Поглибити знання учнів про значення системи органів дихання і профілактику їх захворювань ; продовжувати формування екологічної та гігієнічної культури , стійкої мотивації до здорового способу життя ; виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я та оточуючих .
Тема : Профілактика захворювань органів дихання в період епідемій .
Мета : Поглибити знання про значення системи органів дихання і профілактику їх захворювань ; продовжувати формування екологічної та гігієнічної культури , стійкої мотивації до здорового способу життя ; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я та оточуючих .
Матеріали до години спілкування .
Органи дихання - це повітряні ворота в організмі , через які підтримується зв'язок з внутрішнім середовищем . Наше завдання - поглибити знання про значення дихання ,його гігієну , фактори ,які впливають на органи дихання та наслідки цього впливу .
Органи дихання зазнають постійного впливу довкілля ,тому вони дуже вразливі . Контакти людини із забруднювачами через повітря відбуваються частіше , ніж через воду ,грунт ,рослини тощо . Адже за добу через легені проходить у середньому до 9 кг повітря .
На процес дихання людини впливає температура і вологість повітря ,його хімічний склад та швидкість руху (вітер) . Із цим частково пов’язана сезонність гострих респіраторних захворювань ( різкі зміни кліматичних факторів заражають виникненню пристосувальних реакцій організму ,що лежать в основі акліматизації і є причиною зниження захисних сил організму). Більшість цих хвороб викликаються вірусами ,бактеріями чи паразитичними грибами . Причому їх патогенний вплив виявляється лише, коли організм ослаблений - при охолодженні , перевтомі , недостатньому і неякісному харчуванні .
Так звані «простудні» захворювання займають перше місце серед усіх хвороб . Небезпека зараження зростає в закритих і людних приміщеннях. Усім відомі ,на жаль , такі хвороби ,як нежить ( риніт) , запалення бронхів ( бронхіт ) , запалення легень ( пневмонія ).
Якщо ж запальний процес не обмежується якоюсь певною ділянкою дихальних шляхів ,а захоплює кілька відділів , лікар ставить діагноз «гостре респіраторне захворювання»(ГРЗ) Ці хвороби супроводжуються високою температурою ,кашлем ,головним болем ,загальною слабкістю , однак іноді протікають в легкій формі . Інколи застуда призводить до тяжких ускладнень, змушуючи людину довгі роки лікуватися від ревматизму ,запалення нирок тощо . Тому хворий повинен виконувати всі рекомендації і не займатися самолікуванням ,адже недугу легше попередити ,ніж вилікувати .
Найголовніше це – загартування організму . Це спеціальне тренування спрямоване на підвищення стійкості організму до впливу холоду ,спеки, сонячної радіації .Загартована людина не хворіє при частковому чи загальному охолоджені тіла , вона володіє підвищеною стійкістю до хвороботворних факторів . Загартування поліпшує насамперед нервові регуляції ,розвивається швидка реакція на охолодження чи перегрівання : розширюються чи звужуються судини шкіри , посилюється чи послаблюється притік крові до них ,підвищується або знижується потовиділення ,змінюється тонус мускулатури. Таким чином ,виробляються умовні рефлекси ,які забезпечують збереження сталості внутрішнього середовища організму в мінімальних умовах . Для загартування організму використовується дія повітря, води і сонця, а найкращий ефект можна отримати від їх комплексного впливу разом з фізичним тренуванням. Найголовніше при цьому – чітке дотримування правил : систематичність , поступовість і послідовність.
Підтримувати опірність організму людини ,пристосовуватися до шкідливих впливів фізичної , хімічної ,біологічної природи , зокрема незвичайних умов середовища , допомагають рослини - біостимулятори і адаптогени . В.Іванченко дослідив ,що «моржі» ( люди .які плавають в ополонках ) інстинктивно загартовуються їжею залежно від сезону . Вони, як і всі ,харчуються різноманітно ,але в їхньому раціоні менше м’яса і більше рослинної їжі .Учені встановили ,що подібне меню використовували вже кілька тисяч років тому народи Середньої Азії . Про це писав у «Каноні медичної науки « Авіцена тисячі років тому . Влітку у « моржів» переважають « охолоджувальні» продукти та напої : картопля , рис, гречка, морква, капуста , квасоля , горох, і трав’яні чаї з іван-чаю , солодки ,шипшини , та варення з обліпихи ,горобини , барбарису ,кульбаби та ін.. Значно менше в раціоні «зігрівальних» продуктів : горіхів , вибулої , кропу, страв із вівса ,пшениці, ячменю. Лише взимку їх частка збільшується .
Якщо вас турбують весняні застуди , кашель слід приймати медунку, примулу ,подорожник ,у салати додавати молоду кропиву , куль бабу , грицики , цикорій.
Вберегтися від хвороб дихальних шляхів також допомагає правильне дихання. Під правильним диханням розуміють розмірне – у звичайних умовах – носове дихання. Доцільно поєднувати його з ходьбою : на 2-3 кроки робиться вдих ,на 1-2 кроки дихання затримується ,на 3-4 кроки робиться один видих . Найкраще вміють дихати співаки ,музиканти ,які грають на духових інструментах ,спортсмени і йоги .
Уміння дихати полягає у правильному використанні можливостей грудної клітки ,дихальних м’язів і діафрагми . Ритмічність дихання підтримується рухами .Будь який рух ,при якому зменшується одам грудної клітки ,повинен співпадати з видихом ,а видих –із рухом , від якого збільшується об’єм грудної клітки .Цим досягається глибина вдиху і видиху . Із видихом співпадають швидкі ,різкі , найсильніші рухи .
Для профілактики захворювань дихальної системи необхідно тренувати своє дихання . Один раз на місяць підраховуйте кількість дихальних рухів до і після зарядки протягом 1 хв та вимірюйте окружність своєї грудної клітки в положенні найглибшого вдиху . Показники можна записувати в таблицю.
Дата |
Кількість дихальних рухів (за 1 хв) |
Окружність грудної клітки |
|
до зарядки |
після зарядки |
||
|
|
|
|
Слід не забувати і про шкідливу дію тютюнового диму на органи дихання,який викликає запалення носоглотки і гортані ,хронічний бронхіт з наступним розвитком емфіземи – патологічного розширення легень Функція дихання під впливом куріння послаблюється ,процес обміну вуглекислоти на кисень ускладнюється .
Практична робота .
Тема : « Динаміка гострих респіраторних захворювань у різні пори року».
Мета : Провести дослідження динаміки гострих респіраторних захворювань у різні пори року; визначити причину , та розробити рекомендації « Що необхідно робити ,щоб не хворіти простудними захворюваннями .
Хід роботи .
Завдання .
Поміркуй ! Про, яку хворобу йде мова ?
1.Хвороба не складна ,але ускладненнями страшна .(Грип).
2.Харчуйся ,загартовуйся і не буде сліз .(Туберкульоз).
3.Хворба не страшна , тут щеплення важливе ( Дифтерія ).
4.Треба рано розпізнати ,щоб клімат поміняти .( Бронхіальна астма ).
5.Кашель вчасно лікуй , ноги часто не мочи .Бронхіт).
6.Легенів це запалення , для курців – навчання .(Пневмонія ).
Завдання 2
Заповнити таблицю .
Захворювання дихальної системи
Захворювання дихальної системи |
Причини виникнення |
Шляхи передачі |
Симптоми |
Народні способи Лікування ,що використовують в сімї |
Профілактика |
|
|
|
|
|
|
Вузлики на пам'ять !
Рецепти,які при застудних захворюваннях ,не лишнє знати кожному :
«Загальнозміцнючий» 150 г свіжого соку алое , 1ст. меду, 350 г кагору.
Пити по 1 ст.л 3 р.в день.
«Вітамінний» - з калиною . Ягоди калини обшпарити кип’ятком ( якщо сушені ,то проварити пару хвилин) і протерти . Кашицю перемішати з такою ж кількістю меду і поставити в холодильник . Через тиждень приймати натще по 1 ст .ложці на добу.
«Для зміцнення імунітету» - з часником і лимоном .Через м’ясорубку пропустити 0,3 гр . часнику і виложити в скляну банку .Туди влити сік з 24 лимонів , закрити щільно банку , поставити в темне місце . Через 3 тижні використовувати по 1 ч. л перед сном.
«Від кашлю» - дві столові ложки вершкового масла ,два жовтка , одна чайна ложка муки та дві чайні ложки меду ретельно перемішати . Приймати при кашлі ,бронхіті 4-5 разів в день до їди .
Рецепт 2
Чорну редьку,помиту та очищену ,нарізати тонкими шматочками, пересипать цукром .Через 6 годин сік який виділився можна застосовувати через кожну годину .Даний засіб рекомендується для лікування кашлю у дітей.