Година спілкування з елементами тренінгу «Дорога добра непроста…»

Про матеріал
Добро – це те, чим ми прагнемо наповнити своє життя. Добрі, щирі люди випромінюють світло і тепло, які відчувають всі навколо. Поруч з ними нам дуже приємно і спокійно. Саме до них хочеться йти за порадою і підтримкою. Невипадково говорять: «Доброта врятує світ!». Хоча йти дорогою "добра" не просто. Пропоную годину спілкування з елементами тренінгу.
Перегляд файлу

BD21315_

«Дорога добра непроста…»

Година спілкування з елементами тренінгу

 

 

Мета: Формувати у дітей почуття доброти,  любові до навколишніх людей,

  допомогти дітям усвідомити, що чуйного, доброзичливого  ставлення

 потребують не лише люди, а й весь оточуючий світ; розвивати    потребу робити добро, не чекати винагороди.

         Виховувати в учнів доброту,  порядність, бажання підтримувати

  ближнього у скрутну хвилину.

 

Обладнання: аудіозапис музики, проектор, плакати з українськими на­родними прислів'ями та приказками на тему «Доброта», роздатковий матеріал, плакат з малюнком сонечка, паперові долоньки, відеоролики «Людина починається з добра», відео казка «Соловейко з одним крилом»

 

Хід години спілкування

 

Вчитель. Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі - про доброту.  Злі та недобрі почуття-пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить,  відроджує, лікує… Що людині потрібно для щастя? Так,  здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добрі чуйні люди.

Перегляд відео «Людина починається з добра»

Які слайди ролика вас засмутили і чому?

Вчитель.

 Є поміж нас багаті й бідні.
Кому, що треба, доля не пита.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі мир, а в душах доброта.

Зараз ми з вами переглянемо казку подумайте над запитанням: Чому саме таку подругу вибрала дівчинка?.

КАЗКА
           Жила-була на землі дівчинка, яка мала ім’я Любов. Самотньо їй було на світі без подружки. Ось вона й звернулася до старця, який прожив вже понад сто років і був чарівником.
- Допоможи мені, дідусю, обрати собі подружку, щоб я могла з нею дружити все своє життя.
          Замислився чарівник й сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають та роса ще не висохне.
         Так і зробила дівчинка. Вранці, коли сонце ледь-ледь з’явилося на горизонті, прийшла Любов в умовлене місце. Прийшла та бачить: стоять п’ять прекрасних дівчаток, одна другої краще.
- Ось, обирай,- говорить Чарівник,- одну звуть Радість, другу – Вдача, третю – Красота, четверту – Печаль, п’яту - Доброта,
- Вони всі прекрасні – сказала Любов,- не знаю кого і обрати.
- Твоя правда,- відповів Чарівник,- вони всі прекрасні, і ти в своєму житті обов’язково з кожною з них зустрінешся, можливо ще й подружишся, але сьогодні і зараз тобі потрібно обрати лише одну. Саме вона і буде тобі подружкою і опорою на все твоє життя.
           Підійшла Любов до дівчаток ближче, подивилася кожній прямо в очі і замислилась…
          Любов підійшла саме до дівчинки, яка мала ім’я Доброта. Доброта протягла їй руки. Їхня дружба триває до цього часу.

Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — доб­ра чи зла.

Що ж таке доброта?

 Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спіткати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».

 

 

Діалог сина та матері

Син. Матусю рідна, я лише ступаю
На цей важкий, тернистий шлях життя,
В усьому тільки добре помічаю,
А кажуть, вистачає в світі й зла?
Мати. А світ  розпочинається з любові,
Як день із світанкової зорі.
Коли пречисті, рідні колискові
Співають невсипущі матері.
І долю вам хрещато вишивають
Піснями, що тепліших не знайти,
І денно й ночно в Господа благають

Вас від страждань і горя вберегти.

Син. А світ мережаний то цвітом, то снігами,
А в світонька такі шляхи круті!

Мати. І між його вітрами й віражами
Ви осягнете істини святі.
Не нарікай на труднощі даремно,
Не підкоряйся млявості імлі…

Син. Коли ж навколо раптом стане темно?

Мати. У грудях сонечко любові засвіти.
Для себе, для родини й України.
Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,
Бо ти на світі білому - Людина,
Бо в світі трудному світильник Божий-ти.
У цій шаленій чорно-білій січі,
Крізь болісні і радісні літа
Несімо любові промені одвічні -
Хай торжествують світло й доброта!

 

Вчитель. Доброта людини - у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість- прислів’я та приказки.

Робота з прислів’ями. (вчитель роздає учням роздруковані картки з частинами прислів’їв. Один учень читає першу частину, а інші підбирають закінчення.

Кожна пара отримує по три прислів'я.

  •         Краще добро робити, ніж гарно говорити
  •         Не одяг красить людину, а добрі діла
  •         Хто людям добра бажає, той і собі має
  •         Все добре переймай, а зла уникай
  •         3 добрим дружись а лихих стережись
  •         Про добро пишуть на піску а про зло на камені

 

Учень.

Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.


Учень.

Бо доброта - не тільки те,
Що обіймає тепле слово,
В цім почутті така основа,
Яка з глибин душі росте.


Учень

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте сяйво доброти.

Учень.

Я вірю в силу доброти,
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.

 

Учень.
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящу.
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.

 

Учень

Найогидніші очі - порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі - бездушні,
Найпідліша-брехлива сльоза.

 

Учень

Найпрекрасніша мати-щаслива,
Найсолодші вуста - дорогі,
Найчистіша душа-незрадлива,
Найскладніші люди – прості.

 

Учень

Але правди й брехні не розмішуй, 
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі лиш той наймудріший,
Хто найдужче любить людей і життя.

 

Відео «Даруй добро»

 

Гра «Збери слово».

Вчитель. Поруч із добром по життю йдуть його друзі, щоб познайомитись з ними нам потрібно виконати завдання (із букв скласти слово).

(На дошці або набірному полотні виставлені картки з буквами. Треба переставити картки так, щоб вийшли слова, і пояснити їх значення).

Матеріал для гри:

н, ч, й, і, у, с, ь, т (чуйність)

м, у, а, н, і, м, г, з (гуманізм)

и, т, ь, щ, р, с, і (щирість)

д, о, і, з, и, ч, с, т, ь, л, и, б, р, в, о ( доброзичливість )

Пояснення складених слів та прикріплення їх на дошку:

Чуйність - турботливе, уважне ставлення до людей.

Гуманізм - чуйне, добре ставлення до людей.

Щирість - відкритість душі, чесне ставлення до людей.

Доброзичливість - побажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу.

 

Серед нас є люди, які потребують найбільшої уваги, доброти, підтримки, любові.

Я пропоную вам переглянути відео про життя одного хлопчика.

Обговорення побаченого.

Перегляд казки «Соловейко з одним крилом»

 

Вчитель. Ставитися до  інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина.

Вчитель. Найкоротша відстань між людьми-це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.

Стежте за своїми думками - вони стають словами.
Стежте за своїми словами - вони стають учинками.
Стежте за своїми вчинками - вони стають звичками.
Стежте за своїми звичками - вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.

- А зараз пропоную вам  пограти у гру . Якщо відповідь на поставлене питання «так», то ви піднімаєте зелену цеглину, я якщо ні, то червону

1. Чи можна примусити людину бути доброю?

2. Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?

3. Чи можна стати добрим лише на деякий час?

4. Чи потрібно виявляти доброту у ставленні до будь-кого?

5. Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі?

6. Чи легко бути добрим?

7. Чи можна доброту порівняти із сонцем?

8. Чи є у вас бажання чинити добрі справи?

- Порахуйте, яких відповідей у вас виявилося більше: «так» чи «ні». Якщо більше відповідей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.

Тепер натупне випробування. Не менш складне. А називається воно «Конституція дружби». Річ у тім, що в королівстві Добра діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців королівства і зроблять їх добри­ми і дружніми.

Проводиться гра «Конституція дружби»

Завдання кожній групі— за дві хвилини при­думати якнайбільше добрих законів дружби, за якими мають жити мешканці казкового королівства. Перемагає група, яка придумає найбільше законів.

 

Орієнтовний список законів:

  1.            завжди прислухатися одне до одного;
  2.            не брехати одне одному;
  3.            не кривдити та не обзивати одне одного;
  4.            завжди підтримувати одне одного;
  5.            не залишати одне одного в біді;
  6.            завжди чинити по справедливості;
  7.            завжди поступатися одне одному;
  8.            допомагати одне одному.

Ці та інші закони доброти, любові і дружби, записані в пам’ятці. Пам’ятайте їх, дотримуйтесь і тоді у вас буде багато друзів, які вас любитимуть і поважатимуть.

Ознайомлення iз пам’яткою

 

Пам’ятка добрих i корисних справ (роздається кожному учню)

  1.            Завжди дотримуйтесь свого слова.
  2.            Не будьте самовпевненим.
  3.            Не лiнуйтеся.
  4.            Нiколи не вимагайте винагороди.
  5.            Виконуйте все вчасно.
  6.            Допомагайте людям самі, не чекайте, доки вас проситимуть.
  7.            Завжди виконуйте тiльки добрi справи, за якi нiколи не червонiтимете.
  8.            Завжди прислухайтеся одне до одного;
  9.            Не брешіть одне одному;
  10.            Не кривдіть та не обзивайте одне одного;
  11.            Завжди підтримуйте одне одного;
  12.            Не залишайте одне одного в біді;
  13.            Завжди чиніть по справедливості;
  14.            Завжди поступайтеся одне одному;
  15.            Допомагайте одне одному.

 

Руханка

Я іду шукати друга

Я іду шукати друга

Подивились, Зупинились.

І долоньками дотулились.

 

Вчитель: Цей звіт добрих законів я обов'язково залишу меш­канцям нашого королівства Доброти. Але для того, щоб во­ни змогли їх прочитати, вам потрібно подарувати їм чарівну «Абетку дружби», тобто до кожної літери абетки дібрати добре слово.

Вносять великий аркуш паперу, на якому в стовпчик написані літери абетки. Учні добирають до літер відповідне слово.

«Абетка дружби»

А — акуратність

Б — бадьорість

Е — ерудованість

Т — толерантність

К — красота

А -  активність

 

Д — доброта (дружба)

Р — радість

У — уміння

Ж — життєрадісність

Б - безтурботність

И – щирість

 

 

Учитель: Бачите, як багато в нас гарного, доброго. Намагатимемось i надалi берегти i примножувати цi добрi вчинки. Щоб вашi обличчя були завжди радiснi вiд того, що ви зробили доброго, а на обличчi нiколи не зникала усмiшка.А ще, нехай у вашому житті ніколи не трапляються такі історії, які ви зараз побачите.

 

 Сценка «Я помагаю мамі»

Вітько-бідак страждає так,

Аж здригає ногами!

Він — за столом, він пише твір:

«Я помагаю мамі».

Старанно олівець гризе

та супить брови грізно,

але нічого — хоч умри! —

до голови не лізе...

Та ось тихесенько зайшла

в його кімнату мама.

Вітюнь, будь ласка, в магазин

сходи за сірниками.

Ідея! — вигукнув синок, а мамі...

Ну й морока! Сама іди!

Я твір пишу, роблю важкі уроки.

І мама вийшла... А Вітько

швиденько пише в зошит:

«Я в магазин завжди ходжу,

коли мене попросять...».

Хвилин за десять мама знов

з'являється у дверях:

«Вітюнь, картопельки начисть,

а я зварю вечерю».

Сама начисть! — кричить Вітько,

та так, що ледь не лопне.

Я твір пишу! Я — зайнятий!

Сама вари картоплю!

Виходить мама, а синок

писати знов сідає.

«Я мамі сам варю обід,

вечерю і сніданок...».

Радіє син. Не твір, а люкс!

Оцінка буде гарна!

І геть не думає про те,

що він радіє марно...

 

Створення Сонечка доброти.

- У нас є щось схоже на сонечко. Чого не вистачає на ньому? (промінчиків )

 

 

- Дійсно.  На столі у вас жовті листочки. Виріжте свою долоньку та напишіть добру справу, яку ви зробили протягом останнього місяця. Прикріпіть промінчик до сонечка. Ось і подивимось, оживе  воно, чи ні. Зробити це потрібно швидко та акуратно. (Робота дітей).

 

 

- Подобається вам наше сонечко? Давайте прочитаємо, які добрі справи ви зробили. (Вчитель зачитує кілька записів).

 

Давайте ми усім нашим гостям побажаємо добра і заспіваємо пісню.

 

Дівчатка співають пісню «А я бажаю вам добра»

Одна земля, одна надія

І сонечко на всіх одне,

Воно усіх теплом зігріє,

Воно нікого не мине.

І буде знов весна на світі

Надію людям дарувать,

І будем ми на світі жити,

І про добро пісні співать.

 

Приспів:

А я бажаю вам добра,

А я бажаю вам тепла,

Любові завтра і сьогодні.

А я бажаю вам добра,

Щоб, наче сад, душа цвіла,

Щоб зорі падали в долоні.

 

Коли біда простягне руки,

Прийдуть печалі і жалі,

Згадай крізь терени розлуки,

Що є кохання на землі.

І буде знов весна на світі

Надію людям дарувать,

І будем ми на світі жити,

І про добро пісні співать.

 

 

Учні розказують вірші

Як хочеться, щоби у світі
Панувало лише добро
Щоб кожна пташечка співала
Й приносила усім тепло.

Щоб кожне деревце у лісі
Гойдав легенький вітерець,
А люди, щоб були добріші
Та усміхалися частіше.

 

Який чарівний, дивовижний світ!
І ми на цій планеті — люди.
Учись добро творити з юних літ,
Тоді й тобі самому добре буде.


Засяє іскра у людських очах,
Як серденько її тепло відчує.

І відійде тривога, зникне страх,
І світла радість заструмує.


Й твоя душа від цього оживе,
Дзвіночком радісно задзвонить.
І доброта до тебе попливе,
Від зла і лиха оборонить.

 

Вчитель. Час невпинно біжить вперед. Збігають хвилини, години, пливуть роки. Хочеться вірити, щоб у вас все було гаразд, хочеться, щоб слова доброти почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе  життя. Пам’ятайте, людина на цім світі не вічні, життя коротке і гріх розтринькувати  його на погані справи.

Будьте добрими, людяними, милосердними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі у щоденних клопотах, бережіть своє серце від усього злого. Всім нам не легко у сьогоднішній час, але пам’ятаймо, що поруч є люди, яким набагато  гірше. А ми можемо хоч на крихту покращити їхнє життя своїм відношенням, усмішкою, теплим поглядом…

А наостанок я хочу звернутися до епіграфа. Якого слова не вистачає у вислові?

Отож, творіть на землі добро, примножуйте кількість щасливих людей. Відкривайте свої серця і душі навстіж, поспішайте робити Добро, ставайте добродіями!

 

docx
Додано
24 лютого 2023
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку