Гра «ЩО? Де? КОЛИ?»

Про матеріал

Мета: розширення знань учнів 8-9-х класів із історії, географії та народознавства поза межами вимог шкільної програми, розвиток мислення та вміння використовувати набуті ними знання в нестандартних ситуаціях.

Перегляд файлу

Автори: Дашко М.В. (історія, народознавство), Пиріг Л.П. (географія)

 

Пояснювальна записка

Гра  «ЩО? Де? КОЛИ?»

Не дивлячись на те, що сьогодні основною формою організації навчального процесу в школі є урок, проте використовувати тільки його вчителеві не можна. Незважаючи на всі свої позитивні аспекти, урок нездатен повністю задовольнити освітні потреби всіх дітей і підлітків. Оскільки в ході уроку вчитель значною мірою зв’язаний рамками чинних навчальних програм.

Тому проведення уроків доцільно доповнювати системою різноманітних позаурочних заходів, які мають, з одного боку, посилити рівень задоволення освітніх запитів дітей і підлітків, а з іншого – викликати й підтримувати в них сталий інтерес до вивчення навчальної дисципліни, у тому числі і самостійно.

Одним із методів зацікавлення учнів предметом являється гра. До таких ігор можна віднести досить відому гру « Що? Де? Коли?». Питання до гри можуть вміщати інформацію, яка охоплює великий об’єм матеріалу з кількох предметів, які вивчаються в шкільному курсі. В зв’язку з цим, ми вирішили провести гру, запитання для якої будуть містити матеріал з історії України, географії України та народознавства. Дану гру доцільно проводити в 8, 9 класах так, як питання пов’язані з програмним матеріалом, який вивчають учні в цих класах.

Мета гри: розширення знань учнів із історії, географії та народознавства поза межами вимог шкільної програми, розвиток мислення та вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.

При проведенні таких ігор необхідно дотримуватись певних умов.

  1.     Запитання мають бути не виключно «на знання», а скоріше, на логічне мислення.
  2.     Знаходження правильної відповіді має базуватися на інформації зі шкільної навчальної програми.
  3.     Завдання повинні мати різнопланову форму. Вони можуть бути усними, передбачати роботу з предметами чи ілюстраціями, відеоматеріалами тощо.

           Також для проведення гри необхідно:

  1. Мати обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, секундомір, декілька свистків.
  2. Обрати суддів. Це можуть бути як старшокласники так і вчителі.

 

Використана література:

  1. 500 найцікавіших питань та відповідей про Україну. – Харків: ВД «Школа», 2008 р.
  2. В. Ф. Вовк « Тиждень географії в школі 6-10 класи» - Харків                   Видавництво «Ранок», 2011 р.
  3. Ілюстративний матеріал до презентації взято з мережі Інтернет.

 

Гра «Що? Де? Коли?»

Доступ до презентації: https://bit.ly/2UagFEp

Питання

  1.              Ця річ дорівнювала 20 нотам, 25 кунам, 50 резанам, 150 векшам. З’явилась в період роздробленості Русі. Являла собою виріб із срібла вагою приблизно 200 грамів. Назвіть цю річ.

Відповідь

У Київській Русі в обігу були арабські, візантійські, західноєвропейські монети, і лише князь Володимир Великий започаткував карбування власної грошової одиниці. Це були так звані «златники» та «срібляники» - руські золоті та срібні  монети, на яких зображувався сам князь та його герб у вигляді тризуба. Карбував свої монети й князь Ярослав Мудрий.

З розпадом держави та початком роздробленості Русі поряд з монетами починають використовувати хутра звірів. Потім в обіг входить їх еквівалент із срібла. Так зявляється гривна, що дорівнювала 20 нотам, 25 кунам, 50 резанам, 150 векшам. Гривня являла собою злиток срібла вагою приблизно 200 грамів, інші одиниці були відповідно шматочками срібла меншого розміру. Гривна поступово стала основною одиницею розрахунку при великих фінансових операціях, а меншими грошовими одиницями русичі відповідно розраховувалися у повсякденні.

 

  1.              Він був дуже впливовою політичною фігурою у Великому князівстві Литовському та новоутвореній Речі Посполитій. Володів величезними землями на Волині, Поділлі, Київщині та в Галичині, доходи з яких майже дорівнювалися бюджету країни. Був маршалком, воєводою, сенатором і навіть претендував на польський та московський престол. Був категорично проти підписання Люблінської унії 1569 р. та Берестейської 1596 р.

Дбаючи про розвиток православної культури, магнат відкрив у місті Острозі академію, декілька шкіл і друкарень.

Назвіть імя українського князя.

Відповідь:

Український князь вирізнявся твердими принципами, заради захисту православної віри був готовий розпочати громадянську війну.

Іван Федоров за кошти князя надрукував в Острозі перше повне видання Біблії церковнословянською мовою.

В Острозькій академії працювало багато інтелектуалів, які прославили українську культуру.

Діти князя не виконали заповіт батька й перейшли у католицтво. Після смерті його сина Януша славетний рід Костянтина – Васильовича  Острозького (1526 – 1608) перервався.

 

  1. В українських землях мало місце унікальне явище – жінки самостійно і досить ефективно вели господарство. Нічого подібного не було ані в польських землях, ані в московських.

Достаток родини, що залишалася на довгий час без батька, повністю залежав від підприємливості матері. Так в Україні  зявилися шинки і трактири, якими керували жінки – дружини та матері степових лицарів. При цьому гроші, що отримував чоловік, чи коштовності, які здобувалися в бою, також часто йшли у родинний бізнес. Свої шинки тримали навіть знатні українки.

Коли в Україні зявились перші бізнес – леді?

Відповідь

Повязано це передусім з розвитком козацтва, яке в середині ХVІ ст. стало вже масовим явищем.

