Тема: «… І генієм піднявся над світами, ввібравши в серце стогони землі» (Вірші українських поетів, присвячені Тарасові Шевченку). Тотожні перетворення виразів, які містять квадратні корені. Мета: ознайомити учнів з поезіями відомих українських авторів, присвяченими Т. Шевченку, визначити, що їх об’єднує, що значить Шевченкове слово для митців, для духовного життя українців; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; закріпити вміння та навички учнів з теми «Квадратний корінь»; розвивати творчі здібності учнів, пізнавальний інтерес до вивчення предметів, розвивати й удосконалювати математичні здібності, мислення, навички виразного читання, емоційно-вольову сферу, літературні компетенції; виховувати високі естетичні смаки, позитивне мислення, прагнення зберегти своє власне Я, сприяти розвитку всесторонньо розвинутої особистості, вихованню етичних норм, гуманізму, активної життєвої позиції, інтересу до вивчення творчої спадщини Тараса Шевченка. Тип уроку: бінарний урок (література й алгебра) Обладнання: мультимедійна презентація, наочність на дошці, збірки творів, картки для диференціюючи завдань, ілюстративний матеріал.
Тема: «… І генієм піднявся над світами, ввібравши в серце стогони землі» (Вірші українських поетів, присвячені Тарасові Шевченку).
Тотожні перетворення виразів, які містять квадратні корені.
Мета: ознайомити учнів з поезіями відомих українських авторів, присвяченими
Т. Шевченку, визначити, що їх об’єднує, що значить Шевченкове слово для митців, для духовного життя українців; удосконалювати навички виразного читання поетичних творів; закріпити вміння та навички учнів з теми «Квадратний корінь»; розвивати творчі здібності учнів, пізнавальний інтерес до вивчення предметів, розвивати й удосконалювати математичні здібності, мислення, навички виразного читання, емоційно-вольову сферу, літературні компетенції; виховувати високі естетичні смаки, позитивне мислення, прагнення зберегти своє власне Я, сприяти розвитку всесторонньо розвинутої особистості, вихованню етичних норм, гуманізму, активної життєвої позиції, інтересу до вивчення творчої спадщини Тараса Шевченка.
Тип уроку: бінарний урок (література й алгебра)
Обладнання: мультимедійна презентація, наочність на дошці, збірки творів, картки для диференціюючи завдань, ілюстративний матеріал.
Хід уроку:
Оголосити тему і мету уроку. Обговорити питання: «Чому необхідно уміти правильно виконувати тотожні перетворення виразів із квадратними коренями?»
Питання кросворду (по горизонталі):
1.Як називають невід’ємний квадратний корінь із невід’ємного числа? (Арифметичний). Сформулюйте означення арифметичного квадратного кореня.
2.Як називають знак арифметичного квадратного кореня? (Радикал)
3.Назвіть відомого французького математика, який ввів сучасне поз позначення радикала? (Декарт)
4. Як одним словом назвати додатні числа і нуль? (Невід’ємні)
5. Із якого числа неможливо добути квадратний корінь? (Від’ємного)
6.Числа, які можна подати у вигляді нескінченного десяткового періодичного дробу. (Раціональні)
7.Числа, які можна подати у вигляді нескінченного неперіодичного десяткового дробу. (Ірраціональні)
8.Назвіть знак, який необхідно поставити при порівнянні чисел і . (Більше)
Пропоную дітям знайти по вертикалі кросворду знайоме їм слово. Це – Шевченко. Ми бачимо прізвище геніального українського поета, художника і патріота – Т. Г. Шевченка.
Звучить музика
Вступне слово вчителя.
Учитель літератури
Один мудрець вів бесіду з царем.
-Яке світло має людина? –запитав цар
-Сонячне світло, о царю!
-А коли сонце зайшло, яке світло має людина?
-Тоді місяць їй за світло.
-А коли зайшли сонце і місяць?
-Вогонь є їй світлом.
-А коли зайшло сонце, зайшов місяць і згас вогонь, що має за світло людина? –допитується цар.
-Мова слугує їй світлом… Воістину, царю, людина йде туди, де розмовляють, нехай навіть там власну руку годі побачити.
-А коли зайшло сонце, нема місяця, згас вогонь і запала тиша, яке світло має людина?
-Тоді людина починає шукати світло в самому собі, -просто відповів мудрець (Притча про світло).
Справді, крім зовнішнього, отриманого від природи, людей, подій, нам необхідно усвідомлення й відчуття свого внутрішнього істинного світла. Це світло невичерпне, і ним можна ділитися з іншими. Усередині кожної людини є творче джерело життя.
Відкрити шлях до нього, зазирнути у власну душу й прислухатися до неї повинен кожен з нас. І як добре, що нас, українців, наснажує на це світле, мов саме сонце, ясне, наче красень-місяць, палке, мов найпекучіший вогонь, і сильне своєю внутрішньою силою слово Тараса Шевченка.
Вчитель математики
1.Тренувальні усні вправи (умови і відповіді з’являються на екрані):
а) розв’яжіть рівняння: 9.
б) знайдіть суму коренів рівнянь: 0
в) обчисліть: 3.
1
8
1
4
Відповіді до усних вправ дають нам дату: 9.03.1814.
Діти впізнають дату народження Т. Г. Шевченка.
Отже, зовсім скоро, 9.03.2020 р., ми відзначатимемо річницю від дня народження великого поета. Підрахуйте, яку саме.
Учитель української літератури. Сьогодні урок у нас незвичайний. Перед вами два вчителі: вчитель математики і вчитель української літератури
Що ви чекаєте від цього уроку? Що хочете дізнатися? Щоб відповісти на ці питання, прочитайте тему уроку
«Мереживо думок». Ваше завдання підтвердити або спростувати думку, відповідачи «Так» або «Ні». За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Учитель математики. Щоб перевірити правильність ваших думок, розв’яжіть рівняння . Відповідь даного рівняння буде відповідати кількості правильних відповідей.
( 8 )
Учитель математики.«Дізнайся більше». Пропоную закінчити розв’язання рівняння, яке перед вами на слайді
5 ( 12 – х ) – 11 ( 4х – 5 ) = 9 ( 9 – 5 х ) – 70 ( 26 )
Учитель української літератури. У вас недаремно вийшла така відповідь. Коли Шевченкові було 26 років, побачила світ його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури, змінила обличчя української поезії, утвердивши її високу самоцінність.
Учитель математики. А от скільки творів ввійшло до першої збірки, ви дізнаєтесь розв’язавши рівняння:
( 8 )
Учитель української літератури.«Літературна хвилинка». Однією з поезій, що ввійшла до першої збірки, була поезія «Думи мої, думи мої...».
Учень декламує напам’ять: вірш
Учитель літератури
Починаючи роботу над темою уроку, хочу зазначити, що багато письменників, у різні роки ставали лауреатами найвищої мистецької відзнаки в Україні – Державної національної премії ім. Т.Шевченка.
Націона́льна пре́мія Украї́ни і́мені Тараса́ Шевче́нка (Шевченківська премія) — державна нагорода України, найвища в Україні творча відзнака за вагомий внесок у розвиток культури та мистецтва. Заснована в 1961 році.
Національна премія встановлена для нагородження за найвидатніші твори літератури і мистецтва, публіцистики і журналістики, які є вершинним духовним надбанням українського народу, утверджують високі гуманістичні ідеали, збагачують історичну пам’ять народу, його національну свідомість і самобутність, спрямовані на державотворення і демократизацію українського суспільства.
Особам, удостоєним Національної премії, присвоюється звання лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка і вручаються Диплом та Почесний знак лауреата Слайд 4
Учитель математики
І ще не менш цікаве, математично-економічне доповнення.
