Матеріал заходу дасть можливість довести ідею неповторності й унікальності кожної особистості, кожному з учнів знайти в собі те, що відрізняє їх від інших, допоможе класному керівникові формувати і розвивати в учнів позитивну «Я-концепцію».
Смілянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №6
Смілянської міської ради Черкаської області
Факультативне заняття з етики.
Тема заняття: « Спілкування з собою!
Цінність людини – в її унікальності!»
(Людина. Інтелігент (за Булатом Окуджавою).
Сходинки творчого зросту людини.
10 клас.
Розробила та провела
вчитель основ здоров’я
М.В.Бойко
Етика. Факультативне заняття. 10 клас.
Тема заняття: « Спілкування з собою! Цінність людини – в її унікальності!» (Людина. Інтелігент (за Булатом Окуджавою). Сходинки творчого зросту людини.
Мета: довести ідею неповторності й унікальності кожної особистості, допомогти кожному з учнів знайти в собі те, що відрізняє їх від інших. Формування і розвиток в учнів позитивної «Я-концепції», здатності до реальної оцінки своїх можливостей, самооцінки; в ході аналізу анкетування допомогти учням усвідомити свої здібності, співставляти наслідки анкетування із захопленнями учнів; прагнути досягти своєї мети, проектувати своє майбутнє;
Обладнання: мультимедійна презентація, відео,
Всі перемоги починаються з
перемог над самим собою
Л. Леонов
Підготовча робота з дітьми:
- за день до класної години провести тестування дітей. Попросити дітей підрахувати і запам'ятати свій результат в балах і здати тести вчителю. Ключ до тесту вчитель оголосить в ході класної години;
- проаналізувати результати тестування, виявити рівень самооцінки дітей в класі.
Обладнання: зошитові листочки на партах для домашнього завдання
Хід заняття
Організаційний момент.
Здрастуйте ті, хто народився взимку
Хто народився осінньої днини!
Хто найдобріші!
Хто найсильніші!
Хто любить цукерки!
Кому немає 20 років!
У кого гарний настрій! (встають по черзі ті, кого стосується вітання)
Здрастуйте всі!
Сподобалося?
Актуалізація знань.
На попередніх заняттях ми з вами говорили про ставлення до людини у різні часи. Пригадайте яким воно було у добу Античності, Середньовіччя та Відродження? А сьогодні що ми вкладаємо в поняття – Людина? Хто є людина на Землі!
Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. У мене в руках чарівна скринька, а в ній найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати про те, що там побачили, аж доти, доки всі найцікавіші і найсміливіші не зазирнуть до скриньки.
(Діти по черзі заглядають у скриньку.
- То кого ви побачили в чарівній скриньці?
- Себе! – відповідають діти, (на дні скриньки дзеркало)
- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе, людину – найцінніший скарб. Кожен із вас – неповторна особистість, якої більше на цій землі немає і ніколи не було.
Пісня Б. Окуджави «Давайте говорить другу другу компліменти»
Вчитель. А як давно кожному з вас говорили компліменти?
Тому розпочнемо урок з психологічної розминки. Кожний повинен уважно подивитися на тих, хто поруч, і подумати, яка риса характеру чи звичка найбільше подобається і сказати комплімент. Кому зробили комплімент, повинен подякувати і зробити свій комплімент сусідові.
Усі люблять компліменти, кожна людина прагне набути власної значущості. Це дуже важлива властивість людської природи – бажання бути оціненою як належить.
Людина. Таке близьке і зрозуміле всім слово. І разом з тим які різні відтінки ми вкладаємо в його значення…
Щойно народжене дитя – уже людина. І малюк, і підліток, і юнак – людина. Один, виправдовуючи свої помилки, промовляє: «Я ж тільки людина».
Про іншого, захоплюючись силою чи розумом, умілістю, величчю чи благородством, говорять: «Ото людина».
І я певна, що в кожному з вас є щось цінне, особливе, унікальне, цікаве й дивне. Тільки треба в собі це побачити.
Бесіда.
Вчитель: А як ви розумієте поняття «творча людина»?
Підніміть руку, хто вважає себе творчою людиною?
Підніміть руку, хто немає ніяких талантів?
Ось послухайте притчу про вільну людину
Одна людина не мала, що втрачати, тож цим пишалась і вважала себе вільною.
«Мені нічого утрачати, — говорила вона. —- Мені нічого втрачати!»
Якось вона захотіла побачити себе. Поглянувши на чисту поверхню озера, вона дуже здивувалася, тому що вода відображала тільки небо і хмари.
