поглибити знання про тонку лінзу, розв'язуючи задачі на побудову; розвивати вміння графічної побудови зображень, які отримують за допомогою лінзи, повторити будову ока, вади зору та методи їх корекції, розширити знання про принцип дії найпростіших оптичних приладів.
Тема уроку: Побудова зображення в тонких лінзах. Оптичні прилади. Зір.
Мета уроку: поглибити знання про тонку лінзу, розв’язуючи задачі на побудову; розвивати вміння графічної побудови зображень, які отримують за допомогою лінзи, повторити будову ока, вади зору та методи їх корекції, розширити знання про принцип дії найпростіших оптичних приладів. Розвивати інтерес до вивчення фізики, показати значущість набутих знань, встановити між предметні зв’язки, логічне мислення, уміння користуватися обладнанням, будувати зображення. Виховувати активність, самостійність та відповідальність.
Обладнання: набір «геометрична оптика», лазерні указки, кодоплівка, графопроектор.
Тип уроку: урок розв’язання задач.
План уроку.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація початкових знань.
Зараз ми з вами з’ясуємо, як ви засвоїли матеріал на попередніх уроках і виконали домашнє завдання, у вигляді самостійної роботи по варіантах.(Додаток1). 2 учні виконують завдання на кодоплівці.
В цей час 2 учні виконують домашні задачі на дошці.( за правильно розв’язану задачу кожен учень отримує 6 балів)
Перевіряємо як учні виконали завдання, корегуємо та ставимо оцінки. (за кожне питання учні отримують по 1 балу, в сумі 6 балів)
Звертаємо увагу на домашні задачі , перевіряємо, корегуємо та ставимо оцінки.
ІІІ. Мотивація учбової діяльності. Повідомлення теми, мети і задач уроку.
Вчитель повідомляє тему. Учні виконують вправу «дерево очікування». На столах учнів приклеєні папірці у формі листочка. Напишіть на цих листочках що ви очікуєте від нашого уроку 1 або 2 словами. В кінці уроку ми перевіримо як здійснилися ваші очікування. Аналізуючи очікування учнів учитель звертає увагу учнів на слава ( Знати та уміти), формулюючи їх разом з учнями.
ІV. Формування знань та вмінь.
Учні діляться на 6 груп. Кожна група отримує таблицю для самооцінки та взаємо оцінки кожного члена групи.
Прізвище та ім’я |
Тестові завдання |
Робота в групі |
Розв’язок задачі |
Підсумковий бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кожна група отримує практичне завдання. (кожна група отримує 12 балів на всю групу, які вони розподіляють між собою, оцінюючи участь кожного в роботі групи).
І- ІV групи отримує завдання , яке виконує на кодоплівці та окремому аркуші паперу. І виконав ці завдання ми з вами складемо загальний опорний конспект та узагальнимо свої знання про лінзи.
І група. Побудувати зображення предмета в збиральній лінзі, якщо він знаходиться між лінзою та фокусом. Та охарактеризувати отримане зображення.
ІІ група. Побудувати зображення предмета в збиральній лінзі, якщо він знаходиться між фокусом та подвійним фокусом. Та охарактеризувати отримане зображення.
ІІІ група. Побудувати зображення предмета в збиральній лінзі, якщо він знаходиться за подвійним фокусом. Та охарактеризувати отримане зображення.
ІV група. Побудувати зображення предмета в розсіювальній лінзі, якщо він знаходиться між фокусом та подвійним фокусом. Та охарактеризувати отримане зображення.
V група. За допомогою лазерної указки та набору для геометричної оптики потрібно на дошці виконати такі завдання: Визначити фокус збираючої лінзи та її фокусну відстань. . З’ясувати яка вада зору цього ока та підібрати йому окуляри. Пояснити свій вибір.
VІ група. За допомогою лазерної указки та набору для геометричної оптики потрібно на дошці виконати такі завдання: Визначити фокус розсіювальної лінзи та її фокусну відстань. З’ясувати яка вада зору цього ока та підібрати йому окуляри. Пояснити свій вибір.
Положення предмета |
Зображення |
Характеристика зображення |
Застосування |
d<F |
|
|
|
F<d<2F
|
|
|
|
d>2F |
|
|
|
F<d<2F |
|
|
|
Кожна група з І по ІV презентує виконане завдання.
На дошці утворюється опорний конспект.
Але одна с колонок в нашому конспекті не заповнена, давайте заповнимо ми її з вами разом, а підказкою вам будуть прилади, що знаходяться на демонстраційному столі.
Положення предмета |
Зображення |
Характеристика зображення |
Застосування |
d<F |
|
|
|
F<d<2F
|
|
|
|
d>2F |
|
|
|
F<d<2F |
|
|
|
Групи V та VІ презентують свою роботу біля дошки. Для корекції зору ми використовуємо лінзи, але для того щоб не корегувати зір ми можемо кожного дня робити «зарядку» для очей.
Ми повторили та закріпили побудову в лінзах, а тепер розв’яжемо задачі на застосування формули тонкої лінзи. Перед вами картки з задачами різного рівня складності кожен з вас може вибрати задачу з якою впевнено може справитись.
На кодоплівці задачі виконують 3 учні. (5хвилин)
Перевіряємо задачі та з’ясовуємо помилки які допустили учні ,аналізуємо робимо висновки.
Виставляємо бали на картку .
V. Підведення підсумків.
Підводячи підсумки нашої роботи давайте спробуємо скласти Сенкан.
Лінзи
Збиральні, розсіювальні
Збільшують, зменшують, наближають
Дають можливість бачити предмети
Зір
Повернемося до ваших очікувань. В кого справдились і які очікування. Той в кого вони справдились чіпляють листочки на «дерево очікувань».
Вчитель коментуючи виставляє оцінки.
Домашне завдання. Вивчити §
Кожен учень отримує опорний конспект для закріплення теми та для можливості заповнити таблицю на наступному уроці.
Додаток 1
І варіант
ІІ варіант