Година спілкування «Допоможи пташкам узимку!»
Хід заняття.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
ВЧИТЕЛЬ
Пролетіли в трійці коні-скакуни,
У санях повезли дівчину вони.
Має біле личко дівчина чудова,
Рукавом змахнула – у дерев обнова.
Все навкруг іскриться, все переливається,
Білокоса дівчина дітям усміхається.
Ви ж часу не гайте, швидко відгадайте:
Що за трійка мчалась?
Як дівчина звалась? (Зима та зимові місяці )
Ковдра біла-біла із небес злетіла,
Впала у долини, вкрила всі стежини.
Сонечко всміхається, гляне хоч на мить -
Пухова перина сріблом заблищить
Біжимо по ковдрі, не жалієм ніг.
Здогадались, діти – це з’явився …….. (Сніг)
Прийшла зима. Сніг вкрив землю білою ковдрою. На вулиці зимно, морозно. Люди щонайшвидше намагаються потрапити до своїх теплих осель. Поспішають…Тільки маленька пташина нікуди не поспішає, сидить на гілці, розпушивши своє пір’ячко. Мріє про весняне тепле сонечко, про ясне блакитне небо.
Учні в ролях читають вірш "Мамо, іде вже зима…» Лесі Українки
«Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?» –
В неньки спитала дитина.
«Ні, не кожна, – одказує мати, –
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати, –
Ще зосталась пташина маленька».
«Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?»
«Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна».
«Мамо, ті сиві пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, –
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач – розспівалися як !»
«Не байдуже тій пташці, мій синку,
Мусить пташка малесенька дбати,
Де б водиці дістати краплинку,
Де під снігом поживку шукати».
«Нащо ж співає? Чудна!
Краще шукала б зерна!»
«Спів пташині потіха одна, –
Хоч голодна, співа веселенько,
Розважає пташине серденько,
Жде, що знову прилине весна».
ІІІ Повідомлення теми і мети заняття
Так, пташкам взимку холодно і голодно, потрібно шукати їжу і затишну місцинку, щоб хоч трішечки зігрітись і сховатись від морозу.
Отож, сьогодні ми будемо з вами спілкуватись на тему: чи можемо ми допомогти нашим меншим друзям – птахам.
ІV. Основна частина
Про це ми дізнаємося з презентації. ( Демонструємо презентацію).
Отже, взимку у птахів залишається одна надія — на людину.
Діти, а хто вдома зі своєю родиною виготовив годівничку для птахів і тепер допомагає пернатим вижити ?
( демонстрація фото + розповідь учнів)
Учениця :
На горісі годівничка.
Прилетіла туди синичка.
Цілу зиму в нас вона,
Ця пташина чарівна.
Холод і вітер надокучив,
Був сердитий він і злючий,
Мучив пташку чарівну
Аж по самую весну
Крихти хліба їй давали
І від смерті врятували.
Дякувала нам синичка
За увагу й годівничку.
Учень : Моя годівничка дуже зручна
Це маленький стіл для пташок,
А на ньому різні страви.
Горобці, синички, гави,
Прилітайте на обід!
У їдальню вільний вхід.
Під відкритим небом птахи
Позбирались за столом,
Бо завжди їх тут узимку
Пригощаємо зерном.
Маленький хлопчик
У сірій свитинці
По дворах стрибає
Крихти збирає.
(горобець)
Пташка невеличка
В неї білі щічки
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький,
Голосок тоненький.
Та ж ця пташка невеличка
Називається… (синичка)
Дивиться на землю,
Як зерно клює.
Дивиться у небо,
Як водичку п’є.
(Сойка)
Ми маєм грудочки червоні
І чорні крильця в нас міцні.
На крилах зиму ми приносим
І звуть нас просто…(снігурі)
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним добуваю.
(дятел)
Хто це у садку стрекоче,
Всі новини знати хоче?
Це хитренька, білобока
З чорним хвостиком…
(сорока)
Прилетіла чорна зграя
Не свистить і не співає.
А кричить «Кар-кар-кар-кар!»
Що за птахи? Відгадай. (ворони)
Воркують, в парку проживають.
Вважають їх птахами миру,
На щастя в небо випускають.
І линуть в сині голубій
Птахи чудові… (голуби)
V Гра
Пригадаємо, які птахи відлетіли, а які залишились зимувати у наших краях. Я буду називати перелітних і зимуючих птахів. Якщо птах зимуючий, то ви плескаєте у долоні.
- Почали !
(Дика качка, горобець, сойка, лелека, ворона, соловей, снігур, шпак, синиця, сорока, дятел, зозуля.)
- Чому вони залишились у нас? (Вони можуть знайти собі поживу. Але їм важко перезимувати. Багато з них гине не тільки від голоду, а й від холоду.)
Учитель:
Дякую вам, діти, за те, що були такими активними та мудрими. Маємо надію, що ви зрозуміли, що зима важка пора для птахів. В зимовий час птахи гинуть не стільки від холоду, а від того, що не вистачає їжі. Ось у ці скрутні часи для птахів на допомогу повинні прийти учні і дорослі. Якщо кожна родина в нашім селі поставить годівницю, то всі птахи будуть забезпечені кормом.
Учень: Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у нашім краю!
Хай лише і в гаї, і в лісі
Співає для нас у маю.
Ми друзі і вірні, і чуйні,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій
І тих, що зимують у нас.
Для того щоб слухати і радіти щебетанню птахів навесні, потрібно дбати про них взимку, а вони, в свою чергу, віддячать нам дзвінким співом і чистими садами без шкідників.
VI Підсумок заняття.