Тема: Графічний малюнок. Лінії, штрих, плями та крапки. Різний характер ліній (ніжні, колючі тощо).
Створення композиції за вибором.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: графічні техніки (простий олівець, кольорові олівці, фломастери
Обладнання:
Візуальний ряд: презентація «Основні засоби графічної мови», репродукції творів образотворчого мистецтва.
Хід уроку
І. Підготовча частина
1. Організація класу.
2. Актуалізація опорних знань.
Бесіда на тему: Види мистецтва та їх походження.
Ми дуже часто вживаємо слово «мистецтво». Що ми маємо на увазі? Який зміст вкладаємо в нього? Мистецтво – це відображення дійсності в художніх образах. До мистецтва належать література, музика, театр, образотворче мистецтво, кіно, цирк, телебачення. У кожного виду мистецтва – своя мова. Література - мистецтво слова; музика – світ звукової гармонії: театр – синтез літератури, музики та гри акторів. В образотворчому мистецтві явища життя відображаються за допомогою ліній, тональних співвідношень, кольорових поєднань, форм і ритмів. Образотворче мистецтво поділяється на окремі види, кожен з яких має специфічну мову.
Запитання до класу.
Які види образотворчого мистецтва ви знаєте? (живопис, графіка, скульптура, архітектура, декоративно-прикладне мистецтво, дизайн).
3. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, ви любите казки? А чи багато ви їх знаєте? Сьогодні я розкажу вам ще одну – про предмет, що лежить у вас в пеналі. Відгадайте загадку:
Він чудовий помічник
Оленці, Колі, Тані,
Петрусику і Валі.
І всім-всім діткам на кінець
Вкрай потрібний (олівець).
В одному простому Олівці жили-були дві сестриці – Лінії, одна тонка, ледь помітна, інша – жирна і чітка, братик Штрих і зовсім маленька сестриця Крапка. І хоч вони жили однією сім’єю, всі були різні і, ясна річ, призначення мали не однакове. Проте вони цього не знали, а тому з’являлися з Олівця, коли їм заманеться. Виходила велика плутанина. Олівець зовсім було втратив голову, та, на щастя, зустрів Гумку. Розповів їй про свою біду, а Гумка й каже: «Я тобі допоможу. Тільки-но з’явиться не та лінія, я Ії одразу ж витру».
Почули ту розмову сестрички Лінії, Штрих і Крапка, злякалися Гумки та й перестали вискакувати з Олівця, коли їм заманеться, почали дотримуватися черги. Тонка, ледь помітна Лінія з’являлася, коли потрібно було розмістити на аркуші малюнок, виконати начерк загальних обрисів зображуваного предмета, намітити пропорції тощо або ж показати на малюнку предмети, що йдуть углиб. Жирна і чітка, навпаки, висувала їх на передній план. Штрих залишав свої короткі сліди, коли потрібно було передати найтонші тональні відношення малюнка, а Крапка з’являлася, щоб створити враження лаконічності, стислості, закінченості, наближеності. Так Гумка допомогла Олівцю привчити Лінії, Крапку, Штрих до порядку. Сьогодні ми перевіримо, хто живе у наших з вами Олівцях.
4. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ви спробуєте створити композиції за вибором: «Тендітна квітка», «Осіння гілочка» за допомогою графічних зображальних засобів, а саме: точок, ліній, штрихів.
ІІ . Основна частина
1. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Одним із найпоширеніших видів образотворчого мистецтва є графіка. Слово «графіка» - похідне від грецького «графо» - «креслю», «пишу», «малюю». Графіка включає малюнок, виконаний олівцем, пензлем, вуглиною на папері, картоні або друковані художні твори, що ґрунтуються на малюнку. Отже, основні графічні техніки – це простий та кольорові олівці, фломастери, ручки, крейда, пастель, сангіна.
Графіка є одним із найстаріших видів образотворчого мистецтва – пригадайте наскельні малюнки первісної людини.
Графіка розвивалась паралельно зі скульптурою, декоративно-прикладним мистецтвом. Як самостійний вид мистецтва вона сформувалася на межі 15-16 ст. Спочатку термін «графіка» використовувався тільки щодо письма та каліграфії. Нове значення він одержав у кінці 19 – на початку 20 ст. у зв’язку з бурхливим розвитком промислової поліграфії, яка дала можливість створювати малюнки у великій кількості за допомогою друкарських машин. Згодом, у процесі історичного розвитку, в графіку почав проникати колір, і ми вже до неї відносимо рисунок, виконаний кольоровою крейдою, пастеллю, кольорову графіку, кольорову гравюру.
2. Види графіки в залежності від техніки виконання:
- лінійна - основну роль відіграє лінія;
- силуетна – основну роль відіграє силует об’єктів;
- тонова – основну роль відіграє тон;
- світлотіньова – основну роль відіграє розмежування світла та тіні.
За призначенням розрізняють станкову, книжкову, прикладну, плакатну графіку та гравюру.
Станкова графіка включає твори, які виконуються автором самостійно вручну. Ці твори можна побачити на виставках, у музеях. Вони можуть бути призначені й для прикрашення інтер’єрів і громадських будинків.
Книжкова графіка об’єднує твори, основне призначення яких – оформлення книжок.
Твори прикладної графіки – це вітальні листівки, календарі, марки, етикетки на різних упаковках, дипломи, грамоти тощо.
Плакатна графіка об’єднує твори, виконані з агітаційною, рекламною та навчальною метою.
Поширеною в графіці є техніка гравюри, тобто друкування відбитків з рисунка, вирізаного на якійсь друкарській формі (площині) з певного матеріалу.
4. Засоби виразності графіки.
Графіка має свої засоби, тобто мову – це лінії, штрихи, крапки та плями. Мовою графіки розповідають нам про навколишній світ і первісний художник, і середньовічний каліграф, і дитина, яка малює на асфальті, і митці минулого й сучасного.
Роздивіться, як лінія допомогла художникові Анрі Матіссу створити образ зосереджено-замріяної прекрасної жінки, а М.Мітурич використав різкі короткі світлі й темні штрихи, особливо виразно зобразивши очі портретованого, які пильно вдивляються в нас; як за допомогою різноманітних крапок художник Поль Синьяк передав сумний пейзаж з розхлябаними від дощу дорогами, якими важко і повільно пересуваються люди; як митець В.Сєров майже рваними нечіткими плямами зобразив пару запряжених коней, що зупинились, стомлені дорогою.
Лінія в роботах художників-графіків відіграє велику роль. И тому об’єкти, розташовані на задньому плані, ми зображуємо тонкою лінією, на середньому – товстішою, з більшим натиском на олівець чи пензлик. Найтовстіша лінія буде у вас на передньому плані.
Лінія – це інструмент, за допомогою якого ви можете передати свою душу, переживання. Вона теж жива – від руху вашої руки. Але не забувайте про те, що в природі не існує прямих об’єктів, площин, тому на вашій роботі не повинно бути рівномірних за товщиною та прямих ліній.
Лінія у малюнку – це основний виражальний засіб. Вона передає обрис будь-якої форми. А виразність малюнка залежить від характеру проведених ліній, тобто її товщина, насиченість і напрямок.
У тоновому малюнку такими виражальними засобами є штрих, крапка, пляма.
Створювати ми будемо художній графічний малюнок, що є основою образотворчого мистецтва, який може бути як самостійний малюнок, а може стати малюнком під фарби для живопису. Ми будемо виконувати малюнок лініями одного чи різних кольорів.
Які ж бувають лінії за напрямком проведення? Розгляньте їх.
Горизонтальні – символізують простір, тишу, спокій, гармонію.
Вертикальні - передають прагнення вгору, ріст, урочистість.
Ламані гострокутні, чіткі - асоціюються з агресією, хаотичністю, страхом, злом, погрозою.
Спіральні – характеризують обертаючі рухи, розвиток.
Хвилясті – виражають рух різної швидкості, розвиток.
Висхідні, або активні – асоціюються з надією, злетом, підйомом.
Нисхідні, чи пасивні – виключають почуття нестабільності, суму, туги, безсилля.
Виразна лінія – різноманітна по товщині, щільності олівця, тональності.
Невиразна лінія – в’яла, суха, штрихувата, несмілива.
2. Практична робота.
Завдання: Пофантазуйте і мовою графіки (лініями, плямами, крапками, штрихами) створіть композиції за вибором: «Ботанічні замальовки», «Тендітна квітка», «Осіння гілочка». В запропонованому завданні ви виступаєте в ролі творців краси.
Для роботи використовуйте олівці та фломастери.
(Учні працюють, звучить музика П.І.Чайковського «Осіння пісня»)
Якість роботи буде залежати від вміння проводити лінії на аркуші паперу. Лінію потрібно проводити відразу одним рухом, не зупиняючись без потреби. Якщо в тебе лінія не дуже чітка, то попрацюй над вправами для руки. Для цього прикріпи на вертикальній площині лист паперу і одним махом витягнутої руки проводь всі види ліній, які ти вивчив сьогодні. При цьому не слідкуй за порядком. Коли завершиш свої вправи, не викидай лист в урну, а зверни на нього увагу, можливо ти там знайдеш якісь образи, які ненароком в тебе вийшли. Прорисуй їх і привітай себе з першим творчим доробком.
ІІІ. Заключна частина
1. Підсумок уроку.
(Перевірка робіт учнів, оцінювання, аналіз, демонстрація кращих робіт, оформлення стенду «Міні-вернісаж»).
Відповісти на запитання:
Назвіть основні виражальні засоби графіки
Підготовка до наступного уроку. Спостереження за явищем природи - дощем, підбір мистецьких творів до наступного уроку.