Розділ 2. Географія рідного краю.
Тема1. Географічне положення Херсонської області.
Завдання №1.Складіть асоціативний схему «Моя область»
Завдання №2. Користуючись картою і статистичним матеріалом в атласі, напишіть площа, населення області і порівняйте з іншими областями України.
Херсонська область
( тис.кв.км)
( тис.чол)
Завдання№3. Виконання практичної роботи
Нанесення на контурну карту Херсонської області крайніх точок, географічного центру області, адміністративних центрів. Провести кордони сусідніх областей.
Мета роботи: вивчити і нанести на контурну карту крайні точки, центр області, адміністративні райони області. Позначити на карті свій районний центр і свій населений пункт.
Хід роботи.
1.Робота з атласом і статистичним матеріалом.
Визначте координати крайніх точок і запишіть в таблицю.
Крайні точки |
назва |
координати |
північна |
|
|
південна |
|
|
західна |
|
|
східна |
|
|
2.Робота з контурною картою
Висновок.______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Закріплення матеріалу.
1.Ігра. Ви їдете в поїзді, розмовляючи зі своїми сусідами. Розкажіть один одному, звідки ви, де розташований ваш населений пункт і головні його визначні пам'ятки.
2.Напишіть коротку розповідь про те, через які райони ви будете проїджати прямуючи з Херсона до Генічеська. ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Тестовий контроль.
1.Херсонська область розташовна на ____ України:
А. півночі Б. півдні В. сході Г. заході;
2. До складу області входить _____ районів.
А. 7 Б. 5 В.18
3.Херсонська область утворена в _____ году.
А.1924 Б.1944 В.1974
4. Територія області становить
А.28,5 тис.км Б.38,5 тис.км В.26,6 тис.км
5. На заході наша область межує з ___________ областю.
А.Запоріжською Б.Миколаївською В.Дніпропетровською
6 Генічеськ розташований на ______________ Херсонській області..
А.півночі Б.півдні В.заході Г.сході
7.С.Новогригорівка утворена в ____________ году.
А.1800 Б.1861 В.1880.
Тема 2. Природа Херсонщины
2.1. Рельєф і геоморфологічна будова.
Завдання №1. Визначте по фізичній карті Херсонської області найвищу і найнижчу частина над рівнем моря.
Обчисліть: яка різниця цих показників?
Max висота(м):min висота(м):різница
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №2. Використовуючи атлас заповніть схему «Рельєф Херсонщини»
Завдання №3. Визначте до яких форм рельєфу належать запропоновані нижче географічні об'єкти, і запишіть їх у відповідні колонки.
водно-эрозійні морські карстово - морські
аброзивні суфозіні еолові акумулятивні
Яри руйнування берегів хвилями
Піщані горби (Олешкінські піски)
.
2.2 тектонічна і ГЕОЛОГІЧНА БУДОВА
Завдання №1. Доведіть прямий взаємозв'язок тектоніко-геологічної будови і рельєфу території нашої області
Тектоніко –геологічна будова |
Рельєф |
взаємозв'язок процесів |
|
|
|
2.3 МІНЕРАЛЬНО-СИРОВИННІ РЕСУРСИ
Завдання№1. Використовуючи колекцію гірських порід, знайдіть корисні копалини, які зустрічаються в Херсонській області. Свої дані запишіть в таблицю:
Назва корисної копалини |
родовище |
До якої групи належить |
використання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закріплення МАТЕРІАЛУ.
Завдання №1. Виконання практичної роботи.
Взаємозв'язок між тектонічними структурами, формами рельєфу та корисними копалинами на території Херсонської області
Мета роботи: удосконалити практичні вміння та навички роботи з картами атласу у встановленні взаємозв'язку між тектонічними структурами, формами рельєфу та корисними копалинами
Хід роботы
Таблиця результатів роботи може виглядати наступним чином.
Назва тектонічної структури |
Географічне положення в межах Херсонської області |
коротка характеристика |
Відповідні форми рельєфу |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
висновок: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №2. Запишіть, які природоохоронні заходи, на ваш погляд, необхідно проводити по використанню природних умов і природних ресурсів в нашій області:
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3.Тестовий контроль.
1Область займає частину _________ низовини.
А.Приднепровська Б.Причерноморська
2.Середня висота над ріввнем моря-
А.46 м Б.30м В.55м
3. Найвища точка області - _____________________________________________
4. Найнижче місце області - ___________________________________________
5. Найпоширеніші корисні копалини нашої місцевості ___________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема №3. Кліматичні умови і ресурси
Завдання№1. Заповніть таблицю «Фактори, що впливають на клімат Херсонської області»
Завдання №2
- в якому кліматичному поясі лежить область?
- розгляньте в атласі кліматичну карту, поясніть напрямок січневих і липневих ізотерм на території області.
- на основі аналізу карт, додаткової літератури, заповніть таблицю:
кліматичні показники |
Херсонська область |
Кліматичний пояс |
|
Тип клімату |
|
сонячна радіація |
|
переважна ВМ |
|
Температури:
січня липня |
|
річна амплітуда |
|
Річна кількість опадів |
|
Испаряемость
|
|
коефіцієнт зволоження |
|
Висновок
|
|
Закріплення МАТЕРІАЛУ
Виконання практичної роботи.
Побудова комплексного графіка за даними метеорологічних
спостережень річного ходу кліматичних показників.
Мета роботи: продовжувати спостереження за погодою, побудова комплексного графіка ходу температур за певний проміжок часу.
Хід роботи
Таблиця порівняльних температур січня-липня по Генічеському району (згідно даних Генічеської гідрометеорологічної станції)
січень |
липень |
||
рік |
температура |
рік |
температура |
1954 |
-27,2°С |
1954 |
+32°С |
1963 |
-19,8°С |
1963 |
+33,2°С |
1969 |
-20,8°С |
1969 |
+36,4°С |
1985 |
-21,5°С |
1985 |
+34,3°С |
1987 |
-18,7°С |
1987 |
+34,3°С |
1997 |
-20,1°С |
1997 |
+37,5°С |
2002 |
-15,1°С |
2002 |
+38,3°С |
2007 |
-26,2°С |
2007 |
+37,7°С |
|
|
|
|
-іспользуя дані своїх спостережень побудуйте графік річного ходу температур і опишіть його.
- самий холоднішим за січень
- найспекотніший липень
Висновок:____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема 4. Внутрішні води
Завдання№1. Виконання практичної роботи.
Позначення на контурній карті Херсонської області річок, озер, водосховищ, каналів.
Мета роботи: визначити на контурній карті Херсонської області водні об'єкти
Хід роботы.
Висновок:___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №2. На території Херсонської області протікає 19 річок, але лише 6 річок довжина яких більше 10 км.
Назва річки |
Довжина (км) |
В межах області (км) |
Ширина(м) |
Ухил річки (м / км) |
Ширина заплави (м |
примітка |
Дніпро |
2285 |
198 |
500-1000 |
0,11 |
3000-7000 |
|
Інгулець |
549 |
180 |
30-40 |
0,1 |
800 |
|
Рогачик |
24 |
24 |
5 |
0,7 |
80 |
влітку пересихає |
Каланчак |
48 |
48 |
4 |
0,5 |
200 |
влітку пересихає |
Верёвчана балка |
53 |
29 |
6 |
0,5 |
100-800 |
В окремі роки пересихає |
Балка Кам'яна |
57 |
57 |
4-10 |
0,17 |
200 |
Балка з ставками |
Завдання: Дайте загальну характеристику річках Херсонщини.
план |
характеристика |
приклади річок |
|
До якого басейну належать річки |
|
|
|
За типом річкової долини (рівнинні або гірські) |
|
|
|
по довжині |
більше 100 км |
|
|
меньше 100 км |
|
||
по розташуванню |
Виходить за межі області |
|
|
Повністю розташована в межах області |
|
||
річки |
місцевого стоку |
|
|
транзитні |
|
||
|
Завдання№3. Характеристика озер Херсонської області.
Завдання№4. Штучні водойми Херсонщини.
Завдання№5. Використовуючи фізичну карту України і фізичну карту Херсонської області заповніть схему:
з якою метою були побудовані канали?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_- які зрошувальні системи беруть початок з Північно-Кримського каналу?____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання№6. Болота Херсонщини займають 31,8 тас.га-0,11% від площі області. –
складіть схему:
- заповніть таблицю:
Типи боліт області |
походження |
Тип питания |
рослинність |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Закріплення.
Херсонська область лежить у степовій зоні, належить до басейнів _____________ і _____________ морів. Головна річка області ___________ і його приток ______________. Поблизу гирла річка _____________ ділиться на рукави і утворює __________________ плавні. В межах області знаходиться велика частина ________________ водосховища.
ТЕМА 5. ГРУНТи, Рослинний і тваринний світ.
Завдання №1. Про які грунти йде мова у віршах?
а) Це другі за площею ґрунти
Від чорноземів до низу простяглися.
На півдні їх зможеш знайти
Хуткіше шукай, не барися.
б) На піщаних терасах Дніпра
І на косах піщаних у моря.
Безупинно де віють вітра
Утворитись їм випала доля.
в) Це самі родючі ґрунти
На нашій малій батьківщині.
До сорок шостій широти
Вони простяглись в Україні.
г) Розповсюджені в приморській,
В присиваській та азовській
Зонах, також чорноморській
Ці каштанові ґрунти.
Під сухими вже степами
Під полином, бур’янами
Жаль збагачені солями.
Ти на карті їх знайди.
д) Он захватил огромные участки на полях,
Но большие владения его все ж при морях.
Он собственник серьезный, тут нечего сказать.
До половины площади у всех ведь смог забрать.
Три сына есть у папочки, и все они в отца.
Такие же вредители, три просто подлеца.
Зовутся все по-разному, но цель у них одна –
Чтоб на полях все вымерло, и соль была видна.
Которая пока еще у них на глубине,
И вырваться так хочет, какой уж год из вне.
Противник, скажем прямо, могучий есть у нас
И в плодородных почвах встречается подчас.
Поэтому на битву с ним надо выступать
И почвы эти мертвые скорее гипсовать.
е) В Україні на рівнинах
І в Херсонських низовинах
На пригорках і в долинах
Залягають ці ґрунти.
Називають їх південні.
Та простори незбагненні
Ними зайняті, шалені.
Їх не тяжко вам знайти.
Перевірте себе: чорноземи південні, каштанові, дерново-піщані, темно-каштанові солонці, чорноземи звичайні, темно-каштанові.
Завдання №2. За допомогою атласу, знайдіть які типи чорноземів знаходяться на території нашої області.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3. Поясніть, чому чорноземи вважаються родючими грунтами?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання№4. географічний практикум.
-Побудуйте стовбчату діаграму «Ґрунти Херсонської області» за такими показниками:
чорноземи звичайні - 0.8%
чорноземи південні - 46,1%
чорноземи солонцюваті - 7,3%
Темно-каштанові - 31,7%
Каштанові - 5,3%
Солончаки - 0,8%
Дерново-піщані - 6%
- нанесіть на контурну карту основне типи грунтів.
Завдання№5. Доповніть текст.
З грунтів на території Херсонської області на півночі переважають ____________ чорноземи, на півдні їх змінюють ___________ і ____________________. На лівобережжі Дніпра смугою до 140 км простяглися ____________ піски. Тут переважають __________________ і _________________ почви.Область розташована в ________________ зоне.Почви майже всюди розорані. Цілина збереглася лише в заповідниках: біосферних: _______________, ______________, в ___ природному національному парку.
Рослинний і тваринний світ.
Завдання №1.
Використовуючи додатковий матеріал по Херсонській області, заповніть таблицю:
Список рідкісних та зникаючих видів тварин і рослин Херсонської області , занесенні в Червону книгу |
|
|
|
ссавці |
птиці |
плазуни |
комахи |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
рослини |
|||
|
|||
|
Завдання №2.
Вплив людини на тваринний і рослинний світ.
позитивний вплив |
негативний вплив |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання№3. _ Які види риб є в водоймах нашої місцевості?__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання№4. Творче завдання.
Підготуйте проект «Знать.Уметь.Іспользовать.Охранять»
(За місцевим матеріалом лікарських рослин)
План.
1.Назва рослини (по-можливості малюнок або фото)
2.Де зустрічається рослина?
3.Лучшее час для збору
4.Які лікувальні особливості має?
5. Які частини рослини мають лікувальні властивості?
6. Як доцільно використовувати для лікування або профілактики хвороби?
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання№5. Екскурсія в природу.
Вивчення грунтів, рослинного і тваринного світу своєї місцевості.
1.При вивченні грунтового розрізу:
_- виділи основні шари грунту, зміряй їх товщину і вкажи характерний колір ________________________________________________________________________________________________________________________________________
-Встановити, які гірські породи переважають у складі грунту (глина, пісок); визнач наявність органічних залишків____________________________________________________________________________________________________________________________________________
_- зверни увагу, щільна або пухка грунт _____________________________________________________________________
- намалюй схематично грунтовий розріз
- як ти думаєш, які грунту більш родючі-щільні або пухкі?___________________________________________________________________
_ Чому?____________________________________________________________________________________________________________________________________
2.Подивись навколо - і ти побачиш чарівний світ царства рослин і тварин. Їх життя тісно пов'язана не тільки з сонячним теплом і світлом, але і з вологою, а також з грунтом.
- перерахував рослини і тварини, що оточують тебе, запиши їх назви:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_3. Які основні джерела забруднення твоєї місцевості?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_4. Як ти ставишся до проблеми звалищ сміття? Що потрібно робити, на твій погляд, щоб їх не було?_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Висновок:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Розділ 5. Населення рідного краю.
1.Вставте пропущені числа,географічні назви й терміни(заповнюємо продовж всієї теми):
Станом на ____р.в області проживає ___млн._____тис,осіб.густота населення ______________________________________________________________________________________ районів не перевищує ____осіб на кв.км. Народжуваність становить ____‰,а смертність-____‰,природний приріст-____‰.
Завдання №2.Виконання практичної роботи
Побудова графіка зміни чисельності населення за певний період.Побудова статевікової піраміди та побудова секторної діаграми національного складу населення.
Мета:
Хід роботи.
1.Побудуйте графік зміни чисельності населення Херсонської області з часом за даними переписів.
Роки |
усе населення,тис.осіб |
1926 |
736 000 |
1939 |
743 000 |
1941 |
780 800 |
1944 |
502 800 |
1959 |
824 167 |
1970 |
1 029 988 |
1979 |
1 163 435 |
1989 |
1 239 969 |
2001 |
1 175 122 |
2003 |
1 161,4 |
2014 |
1 072 567 |
2020 |
1 027,9 |
на 1.01.2021 |
1 016,7 |
на 1.08.2021 |
1 009,6 |
|
|
|
|
Прийом «Аналітичний практикум»
- Як змінювалась кількість населення області?
- Які причини таких змін?
- Яке явище спостерігається з населенням на Херсонщині?
2.Побудуйте статево-вікову піраміду населення області за даними :
Розрахуйте частку:
Дітей(0-14 років)_______ %;
Осіб працездатного віку_____%;
Осіб похилого віку (понад 60 років і старше)____%.
Отримані дані свідчать про ____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Визначте вік ,о якого в структурі населення переважають чоловіки,_____ років.
Укажіть причини,з яких у старших вікових групах переважають жінки._______________________________________________________________________________________________________________________________________
|
Чисельність постійного населення |
||
|
всього |
чоловіки |
жінки |
1995 |
1262,1 |
591,6 |
670,5 |
2020 |
1026,5 |
476,6 |
549,9 |
3.побудуйте діаграму національного складу населення Херсонщини.( Національний склад населення Херсонської області станом на 2001 рік)
Національна група |
Усього осіб |
У % до підсумку |
Усе населення |
1 172 689 |
100 |
|
|
|
Українці |
961 584 |
82,00 % |
Росіяни |
165 211 |
14,09 % |
Білоруси |
8 186 |
0,70 % |
Татари |
5 353 |
0,46 % |
Вірмени |
4 548 |
0,39 % |
Молдовани |
4 179 |
0,36 % |
Турки |
3 736 |
0,32 % |
Кримські татари |
2 072 |
0,18 % |
Цигани |
1 752 |
0,15 % |
Євреї |
1 732 |
0,15 % |
Інші |
14 336 |
1,22 % |
|
|
|
Порівняйте отримані дані з діаграмою національного складу населення України (атлас «Економічна і соціальна географія України.9 кл») і визначте особливості національного складу населення Херсонської області______________________________________________________________________________________________________________________________________
Та свого міста ,села
____________________________________________________________________________________________________________________________________________