 

  1.              Найвідоміший і найпопулярніший кошовий отаман Запорізької Січі, якого обирали 8 разів поспіль кошовим отаманом. Талановитий полководець, улюбленець козаків, він не вмів писати й читати, проте володів усіма тонкощами військової справи. Від часів гетьмана Сагайдачного не було у січового товариства такого здібного ватажка, а у турків і татар такого лютого ворога. Козак – характерник, якого турки називали «шайтаном» і лякали своїх неслухняних дітей. За легендою, саме він віддав наказ написати славнозвісного листа запорожців у відповідь на ультиматум турецького султана Мехмеда ІV.

Назвіть імя славного кошового отамана.

Відповідь:

Народився славетний отаман у слободі Мерефа на Слобожанщині. З молодих років козакував, воював у Франції, був соратником Б. Хмельницького. Не вважав себе підданим жодного господаря, він зберігав вірність лише бойовим побратимам і вирізнявся незалежністю у поглядах і діях. Вороги боялися і поважали його. Це Іван Сірко.

 

  1.              Цей філософ увійшов в історію як видатний просвітник, філософ, поет, композитор. Обрав життя бідного філософа проповідника. Він казав про себе , що «замислив розумом і пожелав волею бути Сократом на Русі.» Згідно з його волею, на могилі написано «Світ ловив мене, та не спіймав».

Відповідь: Григорій Савич Сковорода

 

  1.              Найпоширенішим верхнім одягом у жінок Середнього Подніпров’я та південної України поч. ХХ ст.  вважалися свити. Зазвичай вони були білого кольору із суцільною спиною, розширені донизу вусами. Свити могли бути кроєм у три, п’ять і більше складок – «вусів». Колись цей елемент був ознакою заможності жінки: що більше «вусів», то багатшою була жінка. За козацьких часів існував звичай прикрашати свити золотим позументом. Для виготовлення теплих байкових свит використовували, крім білої, ще червону, синю або зелену тканини.

На поч. ХХ ст. свити називали іншим словом. Сьогодні, кожна дівчина, жінка, мають в своєму гардеробі предмети одягу з цією назвою.

Яку назву мали свити?

Відповідь: юпка

 

  1.              Ця річ – обов’язковий елемент традиційного чоловічого одягу українця. Їй чоловіки надавали дуже важливого значення: загубити її було поганою прикметою, що означало наближення смерті. Крім того, за цією річчю можна було дізнатись про заняття та соціальний статус людини. Один із різновидів цієї речі – прізвище другого Президента незалежної України.

Про який елемент традиційного чоловічого одягу українця йде мова?

Відповідь:

Шапки в наших землях були дуже різноманітними: малахаї, схожі на сучасні шапки – вушанки; крилатки – шапки циліндричної форми; кучми – конічної форми; шлики з видовженою верхньою частиною тощо.

 

  1.              Цю страву в давнину називали «вариво з зілля», пізніше ця страва дістала нову назву (із старослов’янської перекладається як буряк).

В Україні була повсякденною, її вживали як в будні, так і в свята, зазвичай, у вузькому сімейному колі. Сьогодні ця страва у більшості родин теж щоденна.

Як старослов’янською і сьогодні називається ця страва?

Відповідь:

Збереглися до сьогодні навіть прислівя: «Де велика рада – там рідкий борщ», «Свій борщ не солоний ліпший, ніж чужа юшка».

 

  1.              Ця річ – невід’ємний атрибут козацького життя. Невипадково на усіх старовинних зображеннях запорожців вона обов’язково є. Українські козаки перейняли звичай використовувати цю річ від турків. Турки навчилися використовувати її у іспанців (котрі, у свою чергу, перейняли це в американських індіанців), з якими вони воювали по всьому Середземному морю. Справжній козак не розлучався з нею ані в поході, ані на відпочинку. У кожного була своя прикрашена візерунками, що цінувалася не менше за рідкісну зброю. Традиційно їх робили з вишні, груші та липи, але ніколи не використовували для їх виготовлення деревину осики, дуба, сосни та ялини.

Назвіть цю річ.

Відповідь: люлька

 

  1.          Такі рослини зустрічаються лише на Балканах та в Альпах на висоті 2-3 тис. метрів над рівнем моря. Долину цих рослин називають одним із чудес Закарпаття, в 1990 р. вона отримала статус біосферного заповідника, визнаний ЮНЕСКО.

Назвіть цю рослину.

Відповідь: дикий вузьколистий нарцис

 

  1.          На зміну рівня води у Світовому океані впливає розташування Землі відносно Сонця та Місяця. Припливи та відпливи особливо помітні на океанському узбережжі та островах. Чи проявляються вони в Чорному та Азовському морях?

Відповідь: так, але всього лиш на 8-9 см.

 

12. Від Дніпропетровська до Запоріжжя протягом 90 км Дніпро перекривали гранітні скелі Української кристалічної лінії. Річкове дно всіяне підводними і надводними скелями, камінням. Якщо вони перетинають частину течії то називаються заборами.

А як вони називаються, коли перетинають всю річку, та скільки їх на даній відстані?

Відповідь: пороги,9

 

Алмази в Україні є, але лише у вигляді мінеральних знахідок. Біля Житомира знаходиться унікальне родовище гірського кришталю та інших коштовних каменей.

Яке коштовне каміння розробляють в Клесівському родовищі на Рівненщині?

Відповідь: бурштин

 

  1.  Назва цього озера походить від тюркської – «гниле море». Озеро нагадує складний лабіринт, утворений численними затоками, півостровами та островами. Це дуже мілководне озеро. Назвіть його.

Відповідь: Сиваш

1

 

doc
Додано
21 березня 2020
Переглядів
1562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку