БЕЗПЕКА ПРИ ПЕРЕБУВАННІ У ШКОЛІ
Тема бесіди: Культура спілкування з однолітками та вчителями, вихователями
Мета: учити учнів навичок спілкування, закріплювати ці навички в мовленнєвих ситуаціях; розширити знання учнів з форм спілкування; формувати культуру спілкування, сприяти об'єднанню учнівського колективу; розвивати вміння слухати співрозмовника і вміння домовлятися один з одним та з педагогами; відпрацьовувати навички безконфліктного спілкування.
ХІД БЕСІДИ
Для встановлення оптимальних взаємин між людьми, особливо в навчальній діяльності і побуті, велике значення має культура спілкування. Ми часто в повсякденному житті пов'язуємо ті чи інші вчинки, звички людей з їхнім характером, а оскільки характер особистості формується в процесі її діяльності, спілкування з іншими людьми, то багато тут залежить від рівня культури спілкування.
Культура спілкування передбачає наявність таких рис характеру, як терпимість, доброзичливість, повага до людей, тактовність і чемність. Ці риси характеру виховуються в людині з дитинства. Моральні якості людини, рівень її культури оцінюються вчинками стосовно інших людей.
Про культуру спілкування можна судити на основі вміння володіти власними емоціями, стримувати їх. У спілкуванні людина завдяки емоціям регулює свою поведінку і співвідносить її з поведінкою інших людей. Здатність співвідносити свою поведінку з конкретними умовами, наявність почуття міри у взаєминах, тактовність - запорука нормальних взаємин.
У будь-якому оточенні існує стандартний образ людини як представника певної національної, соціальної, професійної та інших груп. Важливою рисою культури людини є вміння вступати в спілкування з іншими людьми без упередженості.
Ми постійно оцінюємо себе та інших людей. У кожного з нас складаються свої переконання в тому, якою має бути людина. Але той, хто володіє культурою спілкування, не нав'язує своїх звичок, смаків іншому.
На характер взаємин між людьми впливають уміння і навички спілкування, особливо здатність людини змінити свої перші враження про співбесідника, які іноді формуються за зовнішніми даними (манера поведінки, культура мовлення, одяг, зачіска). Перше враження може виявитися помилковим, бо інформація обмежена тільки тим, який вигляд має людина.
Для культури спілкування велике значення мають вихованість людини, її делікатність, такт, уміння враховувати почуття і настрої інших, привітність і доброзичливість.
Культура спілкування людей у різних ситуаціях ґрунтується на дотриманні певних правил, що їх виробляло людство протягом тисячоліть. Ці правила визначають форми спілкування, регламентовані суспільством, і мають назву етикет. Він містить як технічні аспекти спілкування, тобто правила, що стосуються лише зовнішнього боку поведінки, так і принципи, невиконання яких тягне за собою осуд і навіть покарання. Багато правил етикету стали невід'ємними елементами культури спілкування.
Людина, яка володіє справжньою культурою спілкування, виявляє її всюди: на роботі, на відпочинку, в сімейному колі і громадських місцях. Уміння людей передавати свої думки і почуття іншим людям, уміння не лише говорити, а й слухати, виявляти розуміння і доброзичливість, співчуття і увагу складають культуру повсякденного спілкування.
Дейл Карнегі у книжці "Як здобувати друзів і впливати на людей" дає такі рекомендації: "Намагайтеся, щоб ваш співбесідник говорив більше, ніж ви; будьте добрим слухачем. Заохочуйте інших розповідати вам про себе; ведіть розмову в колі інтересів вашого співбесідника".
Справжню культуру міжособистісних стосунків визначають етичні норми поведінки особистості У повсякденних стосунках з іншими людьми в процесі спілкування велику роль відіграють самооцінка особистості, концентрація уваги, здатність людини стати на позиції партнера.
Однією з важливих характеристик є самооцінка, тобто уміння оцінити себе, свою діяльність, своє місце в групі і своє ставлення до інших. Самооцінка дає можливість людині аналізувати свої дії і вчинки. Вона залежить від вихованості і культури.
