Патріотичне виховання має велике значення в житті кожного українця. Тому запропонований матеріал допоможе організувати виховну годину так, щоб учні початкових класів з раннього дитинства росли справжніми борцями за свою рідну землю.
Чим може пишатись українець? Перший урок для 2 класу
Перший урок для 2 класу
Тема: Чим може пишатися українець?
Мета: Розширювати знання дітей про державну символіку , природні багатства, народ , історію, мову , традиції України.
Формувати в школярів життєві, соціальні, громадянські компетентності, громадянську героїко - патріотичну активну позицію шляхом вивчення історії держави, її національних і культурних традицій, поваги до Законів України, усвідомлення морально-правових норм та загальнолюдських цінностей суспільства.
Виховувати почуття патріотизму, соціальної справедливості, гордості за свою Батьківщину та рідний народ.
Обладнання: карта України, вишиті рушники, ілюстрації, фотографії видатних українців.
Хід заняття
1. Організаційна частина
2. Мотиваційний аспект.
Учень На землі великій є одна країна
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті.
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Учень Землю засівають і пісень співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти...
Учитель То скажіть же, діти,
Що це за країна?
Учні (хором) Це наша славна Україна!
Учитель. Про що ми будемо розмовляти на уроці?
А щоб знати це напевно, послухаємо вірш, перші букви якого підкажуть нам правильну відповідь.
У всіх людей одна святиня.
Куди не глянь, де не спитай.
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж чужий в пустині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, - без Батьківщини.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів
ЖУРАВЛИК
З далекого краю,
З далеких світів
Журавлик на крилах
Додому летів,
Минав океани,
Ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани:
- Чия це земля,
Чиї це долини,
Чиї це луги,
Чию це калину
Гойдають вітри!
Впізнав батьківщину:
- Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
Л. Пилип’юк
- По чому пташка впізнала батьківщину?
3.Оголошення теми та мети уроку
- Сьогодні , діти, ми поговоримо про нашу рідну Батьківщину, про те , чим вона славиться, про те , чим ми можемо пишатися.
4. Робота над темою уроку
1) Презентація + мультфільми
2) Створення асоціативного куща ,, Чим може пишатися українець? ’’
( країною,історією, мовою, народом, родинами, символами, традиціями, піснями, танцями, природою, містами, селами,винаходами)
4) Історія України
1.Україна – це Батьківщина для всіх людей, які живуть на її території. Наша країна велика і дуже прекрасна. Україна – самостійна, незалежна держава.
2.За площею вона найбільша серед країн Європи. Протяжність усього кордону України – 7643 км. А із заходу на схід територія простягається на1316км. Станом на 1 квітня 2015 р. населення України склало 42 млн 873 тис. 583 людини.
3. Історія України давня . Вона сягає у тисячолітню глибину. Перша держава на території України з’явилася 7 тисяч років назад. Українські землі були заселені мирними хліборобами , закоханими у свою землю, мужніми та непереможними.
4.Трипільська цивілізація, яка виникла на території України, була найдавнішою з усіх відомих. А чого варті князі Київської Русі, які керували однією з могутніх держав Європи
5. Всі ви чули про Запорізьку Січ , яку заснували козаки. Ці сміливі і волелюбні люди стали гордістю України та її захисниками ,оборонцями всього народу. Наша країна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.
6. І від нас залежить якої вона буде: єдиною, могутньою, заможною чи слабою, розрізненою, бідною.
5) Видатні українці
-А яких видатних українців ви знаєте?
1.Іван ПІДДУБНИЙ (1870–1949 )
Піддубний Іван Максимович — український богатир, видатний борець світового рівня, шестиразовий чемпіон світу. Визнаний майстер класичної боротьби, який 25 років поспіль залишався непереможним борцем у світі. Уславився не лише своєю винятковою силою, а й спортивним довголіттям, до 55 років активно виступав на міжнародних змаганнях.
2.Борис ГРІНЧЕНКО (1863–1910 )
Грінченко Борис Дмитрович — поет і прозаїк, перекладач і літературний критик. Автор, мовознавчих, літературознавчих та педагогічних праць, історичних нарисів, перших підручників з української мови й літератури, зокрема «Рідного слова» — книжки для читання в школі. Укладач чотиритомного тлумачного «Словаря української мови».
3.Олег АНТОНОВ (1906–1984 )
Антонов Олег Костянтинович — генеральний конструктор літакобудування (1962), професор Харківського авіаційного інституту (1976), академік Академії наук України (1967), автор понад 200 наукових праць з питань планеризму, літакобудування. Під його керівництвом створено багато літаків і планерів. Нагороджений орденами і медалями.
4.Тарас ШЕВЧЕНКО (1814–1861 )
Шевченко Тарас Григорович — Великий Кобзар, геніальний поет, мислитель і художник-академік, який сягнув вершин української і вселюдської культури. Його називають основоположником нової української літератури й літературної мови, новатором у сфері мистецтва.
5.Маруся ЧУРАЙ (бл. 1625 — бл. 1653 )
Чурай Маруся — легендарна українська поетеса, яка належить до великих творців української пісні і уславлена у народних переказах та літературі ХІХ–ХХ ст. У її поезіях знайшли відображення неповторна краса рідного краю та багатство духовних надбань українського народу. Твори, у яких піснярка виповіла своє нерозділене кохання, змалювала важливі історичні події, сприйняті через призму розуміння втаємничених глибин української душі, й досі живуть у народі та користуються великою любов’ю
Прослуховування пісні Марусі Чурай.
6) Символи України
-Кожна держава має свої символи.
-Якими символами пишається Україна?
- Народним символом українців є батьківська хата і святий хліб, вишитий рушник і материнська пісня, верба і калина, і хрещатий барвінок, і віночок, і дивовижна писанка, і вірний своєму краю лелека. Всі вони — наші давні і добрі обереги.
1.Як прийде весна в садочок —
до лиця білий віночок,
ну а восени цій кралі
приглянулися коралі. (Калина)
2.Проливала дрібні сльози
молода дівиця.
Полоскала довгі коси
у чистій водиці. (Верба)
3.Лист зелений не пропав,
а під снігом задрімав,
щоб у синю сукенчину
одягнуть весняну днину. (Барвінок)
4.У матінки-квіточки
лиш блакитні діточки.
З жита виглядають,
літечко вітають. (Волошки)
5.У погожу літню днину
він на варті біля тину,
круглолицій та пригожий,
і до сонця дуже схожий. (Соняшник)
Національна символіка України – герб (тризуб), прапор (синьо-жовтого кольору), гімн «Ще не вмерла в Україні», вони в історичній пам’яті народу символізують державну, політичну, економічну і національну незалежність України.
1.Прапор – це символ державності та національної незалежності. Жовтий колір – це колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився б хліб. Це символ достатку українського народу.
2.Блакитний, синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. І ще – це колір миру.
3.Золотий тризуб на блакитному тлі – символ влади. Герб – це частина корони, яку носив київський Князь. А чому саме тризуб вважають гербом? Мабуть, тому, що число три завжди вважалося числом казковим, чарівним. А ще у тризубі відображено триєдність життя – це Батько, Мати, Дитина, які символізують Силу, Мудрість, Любов.
4.Національний гімн України – це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Коли грає Гімн, всі люди встають і слухають його уважно, стоячи Слухання Гімну.
7) Мова рідного народу
-Вірш С.Воробкевича ,, Рідна мова’’ читає підготовлена учениця.
РІДНА МОВА
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову нам забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
У тій мові нам співали,
Нам казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.
От тому плекайте, діти,
Рідну свою мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом.
С. Воробкевич
- То яка ж наша мова?
5. Підсумок уроку
Колективна робота ,, Чим я пишаюся?’’
- Дорогі діти! То чим може пишатись українець?
- У вас на партах лежать кетяги калини. Напишіть на них, чим ви пишаєтесь у рідному краї.( Діти прикріплюють кетяги на приготовлений кущ калини.)