Година спілкування "Моя професія – моє майбутнє"

Про матеріал

Одним із напрямів профорієнтаційної роботи є профілізація третього ступеня загальноосвітньої школи, реалізація якої, у свою чергу, викликала необхідність уведення додаткових новацій у шкільну практику.Навчальний напрям передбачає набуття вміння аналізувати: світ професій; свої можливості й обмеження в ситуації подальшого професійного самовизначення. На спеціально організованих заняттях учні навчаються компетенції в сфері професійного самовизначення як загальної соціальної компетенції.

Перегляд файлу

Костиря С.Г.

вчитель зарубіжної літератури,

кл. керівник

Червонокам’янського НВО 

«загальноосвітня школа  І – ІІІ ступенів –

дитячий дошкільний заклад –

позашкільний центр»

Олександрійської районної ради

Кіровоградської області

Моя професія – моє майбутнє

Мета: формування готовності учнів  до свідомого та виваженого вибору професії, підготовка до активного трудового життя; визначення професійних інтересів; розширення уявлення учнів про професії, їх типи,  якості  необхідні  для  різних  типів  професій; виховувати любов до праці, почуття колективізму, взаємодопомоги.

Обладнання: проектор, мультимедійна презентація, профорієнтаційна література, схема «Барометр про­фесій», анкета «Твої про­фесійні нахили».

Форма проведення: година спілкування

 

 

Епіграфи:

«Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало».

 (Микола Луків.)

«Життя без праці —- злодійство, праця без мистецтва — варварство».

(Д. Рескін.)

«Твоя діяльність, і тільки вона одна, визначає твою цінність». (Й. Фіхте.)

«Задоволення має бути нагородою за працю». (К Гельвецій.)

«Той, хто любить працю, не відчуває потреби у розвагах». (Ж. Лабрюйєр.)

Хід

І. Вступне слово вчителя

Со школьной парты мечтают девушки и парни: кем стать?

Который выбрать путь?

Профессий нынче всем хватает.

Кем быть? Врачом? Не эстетично…

Бухгалтером? Неромантично…

Искусствоведом? Непрактично…

Домохозяйкой? Неприлично…

Геодезистом? Трудновато…

Экономистом? Скучновато…

Парашютистом? Страшновато …

Пенсионером? Рановато…

Одна мечта: иметь диплом бы

Хоть для анкет, хоть для апломба.

 

Учитель. Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок ми обираємо одну – найулюбленішу, у школі надаємо перевагу найцікавішим предметам. Ми обираємо друзів, товаришів. В основі кожного вибору – свої критерії, свої вимоги, уявлення.

Одним із найважливіших кроків у житті кожної без винятку людини є вибір майбутньої професії. Яка глибока думка закладена в словосполученні «вибір професії», скільки викликає воно емоцій та сподівань і водночас скільки породжує проблем! Це не просто вдало чи невдало прийняте в юності рішення, це щаслива або розбита доля, активне, творче, радісне життя чи байдуже, пасивне існування.

Вже скоро дехто з вас обиратиме собі професію і почне оволодівати нею.

У Загальній декларації прав людини підкреслюється, що кожна людина має право на вільний вибір професії.

Права людини, визначені Декларацією, покладені в основу Конституції України. Так, стаття 43 Конституції України проголошує право кожного на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку добровільно погоджується.

«Як же із тисяч професій обрати ту, яка приносила б найбільшу користь людям, країні, давала б змогу відчути себе потрібним, повноцінним і задоволеним своєю працею? Як уникнути помилок і розчарувань у майбутньому, обравши певну професію?» — такі запитання виникли у вас, коли я попередньо провела опитування, готуючись до нашої години спілкування. Сьогодні ми спробуємо разом дати на них відповідь.

II. Повідомлення «Різноманітний світ професій»

Учитель. У світі існує безліч професій. Як же зорієнтуватися серед цієї кількості? Як знайти серед тисяч ту єдину, яка стане справою всього життя?

Послухайте повідомлення і, можливо, саме ця інформація допоможе прояснити ситуацію.

1. учень. Професія — це певний вид праці. У кожній професії є свої різновиди праці, які називають спеціальностями. Наприклад, немає професії «учитель всього», а є учитель початкових класів, математики, фізики тощо, а інженер може бути інженером-електриком, програмістом, механіком.

2-й учень. Поки ти їв, і спав, і ріс

Поки малий ще ти на зріст,

Мабуть, вже тисячі людей

Подбали про життя твоє.

Аби ти добре ріс,

Аби ти добре їв,

Щоб ти спокійно спав

І в різні ігри грав.

Ти став здоровий, молодець,

Сміливим і умілим,

А чим порадуєш людей,

Яким хорошим ділом?

 

3. учень. Світ професій дуже великий: їх налічується близько шести тисяч. Існує кілька класифікацій: за знаряддями праці (ручні, механізовані, автоматизовані, комп'ютеризовані, функціональні), за метою праці (перетворюючі, гностичні, винахідницькі), за галузевою ознакою (промислові, будівельні, транспортні, зв'язку тощо), за умовами праці (робота вдома, на повітрі, в незвичайних умовах).     

4 учень. Найпоширенішою є класифікація за предметом праці

Залежно  від  предмета  праці  всі  професії  поділяють  на  п’ять  типів.  ( Увага  на  екран)(слайд 3- 4)

       

 

 

 

5 учень. (слайд 5- 6)

      

 

6 учень. (слайд 7- 8)

 

       

 

 

Гра «Аукціон»

Учитель. Дякую, ваше повідомлення допоможе нам у подальшій роботі. Ще раз погляньте на таблицю «Класифікація професій за предметом праці» і скажіть, які професії, на вашу думку, належать до цих груп?

Виграє та команда, яка назве найбільшу кількість професій певної групи.

(Приклади професій: Л—П: рільник, тваринник, агроном, зоотехнік, геолог, лісник, рибовод; Л— Т слюсар, токар, монтажник, електрик, водій, інженер; Л — Л: учитель, лікар, продавець, медсестра, секретар, журналіст, адвокат; Л — 3: касир, бухгалтер, економіст, лінгвіст, математик, програміст, набірник; Л — X: перукар, модельєр, художник, архітектор, фотограф, композитор.)

IV.    Гра «Швидко та влучно»

Учитель. Чи може бути слідчим неуважний, акробатом — людина, яка страждає запамороченнями голови, художником — той, що не вміє образно мислити, а перекладачем — людина, яка погано запам'ятовує? Ні! Що ж необхідно враховувати при виборі професії?

(Учні відповідають: «Стан здоров'я, власні можливості, особисті й суспільні інтереси, розумові здібності».)

Учитель Мова – найдорожчий скарб народу. Як найціннішу спадщину, як заповіт передає кожна мати своїй дитині любов до народу, до рідної мови. Справжньою окрасою літературної спадщини кожного народу, кожної національності є прислів'я та приказки. Тому зараз ми перевіримо ваші літературні знання.

Вам необхідно: за ключовими словами доповнити прислів’я та приказки.

«людина – людина»

Ключові слова                                                                        Відповіді

Справа – майстра                                                Справа майстра величає

Праці - не зробиш                                              Без праці нічого не зробиш

«людина – техніка»

Ключові слова                                                                   Відповіді

Труда – плода                                                          Без труда – нема плода

Умілому - легка                                                Умілому всяка робота легка

«людина – природа»

Ключові слова                                                      Відповіді

Посієш – вродить                                    Посієш вчасно – вродить рясно

Бджола - працює                                        Бджола мала, а й та працює

«людина – знакова система»

Ключові слова                                                      Відповіді

Не тямиш – не берися                                      Коли не тямиш, то неберися

Працюй – поту                                                  Працюй до сьомого поту

«людина – мистецтво»

Ключові слова                                                        Відповіді

Сім разів – один раз                                         Сім разів подумай, один раз відріж

Одяг - діла                                                  Не одяг прикрашає людину, а добрі діла

 

Учитель. А зараз спробуйте обрати із перерахованих якостей ті, які, на вашу думку, є професійно важливими для фахівців певного типу.

(Учитель роздає таблички: Л — П, Л — Л, Л — З, Л — Т, Л — X. Учні знімають із дошки потрібний аркуш і прикріплюють його до таблички.)

V.    Презентація професій

Учитель. Уже згадувалося, що на світі близько шести тисяч професій. А які з них — найголовніші, найважливіші для суспільства?

Уявіть, що вас відправляють на незвичайний острів, де є все необхідне для життя, але там немає кому працювати.

- Кого з фахівців своєї групи ви взяли б на острів? Чому? Обґрунтуйте свій вибір.

(Презентація професій : Л — Л — реклама, Л — П — комікси, Л— З - сценка, Л— Т— пантоміма, Л—X-— гумореска.)

VI.    Анкетування (визначення нахилів учнів до типу професій)

Учитель. На жаль, визначаючи свій життєвий шлях, дуже часто керуються не реальними можливостями, розумовими здібностями, особистими інтересами чи станом здоров'я, а обирають майбутню професію «за компанію», за настановою батьків чи наслідуючи когось. Подібно вчинили й ви, коли самостійно розподілялися на групи. Що ж, давайте перевіримо, чи ви не помилилися у своєму виборі? З допомогою анкети визначимо ваші нахили до певного типу професій.

Припустімо, що після відповідного навчання ви зможете виконувати будь-яку з перелічених нижче робіт. Але якби вам довелось обирати з двох можливостей, то якому виду діяльності ви надали б перевагу? Нижче запропоновано 20 пар тверджень, позначених індексами «а» і «б», що стисло розкривають різні види діяльності. Уважно вивчивши обидва твердження, знаком «+» позначте привабливіший для вас варіант.

Анкета «Твої професійні нахили»

1а. Доглядати за тваринами.