«А де ж я?» — розлютилася людина.
«А тебе немає», — відповіло озеро.
Щоб така страшна річ не сталася з нами, ми сьогодні з вами поговоримо взагалі про Людину, її самооцінку, творчість, про те, як адекватно визначати свої можливості, вміння та таланти.
Вчитель. Діти, я познайомлю вас із нашою гостею. Це свічечка. Погляньте, яка у неї вогненна зачіска. Вам приємно дивитися на її полум’я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуємо? (Тепло). Як ви гадаєте, чи може людина світитися, як свічка, і дарувати світло і тепло? (Так) За якої умови це може статися? (Коли людина робить добрі справи, гарні вчинки, коли вона до свого життя підходить творчо).
Людина — частинка природи, а у природи, як відомо, бувають день і ніч, ясні дні і похмурі, приливи і відпливи, весна, літо, осінь, зима.
Творче завдання «Пори року людського життя».
Учитель розділяє учнів на чотири групи: «Весна», «Літо», «Осінь» і «Зима».
Група «Весна» записує на папері п'ять позитивних і п'ять негативних асоціацій, пов'язаних із дитинством, група «Літо» — з юністю, група «Осінь» — із зрілістю, група «Зима» — зі старістю.
Після виконання завдання учитель і учні обговорюють усі «пори року» людського життя, дають їм оцінку (визначають найпрекраснішу, найяскравішу, найважливішу для долі та ін.).
Слово вчителя.
Так як і кожна пора року прекрасна по-своєму, так і кожний етап людського життя — дитинство, юність, зрілість і навіть старість мають чудові моменти.
Дитинство — безтурботність, юність — окриленість, захопленість, закоханість, зрілість — прихід поміркованості, пора набуття життєвого досвіду. Найбільш непривабливою для кожного з нас здається старість. Але ж і вона по-своєму обдаровує людину мудрістю, розумінням справжніх людських цінностей: доброти, чесності, щирості, справедливості.
Павлу Загребельному належать слова: «І що таке старість? Може її й немає зовсім, а є тільки зношеність душі. В одних душі зношені вже замолоду, а в інших — незаймані до високих літ».
Чи знаєте ви, що особистість кожного з нас характеризується п’ятьма складовими.
Слайди 2 - 6
Фізичний аспект-це наше тіло: шкіра і все, що під нею, а також наші фізичні характеристики і дії, наприклад, сила м’язів, витривалість, гнучкість.
Емоційний аспект - це наші почуття: гнів, любов, сум.
Соціальний аспект – це наша взаємодія з іншими людьми. Здатність співчувати, поважати, відстоювати свою точку зору.
Розумовий аспект - це наше мислення, здатність розуміти, розмірковувати, і
розв’язувати проблеми,творчість і кмітливість.
Духовний аспект – це уявлення про віру, про сенс життя, моральні цінності людини.
І ми у кожному з цих аспектів маємо щось своє, унікальне.
4. Вправа «Самопрезентація»
Вчитель. Зараз кожен із вас назве своє ім’я і продовжить таке речення: «Не хочу хвалитись, але я…». Слайд7
Зараз ми проведемо кілька вправ, які допоможуть вам знайти в собі задатки до якихось видів діяльності, про які раніше ви не здогадувались.
Вправа - розминка «Рима до слова»
Пропоную розбудити в собі талант поета. Прошу назвати риму до даного слова (сонце, рік, поле,…) слайд 8
6. Вправа «Моє бачення творчої особистості» слайд 9
Вчитель. Вправа називається «Моє бачення творчої особистості». Ви повинні протягом 3 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу людину. Слайд 10
Т— толерантний, терплячий, трудолюбивий…
В — винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий…
О— оригінальний, оптимістичний, організований, органічний…
Р — рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний…
Ч — чутливий, чесний, чуйний, чарівний…
І — ініціативний, ірраціональний, інтелектуальний, інтелігентний…
С — самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…
Т—товариський, турботливий, тактовний…
«Ріпка»
Зараз ми пошукаємо майбутніх акторів у нашому класі. Розберемо ролі. Коли чутимете згадку про свого персонажа, кажете ключову фразу і відповідний рух.
Приміром, ріпка - «оце так!», дідусь - «так, так»,бабуся - «убила б!», внучка - « Я готова», Жучка - «не зрозуміла», кішка - «краса», мишка - «пі-пі-пі, зараз витягнемо».
Посадив дідусь ріпку. Виросла ріпка велика-превелика. Став дідусь ріпку з землі тягти.
Тягне – потягне – витягти не може.
Покликав дідусь на поміч бабусю. Бабуся за дідуся, дідусь за ріпку:тягнуть – потягнуть – витягти не можуть.
Покликала бабуся внучку. Внучка за бабусю,
бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть – потягнуть – витягти не можуть.
Покликала внучка Жучку. Жучка за внучку, внучка за бабусю,бабуся за дідуся,дідусь за ріпку: тягнуть – потягнуть – витягти не можуть.
Покликала Жучка кішку, кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть-потягнуть — витягти не можуть.
Покликала кішка мишку. Мишка за кішку, кішка за Жучку, Жучка за внучку, внучка за бабусю, бабуся за дідуся, дідусь за ріпку: тягнуть – потягнуть — та й витягли ріпку!
Вправа «Я так бачу»
(вчитель малює, наприклад, хвилясту лінію, учні кажуть,що вони бачать річку, стежину, черв’яка, нитку, … слайд 11 - 13
А як ви оцінюєте свої можливості?
Інтерактивна бесіда за темою «Самооцінка і везіння»
Вчитель. Є люди, яким завжди щастить. А є невдахи. За що б вони не бралися, все у них валиться з рук, всюди вони запізнюються, всюди виявляються останніми, ніколи не виграють і у всьому завжди виявляються винні. Як пояснити причини таких невдач? Слайд 14
Зразкові відповіді дітей:
- Вони по життю такі гальма.
- Важке дитинство, дерев'яні іграшки.
- Відсталість, загальмованість у розвитку.
- Вони погано ставляться до себе, не поважають, не цінують себе.
- Вони не вірять в себе, в свої сили, тому у них нічого не виходить.
Вчитель. Психолог сказав би, що у таких людей занижена самооцінка. Самооцінка - це оцінка своїх якостей, здібностей, вчинків. Люди із заниженою самооцінкою не впевнені у собі, полохливі. Вони часто вважають себе невезучим.
А як же поводяться люди з завищеною самооцінкою? Слайд 15
Зразкові відповіді дітей:
- Вони завжди впевнені в собі, все у них виходить.
- Їм завжди щастить, вони всім задоволені.
- Вони нічого не бояться.
- Вони легко сходяться з людьми, знайомляться.
- Вони занадто самовпевнені, часто переоцінюють себе.
- На оточуючих дивляться з презирством, зарозуміло.
Вчитель. Звичайно, самі слова «завищена», «занижена» містять значення чогось надмірного, далекого від норми. Завищена самооцінка теж не прикрашає людини: такі люди самовпевнені, часто переоцінюють свої сили, беруться за непосильні справи і не доводять їх до кінця. Люди із завищеною самооцінкою рідко отримують визнання. Якою ж має бути самооцінка людини? (Реальною.) слайд 16
Ви праві - людина повинна оцінювати себе реально, тобто таким, який він є насправді. У цьому випадку говорять, що у нього адекватна самооцінка. Адекватна - значить відповідає дійсності.
II. Аналіз результатів тестування
Вчитель. Перед класною годиною вам був запропонований тест на самооцінку. Я проаналізувала його результати і прийшла до висновку, що більшість хлопців у нашому класі мають завищену, занижену, правильну) самооцінку. Тести були анонімними, я попросила вас запам'ятати свої результати. Тепер і ви можете дізнатися свою самооцінку. (Читає ключ до тесту.)
Хто згоден з результатами тесту? Хто не згоден? Що викликає заперечення?
(Діти висловлюються.)
Відео про впевненість
III. Складання пам'ятки «Як підвищити самооцінку
Вчитель. Як підвищити самооцінку? На цей рахунок є багато рекомендацій, вправ і тренінгів. Цим займаються професійні психологи. Але ви й самі можете скласти кілька правил, порівнявши ці слайди. Слайди 17 - 18 . Люди з правильною самооцінкою завжди спокійні і впевнені в собі, їх поважають оточуючі. А що ж можна порадити тим, у кого оцінка занижена? відео
Давайте складемо для них пам'ятку «Як підвищити свою самооцінку.
Зразкові відповіді дітей: слайд 19 ( діти пишуть на листочках чіпляємо на дошку)
- Не оглядайся на інших, не бійся того, що про тебе подумають.
- Стримуй свої емоції.
- Критично стався до різних «зірок», не бери собі кумирів.
- Не заздри іншим, не наслідуй їх в одязі і поведінці.
- Умій радіти тому, що ти маєш.
- Усвідом свої принципи, але не нав'язувати їх іншим, умій поступатися.
- Не сперечайся.
- Вмій зрозуміти іншу людину, не поспішай засуджувати.
- Допомагай іншим безкорисливо, не чекаючи подяки.
Вчитель. Людина з адекватною самооцінкою часто стає лідером, адже він довів свою незалежність. Він не боїться відстоювати те, що вважає правильним. І ще він зуміє допомогти тим, кому потрібен друг. Його дружба підтримає в них впевненість у собі.
IV. Пантоміма «Люди з різною самооцінкою»
Вчитель. А як оточуючі визначають, у кого правильна самооцінка, а у кого занижена або завищена? Хто впевнений у собі, а хто ні? Справа в тому, що внутрішній стан людини завжди відображається в рухах його обличчя, тіла. Зараз ви це самі побачите. Я прошу вийти до дошки трьох моїх помічників. (Три учні виходять до дошки.) Кожному з вас доведеться зіграти в театрі роль людини з певною самооцінкою. Я - режисер, читаю вам, як повинен виглядати цей чоловік. Ви маєте його зобразити. Всім іншим я пропоную зробити те ж. Встаньте, будь ласка, можете вийти з-за парт. Починаємо репетицію вистави. (Першому учневі.) Послухайте, як повинен виглядати цей герой. Цей чоловік... (далі читає по таблиці ознаки невпевненого в собі людини).
(Діти зображують.)
Невпевнена в собі людина |
Впевнена в собі людина |
Самовпевнена |
1.Не витримує прямого погляду, відводить очі вбік. 2. Голова опущена. 3. Спина сутула. 4. Руки поміщені перед собою. 5.Ноги трохи напружені, переплетені між собою або щільно стиснуті |
1.Дивиться в очі оточуючим. 2. Голову тримає прямо і навіть трохи піднімає підборіддя. 3.Спина у нього пряма, плечі розгорнуті. 4.Руки можуть бути прибрані за спину. 5. Ноги на ширині плечей і розслаблені |
1. Стоїть впівоберта. 2. Праве плече злегка виставлено вперед. 3. Груди колесом. 4. Голова високо піднята. 5.Дивиться зверхньо, зухвало. 6. Руки на поясі. 7. Упор на ліву ногу, права виставлена вперед |
У всіх все чудово вийшло. Якого ж героя ми зобразили? Висока або низька у нього самооцінка? Можна сказати, що це впевнена у собі людина? (Ні, це людина з низькою самооцінкою невпевнена у собі.)
(Другого учня.) А ваш герой виглядає трохи інакше. Цей чоловік... (далі читає по таблиці ознаки впевненої в собі людини.)
(Діти зображують.)
А що можна сказати про цього героя і його самооцінці? (Що це людина з правильною самооцінкою, впевнений в собі.)
А тепер прошу вас зобразити ще одного героя. (Третій учень.) Цей герой... (далі читає по таблиці ознаки впевненого собі людину).
(Діти зображують.)
Подивилися на себе? Герой у вас вийшов? (Вийшов чоловік самовпевнений, нахабний, хвалькуватий.)
У наш час, на жаль, впевненість у собі багато пов'язують з нахабством, хамством. Цей приклад дуже добре показує відмінності між впевненою і самовпевненою людиною.
Прочитайте епіграф до сьогоднішньої класної години (читає).
Щоб стати переможцем, потрібно здобувати перемоги. Кожен день. Хоча б маленьку перемогу над самим собою.
Це і буде вашим домашнім завданням.
Підбиття підсумків (рефлексія)
Вчитель. Які враження залишилися від заняття? Чи задоволені ви своєю самооцінкою? Чи будете ви працювати над собою?
Вчитель. Годину спілкування мені хочеться завершити притчею про закохані таланти,
Жив багатий чоловік шляхетного походження. Коли він зібрався вирушити до чужого краю, то покликав своїх десять рабів і дав їм десять талантів і сказав: «Використайте їх для справи, поки я не повернуся».
Через певний час він повернувся і відразу ж наказав покликати рабів, яким дав талант, щоб дізнатись, хто що придбав. Перший відповів, що примножив таланти, приніс 10 талантів, другий приніс ще 5 талантів. А третій прийшов і приніс той талант, що дав йому пан. Його пан запитав, чого він не використав талант для справи, на що той відповів, що закопав талант, боячись загубити і бути покараним. І пан забрав цей один талант від нього.
1