Мета: розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватись і товаришувати; сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
1. Бесіда про мрії і бажання дітей
- Про що ви мрієте найбільше?
(Діти хочуть сюрпризів – собаку, машину з пультом управління, книжку, ляльку тощо.)
- Це хороші подарунки, які можна купити за гроші. Але є те, чого не купиш за гроші. Що це?
(Діти називають: життя, здоров’я, час, добро, любов, дружба.)
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
1. Встуане слово вчителя.
- На уроці ми з вами поговоримо про те чого не можна купити за гроші. Сьогоднішня тема виховної години є вкрай важливою. Ми поговоримо про одне з найбільших багатств, що може мати людина. Воно потрібне всім і дорослим і малим. Воно потрібне кожній людині, родині, класу, країнам (особливо в теперешній нелегкий для України час), всій планеті.
2. «Магічний квадрат»
Відгадайте які слова зашифровані в клітинках.
а |
к |
д |
и |
у |
с |
к |
м |
и |
р |
н |
а |
о |
л |
д |
п |
у |
ф |
ь |
і |
ж |
к |
р |
ж |
з |
н |
я |
ш |
с |
в |
б |
ш |
т |
є |
х |
з |
л |
а |
г |
о |
д |
а |
3. «Дешивровщик»
Вчитель: Молодці! А тепер відгадайте, що дорожче за золото, сильніше за бурі, міцніше за сталь?
Ж |
А |
Р |
Д |
Б |
У |
4 |
6 |
2 |
1 |
5 |
3 |
Діти: Дружба! (всі разом)
Правильно, сьогодні ми поговоримо про дружбу та друзів. З'ясуємо, яка людина може бути гідна звання друг. Довідаємось, що треба робити, щоб нас завжди оточували вірні друзі. Ви готові до цього?
4. Вправа «Очікування».
Які ваші очікування від уроку, чого ви хочете навчитися, про що дізнатися? Використовуйте слова – помічники.
Я хочу дізнатися про …
Я хочу навчитися…
Я хочу отримати…
Я хочу побачити…
Я хочу зрозуміти …
Я хочу стати …
Я очікую, що на уроці буде ...
Учитель. А я, у свою чергу, сподіваюсь, що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки; будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, учитися дружнім стосункам.
А ще я б хотіла сьогодні на уроці зробити з вами загальний лепбук на задану тему. Ми вже з вами робили лепбук «Про Україну» Тож давайте нагадаємо що це таке. (Лепбу́к (з англійської «наколінна книга»: «lap» — коліна, «book» — книга) —це інтерактивна тематична тека, саморобна паперова книжечка з кишеньками, дверцятами, віконцями, рухливими деталями, які можна діставати, перекладати, складати на свій розсуд. )
Отже, все про що ми сьогодні дізнаємося, згадаємо, Будемо ставити у відповідні кишеньки лепбука. Цей лепбук буде висіти у нас у класі і якщо ви щось призабудете , то можете підійти до лепбука , дістати карточку , прочитати і згадати.
IIІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Перегляд відео та відповіді дітей на запитання.
Виберіть і покладіть у кишеньку яким ви ще вважаєте повинен бути саме ваш друг. Діти виходять ланцюжком до дошки. (акуратний, вихований, злий, життєрадісність, веселий, надійний, відповідальний, сміливий, працьовитий, щирий, привітний, лінивий, заздрісний, справедливий, агресивний, вірний, надійний, хитрий, байдужий, пихатий, жадібний, відвертий, щирий, спокійний, надійний, веселий, вірний, чесний)
( Друг - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім.
«Дружба» - це такі відносини між людьми, що засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, взаємоповазі.)
2. Робота з прислів’ями.
Щоб бути добрим другом мало бути чесним, щирим треба ще бути і мудрим . Наш український народ дуже мудрий і здавна шанував дружбу, і вчив своїх дітей, що треба бути дружними, допомагати одне одному, бути милосердними. З нашого деревця добра опали листочки кожному на парту. На цих листочках є українське прислів’я, яке наш народ склав про дружбу. А ще ці листочки зіпсувалися, порвалися. Ваше завдання скласти прислів’я , зліпити листочок, прочитати і почепити на дерево. Працювати будете в парі.
- Дерево міцне корінням, а людина друзями
- Дружні сороки орла заклюють.
- Дружба – велика сила.
- Друга шукай, а знайдейш – тримай.
- З добрим дружись, а лихого стережись.
- Сила птаха – у крилах, а людини – у дружбі.
- Людина без друзів , мов дерево без коріння.
- Нових друзів май ,а старих не забувай.
- У лиху годину пізнаєш вірну людину.
- Міцну дружбу і вогонь не спалить.
- Добрий друг підніме людину, а лихий погубить.
- Людина з друзями – степ з квітами, а людина без друзів – жменя попелу.
- Без вірного друга – велика туга.
- Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
3. Робота над віршами «Друзяки», «Зайчик та Білочка»
А тепер прослухайте вірш , який називається «Друзяки»
Чубайко Яна
Мазур і Чімпоєш
4. Музична пауза.
Другом ми називаємо того, кому довіряємо. Де немає повної відвертості, не може бути й дружби. У всіх людей, які нас оточують, є певні недоліки. Хто хоче мати друга без недоліків, той залишається без друзів. Ось чому не може бути міцної дружби без того, що люди пробачили один одному. Іноді у стосунках виникають непорозуміння, які можна подолати тільки разом.
- Усе з чогось починається:
- Школа – з порога
- Урок – із дзвінка,
- А з чого ж починається дружба, ви дізнаєтеся з музичної паузи.
Слухання пісні «Усмішка».
- То з чого починається дружба? Правильно з усмішки.
- Тож продовжуючи нашу роботу, подаруємо один одному посмішку, хороший настрій і будемо дарувати його завжди.
5. Фізкультхвилинка + мирилка.
Дружба справді допомагає в житті, але іноді буває так, що друзі сваряться. Дуже боляче, коли через певні непорозуміння чи неправильний вчинок ти сваришся з другом. Та боляче не лише тобі, а й твоєму другові.
Уникай агресивних дій та думок, інакше може спалахнути бійка. В народі кажуть, що сильніший не той, хто вдарив, а той, хто стримався.
Твоє шанобливе ставлення до друзів викличе відповідне ставлення й до тебе. Друзі цінуватимуть тебе за доброту, чуйність, чесність, справедливість.
І щоб остаточно помиритися з другом, забути сварку і підняти настрій діти люблять миритися за допомогою мирилок, одну з яких ми зараз покажемо на фізкультхвилинці.
Мирилка летіла,
На плече сіла,
Сказала тихенько:
- Миріться швиденько!
Мізин-мізин-мізинець -
Помирив нас, молодець!
Я мирюся й ти мирись,
Більш не бийся, не сварись.
Не кричи і не кусайся,
Моїм другом залишайся!
6. Розв’язування задач. Робота в групах.
- Другом бути не тільки цікаво, а й відповідально. Я знаю, що ви вмієте розв’язувати задачі з математики.
- А чи вмієте ви розв’язувати задачі з доброти, поведінки, вихованості?
Зараз ми з вами попрацюємо в групах. ( Діти розвертаються в групки) Читають умову задачі, питання і обдумують відповідь. Якщо група готова, піднімають счеплені вгору руки)
1 задача.
Умова: Діти вийшли на перерву. Олег та Іванко стояли біля вікна. В Олега було два печива, а в Іванка нічого не було.
Запитання: Що повинен зробити Олег?
Відповідь: ?
2 задача.
Умова: Наталка і Оленка поверталися додому із школи. Наталка була тепло одягнена і мала дві пари рукавичок, а Оленка забула вдома рукавички. Оленка сказала:-В мене замерзли руки.
Запитання: Що повинна зробити Наталка?
Відповідь: ?
3 задача.
Умова: Це було ранньої весни, Іринка йшла до школи, в неї були гарні черевички, але вони промокли. І нарешті вона дійшла до школи ЇЇ подружки сказали, скидай черевички і грій ніжки. Оленка жила недалеко від школи, побігла додому і принесла Іринці сухі чобітки.Іринці стало тепло на душі.
Запитання: Від чого Іринці було тепло на душі? (Від турботи подружок)
Відповідь: ?
4 задача.
Умова: Сергій був веселий хлопчик. Одного разу він бачив, як його товариш упав і він почав сміятися. А товариш піднявся і пішов мовчки геть.
Запитання: Чи правильно вчинив Сергійко?
5 задача.
Умова: Пролунав дзвоник на перерву і діти пішли в їдальню поїсти. Після смачного обіду у Сашка залишилося варення на обличчі. Андрійко почав глузувати з друга
Запитання: Чи можна Андрія назвати другом? Як вчинить справжній друг?
Відповідь: ?
6 задача
Умова: Антон і Микола на перерві бігають, б’ються, вовтузяться , підшучують один над одним. Василько і Петро, допомагаючи один одному, складають модель літака
Запитання: Хто справжні друзі? Чому?
Відповідь: ?
7. Гра « Знайди друга»
- Я знаю, що ви дуже полюбляєте мультфільми та казки. Погляньте на наших героїв. Навіть відповідну казку про дружбу, подумайте, хто з ким дружить і з’єднайте пари. (На дошці відповідні картинки)
Крокодил Гена та Чебурашка
Дюймовочка та ластівка
Котик та Півник
Мальвіна і Буратіно
Маша і Ведмідь
8. Закони дружби. Квітка дружби.
Зараз я вам пропоную вивести закони дружби, що треба робити, а чого не слід щоб не втратити друзів.
У вас на партах є кольорові пелюстки аркуші із написами. Мовчки прочитайте їх, і якщо це є законом дружби, піднімаєте руку зачитуєте і прикріплюєм на квіточку.
IV. Закріплення та осмислення знань.
1. Тест «Чи добрий ти друг?»
У вас на партах є
– Розкажеш її іншим друзям.
– Нікому не розкажеш.
– Позаздриш йому.
– Порадієш за нього.
– Образишся і підеш.
– Дочекаєшся його.
– Даси йому списати.
– Поясниш, як треба виконувати.
– Відкладеш подарунок, навіть не подивившись.
– Подякуєш другові за турботу.
– Скажеш вчителеві, що друг сказав неправду.
– Переконаєш, щоб він сам виправив становище.
– Почекаєш друга.
– Допоможеш йому.
V. Підсумок уроку.
Ось такий чудовий лепбук у нас вийшов. Вдома я просила намалювати свого друга по парті. Візміть свої малюнки і прикрасьте лепбук.
— Що нового ви дізнались і чому навчилися на уроці?
— Що таке дружба? Що означає дружити?