1б. Обслуговувати машини.

2а. Допомагати хворим, лікувати їх.

2б. Складати таблиці, схеми, програми.

3а. Брати участь в оформленні книжок чи плакатів.

3б. Стежити за станом і розвитком рослин.

4а. Обробляти матеріал (деревину, тканину, метал, пластмасу тощо).

4б. Доводити товари до споживача (рекламувати).

5а. Обговорювати науково-популярні книжки.

5б. Обговорювати художні книжки (статті, п'єси, концерти).

6а. Утримувати тварин.

6б. Тренувати товаришів у виконанні яких-небудь дій.

7а. Копіювати малюнки, зображення.

7б. Управляти підйомним краном, трактором.

8а. Повідомляти людям які-небудь відомості.

8б. Художньо оформлювати виставки.

9а. Ремонтувати речі (одяг, техніку).

9б. Шукати та виправляти помилки в текстах.

10а. Лікувати тварин.

10б. Виконувати обчислення, розрахунки.

11а. Виводити нові сорти рослин.

11б. Конструювати, проектувати нові види виробів.

12а. Розв'язувати суперечки, запобігати сваркам, переконувати чи карати.

12б. Розбиратися в кресленнях, схемах.

13а.  Брати  участь  у роботі  гуртків  художньої самодіяльності.  

13б. Спостерігати, вивчати життя мікробів.

14а. Налагоджувати медичні прилади, апарати.

14б. Надавати людям медичну допомогу при пораненнях, травмах.

15а. Складати точні описи явищ, подій.

15б. Художньо описувати, відображати події.

16а. Виконувати лабораторні аналізи в лікарні.

16б. Приймати, оглядати хворих.

17а. Фарбувати або розписувати стіни чи приміщення,

17б. Монтувати будинки або складати машини, прилади.

18а. Організовувати культпоходи, екскурсії.

18б. Грати на сцені, брати участь у концертах.

19а.   Виготовляти   за   кресленнями   деталі   чи   вироби,   споруджувати будинки.

19б. Креслити, копіювати креслення, карти.

20а. Вести боротьбу з хворобами рослин.

20б. Працювати за комп'ютером.

Аркуш відповідей

 

Л

Т

П

З

X

1б

2б

46

3б

5б

6б

7б

9б

10а

10б

8б

12а

11б

11а

12б

13а

14Б

14а

13б

15а

15б

16б

17б

16а

19б

17а

18а

19а

20а

20

18б

 

Заповнивши «Аркуш відповідей», підрахуйте кількість знаків «+» у кожному вертикальному ряду. Сума їх буде показником ступеня вираження вашого усвідомленого нахилу до одного з типів професій.

VII. Робота з «Барометром професій»

Учитель. Обираючи й оволодіваючи тією чи іншою професією, важливо враховувати також потребу економічного району в фахівцях певного типу. Спробуйте визначити за «Барометром професій», чи буде вдалим вибір, який ви плануєте зробити в майбутньому. (слайд  )

 

 

 

 

VIII. Підсумок

Учитель. Народна мудрість каже: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але, щоб радісно було йти на роботу, треба одержувати від неї задоволення, а це залежить від вдало обраної професії. Тож бажаю кожному з вас не помилитися у своєму виборі. Пам'ятайте золоту формулу вибору професії: «Хочу — можу — маю — треба».

   Сьогодні ми намагалися розв’язати складну задачу – задачу вибору професії. І яку б відповідь ви не отримали, ким би  не захотіли стати і ким би не стали, щиро бажаю, щоб ви обрали «свою»  професію, щоб вибір ваш був вдалим. І тоді ви будете ходити на роботу із задоволенням, оскільки будете займатися улюбленою справою.

Призванье в деле – вещь благая.

Я, этот монолог слагая,

Взяла высказывание одно,

Оно не столь уж мудрено.

Изрёк однажды академик:

«Я не скажу вам просто «селяви».

Не попрошу огромных денег,

Прошу работу по любви!»

Он прав. И этой правды ради

Я всем твержу: «Профессий много,

Но выбирайте лишь одну!»

А завершити  наш захід хочу такими словами:

Якщо ви боїтесь, що вас поб’ють, вважайте себе побитим.

Якщо ви гадаєте, що чогось не зможете зробити, ви не зможете ніколи.

Якщо ви вважаєте, що програєте, ви вже програли.

Тому що в усьому світі ми бачимо, що успіх починається з волі людини:

усе залежить від стану розуму.

Якщо ви вважатимете, що вас залишать позаду, це так і буде.

Ваші думки повинні летіти високо, щоб дати можливість вам здійнятися вгору.

Перш ніж ви зможете здобути перемогу, ви повинні бути впевнені в собі.

Найсильніший і найшвидший не завжди перемагає у життєвих битвах.

Рано чи пізно перемога дістається тому, хто вважає, що він це зможе зробити.

1

 

doc
Додано
16 липня 2018
Переглядів
1503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку