Гра з фізики "Ерудит" для учнів 7-11 класів

Про матеріал

Дана гра буде цікава для учнів 7-11 класів. Формує пізнавальний інтерес до фізики, вчить самостійно мислити, аргументовано вибирати правильну відповідь на поставлене питання.

Перегляд файлу

Гра «Ерудит»

Ведуча: Раді вітати вас знову в цьому залі!

Ведучий: Сьогодні тут зібрались всі, хто любить фізику та ті, що не знають, що люблять фізику. Фізика – одна з найпрекрасніших наук. Вона показує нам, який великий і водночас близький до людини світ, в якому ми живемо. Фізика дає змогу людині відчути свою велич, надзвичайну силу свого розуму, робить її наймогутнішою істотою у світі.

Ведуча: Ось як говорять про неї відомі люди.

Фізика написана у великій книзі, яка завжди відкрита у нас перед очима, - я маю на увазі Всесвіт… (Г.Галілей). Фізика – це щось набагато більше ніж набір законів…Фізика насамперед жива творчість рук та мозку…(А.Б.Піппард). Фізика перебуває у центрі всього (Гунар Тібель). Фізика штаб техніки. Фізика сьогодні – техніка завтра. Фізика проста, але витончена. (П.Еренфест)

Ведучий: Отож, продовжуємо знайомство з цією прекрасною наукою.

Ведуча: Сьогодні в програмі нашого тижня фізики гра «Ерудит»!

(звучить фонограма музичної заставки)

Ведучий: Зустрічаємо наших гравців і членів журі

(йде представлення учасників і членів журі)

Ведуча: Ми починаємо нашу гру з жеребкування. Перед вами слова з переставленими буквами. Вам потрібно правильно їх скласти. За швидкістю складання слів оберемо три трійки учасників, які змагатимуться між собою. Переможець кожної трійки ввійде у фінал, де визначиться переможець.

цінреяі – інерція

някрприсоне – прискорення

ваодниж – довжина

вшитідксь – швидкість

стадівнь – відстань

скит – тиск

жоніпусть – потужність

таробо – робота

ґава - вага

(коментується відповідь, підводяться підсумки)

Ведучий: «Хто мало думає, той багато помиляється», - говорив Леонардо  да  Вінчі. Отже, шановним гравцям треба багато думати, щоб не помилятися в нашій грі.

Ведуча: Запрошується перша трійка гравців. У цій трійці грають (називають імена учасників і їхню мрію).

Ведучий: Учасники по черзі вибирають завдання з якоїсь категорії: «Фізика і біологія», «Фізика і література», «Фізика і техніка», «Фізика і школа», «Фізика  і спорт», «Фізика і людина», «Сюрприз», «Фізика і астрономія», «Фізика і фізики», « Фізика і географія ». В кожній категорії по три завдання. Кожен з вас має палочку з вашим номером (  1, 2, 3). Хто швидше дасть правильну відповідь, тому зараховується бал. Якщо відповідь готова, то палочку піднімаємо вверх. Кожна трійка відповідає на 9 запитань. Якщо учасники набрали однакову кількість балів, то розігрується додаткове запитання з категорії «Сюрприз». Кожна трійка категорію може обрати тільки один раз, при цьому може назвати номер завдання в кожній категорії.

Ведуча: Учасники вибирають запитання. І так розпочали.

Ведуча: А зараз пропонуємо вашій увазі сценку «Тертя корисне чи шкідливе?»

Сценка

(Входить учень, в нього забинтована голова, рука, нога).

1-й учень. Хто сказав, що тертя шкідливе? Ось дивіться на мене… Якби було велике тертя, то хіба ж я впав би? Ой, на вулиці ожеледиця, чистий лід, ноги роз'їхалися і я впав, геть покалічився! Ой! Ой!

2-й учень. Треба було збільшити тертя! Ось дивись: Яна черевики одягнув панчохи – і не падаю!

