ЗАВДАННЯ
І (шкільного) етапу
олімпіади з біології 10 клас
Завдання 1
Петро має І групу крові , а його дружина Ірина – ІІ групу крові. Вони хочуть знати можливу групу крові їх майбутньої дитини. За допомогою генетичних знань поясніть, які групи крові може мати їхня майбутня дитина, і чому.
Завдання 2
Поясніть, як працює серце в організмі людини. Визначте ролі лівого та правого передсердь серця, а також роль кровоносних судин (вени та артерії) у кровоносній системі.
Завдання 3
Поясніть, як працює імунна система для боротьби з інфекціями. Опишіть різницю між імунітетом природженим та набутим. Які ролі відіграють лейкоцити та антитіла в імунній відповіді?
Завдання 4
Опишіть вплив забруднення водойм на екосистему водних організмів. Розкажіть про індикатори водного забруднення та про можливі методи відновлення якості водойм.
Завдання 5
Назвіть та поясніть основні функції клітинної мембрани. Поясніть, як проходить транспорт через клітинну мембрану, включаючи активний та пасивний транспорт.
Завдання 6
Поясніть, що таке екологічна піраміда. Наведіть приклади трофічних рівнів у природі та поясніть, чому кількість організмів знижується на кожному наступному рівні.
Завдання 7
Розкажіть про теорію еволюції Чарльза Дарвіна та її основні принципи. Дайте приклади адаптацій організмів до змін у середовищі та поясніть, як ці адаптації допомагають у виживанні.
Завдання 8
Порівняйте роботу гормональної та нервової системи у регуляції фізіологічних процесів. Наведіть приклади гормонів та їх ролі в організмі людини.
Завдання 9
Опишіть, що таке генетичні хвороби, наведіть приклади. Поясніть спадковий механізм генетичних хвороб і можливі шляхи їх попередження.
Завдання10
Поясніть, як класифікуються живі організми на різних рівнях систематики. Дайте приклади таксонів, починаючи від домена та закінчуючи видом, і поясніть їхні основні характеристики.