Грошова частина Шевченківської премії становила: у 2006 — 100 тисяч гривень, а з 2007 по 2013 зросла від 130 до 260 тисяч гривень.
Вставка про Куліша, про Стуса, про Костенко
4.Робота в парах.
Учні знаходять у своїх теках конверт із картками, на яких написані числа з радикалами. Необхідно розташувати ці числа в порядку зростання, а потім за допомогою коду, що з’явиться на екрані, розшифрувати слово.
Т. Шевченко і П. Куліш
Познайомилися вони 1843 року під час першого приїзду Шевченка в Україну. І відразу ж між ними встановилися дружні стосунки, які тривали до самої смерті великого Кобзаря. Незважаючи на те, що це були зовсім різні люди — за своїми соціальними поглядами та ідеалами, особливостями таланту, складом характеру, темпераментом — дружба між ними встановилася міцна й щира.
Василь Семенович Стус — український поет, літературознавець, правозахисник.
Народився 6 січня 1938р. в селі Рахнівка на Вінниччині. Закінчив філологічний факультет Донецького педінституту, учителював, працював у газеті. 1963р. вступив до аспірантури Інституту літератури ім. Т. Г. Шевченка АН УРСР у Києві, звідки його було відраховано за протести проти арештів у середовищі української інтелігенції. Належав до «шістдесятників» — опозиційно настроєних представників творчої молоді, які активно боролися за відродження національної культури, протестували проти реставрації сталінізму.
1972р. В. Стуса арештовано разом з іншими українськими правозахисниками та засуджено до п'яти років таборів і трьох років заслання.
Перебуваючи в ув'язненні в Мордовії, продовжував творити поезію, писав заяви-протести проти переслідувань інакодумців в СРСР.
1979р. повернувся до Києва, але через 8 місяців його знову заарештовано й засуджено на 15 років позбавлення волі.
Помер під час голодування в карцері 3 вересня 1985р. 19 листопада 1989р. відбулось перепоховання праху Василя Стуса в Києві на Байковому цвинтарі.
Перша поетична збірка «Зимові дерева» ще продовжувала поетичну традицію «шістдесятників»: тут переважала громадянська лірика з її пристрасними роздумами про долю української культури, протестом проти атмосфери гноблення, несвободи, яка панувала в тогочасному суспільстві. Позбавлений можливості друкуватися на Батьківщині, видає ряд поетичних збірок за кордоном Найвизначнішим досягненням поета є збірка «Палімпсести»,яка видана 1986 року . Глибинне проникнення у внутрішній світ людини, досконалість мистецької форми характеризують цю книгу віршів, яка стала однією з вершин української поезії XX ст. Стус відомий також і як літературознавець.
Два різних сторіччя. Дві не такі вже й різні долі. І одна незмінна любов, одна одвічна тема поезій, одна найдорожча для двох поетів, Тараса Шевченка і Василя Стуса, Батьківщина — Україна. Молився на неї великий Кобзар. Все життя було принесене їй в жертву і Василем Стусом. Їхні почуття до Батьківщини — це насамперед вимоглива любов, яка не прощає гріхів, похибок, вимагає бути золотом найвищої проби.
Доля Василя Стуса дивовижно перегукується із долею Тараса Шевченка: обом довелося жити в умовах жорстокої державної системи, обох імперія загнала на заслання із забороною на творче самовиявлення, в обох життях обірвалося на злеті — у 47 років. Два різних сторіччя. Дві не такі вже й різні долі. І одна незмінна любов, одна одвічна тема поезій, одна найдорожча для двох поетів, Тараса Шевченка і Василя Стуса, Батьківщина — Україна. Молився на неї великий Кобзар. Все життя було принесене їй в жертву і Василем Стусом. Їхні почуття до Батьківщини — це насамперед вимоглива любов, яка не прощає гріхів, похибок, вимагає бути золотом найвищої проби.