Спілкування людей починається із сприймання одне одного. Спілкування буде розвиватися ефективно, якщо перше враження викликає почуття симпатії. У випадку антипатії можуть виникнути психологічні бар'єри в спілкуванні. В будь-якому разі спілкування має будуватися з урахуванням індивідуальних особливостей і особистісних рис тих, хто спілкується.
Взаємовідносини з друзями
Серед хлопців і дівчат часто можна зустріти таких, кому важко познайомитися з новою людиною, особливо якщо вона протилежної статі. Навіть думка про це викликає страх, напруженість або несподівані агресивність і роздратування. І це ускладнює їхнє життя. Вони шукають вихід і не завжди знаходять. Але при бажанні кожен може оволодіти і цією справою. Ось декілька порад.
Найбільш важливим є перший крок. Тому, якщо ти хочеш з кимось познайомитися, будь відважним. Іди назустріч до цієї людини і не думай, що це повинна зробити вона.
Посміхайся ще до того, як ти почнеш розмову. Твоя доброзичлива посмішка свідчить про твої добрі наміри. Вона піднімає настрій людині, навіть якщо вона чимось занепокоєна.
Спочатку представся сам, а потім вислови своє бажання познайомитись.
Намагайся знайти цікаву тему для розмови. Запитуй, щоб з'ясувати, чим він (вона) цікавиться. Але і розмова "ні про що" - про погоду, футбол, телепередачу - теж може принести добрий результат. Важливим є не те, про що розмова, а те, що контакт відбувся. У той же час не будь надокучливим, якщо бачиш, що тема розмови партнеру не подобається або набридла, - зміни її.
Під час розмови будь щирим, відкритим, "випромінюй тепло", і воно повернеться до тебе, підсилене почуттям твого співрозмовника. Адже давно відома істина: "Якщо хочеш, щоб тобою цікавились - виявляй зацікавленість".
Настроюйся на людину, уважно слухай її. Слухати набагато складніше, ніж говорити самому. Адже кращим співрозмовником вважають не того, хто багато говорить, а того, хто вміє слухати і розуміти. Тому, якщо ти щось не зрозумів, - перепитай, чи ти правильно розумієш партнера. Запам'ятовуй те, що він говорить.
Намагайся говорити менше, а якщо тобі ставлять питання відповідай на кожне.
Інтонацією, виразом обличчя, позою покажи зацікавленість тим, про що розповідає твій знайомий. Дивися на співрозмовника зацікавленим поглядом. Виявляй до нього інтерес як до особистості.
Говори чітко і зрозуміло, не ковтай слів.
Будь терплячим і оптимістичним.
Якщо тобі не вдалося вступити в контакт з людиною, з якою хотів би познайомитися, не впадай у відчай і нікого не звинувачуй. Подумай: може, стиль твоєї поведінки їй недовподоби. Зміни його і зроби ще одну спробу. А якщо і вона закінчиться невдачею відклади цю справу на майбутнє. Побачиш, що в голову прийде чудове рішення, яке допоможе зав'язати бажане знайомство.
Пам'ятай, що спілкування це мистецтво, яке доступне кожному.
Спілкування з вчителями та вихователями
Перш за все потрібно дотримуватися елементарних правил ввічливості
Тут складно що-небудь додати, але іноді корисно ще раз проговорити важливі речі.
До вчителя завжди потрібно звертатися на «Ви» і по імені по-батькові.
Це правило є непорушним, навіть якщо педагог здається вам дуже молодим або «своїм у дошку». Це допоможе вам задати потрібну, поважну дистанцію і утримає від образ навіть у разі емоційного зриву.
В основу етики педагогічного спілкування також має бути покладений принцип плюралізму. Він полягає в умінні та можливості толерантно ставитись до світогляду, переконань, позицій, думок і почуттів інших людей, не ображати, не принижувати їхню гідність, визнавати, що кожна людина може змінитись, якщо вона помиляється, має можливості для морального зростання. Це терпимість, толерантність, яка допомагає гуманізувати міжособистісні стосунки, робить їх людяними, природними, невимушеними, доброзичливими; це передумова для плідного співробітництва між людьми, визначальна умова для реалізації плюралізму думок, установлення діалогу; це гуманне ставлення до представників інших традицій та моральних звичок, вірувань.
ПАМ’ЯТКА
Розробила Ошурко О.М.