Урок-тренінг «Пізнай себе - пізнаєш і світ!»
Мета:
- розвиток емоційної сфери дитини;
- розвиток її як особистості;
- розкриття позитивних здібностей дитини;
- формування знань про особистість та спілкування;
- формування в класі дружніх відносин, взаєморозуміння та взаємоповаги.
Комунальний заклад «Нікопольська середня
загальноосвітня школа I-III ступенів № 25 з поглибленим
трудовим і профільним навчанням»
Урок-тренінг
«Пізнай себе - пізнаєш і світ!»
Виховну годину
в 6 класі підготувала вчитель:
Калєйнік Юлія Миколаївна
2018 р.
Мета: розвиток емоційної сфери дитини; розвиток її як особистості; розкриття позитивних здібностей дитини; формування знань про особистість та спілкування; формування в класі дружніх відносин, взаєморозуміння та взаємоповаги.
Завдання: створити в колективі мікроклімат, який сприяв би духовному і творчому саморозкриттю, саморозвитку й самоформуванню особистості.
Обладнання: аркуші паперу, кольорові олівці, записи на дошці, надруковані правила.
Епіграф:
Пізнай себе, пізнай свою природу - і ти пізнаєш Істину.
(Слайд 1)
Х І Д З А Н Я Т Т Я
1.Привітання.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Знання двері для вас відчинили
І запрошують вчитися вас.
Бо знання – це велика сила!
Тож навчайтеся! В добрий час!
Щоб протягом уроку у вас був гарний настрій, я прикріпляю на дошці смайлик «Радість».
Тому, усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. А для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Щоб не просто слухали, а чули.
Не просто дивилися, а бачили.
Не просто відповідали, а міркували.
Дружно і плідно працювали
2.Вступне слово вчителя.
Чи багато людей можуть похвалитися тим, що добре знають себе? А може й не треба себе знати?
Уявіть собі, що ви придбали новий сучасний комп’ютер. Ви знаєте, з чого він складається, і тому вирішили одразу ввімкнути його і спробувати ним керувати. Чи можливо це? А якщо можливо, то чим це загрожує людині? Так, у кращому випадку, ви лише зламаєте складну техніку, а в гіршому - зашкодите собі. Бо перш ніж щось робити, треба знати будову цього приладу, правила користування ним. (Слайд 2)
3. Мотивація навчальної діяльності.
Так само і людина. Щоб любити себе, треба себе пізнавати, а саме: які ми, як до нас ставляться інші, чи тебе поважають, люблять, які у нас риси характеру, звички, таланти…
Разом ми - учні 6-А класу, учні 25 школи, але кожен із нас - маленька часточка колективу, особистість, яка хоче, щоб до її думки прислухались, поважали, рахувалися з нею.
Послухайте дитячий віршик:
Риба плаває в воді,
Птахи високо літають,
Звірі бродять по землі,
А людина – виростає.
Їздить, плаває, літає,
Відкриває, пізнає, геть усе,
Що в світі є.
Мета нашої бесіди: краще пізнати самого себе та своїх друзів, однокласників.
Діти, скажіть, чи є серед тих, хто є у класі, двоє однакових хлопчиків чи дівчаток? А у школі, чи є хтось, щоб був вашою точною копією? ( Відповіді учнів).
4. Актуалізація опорних знань.
Так от, вчені довели, що на всій Землі, де проживає понад 6 мільярдів осіб, немає жодної пари людей, які були б точною копією один одного. Уявляєте? Серед більше як 6 млрд. населення кожен із нас – єдиний у своїй неповторності на всій Земній кулі. А давайте зараз ми з’ясуємо, наскільки ми з вами схожі чи різні. Адже ви ровесники, навчаєтесь в одному класі, можливо, й бажання та захоплення у вас однакові. (Слайд 3)
Отож почнемо:
- Сплесніть у долоні ті, хто любить співати.
- Тихенько тупніть ногою ті, у кого сірі очі.
- Підніміть вгору праву руку ті, хто любить морозиво.
- А тепер хай нявкне той, хто вважає себе веселим.
- Візьміться за голову руками ті, хто інколи порушує дисципліну.
- Підніміть вгору праву руку ті, хто прийшов на урок з гарним настроєм.
Ну то що, однакові ми з вами чи різні? Деякі бажання та захоплення у нас збігаються, але все ж таки ми різні. Кожна людина відрізняється від іншої своїм характером, звичками, мріями і бажаннями, навіть зовнішнім виглядом, і багато чим іншим.
Але … (звучить мелодія)
Існує така східна легенда.
Одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, море, гори, і створили Людину, і створили істину. Однак постало питання: куди приховати Істину, бо їм хотілось продовжити шлях пошуку Істини.
„Давайте сховаємо її на далекій зірці,” – сказав один.