Творчий шлях поета не був устелений трояндами, але й не був, завжди і однозначно, тропою мученика, як сьогодні намагаються подати це «професійні» патріоти, витворюючи образ поета-борця. Він прожив коротке, але яскраве життя. Його арештовували, запроторювали у в'язниці, на страшне заслання; все життя його тортурували й карали духовно і фізично, щоб тільки зломити, щоб тільки упокорити, — та він встоявся, як і його духовний Батько, про що в стократний раз засвідчують Стусові вірші хоча б у збірці «Палімпсести» («Сучасність», 1986). Гасло Шевченка: «...караюсь, мучусь, ...але не каюсь!», і слова його молодого нащадка: «Господи, гніву пречистого благаю — не май за зле. Де не стоятиму — вистою. Спасибі за те, що мале людське життя, хоч надією довжу його в віки. Думою тугу розвію, щоби бути завжди таким, яким мене мати родила і благословила в світи. І добре, що не зуміла мене від біди вберегти...
Василь Стус Тарас Шевченко
Творчість Василя Стуса не можна уявити поза Шевченковою стихією. Шевченкова безмежна, полум'яна любов до його обездоленого народу, до України, його дзвінка щирість — наскрізь пройняли Василя Стуса. Тому і така подібність між ними. Цілісність Стусового патріотизму вражає: Україна в його поезіях — «рідна чужина». Поетові не байдужа доля його країни, народу, тому він і перефразовує знамениті Шевченківські рядки «на нашій не своїй землі». Його слово вщент налите Шевченковим духом і його аж неймовірним почуттям любові до України. Шевченкові думки знайшли свій відгомін, свій відбиток у Стуса, створили «Святая Святих» у Стусовому житті, примусили його йти за Шевченком до смерті. Проте це тільки душевна тотожність, душевна спорідненість, насичена Шевченковим геніальним духом, насичена скорботою, стражданням України і вічною, незборимою любов'ю до неї, але це не тотожність у вирішуванні, у поетичній структурі. Бо Стус наскрізь самостійний поет.
Шевченківське у Стуса — це не вплив і не наслідування. Це те духовне повітря, що оточувало поета, це той світ, у якому він жив. Подібність біографій, єдина віра і джерело натхнення — Україна, однакові життєві цінності. Незламність, твердість духу, впевненість у своїй правоті. І бажання вистояти, не відступатись від самого себе.
Про письменників рідного краю
1 учень
Рідний край… Починається він від батьківського порога, стежини, маминої вишні в саду.
2 учень
Людина повинна пам’ятати завжди: звідки вона родом, де її коріння, глибоко знати історію свого народу, його мову і звичаї.
3 учень1 уч. Є щось святе в словах «Мій рідний край».
Для мене – це матусі пісня ніжна
І рідний сад від квіту білосніжний
І той калиновий у тихім лузі гай.
2 уч. Для мене – це твої стежки й мої
В містах і селах стоптані з любов’ю
Й пісень людських прозорі ручаї –
Усе, що серцю рідне невимовно.
3 уч. Його історія … В ній стільки гіркоти.
І тим рідніш мені ти краю рідний,
Що вже назад поламані мости
І день встає, як райдуга погідний.
(Л. Костенко)
Ми всі з вами український народ, який складається з родин, малих і великих, дружніх і працьовитих. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел так і наша Україна – мати збагачується родинами і сім’ями.
Про вихідця з простої селянської родини піде наша мова.
Шляхом Т. Шевченка пішли найвидатніші передові українські письменники — Марко Вовчок, Панас Мирний, І. Франко, П. Грабовський, М. Коцюбинський, Леся Українка та ін.
Наші емоції від того сильніші, що невмираючий дух поета, як і раніше, витає над рідною Україною, невмовкаюче роздається його віще слово і сіє на народній ниві живе насіння оновлення».
Учитель літератури. «Митець потрібен своєму народові та усьому світові тільки тоді, коли його творчість зливається з криком нації», - ці слова В.Стуса стосуються саме Тараса Григоровича Шевченка – і поета, і художника, і людини – митця, який всім своїм талантом, всією душею, духом – народний. Саме з любові до народу виросла правдива, вогненна поезія Кобзаря, сильне синівське почуття, дух протесту, бунтарства, антикріпаччини, яким наснажена поетова муза. Він - справжній патріот своєї стражденної неньки України.
А як ви розумієте значення слова «патріот»? «Асоціативний кущ»
Учитель української літератури. «Ми – творчі учні». Пропоную вам скласти акровірш до слів «ТАРАС», пов’язавши їх зміст із царицею наук – математикою.
Т Ти математику вивчаєш,
А А тому багато знаєш.
Р Раз задача, два задача…
А А ти мусиш це пізнати,
С Сам задачі розв’язати.
Учитель математики.«Відшукай
. ( 3 год. )
Учитель української літератури. Це була задача, вякій ви одержали число 3. Перед вами на парті «Кобзар». Відшукайте і зачитайте уривки з творів Тараса Шевченка, де зустрічається дане число.
Учні по черзі зачитуть уривки з творів.
Аж три пари на радощах
Кумів назбирали...
«Наймичка»
Тричі крига замерзала,
Тричі розтавала,
Тричі наймичку у Київ
Катря проводжала...
«Наймичка»
Прийшла... Вмивсь, напилася,
Тихо усміхнулась,
Вдруге, втретє напилася
І не оглянулась...
«Тополя»
Ще треті півні не співали,
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в га перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
«Причинна»
Як сніг, три пташечки летіли
Через Суботове і сіли
На похиленному хресті
На старій церкві...
«Великий льох»
ІV. Рефлексійно-оцінний аспект
Вчитель математики. Наш урок добігає кінця. Тож підведемо підсумки. «Обмін думками»
Учитель української літератури.Рефлексія. «Продовж речення...»
Приходьмо до Шевченка на сповідь задля очищення від скверни буденщини і ницості духу, бо він – наш космос і наша історія. Він – наш пророк і суддя. Він – наш навчитель і прокурор.
Тож приходьмо до Шевченкового світла, до нього на сповідь, на щоденні випроби сумління. Тоді лише станемо людьми, яких Шевченко почує і Україна прийме під свою опіку як нащадків митця.
Учитель літератури
Ми уявно піднімалися до пам’ятника не лише із знаннями, але й з квітами. Вони – для нашого Тараса Шевченка
Світ Шевченка складний і простий водночас. Увійшовши в нього, можливо, зрозуміємо, звідки ота неосяжна любов до України, звідки він брав сили вистояти й не зламатися, звідки такий високий духовний світ і геніальний талант. Нам, людям нинішньої епохи, особливо дорога віра поета. В основі поезій Шевченка лежить пристрасне бажання життя – вільного, справедливого, гідного людини на Землі. Саме тому творчість Шевченка силою слова, силою загальнолдської правди перетнула кордони України, зробила його поетом світового значення.
Якщо не знаєш, як всміхається зоря,
Якщо не бачив, як цвіте калина,
Як у ставку купається верба –
Не жив ти, друже, в Україні.
Якщо не чув ти пісні солов’я,
Як з м’яти падає роси краплина,
Як у степу гуде джмелів сім’я –
Не жив ти, друже, в Україні.
Як не стрічав у небі журавля
І ластівки під стріхою хатини,
Води не пив з дзвінкого джерела –
Не жив ти, друже, в Україні.
Як мимо серця лине коляда
І в Божий храм ти оминав стежину,
Як не читав ні разу «Кобзаря» -
Немає в тебе, друже, Батьківщини!
Тарас Шевченко безсмертний, як саме життя, тому став нашою долею i заповітом. I на сторожі правди, честі i любові стоїть його слово.
1