3-й учень. Навіщо панчохи різати? Ланцюгами, ланцюгами слід створювати тертя! Хіба ж ви не бачили, як колеса машини обв'язують?

4-й учень. (входить з відром піску). Чого сперечаєтесь? А цей простий спосіб збільшення тертя не знаєте? (Посипає піском).

5-й учень (входить спортсмен з лижами).Хто сказав, що тертя корисне, що його треба створювати? А ось для мене воно шкідливе, заважає швидко рухатися. Щоб його зменшити, я натираю лижі парафіном. Бачите, які гладенькі? А згадайте, навіщо ми влітку змащували велосипед?

6-й учень. А я читав, що вся механічна енергія, яку виробляють двигуни всіх видів транспорту – машин, поїздів, літаків – витрачається на подолання різних видів тертя. Знаєш скільки машин є на світі і скільки бензину вони спалюють. Що тепер скажеш?

1-й учень. От дивак. Якби не було тертя, то ні поїзди, ні машини не могли б їздити, а літаки літати. Ти ж бачив, як машина буксує, коли слизько, - колеса крутяться. А машина з місця не рушає. Тертя корисне!

2-й учень. Якби не було тертя, ти взагалі нічого в руках не втрима би.

6-й учень. Чому б не втримав би? Я б міцно тримав!

2-й учень. Ну спробуй. (Заносить на тарілці пляшку з водою, змащену милом, і склянку з водою.) Ось пляшка. Щоб зменшити теря, я змастив її милом. Змочи руку водою і бери пляшку. (6-й учень так і робить. Пляшка вислизає з рук і падає на підлогу. Всі сміються).

6-й учень.  Слизьке!

3-й учень. Тепер всі зрозуміли, чи корисне тертя чи шкідливе?

Всі. Зрозуміли, зрозуміли, що тертя буває і корисне і шкідливе.

Ведучий: Запрошуємо гравців другої трійки. У цій трійці грають…

Просимо вибирати завдання.

Ведуча: Запрошуємо 5 хлопців і 5 дівчат. Хлопці запросять в танець дівчину з фізичної точки зору. ( Учасникам вручають половину формули, вони повинні скласти її докупи, таким чином утвориться пара для танцю).

S = vt ;   a =;    ρ =;   A= FS;   I = .

(Звучить вальс, пари танцюють).

Ведучий: Запрошуються учасники третьої трійки. У цій трійці грають… Просимо вибрати завдання.

Ведуча: А зараз гра з глядачами. Пропонуємо вам послухати історію, в якій навмисно переплутані всі одиниці вимірювання. Треба виправити помилки, правильно розставити одиниці вимірювання.

«Сьогодні я встав раніше, в 4 кг ранку. Добре поснідав, випив 200 метрів молока. Потім відправився на озеро. Відстань до нього чимала – 5 градусів. Уранці було прохолодно, температура всього 10 годин тепла. Тому я йшов швидко, із швидкістю 10 літрів за годину. Прийшов, закинув вудку. Не пройшло і 20 сантиметрів, як я упіймав першу рибину. Величезну: довжиною 50 хвилин і вагою 3км/год. Чудова буде юшка.»

Ведучий: Запрошуємо трійку переможців у фінал. Я по черзі задаю 10 запитань, за кожне запитання 2 бали. Відповідь говорити відразу, без зупинки. (Номери завдань учні собі вибирають самі.)

  1. Що таке атом?
  2. Як називають величину, що дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму? (Густина.)
  3. Як називається процес взаємного проникнення молекул однієї речовини в міжмолекулярні проміжки іншої? (Дифузія.)
  4. Як змінюється швидкість дифузії під час нагрівання? (Збільшується.)
  5. Де молекули рухаються швидше: в рідині чи газі? (У газі.)
  6. Як називають перетворення речовини з твердого стану в рідкий?  (Плавлення.)
  7. Як називають перетворення рідини у тверде тіло? (Кристалізація.)
  8. Як називають перетворення пари в рідину? (Конденсація.)
  9. Як називають процес перетворення рідини в пару? (Випаровування.)
  10. Як називають величину, яка є мірою інертності тіла? (Маса.)
  11. Що таке молекула?
  12. Яку величину отримаємо, коли шлях поділимо на час руху тіла? (Швидкість.)
  13. Що вимірюють у ньютонах? (Сила.)
  14. Що вимірюють у паскалях? (Тиск.)
  15. Де більший тиск: на горі чи під горою? (Під горою.)
  16. Яку енергію має тіло, що швидко рухається? (Кінетичну.)
  17. Яку енергію має тіло, підняте над поверхнею Землі? (Потенціальну.)
  18. Чи дають прості механізми виграш у роботі? (Ні.)
  19. Чи залежить тиск рідини від її об’єму? (Ні.)
  20. Яку форму має збиральна лінза? (Опукла.)
  21. Яким приладом вимірюється атмосферний тиск? (Барометром.)
  22. Цьому давньогрецькому вченому належить вислів: «Дайте мені точку опори,  і я зрушу Землю». (Архімедові.)
  23. Як називається простий механізм для піднімання вантажів, що має форму колеса на осі з жолобом, через яке перекинуто ланцюг або канат? (Блок.)
  24. Який фізик першим сформулював закон всесвітнього тяжіння? ( Ісаак Ньютон.)
  25. Як називається прилад для вимірювання сили? (Динамометр.)
  26. Як називається оптичний прилад для спостереження за віддаленими від Землі об'єктами? (Телескоп.)
  27. У якій європейській країні знаходиться Міжнародне бюро мір і ваги? (Франція.)
  28. Як називається ділянка контакту напівпровідників р- та п- типу, яка характеризується одностороннім пропусканням електричного струму?(р-п-перехід.)
  29. Як називається явище втрачання електронів атомами речовини під дією світлової енергії? (Фотоефект.)
  30. Як називається сила, яка діє на тіло з боку опори і є протилежною до сили, з якою тіло діє на опору?(Сила реакції.)

 

Ведуча:  І поки журі визначає переможця, ми запросимо фокусника.

(Демонстрація дослідів з фізики)

Ведучий: Слово для підсумку гри надається журі.

Ведуча: До нових зустрічей.

Ведучий: І нехай все, що ми сьогодні для себе відкрили, стане в пригоді нам у житті.

Завдання з теми « Фізика і біологія»

  1. Назвіть хоч одну тварину, що виробляє електричний струм. (Скат, вугор…)
  2. Миша, що використовує ультразвук. (Кажан.)
  3. Хто здійснить більше переміщення: лелека, який злітав у теплі краї і повернувся до рідного гнізда чи равлик, що виліз на вершину дерева і спустився вниз? (Однакове.)

Завдання з теми « Фізика і література»

1. Опис заходу сонця у віршах Т. Шевченка:

Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє…

Запитання. Чому ввечері всі предмети втрачають своє забарвлення і стають чорними?

Відповідь. Людина бачить предмети завдяки тому, що світлові промені, відбиваючись від предметів, потрапляють у наше око. Під час заходу сонця різко зменшується освітленість, а відповідно і кількість світлових променів, що потрапляють в око людини.

2. Маківка росинками вмивається,

    Бачить в них веселку золоту…

                                   (А. Пантус)

Запитання. Чому дивлячись на краплинки роси ми бачимо веселку?

Відповідь. Краплинки роси в даному випадку відіграють роль призми, проходячи крізь яку світлові промені заломлюються під різним кутом, в результаті чого видиме біле світло розкладається на спектр кольорів.

3. Вечоріє. Наче сизий

 килим, тінь лягла на море,

 а з поза гори проміння

 скісно в морі порина.

                                   (І. Франко)

Запитання. Чому, дивлячись на поверхню води, сонячне проміння «поринає скісно»?

Відповідь. Сонячне проміння, проходячи крізь воду, заломлюється.

Завдання з теми «Фізика і техніка»

  1. Яка загальна назва машин, що перетворюють певний вид енергії у механічну енергію? (Двигун.)
  2. Яка найважливіша характеристика усіх двигунів? (Потужність.)
  3. Який геніальний інженер, винахідник спроектував першу модель літального апарату, пізніше спроектував парашут і першу модель гелікоптера? (Леонардо да Вінчі)

 

Завдання з теми «Фізика і школа»

1.Тіло, кинуте під кутом до горизонту, розбило вікно і приземлилося в учительській. До чийого кабінету здійснить переміщення юний футболіст?(До кабінету директора.)

2. На уроці фізики поки Петя відповідав на запитання вчителя, Коля відсунув стілець. Під дією якої сили Петя впав на підлогу?(Сили тяжіння.)

3. Вася приніс  на урок фізики сніжку і поставив її Іванкові в кишеню. В якому агрегатному стані буде речовина, з якої зроблена сніжка до кінця уроку? ( Рідкому.)

Завдання з теми «Фізика і спорт»

  1. У футболіста чим більша сила удару, тим дальше полетить м'яч. Як у фізиці називають силу удару? (Сила пружності.)
  2. Коли людина стріляє із рушниці, то сила діє на патрон, а сила протидії на стрільця. Сила віддачі рушниці, із якої проведений вистріл, по величині буде рівна силі, що діє на патрон. Якому закону фізики це відповідає? ( 3-му закону Ньютона.)
  3. Коли фігурист виконує один із найкрасивіших елементів фігурного катання – пірует, то далеко не кожний здогадується, що цей елемент заснований на точному розрахунку. Який закон працює в цьому випадку?(Закон збереження кількості руху.)

Завдання з теми «Фізика і людина»

  1.  Як називається рідинний насос у тілі людини? (Серце.)
  2. Яким органом людина користується як локатором? (Вухом.)
  3. Яку частину тіла людини найлегше наелектризувати? (Волосся.)

Завдання з теми «Фізика і астрономія»

  1. Яка планета найбільша? (Юпітер.)
  2. Яка загальна назва 12 сузір’їв? (Зодіак.)
  3. Яке головне джерело світла на Землі? (Сонце.)

Завдання з теми «Фізика і географія»

  1. Густина якої води більша: морської чи прісної? (Морської.)
  2. Куди показує магнітна стрілка компаса? (На полюс.)
  3. При якому природному явищі спостерігаються електричні розряди? (Гроза.)

Завдання з теми «Фізика і фізики»

  1. Скажи, хто був той славний чоловік,

Який прославив свій прадавній вік

Тим, що закони рідини відкрив,

                        Що фізику навіки полюбив.  (Паскаль.)

  1. Хто у властивість «легкість тіл» не вірив,

А сам вагу повітря зміряв.

(Торрічеллі.)

  1. Який французький вчений сформував принцип дії теплових двигунів? (Карно.)

 

Завдання з теми «Сюрприз»

1.Чого не сховаєш у скрині? (Промінь світла.)

2. Якого кольору біле світло? (Біле світло складається із семи кольорів: червоного, жовтогарячого, жовтого, зеленого, блакитного, синього, фіолетового.)

3. Горя не знають, а гірко плачуть. Що це? (Хмари.)

4. У воді не тоне й у вогні не горить. Що це? (Лід.)

5. Ти за нею – вона від тебе

    Ти від неї – вона за тобою. Що це? (Тінь.)

6. Що йде, не рухаючись з місця? (Час.)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лук'яненко Лариса Володимирівна
    Дуже велику роботу проробили щоб створити розробку такого західу. Ви молодець, пані НаталієІІІ Бажаю Вам нових творчих ідей!!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 січня 2018
Переглядів
2981
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку