Даний захід призначений підвищити пізнавальний інтерес до фізики, виховати почуття дружби, поваги до своїх товаришів. Буде корисним для вчителів фізики при проведенні тижня фізики.
Турнір «Нумо, фізики»
1ведучий. Добрий день, дорогі друзі!
2 ведучий. Ми раді вітати вас на нашому турнірі «Нумо, фізики».
1ведучий. Сьогодні ви будете свідками найцікавішої боротьби винахідливих фізиків із команд «Кип’яток» і «Електрон».
2ведучий. Багато залежить і від вас, шановні уболівальники, від того, наскільки активними ви будете…
1ведучий. …і наскільки успішно виступите в змаганнях уболівальників.
2ведучий. Своє задоволення або незадоволення діями команд і журі ви можете виражати аплодисментами і плакатами.
1ведучий. Але в нашому турнірі не можна…
2ведучий. …вигукувати з місця, тупотіти, свистіти.
1ведучий. Категорично забороняється підказувати.
2ведучий. Журі може нагородити команду за добру підтримку їхніх уболівальників.
1ведучий. Але журі має право і зняти бали з команди, якщо її члени або вболівальники порушуватимуть порядок змагань.
1ведучий. У спортивних змаганнях, як правило, першими на арену виходять судді. А наш турнір – це « інтелектуальний спорт».
2ведучий. Ось ми і представляємо вам склад журі…
1ведучий. Познайомтесь із складом команд ( називає ).
2ведучий. Отже, турнір « Нумо, фізики» починається!
( звучить музика, команди по черзі виходять на сцену, шикуються під своїми емблемами і по черзі обмінюються привітаннями.)
Привітання команд ( 5 балів)
Команда «Кип’яток».
Вас вітає команда «Кип’яток».
Тільки 100 градусів, а яке море свіжості, енергії і краси! (реклама)
Як кип’яток душа горить,
Рветься до знань і перемоги.
Пізнати природу хочемо ми,
Відкрити нові її закони.
Себе почуваємо, як риба в воді,
Знання здобуваєм в нелегкім труді.
А часом, як риба в воді, мовчимо,
Хоч фізику довго у школі вчимо.
( пісня на мотив « И вновь продолжается бой»)
З неба милість не чекай
І за себе все рішай.
З юних літ нас вчать натхненно
Перемоги здобувать.
Приспів.:
І знову ми рвемося в бій,
І дружба сильніша за все,
І серцю тривожно в грудях
Та друзів відчутно плече.
( Побажання суперникам)
Суперник серйозний,
Ми вас добре знаємо
І успіхів щиро бажаємо.
Хоч краще, фортуно,
Всміхнися до нас,
Будемо щасливі ми до краю.
Даремно суперники тратили час,
Нічого без жертв не буває,
Усмішка наша з облич ясних
Для вас хай постійно сяє.
(Побажання журі)
Повага вам, судді,
Уклін вам, журі!
Сьогодні ми шлем вам
Фізичний привіт.
Та тільки суворо ви нас не судіть.
Бо люди ви знані, шановані всюди,
Ми ж трошки вчимося фізиками бути.
Даруємо вам окуляри,
Щоб гарно за турніром нашим пильнували.
(Побажання вболівальникам)
Ну, а наостанок палкий привіт
Шлемо вболівальникам.
За нас вболівайте від душі,
Долонь не шкодуйте,
Щиро аплодуйте!
( Пісня на мотив «Надежда»)
Фізика – наука чарівна:
Формули, закони, теореми.
Допоможе в світі нам вона
Вирішити всі наші проблеми!
Вивчили напам’ять ми усе,
Формули важкі запам’ятали
І Ненашева задачі всі
Ми давним - давно вже розв’язали.
Приспів.:
Закони – то компас земний,
Без них ми нічого не вдієм,
З Паскалем, Ньютоном, Кюрі
Ми легко життям володієм.
Не забудем фізики предмет,
Будем пам’ятати все, що вчили.
Лінзи, динамометр, амперметр
Ми застосувать в житті зумієм.
Допоможе нам експеримент
В глибину науки зазирнути,
І зумієм кожен інструмент
Без вагань узяти в свої руки.
Команда «Електрон»
Вас вітає команда « Електрон». Це не сон, це електрон (реклама):
« Електрони – це не тільки найменші негативно заряджені частинки, а одна, дві, три і навіть чотири учениці 9 класу!».
Про силу електрона сьогодні всім відомо:
Хоч ростом невеличкий,
але не в цьому суть –
Заряд елементарний працює чесно й славно,
Маленькі ці частинки великий струм несуть!
( пісня на мотив « А що іще буде?»)
В нас сьогодні день такий
Будем виступати.
Мрія в нас усіх одна: переможцем стати.
Готувались ми так, як до інституту,
Як програєм – не біда,
Не впадем у смуток.
А що іще буде, а що іще буде, а що іще буде, ой - ой - ой.
Фізик наш сидить, мовчить, а душа у п’ятах.
Нехай судді судять так, щоб не було блату.
Щоб болільник радий був, не плакали діти
Все залежить від журі –
Треба розуміти.
( Побажання суперникам)
Ми вміємо грати і ждем перемоги
І ми не шукаєм легкої дороги.
Ми віримо в щастя й удачу в бою,
Фортуна покаже усмішку свою!
Нас не зупинити, нас не подолати,
Бо ми не прийшли, щоб від когось програти!
Але і суперників ми поважаємо,
Їм всього найкращого ми побажаємо.
Хай доля розсудить, хто з нас має шанс.
А всі суперечки хай стануть, як жарт.
(Побажання журі)
Вітаємо справедливе суворе журі.
Ми б дуже хотіли, щоб ви не скупились
І нашій команді хоч бал присудили.
І всі ми віддячимо вам за усе,
І разом із вами поїдем в турне.
А щоб не помилитись
І балів не кидать на око,
Позичимо ( а не даруємо) вам цей лічильник
Стародавній агрегат – абак!
(Побажання вболівальникам)
Уболівальникам вірним великий привіт,
Сміливо за нами в незнаного світ.
Ми хочемо дуже сподобатись вам
І віримо ви допоможете нам.
( Пісня на мотив «Голубой вагон»)
Швидко все проходить і минається.
Як хвилина, промине ця гра.
Тільки дружба наша не кінчається,
Щоб в житті завжди вона цвіла.
Приспів.:
Конкурси, конкурси
Ми пройдем впевнено,
Цікаву фізику ми вчимо щодня.
Досліди, прилади до задач додамо
Потім одержимо ми міцні знання.
Якщо і образимо когось в цій грі,
Ви пробачте, не тримайте зла.
Перемоги в конкурсах – не головне
Аби дружба й злагода була.
1ведучий. Журі виставляє бали, а наше змагання продовжується.
Фізики вміють жартувати (5 балів)
2ведучий. Наступний конкурс, в якому візьмуть участь наші команди, матиме назву «Фізики вміють жартувати». Досліджуючи слова Наполеона Бонапарта:
« Від великого до смішного – один крок» і застосувавши до них переставний закон додавання, ми прийшли до висновку: «Від смішного до великого – один крок».
1ведучий. Кожна команда підготувала смішний випадок з життя вченого - фізика.
2ведучий. Вам потрібно здогадатися про якого вченого йде мова і коротко розповісти, що ви про нього знаєте.
1 ведучий. Оцінюється конкурс у 2 балами.
2ведучий. Слово надається команді « Електрон».
(виступ команди)
Якось до відомого німецького вченого надійшов курйозний лист. Один громадянин просив вислати кілька його променів, пояснивши, як ними користуватися. Виявилось, що у нього в грудній клітці застрягла револьверна куля, але приїхати до вченого автор листа не може за браком часу.
Вчений відповів:
– На жаль, ікс-променів у мене зараз немає. До того пересилати їх – досить складна штука. Зробимо простіше: пришліть мені вашу грудну клітку.
Про якого вченого йде мова?
1ведучий. Слово - відповідь надається команді «Кип’яток».
(відповідь команди)
Мова йде про німецького вченого Вільгельма Рентгена. Він відкрив короткохвильове електромагнітне випромінювання - рентгенівські промені. Це відкриття мало величезний вплив на подальший розвиток фізики.
2ведучий. Ознайомити зі своєю розповіддю має можливість команда «Кип’яток».
(виступ команди)
Якось відомий французький фізик і математик ішов вулицею та розробляв теорію, яка виражала зв'язок електричних і магнітних явищ у голові. Раптом він побачив перед собою чорну дошку, таку ж, як в аудиторії. Зрадівши, він підбіг до неї, дістав шматочок крейди, яку завжди мав при собі, і почав писати формули. Дошка, однак, зрушила з місця. Вчений, не усвідомлюючи того, що робить, пішов за нею. Дошка набирала швидкість. Вчений побіг. Отямився він тільки тоді, коли почув нестримний сміх перехожих. Вчений помітив, що дошка, на якій він писав формули, – це задня стінка чорної карети. Хто цей вчений?
1ведучий. Слово - відповідь надається команді «Електрон».
(відповідь команди)
Мова йде про французького вченого Андре - Марі Ампера. Йому належить гіпотеза про природу магнетизму, творець основелектродинаміки. Одиниця виміру сили електричного струму ампер названа на його честь.
2 ведучий. У Марка Твена можна прочитати такий уривок: «...Захопливим виявилося це купання. Нам ніяк не вдавалося зануритись у воду. Можна було випростатися на всю довжину на спині, склавши руки
на грудях, і тоді підборіддя, груди й живіт виявляються над водою. За бажанням можна було підняти голову. Але в жодному з положень не
можна було втриматися довго, втрачаєш рівновагу і перевертаєшся то на спину, то на живіт. Якщо підтримувати рівновагу руками, можна
преспокійно лежати на спині так, щоб голова і ноги від колін до п'ят стирчали над водою. Можна сісти, підтягнувши коліна до самого підборіддя і охопивши їх руками, але швидко перекидаєшся, тому що тут ніяк не утримаєш рівновагу. Можна стати у воді і вище пояса залишитися сухим, хоча глибина тут більша за зріст людини. Але й так довго не простоїш: дуже швидко вода виштовхне ноги на поверхню. Нічого й пробувати плавати на спині, оскільки ступні вилазять на поверхню і відштовхуватися можна хіба що п'ятами. Пробуєш пливти на животі, загрібаєш воду, мов колісний пароплав - і не рухаєшся з місця. Кінь зовсім втрачає рівновагу, не може ні пливти, ні стояти, він тут же перекидається на бік».
2ведучий. У нас виникло запитання : « Чи можливо таку картину спостерігати в житті. Дати підтвердження або заперечення з точки зору фізики. Оцінка за конкурс 2 бали.
(правильна відповідь команди)
Можливо, Марк Твен описує купання в Мертвому морі. Густина води велика і тому великою є архімедова сила, яка не дозволяє зануритись у воду.
1ведучий. Мертве море знаходиться на кордоні між Йорданією й Ізраїлем, воно по суті є величезним дуже солоним озером. У воді цього озера розчинено так багато солей (більше 27%), що густина води сягає 1160 кг/м3. Купаючись у такому озері, людина дуже мало занурюється у воду і ніколи не зможе втопитися в ньому.
2 ведучий. Для кожної людини найбільшим багатством є знання. Тому ми хочемо перевірити знання з фізики наших учасників і оголошуємо конкурс «Ерудит».
1 ведучий. У цьому конкурсі братимуть участь усі учасники. Вони по черзі підходитимуть до столу і вибиратимуть номер запитання. За правильну відповідь - 2 бали. Коли відповіді немає, виручити друга може один із учасників команди. За кожну правильну відповідь - 1 бал.
Запитання до конкурсу «Ерудит»
(Змащення зменшує силу тертя)
2. Розкрити фізичну суть прислів’я «Поле з снігом – комори з хлібом».
(Сніг, маючи низьку теплопровідність, захищає озимі від вимерзання)
3. Розкрити фізичну суть прислів’я «Проти лому немає прийому».
(Ломом у цьому прислів’ї називають важіль. А за допомогою важеля, навіть при малій силі, можна отримати велику силу дії, головне, щоб було відповідне плече сили. Ми знаємо, що важіль перебуває в рівновазі, коли сили, що діють на нього, обернено пропорційні плечам цих двох сил)
4. Розкрити фізичну суть прислів’я «Як аукнеться, так і відгукнеться».
(Мова йде про луну)
5. Розкрити фізичну суть прислів’я «Під лежачий камінь вода не тече».
(Сила тяжіння велика, тому вода не може підняти камінь, щоб затекти під нього)
6. Розкрити фізичну суть прислів’я «І крапля води камінь руйнує».
(Якщо ця крапля падає з великої висоти, то вона має велику механічну енергію, здатну руйнувати і камінь)
7. Чому гуси і качки проходять по болоті, по якому не можуть пройти кури?
(це пов’язано з специфічною будовою ніг, наявністю перетинок, що зменшує тиск)
8. Чому не можна дуже швидко піднімати водолаза після глибокого занурення?
(Це пов’язано із зміною тиску, різка зміна тиску шкідлива для людини)
9. Чому артилеристи під час пострілу відкривають рот, кричать?
(Це сприяє вирівнюванню тиску на вушну барабанну перетинку)
10. Виходячи з річки після купання ми відчуваємо холод. Чому?
(Вода з тіла випаровується, а це забирає у нього тепло)
11. Чому не рекомендується розводити сади в низинах?
(У низини стікає найбільш холодне повітря, що особливо небезпечне для садів в пору цвітіння)
12. Чому деякі рослини степів мають покриття кори, а рослини пісків – колючки замість листя?
(Вони зменшують випаровування вологи)
2 ведучий. У кожної команди найбільша надія на капітана. Тому оголошуємо конкурс капітанів.
1 ведучий. Кожен капітан повинен показати цікавий дослід. Один капітан показує, інший повинен його пояснити. І навпаки. Оцінка за конкурс – 4 бали.
( Учні демонстують:1. «Слухняна» пробірка( картезіанський водолаз ). 2.Яйце і посудина з вузьким отвором.)(дані досліди детально описані в книзі В.Старощук ”Цікаві демонстрації з фізики“)
2 ведучий. Прийшов час і для наших дорогих уболівальників. Кожен підтримує якусь команду і двоє з вас можуть принести їм подарунки – очки. Запрошуємо по одному уболівальнику кожної команди.
1 ведучий. Для вас завдання таке: заспівати якнайбільше пісень чи розказати віршів про рух (уривки). Переможець дарує команді одне очко.
( можливі варіанти уривків із віршів)
1.Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива,
Додолу верби гне високі,
Горами хвилю підійма.
Т.Г.Шевченко
2. Вітер з гаєм розмовляє,
Шепче з осокою,
Пливе човен по Дунаю
Один за водою.
Т.Г.Шевченко
3. Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Т.Г.Шевченко
4.Із-за гаю сонце сходить,
За гай і заходить.
По долині увечері
Козак смутний ходить.
Т.Г.Шевченко
5. Ось схопилась хуртовина,
Закурилася долина,
І кипить мороз у полі,
На просторі та на волі.
Я.Щоголів
6.Та це ж весна, бо тане сніг,-
Дивись: струмок з гори побіг.
Шумить вода, ламає все.
Весна іде, тепло несе.
П. Капельгородський
7. А я у гай ходила
по квітку
ось яку!
А там дерева – люлі,
І все отак зозулі:
ку-ку!
П.Тичина
8. Гаї шумлять –
Я слухаю.
Хмарки біжать –
Милуюся.
М.Рильський
9. Дозріли жито і пшениця,
Комбайн спішить на косовицю.
І, як навмисне, в день такий
Прийшов на поле дощ сліпий.
А.Качан
10. Періщить дощ, як із відра,
Тікають гуси із Дніпра.
Вода у нашому човні
Кипить, немов у казані.
А.Качан
11.Із року в рік навколо Сонця
Мов корабель пливе Земля.
Ми – юнги, юні охоронці,
Матроси цього корабля.
А.Качан
12. Я бачила, як зірочка зникає
В промінні сонця вранішнім, яснім.
А я не знала, що таке буває:
Враз зникла зірка в небі голубім…
Н.Красоткіна
2ведучий. Ось і завершилися всі наші конкурси. Для підсумку надаємо слово почесному журі, яке весь турнір наполегливо працювало і нарешті оголосить нам результат.
1 ведучий. Дякуємо командам і журі. Турнір закінчено.
2 ведучий. До нової зустрічі!