„А давайте сховаємо її на далекій найвищій гірській вершині,” - запропонував інший.
„Ні, давайте покладемо її на дно найглибшої безодні.”
А наймудріший Бог сказав:
„Ні, ми сховаємо Істину в серце людини. Тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіті, не знаючи, що носить її постійно в собі. ” (Слайд 4)
- Діти, як ви думаєте, що таке Істина? (Відповіді учнів)
Те, заради чого живе людина, знання про те, як творити добро і долати зло. Правда, перевірена досвідом (на дошці).
- А тепер подумайте, чому Боги все-таки сховали істину в серці людини? (Відповіді учнів)
Кожен із нас – це маленький Всесвіт, це якась Істина. Ми можемо знайти Істину, якщо зазирнемо в себе, вивчимо себе, пізнаємо себе…(Слайд 5)
5.Закріплення знань.
Творча робота „Розкажи про себе”.
Це завдання дасть змогу більше дізнатися про себе та про інших. Завершіть речення:
(Діти виконують завдання на окремих аркушах, потім учитель зачитує, а діти вгадують, про кого йде розповідь)
Фізкультхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
На пальчики встанемо —
До хмарин дістанемо.
Нахиліться стільки раз,
Скільки вікон в класі в нас.
Скільки я зроблю кивків,
Стільки ви зробіть стрибків.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все, гаразд.
Гра «Скажи комплімент»
А зараз допоможемо одне одному в пізнанні оцінки інших людей. Адже немає абсолютно хороших або, навпаки, поганих людей. Кожен має якісь добрі риси характеру. Гра, у яку я пропоную зараз пограти, має назву „Комплімент.” Не забувайте, що комплімент – це люб’язний вислів із похвалою. Згадайте найкращі риси характеру своїх однокласників і, звертаючись до кого бажаєте на ім’я, скажіть комплімент.
Я пропоную вам звернутися до довідки (на дошці у дві колонки записані слова-компліменти та образливі слова). (Слайд 6)
- Кому було приємно чути гарні слова на свою адресу?
- Як ви думаєте, а чому ж тоді чому між людьми виникають непорозуміння, конфлікти, суперечки? (Відповіді учнів)
Певно тому, що ми всі різні й іноді не хочемо зрозуміти співрозмовника, подивитися на ситуацію, що склалася, його очима.
Мозковий штурм
Давайте зараз разом сформулюємо правила поведінки для конфліктних людей .(Відповіді учнів)
Не прагніть домінувати, наперекір усьому;
будьте принципові, але не боріться заради принципу;
пам’ятаєте, що бути прямолінійним добре, але не завжди;
частіше всміхайтеся;
у всьому треба знати міру;
казати правду теж треба вміючи;
будьте справедливими і терпимими до людей;
не проявляйте ініціативу там, де її не потребують;
демонструйте витримку.
Тож давайте ще раз закріпимо ці знання і подумаємо, чи завжди ми їх дотримуємось (правила вивішуються на дошці).
Правила, які допоможуть уникнути непорозумінь: (Слайд 6)
1. Поважай себе та інших людей;
2. Іди на поступки іншим, умій жертвувати власними інтересами заради спільних;
3. Радій власним успіхам та успіхам інших. Не будь заздрісний, злий.
4. Постійно самоудосконалюйся.
5. Намагайся бачити своїх друзів очима, слухати вухами, а відчувати серцем.
Давайте спробуємо жити за цими правилами, спробуємо стати кращими.
Вправа «Створи себе сам»
Дуже часто доводиться чути таке: „Людина сама створює себе.”
На аркуші паперу намалюйте зображення людини, але дуже обережно, бо ви створюєте символічну людину – самого себе. Отож, і у кожного з вас є свої бажання, мрії, захоплення.
Напишіть своє бажання, мрію (куди б я хотів помандрувати?)
А зараз пошукаємо, в кого бажання чи мрії виявилися однаковими. Якщо це сталося, напишіть ім’я однокласника.
6.Рефлексія.
Для чого ми грали у цю гру? (Слайд 7)
Так, щоб ще раз переконатися, що ми з вами різні, але мрії і бажання можуть збігатися. Ось тоді ми створюємо групи, колективи, знаходимо собі друзів.
7. Підсумок заняття.
Станемо в коло та підсумуємо: Наш клас – це теж єдиний колектив. І хоча ми всі різні, у нас є спільна мета: пізнати світ, рости і товаришувати, добре навчатися, бути щасливими. Успіх, задоволення, щастя не приходять самі собою, вони залежать від нас. Жодна людина не приходить у світ досконалою. Все її життя – постійний розвиток, пізнання, формування власного „Я”.
Дякую всім за участь і бажаю успіху у пізнанні самих себе.