Година спілкування «Я здоров'я збережу – сам собі допоможу!». Здоров'я – це безцінний дар кожної людини, часто ми не задумуємося про це і беззупинно губимо його. Година спілкування допоможе дітям краще зрозуміти поняття «здоров'я» та навчить берегти його.
Тема. Я ЗДОРОВ’Я ЗБЕРЕЖУ – САМ СОБІ ДОПОМОЖУ!
Мета: формувати відповідальну внутрішню позицію щодо свого здоров’я; поглиблювати усвідомлення поняття «здоров’я», його багатогранності, необхідності турботи про нього; розширювати знання про негативний вплив шкідливих звичок; розвивати самостійне творче мислення, навички співпраці.
Обладнання: аркуші паперу, фломастери, мікрофон, малюнок «Циферблат життя», плакати з прислів’ями, малюнки для колективної та творчої роботи, яблуко з пінопласту, зображення квіток та черв’яків, завдання для кросворду,
Хід роботи
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА.
Що сьогодні може статись?
Ну то всядьтеся зручніше.
Попрацюємо скоріше!
Основи здоров’я вивчай.
Сам про своє здоров’я дбай.
На лікарів турботу не перекладай.
Лікарі лікують хворих.
Здоров’я вони не творять.
Людина повинна сама
Бути дисциплінована і вольова.
Не забувай про це ніколи.
Ти спиш під зорями стожар,
Чи з друзями ідеш до школи,
Живеш ти в місті чи селі, -
Ти слід залишиш на землі!
Якщо будеш ти здоровим:
І духовно, і фізично
Будеш людям симпатичним.
А шкідливого цурайся.
Будь веселим і кмітливим,
Будь здоровим і щасливим!
Спитає вас дехто. – Хіба без нього прожить?
Яку нам треба не згубить!
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Здоров’я дитини – ні з чим незрівняна цінність. Якраз у шкільному віці закладається фундамент здоров’я та довголіття, витривалості та стійкості організму. І саме цього здоров’я так не вистачає дітям, учням шкільного виховного закладу.
Щоб м’язи були пружніми, сон міцним , постава правильною, зріст достатнім, - треба багато рухатись, займатись спортом, виконувати різні фізичні вправи.
Щоб організм був загартованим, щічки рум’яними, - треба загартовуватись, гуляти на свіжому повітрі
Щоб зуби були міцними і здоровими, волосся блискучим, вигляд охайним, - необхідно дотримуватись особистої гігієни, гігієни житла та речей.
Щоб маса тіла була достатньою, апетит хорошим, - потрібно раціонально і правильно харчуватися. Щоб сон був міцним, а настрій гарним, - треба дотримуватись режиму дня.
Здоров’я передається дитині від батьків. Воно залежить від стану навколишнього середовища, способу життя людини і лише трохи від медичного обслуговування. Кожна людина може і повинна впливати на стан свого здоров’я.
2.Основні причини порушення здоров’я.
До причин, які зумовлюють відхилення у стані здоров’я дітей, відносимо:
Учені та практики вважають, що на здоров’я індивідуума впливають не лише чинники зовнішнього середовища, а й спосіб його життя.
3.Розгадування кросворду «Що допомагає стати здоровим» (з допомогою підказок).
1) гар ван За ту ня
2) ба Ходь
3) рт Спо
4) жим Ре
5) кій Спо
6) нок Від чи по
7) зи М’я
8) ка За ряд
4.Визначення поняття здоров’я.
- У світі існує багато визначень здоров’я. (Роздати на парти дітям, прочитати декілька)
Визначення здоров’я за різними авторами
Автор |
Визначення |
Аристотель |
Здоров’я людини — щастя. Найбільше щастя полягає у пречудовій мудрості. Людське щастя розкривається у розсудливості та цнотливості. Насолода людини — у діяльності, а фізичний стан має поєднуватися з душевною активністю. |
Гален |
Здоров’я — це рівновага та гармонія чотирьох соків, споріднених частин, органів, нарешті, сил, що керують усім організмом. |
Гален |
Здоров’я — це стан, …в якому ми не відчуваємо болю і який не заважає виконувати функції нашого щоденного життя: брати участь у керівництві, митися, пити та їсти і робити усе інше, що ми хочемо. |
Авіценна |
У тілі людини є чотири соки: кров, флегма, жовта і чорна жовч… Якщо соки змішані у певних кількостях і нормальні, — людина здорова. |
Гегель |
Здоров’я — це пропорційність між самістю організму та його наявним буттям… воно полягає у рівномірному відношенні органічного та неорганічного, коли для організму немає нічого неорганічного, чого він не спроможний був би подолати. |
О.О.Остроумов |
Здоров’я — стан рівноваги між вимогами середовища та силами організму. |
Г.Сигерист |
Здоровою може вважатися людина, яка відзначається гармонійним фізичним і розумовим розвитком і добре адаптована до оточуючого її фізичного та соціального середовища. Вона повністю реалізує свої фізичні та розумові здібності, може пристосуватися до змін оточуючого середовища, якщо вони не виходять за межі норми, і робить свій посильний внесок у благополуччя суспільства, сумірний з його здібностями. Здоров’я тому не означає просто відсутність захворювань: це щось позитивне, це життєрадісне та охоче виконання обов’язків, що їх життя покладає на людину. |
ВООЗ, 1948 |
Здоров’я — це стан повного фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і фізичних вад. |
А.П.Чехов |
Хіба здоров’я не диво? |
Л.О.Брусіловський |
Здоров’я — такий стан організму людини, коли функції усіх його органів і систем врівноважені із зовнішнім середовищем і відсутні будь-які хворобливі зміни. Саме поняття “здоров’я”, як і поняття “норма”, є умовним і об’єктивно встановлюється на основі антропометричних, клінічних, фізіологічних і біохімічних показників. |
Енциклопедія Ларусса |
Здоров’я… — стан індивіда, чий організм функціонує добре. |
Медична енциклопедія, Філадельфія, 1964 |
Здоров’я — це стан, за якого всі функції тіла та розуму проявляються (зберігають) нормальну активність. |
С.М.Павленко |
Здоров’я — природний стан організму, що є виразом його досконалої саморегуляції, гармонійної взаємодії всіх органів і систем і динамічної рівноваги з оточуючим середовищем. |
БСЭ, 1972 |
Здоров’я — природний стан організму, що характеризується його врівноваженістю з оточуючим середовищем і відсутністю будь-яких хворобливих змін. Здоров’я людини визначається комплексом біологічних (спадкових і набутих) соціальних чинників. |
Chiang C., Cohen R. |
Здоров’я індивідуума — це динамічний феномен, що змінюється на континуумі від оптимального благополуччя до екстремальної хвороби… зміни у здоров’ї підпорядковані вірогідним законам, тому для адекватного опису здоров’я інвідуума необхідно враховувати як головний чинник, так і випадковий механізм процесу. |
О.Тьомкін |
Здоров’я — це такий стан, коли всі частини організму організовані й функціонують у такий спосіб, щоб забезпечити людині можливість доброго життя та збереження виду. Здоров’я — це стан, що узгоджується з природою. |
М.Попов, П.Михайлова |
Під здоров’ям у загальному плані розуміють можливість людини адаптуватися до змін оточуючого середовища, взаємодіючи з нею вільно, на основі біологічної, психологічної та соціальної сутності людини. |
А.Ф.Серенко, В.В.Єрмаков |
Здоров’я — це стан повного соціально-біологічного та психологічного благополуччя, коли функції усіх органів і систем організму людини врівноважені із соціальним середовищем і відсутні будь-які захворювання, хворобливі стани та фізичні дефекти. |
В.Д.Жирнов |
Здоров’я — це стан життєдіяльності, що відтворює необхідну повноту атрибутів життя людини, що розвиваються. |
Ю.П.Лісіцин |
Здоров’я людини — це гармонійна єдність біологічних і соціальних якостей, зумовлених природженими та набутими біологічними і соціальними явищами. |
H.Blum |
Здоров’я полягає у здатності організму зберігати рівновагу відповідно до віку та соціальних запитів, за якої організм у рівних межах вільний від невдоволеності, дискомфорту та хвороб і яка сприяє виживанню виду. |
С.І.Ожегов |
Здоров’я — правильна, нормальна діяльність організму. |
Weber P. |
Здоров’я — це рівновага між індивідуумом і оточуючим середовищем… є проблемою свідомості й розумного способу життя кожного окремо, гармонії розуму та почуттів. |
В.П.Казначеєв |
Ми визначаємо здоров’я індивіда як динамічний стан, процес збереження і розвитку його біологічних, фізіологічних і психічних функцій, оптимальної працездатності за максимальної тривалості життя. |
М.С.Бєдний |
Здоров’я — це перша і найважливіша потреба людини, що визначає його здатність до праці, гармонійний розвиток особи, вона є головною передумовою до пізнання оточуючого світу, до самоствердження і щастя людини, до подальшого розвитку людського суспільства. |
Cassis C., Birechmore D. |
Тотальне здоров’я (холістичне) виходить за межі визначення здоров’я як відсутності хвороби. Воно являє собою ширшу й динамічнішу концепцію. Це поняття має на увазі взаємодію фізичних, емоційних, психічних, соціальних і духовних аспектів нашого буття. Цей підхід відбиває ставлення до способу життя… призначений для досягнення найвищого потенціалу людини. |
О.М.Анохін |
Здоров’я є умовою гармонійного розвитку людини і в той самий час показником рівня соціально-економічного розвитку суспільства. |
Г.Л.Апанасенко |
Фізичне здоров’я — динамічний стан організму, який визначається резервами енергетичного, пластичного і регуляторного забезпечення функцій, характеризується стійкістю до розвитку патогенних чинників і здатністю компенсувати патологічний процес, а також є основою здійснення соціальних (праця) і біологічних функцій. |
Г.Л.Апанасенко, 1993 |
Здоров’я — оптимальна стійкість до дії патогенних агентів, фізична, психічна і соціальна адаптивність до змінюваних умов життєдіяльності. |
Оттавська Хартія, 1986 |
Здоров’я — це позитивне поняття, що наголошує на суспільних та персональних ресурсах, а також на фізичних спроможностях. |
Саскачеванська провінційна Рада здоров’я,1994 |
Здоров’я — це динамічний процес, який визначається гармонійним фізичним, ментальним, емоційним, соціальним і душевним комфортом. Здоров’я має індивідуальне, родинне і громадське функціонування для кращого існування в середовищі. |
Т.Є. Бойченко 1998 |
Здоров’я людини — це багатомірний і водночас цілісний феномен гармонійної життєдіяльності людини. Воно знаходить свій вираз через взаємоузгоджені стани, явища і процеси формування, зміцнення, збереження, споживання, відновлення, передачі фізичних, психічних, соціальних і духовних складових життєдіяльності людини, груп людей, спільнот, суспільства в цілому. |
Здоров’я – це одне з основних джерел радості, щасливого повноцінного життя, це стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб фізичних дефектів, психологічне, соціальне і духовне благополуччя.
5. Робота в групах. Квіточка «Компоненти здоров’я»
6.Робота над пам’яткою «Що потрібно робити, щоб бути здоровим»
(Вчитель роздає кожному учню і опрацьовує кожен пункт)
Що треба робити, щоб бути здоровим? |
Чого не потрібно робити, щоб бути здоровим? |
|
|
7.Фізкультхвилинка «Бджілки»
Стали, дітки, у рядок,
Всі підемо на лужок (ходьба)
На квітучому лужку
Гудуть бджілки: «Жу-жу-жу».
Разом з ними політаєм (імітація руху крил).
Покрутились вліво-вправо (повороти тулуба),
Глянули, де кращі трави.
Пошукали квіточок,
Щоб зібрати з них медок (нахили тулуба вперед).
Політали, покрутились,
Дуже бджілки натомились.
Щоб набратись сили,
Усі дружно сіли (присідання).
Знов шукаєм квіточок,
Щоб зібрать смачний медок
(головою торкнутися до колін).
Назбирали? Ого-го!
Всі до вулика бігом (біг на місці).
Побували на лужку,
Скуштували ми медку.
Тепер стали у рядок,
Вертаємось на урок (заключна ходьба).
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
2.Інтерактивний прийом «Мікрофон».
3.Гра «Квіточка і черв’ячок»
4.Заключна бесіда вчителя.
1