Мета: розширення знань учнів 8-9-х класів із історії, географії та народознавства поза межами вимог шкільної програми, розвиток мислення та вміння використовувати набуті ними знання в нестандартних ситуаціях.
Автори: Дашко М.В. (історія, народознавство), Пиріг Л.П. (географія)
Пояснювальна записка
Гра «ЩО? Де? КОЛИ?»
Не дивлячись на те, що сьогодні основною формою організації навчального процесу в школі є урок, проте використовувати тільки його вчителеві не можна. Незважаючи на всі свої позитивні аспекти, урок нездатен повністю задовольнити освітні потреби всіх дітей і підлітків. Оскільки в ході уроку вчитель значною мірою зв’язаний рамками чинних навчальних програм.
Тому проведення уроків доцільно доповнювати системою різноманітних позаурочних заходів, які мають, з одного боку, посилити рівень задоволення освітніх запитів дітей і підлітків, а з іншого – викликати й підтримувати в них сталий інтерес до вивчення навчальної дисципліни, у тому числі і самостійно.
Одним із методів зацікавлення учнів предметом являється гра. До таких ігор можна віднести досить відому гру « Що? Де? Коли?». Питання до гри можуть вміщати інформацію, яка охоплює великий об’єм матеріалу з кількох предметів, які вивчаються в шкільному курсі. В зв’язку з цим, ми вирішили провести гру, запитання для якої будуть містити матеріал з історії України, географії України та народознавства. Дану гру доцільно проводити в 8, 9 класах так, як питання пов’язані з програмним матеріалом, який вивчають учні в цих класах.
Мета гри: розширення знань учнів із історії, географії та народознавства поза межами вимог шкільної програми, розвиток мислення та вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.
При проведенні таких ігор необхідно дотримуватись певних умов.
Також для проведення гри необхідно:
Використана література:
Гра «Що? Де? Коли?»
Доступ до презентації: https://bit.ly/2UagFEp
Питання
Відповідь
У Київській Русі в обігу були арабські, візантійські, західноєвропейські монети, і лише князь Володимир Великий започаткував карбування власної грошової одиниці. Це були так звані «златники» та «срібляники» - руські золоті та срібні монети, на яких зображувався сам князь та його герб у вигляді тризуба. Карбував свої монети й князь Ярослав Мудрий.
З розпадом держави та початком роздробленості Русі поряд з монетами починають використовувати хутра звірів. Потім в обіг входить їх еквівалент із срібла. Так з’являється гривна, що дорівнювала 20 нотам, 25 кунам, 50 резанам, 150 векшам. Гривня являла собою злиток срібла вагою приблизно 200 грамів, інші одиниці були відповідно шматочками срібла меншого розміру. Гривна поступово стала основною одиницею розрахунку при великих фінансових операціях, а меншими грошовими одиницями русичі відповідно розраховувалися у повсякденні.
Дбаючи про розвиток православної культури, магнат відкрив у місті Острозі академію, декілька шкіл і друкарень.
Назвіть ім’я українського князя.
Відповідь:
Український князь вирізнявся твердими принципами, заради захисту православної віри був готовий розпочати громадянську війну.
Іван Федоров за кошти князя надрукував в Острозі перше повне видання Біблії церковнослов’янською мовою.
В Острозькій академії працювало багато інтелектуалів, які прославили українську культуру.
Діти князя не виконали заповіт батька й перейшли у католицтво. Після смерті його сина Януша славетний рід Костянтина – Васильовича Острозького (1526 – 1608) перервався.
Достаток родини, що залишалася на довгий час без батька, повністю залежав від підприємливості матері. Так в Україні з’явилися шинки і трактири, якими керували жінки – дружини та матері степових лицарів. При цьому гроші, що отримував чоловік, чи коштовності, які здобувалися в бою, також часто йшли у родинний бізнес. Свої шинки тримали навіть знатні українки.
Коли в Україні з’явились перші бізнес – леді?
Відповідь
Пов’язано це передусім з розвитком козацтва, яке в середині ХVІ ст. стало вже масовим явищем.
Назвіть ім’я славного кошового отамана.
Відповідь:
Народився славетний отаман у слободі Мерефа на Слобожанщині. З молодих років козакував, воював у Франції, був соратником Б. Хмельницького. Не вважав себе підданим жодного господаря, він зберігав вірність лише бойовим побратимам і вирізнявся незалежністю у поглядах і діях. Вороги боялися і поважали його. Це Іван Сірко.
Відповідь: Григорій Савич Сковорода
На поч. ХХ ст. свити називали іншим словом. Сьогодні, кожна дівчина, жінка, мають в своєму гардеробі предмети одягу з цією назвою.
Яку назву мали свити?
Відповідь: юпка
Про який елемент традиційного чоловічого одягу українця йде мова?
Відповідь:
Шапки в наших землях були дуже різноманітними: малахаї, схожі на сучасні шапки – вушанки; крилатки – шапки циліндричної форми; кучми – конічної форми; шлики з видовженою верхньою частиною тощо.
В Україні була повсякденною, її вживали як в будні, так і в свята, зазвичай, у вузькому сімейному колі. Сьогодні ця страва у більшості родин теж щоденна.
Як старослов’янською і сьогодні називається ця страва?
Відповідь:
Збереглися до сьогодні навіть прислів’я: «Де велика рада – там рідкий борщ», «Свій борщ не солоний ліпший, ніж чужа юшка».
Назвіть цю річ.
Відповідь: люлька
Назвіть цю рослину.
Відповідь: дикий вузьколистий нарцис
Відповідь: так, але всього лиш на 8-9 см.
12. Від Дніпропетровська до Запоріжжя протягом 90 км Дніпро перекривали гранітні скелі Української кристалічної лінії. Річкове дно всіяне підводними і надводними скелями, камінням. Якщо вони перетинають частину течії то називаються заборами.
А як вони називаються, коли перетинають всю річку, та скільки їх на даній відстані?
Відповідь: пороги,9
Алмази в Україні є, але лише у вигляді мінеральних знахідок. Біля Житомира знаходиться унікальне родовище гірського кришталю та інших коштовних каменей.
Яке коштовне каміння розробляють в Клесівському родовищі на Рівненщині?
Відповідь: бурштин
Відповідь: Сиваш
1