Тема. Гра-мандрівка «До країни Здоров’я».
Мета. Вчити дітей доглядати за своїми речами, піклуватись про своє
здоров’я, ознайомити дітей з гігієною власного тіла; розвивати пам’ять,
мислення; виховувати взаємоповагу, бажання дотримуватись гігієни.
Обладнання: картки з назвами предметів (3 комплекти), малюнки вітамінів, малюнок мікроба.
Хід заходу
-
Сьогодні у нас виховна година на тему: Уявна гра-подорож «До країни Здоров’я»
Девізом будуть слова:
Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається.
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини!
-
А що таке здоров’я, бо кажуть, що здоров’я – це найдорожчий скарб.
-
Як ви розумієте ці слова?
-
Здорова людина весела, щаслива.
-
У здорової людини нічого не болить.
-
Здорова людина має багато друзів.
-
Давайте проаналізуємо діаграму «Від чого залежить здоров’я?»
-
Спосіб життя людини.
-
Виховання здорового способу життя в родині.
-
Навколишнє середовище.
-
Система охорони здоров’я
-
Це дотримання режиму дня.
-
Заняття спортом.
-
Уникання стресів.
-
Правильне і повноцінне харчування.
-
Щоб дізнатися, як здоров’я людини залежить від харчування, ми вирушимо в цікаву мандрівку в країну Здоров’я.
-
До речі, ви любите подорожувати?
Закінчивши подорож ми дізнаємося:
-
Про основні правила харчування.
-
Про режим та гігієну харчування.
-
Навчимося правильно споживати їжу.
-
Розширимо знання про правильне харчування.
-
А уявно, ми помандруємо поїздом.
Отже, всілися зручно. Вирушаємо!
Звучить пісня «Голубий вагон»
Прочитаємо її назву.
Зупинка I
Наші предки знали, що споживали
-
Хто такі предки?
-
Пригадаємо, яка їжа переважала в меню українців?
-
Улюбленими стравами були борщ, капусняк, огірки, часник, цибуля, хрін.
-
Готували різноманітні страви з картоплі: картопля печена, жарена, варена, терчінники.
-
М’ясні страви були рідкісні. Споживали багато сала.
-
Рідко вживали яйця, страви з птиці.
-
Молочні страви вживали частіше: сир, сметану, затірку (тепер макарони).
-
Багато варили каш: кукурудзяну, гречану, з проса.
-
А як ще наші бабусі і дідусі зміцнювали свій організм?
-
Вони постили. Перед великими святами є піст. Постили також у середу і п’ятницю щотижня. У середу і п’ятницю не вживали молочної їжі.
-
Гра «Відгадай страву за описом»
-
Ваше завдання: відгадати страву, визначити, яка вона – пісна чи скоромна, щоденна чи святкова.
-
Відокремлений від м’яса свинячий жир, що зберігається і вживається сирим, смаженим чи вареним? Сало (скоромне, буденне)
-
До речі, біле сало містить багато вітамінів і корисних речовин, які зміцнюють захисні сили організму.
-
Популярна в Україні рідка страва, яка вариться з посічених буряків, капусти, картоплі, моркви та інших приправ. Борщ (залежить від приготування, буденна).
-
Одна з 12 обов’язкових с трав на Святвечір, яку готують з пшениці, заправленої тертим маком, горіхами, медом. (Кутя – святкова, пісна.)
-
Українська національна страва. Невеликий варений виріб. Зліплений з тіста, начинений сиром, картоплею, ягодами, вишнями, з повидлом. Вареники (щоденна, залежно від начинки).
Висновок.
-
Ви добре знаєте національну кухню українців, але ще потрібно знати, як та чи інша їжа зміцнює здоров’я.
II зупинка
З лікарем дружи, та не май у ньому потреби
-
Без їжі людина не може жити. Через їжу ми отримуємо поживні речовини необхідні для роботи мозку, серця, легенів, інших органів. Їжа забезпечує наш організм енергією. А ще здоров’я залежить від того, як ми їмо, як пережовуємо їжу.
-
Отже, щоб бути здоровим, треба знати правила харчування.
-
Їсти потрібно 4 рази на день в один і той же час. У школі слід їсти після 2 або 3 уроку.
-
Обов’язково снідайте, коли йдете до школи. Вранці корисно їсти кашу.
-
На обід має бути 2-3 страви. Їжа повинна бути різноманітною. Корисно їсти молочні продукти, м’ясо, рибу. Багато овочів і фруктів.
-
Не захоплюйтеся надмірно солодощами. Виробами із борошна і солоною їжею.
-
Їжу треба добре пережовувати, щоб не зіпсувати шлунок.
-
Під час їжі не можна відволікатися, займатися іншою справою, читати. Це знижує апетит і погіршує процес засвоєння продуктів.
-
Не можна переїдати. Тоді не хочеться займатися спортом, бігати, вчитися. Переїдання є причиною багатьох хвороб.
-
Страви повинні бути свіжими, мати приємний запах, смак і гарний вигляд.
III зупинка
Вітаміни корисні для людини
-
Слово «вітамін» - походить від латинського слова «віта» - життя. Назва ця не випадкова, якщо не вистачає вітамінів, людина важко хворіє.
Вітаміни потрібні для нормального розвитку. Тому потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.
Сценка «Ми корисні для людини»
(входять 4 дітей, на головах шапочки з написом А. В, С, Д)
-
Доброго дня!
-
Впізнали нас?
-
Ми вітаміни. Дуже корисні для людини.
-
Я - вітамін А, сприяю росту, підтримую нормальний зір. Мене багато в маслі, зеленій цибулі, гарбузові, риб’ячому жирі.
-
А я – вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Я є в житньому хлібі, вівсяній і гречаній кашах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, м’ясі, печінці.
-
А я – вітамін С. Запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту. Багата мною капуста, картопля, помідори, щавель, хрін, шипшина, часник, лимон, чорна смородина.
-
А я – вітамін Д. Зміцнюю кістки, запобігаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Всі:
Хто дружить із нами буде,
Всі незгоди той забуде.
Виросте міцним, здоровим -
Переможе всі хвороби.
Висновок. Отже, діти, треба вживати різноманітну їжу, щоб збагатити свій організм потрібними вітамінами.
IV зупинка
У здоровому тілі – здоровий дух
Що ж , мабуть, настав час
Трохи відпочити
Я хочу на фізкультхвилинку
Всіх вас запросити.
Раз – підняли руки вгору,
Два – нахилилися додолу.
Три – руки в боки.
Нахилились вправо, вліво,
Щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири
Набираємося сили
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
V зупинка
Треба правильно харчуватися, щоб до лікаря не
звертатися
-
Правильне харчування оберігає людину від хвороб, а неправильне спричиняє їх.
Є деякі продукти, вживати які треба обмежено. Це – цукор, жир, сіль.
-
Від надмірного вживання солодощів люди повніють, у них псуються зуби.
-
Жир – це сало, масло, маргарин, м’ясо. Люди, які багато вживають продуктів, що містять жир - частіше хворіють. Потрібно вживати м’ясо, бо в ньому є багато білків. Потрібно вживати рибу. Із жирів надавайте перевагу олії. Більше потрібно вживати овочів і фруктів.
-
Сіль теж може стати причиною багатьох захворювань, не потрібно надто їсти солене.
-
Неправильне вживання їжі призводить до найбільш поширених серцево-судинних хвороб.
Послухайте поради для попередження цієї небезпечної хвороби.
Треба мудру голову мати,
Щоб всі хвороби здолати.
Про пости і свята пам’ятати,
Здоров’я своє оберігати.
Той лише менше хвороб має,
Хто мало сала споживає,
А хто в піст ще хоче м’яса -
Болячок у того маса.
Хто яблука взимку споживає,
Той хвороб цілком не знає,
Гарбуз на зиму запасай
Та кашу з пшоном поїдай.
Перед сном запам’ятай:
Не злися і не переїдай.
Чим легша їжа,
Тим сон міцніший.
Про здоров’я своє
Завжди пам’ятай,
Немиті овочі і фрукти
Ніколи не вживай.
-
А ще потрібно пам’ятати про гігієну харчування, щоб не попали мікроби, які спричиняють інфекційні хвороби.
-
Дякую вам дівчата за корисні поради.
-
А це хто такі?
Сценка «Мікроби»
Чи нас просто не впізнали?
Я – великий Повелитель
Злющий вірус і мучитель.
-
А ми твої друзі – нероби,
Шкідливі бактерії і мікроби.
-
Ми зникнемо лише тоді, коли ви пригадаєте правила, яких ми дуже боїмося.
-
Перед їжею завжди треба мити руки.
-
Якщо їжа впала на підлогу, то її не можна їсти, бо вона забруднена.
-
Не можна споживати їжу, коли вийшов її термін, бо можна отруїтися.
-
Овочі та фрукти перед вживанням треба мити.
-
Не можна вживати незнайому їжу.
-
Нам тут нічого робити.
-
Прощавайте!
VI зупинка
Поради медсестри
-
Звертаємося до вас із кількома питаннями:
-
Уже пройшов пік грипу. Що ви рекомендуєте, щоб не захворіти на грип?
-
В першу чергу не переохолоджуватися. Їсти часник, капусту, лимони, яблука. Вони багаті на вітамін С, який зміцнює організм.
-
Чому так часто учні звертаються до вас з болем у голові, в животі?
-
Що ви можете порадити відносно харчування?
-
Одним із вважливих елементів у харчуванні є йод.
Поради медсестри.
-
Ми пройшли всі зупинки. Можливо, хтось щось доповнити хоче?
-
Ми склали частівки і хочемо їх заспівати.
Пісня
Любить Саша наш котлети,
Ковбасу і вінегрети.
Та режиму він не знає,
Через те ось і страждає.
Їжте діти, їжте борщ,
Пиріжки з капустою,
Кашу гречану й вівсяну,
Та ще й сир з сметаною.
Треба добре харчуватись,
Щоб силоньки набиратись,
Вітаміни споживати,
Щоб здоров’я добре мати.
-
Дякую вам, дівчата. Ви ще раз підкреслили, що найдорожчий скарб – це здоров’я. Його не купиш на жодному ярмарку, в жодному магазині.
VII зупинка
В гостях у лікаря Айболить
-
Хто це стоїть біля воріт?
-
Лікар Айболить.
-
Він хоче вас пригостити чарівними вітамінами, але для цього треба відгадати загадки.
-
У кожній господі я у великій пригоді.
Та хто мене роздягати візьметься,
Той слізьми заллється. (Цибуля)
Що лиш зуби та борода? (Часник)
І їдять мене і валять,
Бо я добра і смачна. (Картопля)
А коса її надворі. (Морква)
Сорочок наділа 300. (Капуста)
А роги надворі. (Буряк)
А деруся все угору. (Квасоля)
В гаю на припоні
Довгасті, голчасті, зеленої масті
Нікого не возять, лиш солі просять. (Огірки)
Цвіте вона, мов золото
Плоди на ній, як яблука. (Помідори)
-
Молодці! Ось ці овочі, в яких знаходяться вітаміни, потрібні для організму людини.
-
Але це ще не все. Тут якась записка. Ану прочитайте.
Дорогі учні!
Нелегким був ваш шлях по країні Здоров’я. Я спостерігав за кожним вашим кроком і побачив, що ви тепер знаєте, як треба правильно харчуватися, щоб бути здоровим.
А на кінець, перед вами останнє випробування. Приготуйте страви із овочів, які є відповідями на загадки і поділіться досвідом.
Лікар Айболить.
Після приготування учні діляться рецептами.
-
Ось і закінчилася наша мандрівка в країну Здоров’я. Чи справдилися ваші очікування про те, що я говорила на початку уроку?
-
Звичайно, ми все не охопили. Більше ви дізнаєтесь на уроці основи здоров’я.
-
Як підсумок – прозвучить Гімн Здоров’ю.
Здоров’я – основа усього на світі,
Здоровими бути бажають всі діти.
Для цього потрібно щоденно вмиватись,
Робити зарядку і тепло вдягатись.
Себе гартувати водою і сонцем,
І солодко спати з відкритим віконцем.
І їсти усе, що на стіл подають,
Бо ж страви нам росту і сил додають.
-
Я хочу закінчити словами:
Більшого немає багатства
Як здоров’я наше!
На радість усім і татові й мамі
Ростіть усі здорові і гарні.
-
Поверніться одне до одного. Усміхніться.
Адже усмішка, гарний настрій добра і калорійна їжа – показник гарного здоров’я.