Година спілкування
Тема: Щоб навчатись було легко
Мета: ознайомити учнів із поняттями «візуаліст», «аудіаліст» та «кінестетик», які визначають три психологічні типи особистостей за особливостями сприйняття і запам'ятовування нової інформації; навчати основних методів і прийомів тренування пам'яті, спостережливості; виховувати в учнів прагнення до пізнання і саморозвитку.
Обладнання: ручки або олівці, чисті аркуші паперу.
Коментар: після проведення заходу вчитель збирає результати тестувань.
ХІД ЗАНЯТТЯ
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Передати учням зерна своїх знань — учителеві приємно. А от навчити дітей вчитися значно складніше. Існує така стародавня мудра притча: «Якщо людині дати одну рибину, вона буде сита один день, якщо дати дві рибини, вона буде сита два дні. Якщо навчити людину ловити рибу, то вона буде ситою все життя». Так і в навчанні: головне завдання учителя — не підготувати вас до певного уроку, а забезпечити корисними знаннями, що допомагали б вам протягом усього життя. І вам, щоб отримати ці знання, треба добре вчитися.
«Без явно посиленої працьовитості немає ні талантів, ні геніїв.» (Д. /. Менделєєв)
«Залізо іржавіє, не знаходячи собі застосування, стояча вода гниє або на холоді замерзає, а розум людини, не знаходячи застосування,— чахне». (Леонардо да Віті)
«Наші здібності, як і м'язи, зростають лише при тренуванні.» (В. Л. Обручев)
Отже, давайте поговоримо про те, як навчитися розвивати свої розумові здібності Здавалося б, усе дуже просто: учись у школі, відвідуй гуртки, читай книжки — і ось ти вже ерудований, начитаний, розумний. Проте чомусь не кожний досягає бажаного результату. Як ви гадаєте, що впливає на розвиток інтелекту людини? (Оточуюче товариство, стиль життя, (Спадковість, можливість отримувати потрібну інформацію.)
Звичайно, спадковість та стиль життя вашої родини — дуже вагомі чинники, що впливають на розвиток здібностей людини. Але багато чого залежить і від вас самих, від вашого бажання навчатись. Отже, можна сказати, що розвиток розумових здібностей кожний із нас тримає у своїх власних руках.
Кожна людина має певні здібності, але не кожна працює над їхнім розвитком. Напевне, вам знайоме таке зауваження учителя: «Ти не працюєш на повну силу, міг би краще навчатись».
Чи існує гімнастика для розвитку спостережливості, пам'яті? Чи можна самостійно розвивати інтелект та підвищувати ерудованість? Відповідь на ці запитання — так.
Існують різноманітні вправи з розвитку уваги, пам'яті, спостережливості, а також мови і мислення. Але перш ніж розпочати застосовувати їх, слід визначити, чого прагнете досягти, яку мету ставите перед собою.
Проблемам розвитку розумових здібностей присвячено безліч наукових праць, популярних видань. Але головна думка авторів цих публікацій — людина має сама ретельно працювати над собою.
Школа, учителі, батьки повинні створювати сприятливі умови для розвитку вашої особистості, бути порадниками, допомагати вам знайти правильний путь до знань.
Для того щоб досягти успіхів у навчанні, треба визначити, у який спосіб вам легше сприймати нову інформацію: ретельно конспектуючи розповідь учителя і малюючи схеми, уважно слухаючи докладні пояснення або застосовуючи вивчене правило на практиці (тобто виконуючи вправи на це правило).
Відомо, що за особливостями сприйняття всі люди поділяються на три типи: візуалістів, аудіалістів і кінестетиків.
Візуалісти краще засвоюють інформацію, якщо її представлено у вигляді таблиці, графіка, схеми. У людей цього типу гарна зорова пам'ять, і для того, щоб запам'ятати новий матеріал, їм необхідно ретельно прочитати параграф, скласти план до нього або, якщо необхідно, намалювати схему.
Аудіалісти краще засвоюють інформацію на слух. Докладні розповідь і пояснення вчителя для їхньої пам'яті більш прийнятні, ніж читання підручника. А щоб добре запам'ятати надрукований текст, аудіалісти зазвичай читають його вголос.
Кінестетикам, щоб добре засвоїти новий матеріал, потрібно застосувати його на практиці. Так, наприклад, правила правопису кінестетики запам'ятовують, виконуючи відповідні вправи, а формули або теореми — розв'язуючи задачі.
А тепер ми спробуємо дізнатися, до якого типу за особливостями сприйняття належить кожний із вас.
ТЕСТУВАННЯ «АУДІАЛІСТ, ВІЗУАЛІСТ ЧИ КІНЕСТЕТИК?»
1. Уявіть себе на березі моря. Що перше вам спадає на думку?
а) Шум моря;
б) морський пейзаж;
в) приємне відчуття лежання на піску.
2. Уявіть, що ви гуляєте в лісі. Що перше вам спадає на думку?
а) Шум лісу, пташиний спів;
б) краса навколишнього пейзажу;
в) чисте повітря.
3. Уявіть кого-небудь зі своїх знайомих чи близьких. Що найперше пригадуєте, думаючи про цю людину?
а) Голос;
б) обличчя;
в) почуття, яке викликає у вас ця людина.
4. Яке слово асоціюється у вас із словом «концерт»?
а) Слухати;
б) бачити;
в) танцювати або грати.
Учні підраховують, який варіант відповідей вони обирали частіше, і визначають результати. Якщо більше літер «а», учень — аудіаліст, «б» — візуаліст; «в» — кінестетик.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Якщо ви визначите, до якого типу сприйняття належите, то зможете правильно дібрати найбільш ефективні методи навчання. Пам'ять слід тренувати з дитинства, адже це — один із компонентів мислення. Для цього вам необхідно навчитися робити зусилля над собою, здійснювати самоконтроль.
Пам'ять — це здатність нашого мозку зберігати і відтворювати враження, знання, відчуття. Але тільки пам'ятати інформацію — мало, треба вміти осмислювати і накопичувати її. Адже просто зазубривши параграф підручника, можна підготуватися лише до наступного уроку, але не можна вважати такий спосіб навчання ефективним: незрозуміла інформація швидко забувається. Щоб отримати справжні знання, потрібно постійно тренувати мозок. До речі, існують спеціальні вправи, за допомогою яких можна покращити пам'ять.
Із чого розпочати? По-перше, потрібно визначити свій початковий рівень запам'ятовування. Тож зараз ми і перевіримо, чи добра у вас пам'ять.
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
Завдання 1
Учитель записує на дошці дев'ять слів, не пов'язаних між собою за змістом. Наприклад: «сад», «молоко», «підручник», «компот», «двері», «робота», «телевізор», «ліки», «дощ», «дзвоник».
Учитель дає можливість учням протягом 30 секунд дивитись на цей список і закриває його. Учні мають записати слова, які встигли запам'ятати.
Чим більше слів записав учень і чим точніше відтворив їхню послідовність, тим краща його пам'ять.
Завдання 2
Учитель повільно і чітко називає десять будь-яких слів. Наприклад: «ручка», «миска», «річка», «олівець», «чай», «радість», «квітка», «парта», «береза», «ліс». Після цього учні мають з пам'яті записати названі слова.
Чим більше слів записав учень і чим точніше відтворив їхню послідовність, тим краща його пам'ять.
Висновок
Якщо учень краще виконав перше завдання, то в нього більш Розвинута зорова пам'ять.
Якщо учень краще виконав друге завдання, у нього розвинута слухова пам'ять.
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Потрібно розвивати та тренувати і зорову, і слухову пам'ять, тоді вам і запам'ятовувати буде легше.
Органи чуття несуть нам інформацію про те, що відбувається навколо нас. Але виявляється, що можна дивитися і не бачити, слухати — і не чути. Наприклад, коли ви читаєте цікаву книгу, за вікном лунає дитячий гомін. Проте ви так захоплені читанням, що нічого не чуєте. І раптом із сусідньої кімнати почулася знайома мелодія. Ви іще продовжуєте читати, але зміст прочитаного поступово віддаляється від вашої свідомості. Ви мимоволі відволіклися.
Отже, що ж сталося? Спочатку ваша увага була сконцентрована на читанні. При цьому очі дивилися не тільки на рядки в книзі, вони уловлювали й ті предмети, що вас оточували. Але бачили ви тільки ті рядки, що читали. Ваші вуха вловлювали сторонні звуки, що доносилися з вулиці, але ви їх не чули. Коли ж раптом пролунала знайома мелодія, увага кудись зникла: ви відволіклись і перестали розуміти написане в книзі. Чому ж це трапилося?
Виявляється, у цьому немає нічого дивного. Органами чуття керує мозок людини. Від того, які команди він подає, і залежить наша увага. Чим краще розвинута у людини здатність концентруватися, тим більш уважнішою є людина і тим легше їй навчатися.
Основні види уваги — мимовільна і довільна. Мимовільна увага виникає в людини під впливом зовнішніх і внутрішніх факторів, без будь-яких зусиль із боку людини. Зовнішні фактори — це сильний звук або яскраве світло, гострий запах або щось несподіване, вражаюче. До внутрішніх факторів можна віднести почуття, інтереси, потреби — все те, що має для людини якесь значення. Ось простий приклад: пролунав дзвоник на перерву — і ви вже не можете ані уважно слухати вчителя, ані читати, ані писати. Ваша увага мимоволі переключилася на те, що відбувається за дверима.
А тепер поміркуємо, чи добре було б, якби людина мала тільки таку увагу? Гадаю, що не дуже. Тоді б нас постійно що-небудь відволікало і не давало зосередитися на чомусь важливому. На щастя, у людини є ще й довільна увага, але її треба в собі розвивати. Ця увага пов'язана зі свідомо поставленою метою, з вольовим зусиллям. І ви самі можете навчитися керувати цим видом уваги. До речі, існують спеціальні «важелі» керування — думка і воля. Потрібно налаштувати себе на сприйняття необхідної інформації, сказати собі: «Для мене це дуже важливо. Мені треба бути уважним, я можу бути уважним, я уважний, незважаючи ні на що». І якщо ви дійсно відчуєте важливість запам'ятати новий матеріал, то легко змусите себе зосередитись.
Довільна увага найкраще розвивається в навчальній діяльності. Щоб досягти успіхів у житті й навчитися долати будь-які труднощі, вам потрібно вміти керувати своєю увагою, підкоряти її своїй волі. А для цього увагу необхідно спеціально тренувати.
Спочатку це важко, але якщо бути наполегливим і працьовитим, то з кожним разом буде все легше й простіше сконцентруватися.
ГРА «РОБИ ВСЕ НАВПАКИ»
Учні встають біля парт. Учитель швидко віддає команди учням, але вони мають виконувати усе навпаки.
Орієнтовні команди: руки вгору; руки вперед; нахил ліворуч; нахил праворуч; нахил назад; нахил вперед; поворот ліворуч, поворот праворуч.
Учень, який припустився помилки (зробив те, що наказав учитель), сідає за парту. Перемагають ті учні, які протягом гри жодного разу не помиляться.
ТЕСТУВАННЯ «НАСКІЛЬКИ ТИ УВАЖНИЙ ТА КМІТЛИВИЙ»
Учитель ставить учням жартівливі запитання на кмітливість. Учні записують свої варіанти відповідей на аркуші паперу.
Після тестування учитель оголошує правильні відповіді, а учні перевіряють свої записи: напроти правильних варіантів ставлять «+», напроти неправильних — «-».
1. Професор лягає спати о двадцятій годині. Маленьку стрілку будильника направляє на дев'ять годин. Скільки спав професор? (Одну годину.)
9. Палицю треба розпиляти на 12 частин. Скільки буде розпилів? (Одинадцять.)
Учні лічать кількість «-» у своїх записах і визначають результат:
0—2 мінуси — учень дуже кмітливий і уважний;
3—4 мінуси — учень уміє логічно мислити, проте йому не завжди вистачає уваги;
5—6 мінусів — учень уважний, але логічні завдання викликають у нього труднощі;
7—11 мінусів — учень неуважний, не вміє зосереджуватись, йому важко побудувати ланцюжок логічних розмірковувань.
ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Лише людина, яка наполегливо здобуває знання, має хорошу пам'ять і може розраховувати на позитивний розвиток свого інтелекту.
«ЗОЛОТІ ПРАВИЛА НАВЧАННЯ»
Учитель знайомить учнів із правилами навчання.
Існують і спеціальні правила для того, щоб навчитися зосереджуватися та краще засвоювати потрібну інформацію.
ПРАВИЛА ЗАПАМ'ЯТОВУВАННЯ
1