» (brain storming), що широко застосовується у викладанні ІМ. Учням пропонується висувати найнеймовірніші ідеї, бо такі ідеї є найчастіше своїми власними. Наводимо кілька тем для «мозкового штурму»:
1. What interesting, new subjects might we offer at our college next year?
2. You get to the cash desk in the supermarket and you discover you have left your wallet at home, what should you do?
3. You are in a department store and find a twenty dollar bill on the floor. What might you do?
4. You have been invited to an American friend’s home for dinner. The hostess serves meat and you are a vegetarian, what would you do?
Вирішення проблем можна організувати як спільну діяльність групи студентів, якщо вони вимагають колективної згоди. Для цього потрібно почати з постановки проблеми перед студентами групи та вислухати їх пропозиції щодо їх вирішення. Потім необхідно обговорити разом зі студентами можливі наслідки кожного рішення.
Опорою для висловлювань може служити таблиця з виразами :expressing one’s opinion; asking for someone`s opinion; expressing doubt; asking for confirmation; agreeing; expressing understanding; disagreeing; checking understanding; expressions to give smb time to think.
Тематика юнацьких проблем є широкою і тому викликає різну реакцію. До одних проблем учні легко висловлюють своє ставлення через наявний у них життєвий досвід, знання з проблеми, які вони отримали за попередні роки навчання англійської мови або з інших предметів. Якщо проблема є складною (наприклад, проблема залежності від Інтернету і вплив телебачення, проблема наркоманії та СНІДу, злочинності серед неповнолітніх та юнацької агресивності, отримання підробітку і деякі моральні проблеми), студентам перед її обговоренням слід опрацювати необхідний інформаційний матеріал, який перед обговоренням варто актуалізувати.
Проблемні завдання також мають суттєве мотиваційно-спонукальне значення: їх творчий характер, новизна, тісний зв'язок навчальної і професійної основ — все це забезпечує позитивну установку студентської аудиторії. Не можна забувати, що підтримка інтересу до ІМ як до навчального предмету в умовах немовного НЗ залишається завданням першорядної важливості.
Роль пізнавальних умінь у сучасному процесі навчання багатогранна. Пізнавальні здібності — це індивідуально-психологічні особливості особистості, що є умовами успішного здійснення певної діяльності і сталої позитивної динаміки оволодіння знаннями, уміннями і навичками
В умовах сучасного суспільства та зважаючи на особливості студентської молоді мною в роботі були згадані найбільш доцільні методи активізації навчально-пізнавальної діяльності студентів. А саме, дискусії, дидактичні (рольові ігри), метод проектів проблемне навчання та використання мультимедійних технологій та Інтернету. Слід зазначити важливість використання інтерактивної моделі навчально-виховного процесу, яка передбачає використання інтерактивних технологій для різних форм організації навчання.
Сучасні системи освіти характеризуються орієнтацією на входження у світовий освітній простір. Цей процес супроводжується суттєвими змінами в педагогічній теорії і практиці начально-виховного процесу. Одним із найважливіших компонентів викладання англійської мови стає особисто-орієнтовна взаємодія вчителя і учня.